ORP Gdynia (1939 - eks Kościuszko)
| Zasugerowano, aby zintegrować ten artykuł z artykułem SS Kościuszko (dyskusja). Nie opisano powodu propozycji integracji. |
| ||
| Historia | ||
| Stocznia | Barclay, Curle & Co. Ltd., Glasgow | |
| Wodowanie | 1915 | |
| Nazwa | SS Kościuszko | |
| Wejście do służby | 1930 | |
| Nazwa | ORP Gdynia | |
| Wejście do służby | 10 listopada 1939 | |
| Wycofanie ze służby | 30 czerwca 1941 | |
| Nazwa | SS Kościuszko | |
| Nazwa | Empire Helford | |
| Los okrętu | sprzedany na złom w 1949 | |
| Dane taktyczno-techniczne | ||
Wyporność | brutto – 6852 BRT; netto – 4207 NRT; nośność – 4062 DWT | |
| Długość | 138,80 m | |
| Szerokość | 16,20 m | |
| Zanurzenie | 7,42 m | |
| Napęd | ||
| 2 maszyny parowe tłokowa poczwórnego rozprężania o mocy 5600 KM, 2 śruby | ||
| Prędkość | 14 węzłów | |
| Uzbrojenie | ||
| 4 działka 20 mm plot | ||
| Załoga | 27 ludzi | |
ORP Gdynia – okręt baza Polskiej Marynarki Wojennej podczas II wojny światowej, dawny statek pasażerski SS "Kościuszko". Był jednym z trzech polskich okrętów noszących tę nazwę. Stacjonował w Devonport i służył do zakwaterowania i szkolenia kadr.
Dowódcy |
- kmdr por. Włodzimierz Kodrębski (23 XI - 17 XII 1939)[1]
- kmdr por. Karol Trzasko-Durski (17 XII 1939 - 30 IX 1940)
- kmdr Witold Zajączkowski (21 IX 1940 - 24 VI 1941)
- Zastępcy dowódcy
- kmdr por. Aleksander Hulewicz 28 XI 1940 - V 1941 [1].
Zobacz też |
- ORP Gdynia (1939 - eks Gdynia)
- ORP Gdynia (1965)
Bibliografia |
- Polska Marynarka Wojenna. Dokumentacja organizacyjna i kadrowa oficerów, podoficerów i marynarzy (1918–1947). W: Jan Kazimierz Sawicki: Kadry morskie Rzeczypospolitej. T. V. Gdynia: 2011. ISBN 978-83-932722-0-4.
| |||||||||||
↑ ab Kadry 2011 ↓, s. 381.