Jelcz M125M
| ||
Jelcz M125M Vecto w Poznaniu | ||
| Dane ogólne | ||
| Inne nazwy | Jelcz M125M Dana (do 2001 r.) Jelcz M125M Vecto (od 2001 r.) | |
| Producent | Jelcz | |
| Premiera | 1998 | |
| Lata produkcji | 1998 - 2006 | |
| Miejsce produkcji | ||
| Dane techniczne | ||
Typy nadwozia | Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI | |
| Układ drzwi | 2-2-2 | |
| Liczba drzwi | 3 | |
| Wysokość podłogi | 340 mm | |
| Szerokość drzwi | 1225 mm | |
Silniki | 1) MAN D0826 LUH12 2) MAN D0836 LUH02 | |
| Moc silników | 1) 162 kW (220 KM) 2) 162 kW (220 KM) | |
Skrzynia biegów | Voith D851.3 Voith D854.3E ZF 5HP500 | |
| Liczba przełożeń | 3 4 5 | |
| Długość | 11970 mm | |
| Szerokość | 2500 mm | |
| Wysokość | 2850 mm | |
Masa własna | 11150kg | |
| Masa całkowita | 18000 kg | |
| Rozstaw osi | 5950 mm | |
| Wnętrze | ||
| Liczba miejsc ogółem | 101 | |
| Liczba miejsc siedzących | 28 | |
| Informacje dodatkowe | ||
ABS | Tak | |
ASR | Tak | |
| EBS | Nie | |
ESP | Nie | |
Klimatyzacja | Opcja | |
Portal | ||
Autobus Jelcz M125M Dana (#451) z 1998 roku należący do MPK Inowrocław.
Autobus Jelcz M125M "Vecto" nr #185 z PKM Katowice.
Jelcz M125M Vecto w barwach MPK Poznań
Autobus Jelcz M125M/4 Vecto (#661) zasilany paliwem CNG w barwach MPK Rzeszów
Jelcz M125M (nazwa handlowa do 2001 r. Dana, potem Vecto) – dwunastometrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. w Jelczu-Laskowicach (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Był produkowany w latach 1998-2006, pozostawał w ofercie firmy Jelcz do 2008 roku.
Historia modelu |
Produkcja nowego modelu ruszyła w 1998 roku. Była to całkowicie nowa konstrukcja, niebazująca technicznie na żadnym pojeździe wcześniej produkowanym przez ZS Jelcz. Autobus otrzymał nowo zaprojektowaną ścianę tylną oraz przednią wykonaną z tworzywa sztucznego z dużą panoramiczną szybą, pod którą umieszczono również wyświetlacz informacyjny. Do napędu posłużył silnik MAN D0826LUH12 o mocy maksymalnej 220 KM, współpracujący ze skrzynią biegów Voith D851.3 lub ZF 5HP500. Moc przekazywana jest na tylny most portalowy ZF AV-132, z przodu zastosowano oś portalową Jelcz 65N, znaną z innych niskopodłogowych i niskowejściowych modeli Jelcza. W wyposażeniu standardowym znalazł się pulpit VDO oraz szyna informacyjna typu CAN.
W 2001 roku przeprowadzono modernizację tego pojazdu. Zastosowano silnik MAN D0836 LUH02 spełniający normę czystości spalin Euro-3, zmniejszono wysokość szyby czołowej, wydzielając tym samym miejsce na wyświetlacz informacyjny, zastosowano układ hamulcowy z tarczami na wszystkich osiach, zlikwidowano podesty w przedniej części pojazdu oraz przeniesiono zbiornik paliwa na prawe przednie nadkole. Od tego momentu pojawiła się możliwość zastosowania reflektorów projektorowych oraz dzielonej szyby czołowej.
W 2003 roku zaprezentowano wersję tego autobusu zasilaną gazem CNG. Model ten uzyskał oznaczenie Jelcz M125M/4 CNG i obecnie jest eksploatowany przez MPK Rzeszów.
Ostatnie egzemplarze modelu M125M zostały zbudowane w 2006 roku. Oficjalne zakończenie produkcji nastąpiło w październiku 2008 roku.
Łącznie wyprodukowano zaledwie 71 egzemplarzy:
- 1998 - 5 sztuk
- 1999 - 8 sztuk
- 2000 - 4 sztuki
- 2001 - 1 sztuka
- 2002 - 1 sztuka
- 2003 - 11 sztuk
- 2004 - 14 sztuk
- 2005 - 7 sztuk
- 2006 - 20 sztuk
Zobacz też |
- Autobus
- Jelcz
- Jelcz M125M/4 CNG
Linki zewnętrzne |
- Oficjalny serwis firmy Jelcz
- Oficjalny serwis dystrybutora Jelczy, firmy "Polskie Autobusy
- Dane modelu Jelcz M125M Vecto w serwisie Infobus
- Dane i zdjęcia egzemplarzy modelu Jelcz M125M w serwisie Transport Wroc.Biz
- Pojazdy Komunikacji - Autobus Jelcz M125 Dana
| ||||||||||||||||||||||