Albatros D.II
| ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | Cesarstwo Niemieckie | |
Producent | Albatros Flugzeugwerke | |
Typ | samolot myśliwski | |
Konstrukcja | jednosilnikowy dwupłat o konstrukcji drewnianej | |
Załoga | 1 | |
Historia | ||
Data oblotu | 1916 | |
Dane techniczne | ||
Napęd | 1 Mercedes D.III 160 k (119 kW) | |
Moc | 160 KM (119 kW) | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 8,5 m | |
Długość | 7,42 m | |
Wysokość | 2,59 m | |
Powierzchnia nośna | 24,50 m² | |
Masa | ||
Własna | 637 kg | |
Startowa | 888 kg | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 175 km/h | |
Pułap | 5180 m (maksymalny) 5200 m (praktyczny) | |
Dane operacyjne | ||
Uzbrojenie | ||
2 x karabin maszynowy 7,92 mm lMG 08 (Spandau) | ||
Użytkownicy | ||
Cesarstwo Niemieckie, Austro-Węgry, Polska |
Albatros D.II – niemiecki samolot myśliwski z okresu I wojny światowej. Był ulepszoną wersją samolotu Albatros D.I, do którego wprowadzono zmiany mające na celu m.in. poprawienie widoczności z kabiny pilota (w tym celu obniżono górny płat, przysuwając go bliżej kadłuba). Samolot wyposażony był w sześciocylindrowy, chłodzony wodą silnik Mercedes D.III o mocy 160 KM i wyposażony w dwa synchronizowane karabiny maszynowe lMG 08.
W sierpniu 1916 r. zamówiono pierwsze 100 egzemplarzy samolotu. Wkrótce wszedł on do służby bojowej. Z samolotów tych uformowano po raz pierwszy w niemieckim lotnictwie wyspecjalizowane eskadry myśliwskie, zapewniające większą skuteczność podczas walk. Podobne eskadry istniały w lotnictwie alianckim (francuskim i angielskim) już od 1915 r. Dowódcą eskadry Jagdstaffel 2 (w skrócie Jasta 2) został we wrześniu 1916 roku Oswald Boelcke, jeden z niemieckich asów myśliwskich I wojny światowej. W eskadrze latali m.in.: Manfred von Richthofen (późniejszy czołowy as niemiecki), Erwin Böhme i Hans Reimann. Podczas pierwszego miesiąca działalności w Jasta 2, do końca września Boelcke zestrzelił 11 brytyjskich samolotów, latając przez krótki czas na dwupłatowych myśliwcach Fokker D.III, a od 17 września na Albatros D.II.
Albatros D.II był produkowany na licencji w zakładach LVG oraz austro-węgierskich Oeffag i używany w austro-węgierskich siłach powietrznych. Austro-węgierskie wersje Albatrosa D.II wyposażone były w mocniejszy silnik Austro-Daimler o mocy 185 KM.
Opis konstrukcji |
Konstrukcja półskorupowa, drewniana; płaty prostokątne, drewniane, kryte płótnem.
|
|