Cesarska Rzymskokatolicka Akademia Duchowna w Petersburgu
| ||
budynek Cesarskiej Rzymskokatolickiej Akademii Duchownej w Petersburgu | ||
Data założenia | 1842 | |
Data likwidacji | 1918 | |
Państwo | Rosja | |
brak współrzędnych |
---|
Cesarska Rzymskokatolicka Akademia Duchowna w Petersburgu – wyższa szkoła teologiczna istniejąca w latach 1842–1918 w Petersburgu.
Spis treści
1 Historia
2 Siedziba
3 Organizacja
4 Rektorzy
5 Studenci
6 Przypisy
Historia |
W 1773 roku po kasacie zakonu jezuitów prowadzony przez nich w Wilnie Uniwersytet Wileński Stowarzyszenia Jezusowego Księstwa Litewskiego został przemianowany na Szkołę Główną Wielkiego Księstwa Litewskiego. 4 kwietnia 1803 roku na jego bazie powstał Imperatorski Uniwersytet Wileński. W 1833 roku z wydziału teologicznego tej uczelni po połączeniu z Głównym Seminarium Wileńskim utworzono Wileńską Rzymsko-Katolicką Akademię Duchowną. W 1842 roku przeniesiono ją do Petersburga. Po wizytacji uczelni 18 grudnia 1844 roku Mikołaja I zatwierdził statut uczelni i wydał rozporządzenie nadające jej nazwę Cesarskiej Rzymskokatolickiej Akademii Duchownej. Gdy w 1847 roku podpisano konkordat pomiędzy Rosją a Stolicą Apostolską Akademia została podporządkowana arcybiskupowi mohylewskiemu[1]. Po likwidacji w 1867 roku Warszawskiej Akademii Duchownej jej studentów przeniesiono do działającej w Petersburgu uczelni[2].
W kwietniu 1918 roku zawieszono wykłady licząc na to, że sytuacja polityczna pozwoli na ich kontynuowanie[2].
W lutym 1918 roku z inicjatywy Radziszewskiego w Piotrogrodzie Komitet Organizacyjny mający za zadanie zorganizowanie uniwersytetu katolickiego, a 23 października 1918 roku Edward Ropp metropolita mohylewski przekazał tworzącemu się Uniwersytetowi w Lublinie prawo piotrogrodzkiej Akademii do otwarcia wydziału teologicznego w roku akademickim 1918/19[3]. Gdy w grudniu 1918 roku został otwarty Uniwersytet Lubelski w gronie jego wykladowców znaleźli się również profesorzy Akademii, a zaczątkiem biblioteki uniwersytetu były księgozbiory wykładowców zakupione przez Karola Jaroszyńskiego[4].
Siedziba |
Akademię początkowo umieszczono w obecnie nie istniejącym budynku należącym do kupca Łokotnikowa znajdującego się pomiędzy ulicami Iwanowską ( ul. Socjalisticzieskaja) i Griazną ( ul. Marata)[2], gdzie funkcjonowała przez dwa lata. Ponieważ dom nie miał kaplicy kupiono w 1842 roku kompleks budynków na Wyspie Wasiljewskiej będący własnością Rosyjskiej Akademii Nauk. Budynki z początku XIX wieku złożone z "centralnego korpusu, dwóch symetrycznie rozmieszczonych skrzydeł oraz przybudówek w podwórzu" przebudowano zgodnie z projektem Christiana F. Meiera (1789–1848)[2]. Polegały one nie tylko na przebudowach i dobudowaniu drugiego piętra nad skrzydłami centralnego korpusu, zmianie wystroju zewnętrznego i wewnętrznego, ale najważniejsze było dobudowanie kaplicy pw. św. Jana Kantego[2]. Zamknięto ją w 1918 roku, ale w 1919 roku otwarto ponownie jako kaplicę parafii św. Jana Kantego.
Siedzibę w 1919 roku władze radzieckie przekazały Estońskiemu Proletariackiemu Uniwersytetowi[2]. W budynku mieści się wydział filologiczny Uniwersytetu im. Aleksandra Hercena ( w 2015 roku)[5]. Ponieważ dawna kaplica św. Jana Kantego nie jest użytkowana i podczas wizyty rektora KUL w Rosji pojawiła się propozycja odremontowania jej i umieszczenia tam wystawy o historii Akademii Duchownej[5].
Organizacja |
Po przeniesieniu do Petersburga powstało siedem katedr: teologii dogmatycznej i fundamentalnej, Pisma Świętego, historii Kościoła i prawa kanonicznego, homiletyki patrologii, historii powszechnej i dziejów Rosji, literatury rosyjskiej oraz literatury łacińskiej i greckiej. Ich liczba była zwiększana tak, że w 1890 roku było ich osiem, a od 1915 roku do zamknięcia uczelni 15, w tym teologii pastoralnej, psychologii i prawa państwowego. Językiem wykładowym była łacina i rosyjski. Nauka trwała cztery lata. Po zawarciu w 1847 roku konkordatu pomiędzy Rosją a Stolicą apostolską Akademii zostały podporządkowane wszystkie katolickie seminaria duchowne w Imperium Rosyjskim. Uczelnią zarządzała Rada składająca się z: rektora, dwóch sufraganów lub prałatów, inspektora, dwóch świeckich profesorów oraz ekonom mający głos doradczy w sprawach gospodarczych. Wybór większość członków rady musiał być zatwierdzany przez ministra spraw wewnętrznych[2].
