Franczyza







Nie mylić z: Franszyza.

Franczyza (fr. franchise) – system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Franczyza zakłada też przepływ know-how od franczyzodawcy do franczyzobiorcy przez cały czas obowiązywania umowy franczyzowej. Istotą jest udzielenie praw (i przyjęcie obowiązków) poprzez zawarcie umowy franczyzy.


Franczyza daje możliwość korzystania między innymi z:



  • nazwy franczyzodawcy

  • know how


  • znaków towarowych franczyzodawcy 

  • pomocy w prowadzeniu działalności gospodarczej[1]




Spis treści






  • 1 Podmioty franczyzy


  • 2 Cechy franczyzy


    • 2.1 Pakiet franczyzowy


    • 2.2 Opłaty




  • 3 Rodzaje franczyzy


  • 4 Franczyza w Polsce


  • 5 Zobacz też


  • 6 Przypisy


  • 7 Linki zewnętrzne





Podmioty franczyzy |


Umowa franczyzy (ang. franchise agreement) jest to umowa pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą.


Stronami franczyzy są:




  • Franczyzodawca to strona umowy udzielająca praw (i nakładająca obowiązki) franczyzy. Upoważnia biorcę do korzystania z pakietu franczyzowego. Franczyzodawca jest pojęciem analogicznym do kredytodawcy (od kredyt).


  • Franczyzobiorca to strona umowy uzyskująca prawa (i przyjmująca obowiązki) składające się na franczyzę, takie jak płacenie franczyzodawcy wynagrodzenia, udostępnianie do kontroli oraz prowadzenie działalności na własny rachunek i we własnym imieniu. Franczyzobiorca jest pojęciem analogicznym do kredytobiorcy (od kredyt).



Cechy franczyzy |


Istota systemu polega na tym, że franczyzodawca nadaje swoim poszczególnym franczyzobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach umowy sporządzonej na piśmie oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemów postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy.



Pakiet franczyzowy |


Zawiera on sposób prowadzenia danej działalności gospodarczej. Udostępnia go franczyzodawca w ramach zawieranej z franczyzobiorcą umowy. Zawiera on szereg uprawnień i obowiązków. Ponadto upoważnia do działalności franczyzobiorcę na określonym terytorium.
Pakiet franczyzowy składa się z:



  • koncepcji prowadzenia działalności gospodarczej w określony sposób;

  • obowiązku zaopatrywania się u dawcy lub konkretnego dostawcy;

  • praw ochronnych;

  • usług franczyzodawcy na rzecz franczyzobiorcy takie jak szkolenia zatrudnionych w punkcie franczyzobiorcy, pomoc;

  • zobowiązania do prowadzenia akcji reklamowych;

  • zobowiązania do dostarczania jednolitych materiałów promocyjnych;

  • uprawnień do kontroli;

  • obowiązku zachowania tajemnicy, co mają ułatwiać klauzule zabezpieczające.



Opłaty |


Wśród obowiązku franczyzobiorcy jest konieczność ponoszenia opłat na rzecz franczyzodawcy. Opłata podstawowa uiszczana jest za przyłączenie już istniejącego punktu do sieci franczyzodawcy. W związku z działalnością bieżącą, franczyzobiorca wnosi opłaty bieżące. Są nimi części z zysku, którym dzieli się z franczyzodawcą. Ponadto ponoszone są opłaty dodatkowe.



Rodzaje franczyzy |




  • Indywidualny – franczyzodawca zawiera umowę z kilkoma franczyzobiorcami.


  • Sieciowy – po stronie franczyzobiorców występuje wiele podmiotów.


  • Subordynacyjny – sam franczyzodawca nie prowadzi placówki, posiada tylko koncepcję. Jest ona rozwijana przez franczyzobiorców.


  • Partnerski – franczyzodawca część placówek prowadzi sam a resztę prowadzą franczyzobiorcy.


  • Master franchising – franczyzodawca w umowie upoważnia franczyzobiorcę do działalności, dając mu przy tym wyłączność. Zaś franczyzobiorca może działać poprzez swoich sub-franczyzobiorców. Powstały tu schemat cechuje się dwustronnością.



Franczyza w Polsce |


Od 2000 roku działa Polska Organizacja Franczyzodawców (POF) zrzeszająca franczyzodawców działających w Polsce, którzy zobowiązali się przestrzegać Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy. Od 2010 POF należy do Europejskiej Federacji Franczyzy[2], a od 2011 do Światowej Rady Franczyzy[3].



Zobacz też |


  • ajencja


Przypisy |




  1. Co to jest i na czym polega franczyza? | 6krokow.pl, „Własna działalność gospodarcza krok po kroku | 6krokow.pl” [dostęp 2017-10-26]  (pol.).


  2. Strona Europejskiej Federacji Franczyzy. [dostęp 2013-06-12].


  3. Opis Polskiej Organizacji Franczyzodawców, [dostęp 2013-01-25].



Linki zewnętrzne |




  • Adam Grzeszak. Wasz szyld, nasz interes. „Polityka”. 17 stycznia 2004. 3 (2435). s. 40. 


  • ABC Franchisingu – Wszystko o franczyzie – definicje, historia, terminy prawne oraz wady i zalety franczyzy dla obu stron


  • Zasady umów długoterminowych. Wprowadzenie i komentarz artykuł z „Kwartalnika Prawa Prywatnego” poświęcony projektowi kodyfikacji umowy franczyzy




這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

University of Vienna

Rikitea