Od 1839 roku uczelnia miałom prawo przyznawania stopni naukowych: kandydata, studenta, magistra i po zatwierdzeniu przez ministra doktora teologii lub prawa kanonicznego[2].
Rektorzy |
- 1842–1855 Ignacy Hołowiński
- 1860-1864 Aleksander Bereśniewicz
- 1877-1884 Szymon Marcin Kozłowski (doctor honoris causa tej uczelni)
- 1884–1897 Franciszek Symon
- 1901-1910 Longin Żarnowiecki
- 1910–1913 Aleksander Kakowski (także absolwent tej uczelni)
- 1914-1918 Idzi Radziszewski
Studenci |
Jej słuchaczami i absolwentami byli m.in. polscy księża:
Zygmunt Szczęsny Feliński kanonizowany w 2009 r.,
Ignacy Skorupka poległy w 1920 r. w wojnie polsko-bolszewickiej,
Stefan Denisewicz związany ze Smoleńskiem i Mohylewem,
Józef Abelewicz rektor Seminarium Duchownego w Wilnie,
Bolesław Hieronim Kłopotowski biskup łucko-żytomierski i arcybiskup mohylewski,
Michał Godlewski biskup pomocniczy łucki i żytomierski i arcybiskup tytularny Amorianus,
Antoni Baranowski biskup, polski i litewski poeta,
Jan Cieplak arcybiskup nominat wileński i sufragan mohylewski (uzyskał tu doktorat z teologii),
Marian Leon Fulman biskup diecezjalny lubelski,
Maria Andrzej Gołębiowski biskup Kościoła Starokatolickiego Mariawitów,
Romuald Jałbrzykowski arcybiskup metropolita wileński i sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski,
Włodzimierz Jasiński biskup diecezjalny sandomierski i łódzki,
Antoni Karaś biskup diecezjalny augustowski i wyłkowyski,
Władysław Krynicki biskup pomocniczy i diecezjalny włocławski,
Paweł Kubicki biskup pomocniczy sandomierski,
Augustyn Łosiński biskup diecezjalny kielecki,
Zygmunt Łoziński biskup miński i biskup piński,
Jerzy Matulewicz biskup wileński,
Kazimierz Mikołaj Michalkiewicz sufragan wileński,
Antoni Julian Nowowiejski biskup diecezjalny płocki i arcybiskup ad personam,
Wojciech Owczarek biskup pomocniczy włocławski,
Józef Pastuszka psycholog, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w latach 1938–1947 dziekan Wydziału Filozofii KUL[6],
Maria Jakub Próchniewski biskup naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Polsce,
Henryk Przeździecki biskup podlaski i biskup siedlecki,
Marian Józef Ryx biskup diecezjalny sandomierski,
Czesław Sokołowski rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego,
Franciszek Sonik biskup pomocniczy kielecki,
Władysław Szcześniak biskup pomocniczy warszawski,
Adolf Szelążek biskup diecezjalny łucki,
Antoni Szlagowski biskup pomocniczy warszawski,
Felix Franciszek Szymanowski kapłan i architekt Katedry Starokatolickiej Mariawitów w Płocku
Kazimierz Tomczak biskup pomocniczy łódzki,
Leon Wetmański biskup pomocniczy płocki,
a wykładowcami m.in.:
Czesław Falkowski,
Bolesław Hieronim Kłopotowski,
Jan Cieplak (adiunkt; wykładał archeologię biblijną, liturgię, teologię moralną i uczył śpiewu kościelnego),
Michał Godlewski (kierował Zakładem Homiletyki, a następnie Zakładem Historii Kościoła),
Jerzy Matulewicz (kierował katedrą socjologii),- Stanisław Trzeciak
Leon Wetmański (pełnił funkcję ojca duchownego).
Przypisy |
↑ Godlewski M. Z dziejów rzymsko-katolickiej Akademii Petersburskiej Warszawa 1939 s. 7
↑ abcdefgh IrenaI. Wodzianowska IrenaI., Michaił W.M.W. Szkarowskij Michaił W.M.W., Rzymskokatolicka Akademia Duchowna w Petersburgu, www.polskipetersburg.pl [dostęp 2018-11-17] .
↑ KUL - Uniwersytet - Powstanie Uniwersytetu, www.kul.pl [dostęp 2018-11-17] (pol.).
↑ Sidor M. Petersburskie początki Uniwersytetu Lubelskiego 2014 ROCZNIKI HUMANISTYCZNE z. 7 s. 99-108
↑ ab Rektor KUL z wizytą w Sankt Petersburgu, ekai.pl [dostęp 2018-11-21] .
↑ ks. prof. Józef Pastuszka. kul.pl, 23 października 2016. [dostęp 2017-04-10].