Ten artykuł dotyczy związku taktycznego wojska. Zobacz też: zespół hip-hopowy Grupa Operacyjna oraz Grupa Operacyjna Dolnośląskie WOPR.
Grupa Operacyjna (GO)
Wojska czasowo połączone pod jednym dowództwem dla wykonania określonego zadania operacyjnego; tworzy się je podczas działań na szerokich frontach i w terenie, gdzie utrudnione jest współdziałanie zgrupowań wojsk, działających na różnych kierunkach operacyjnych, a także w celu wykonania specjalnych zadań operacyjnych; grupy operacyjne mogą otrzymywać nazwy nazwy od nazwiska swego dowódcy, miejsca geograficznego i kierunku działania lub kryptonimy;
dowódca wraz z zespołem najważniejszych oficerów swego sztabu; grupa tworzona doraźnie. Zadaniem takich grup jest dowodzenie wojskami z punktu dowodzenia położonego maksymalnie blisko linii frontu, najczęściej na głównym kierunku działania.
Wyższy związek taktyczny Wojska Polskiego, odpowiednik korpusu lub dywizji. Występowała także w innych armiach.
Zorganizowana doraźnie grupa żołnierzy (zazwyczaj część sztabu wojskowego) mająca za zadanie rozwiązanie określonego problemu. (zaplanowanie walki, dowodzenie określoną grupą oddziałów wojskowych itp.)
Spis treści
1Polskie grupy operacyjne
2Grupy operacyjne w innych państwach
3Zobacz też
4Bibliografia
Polskie grupy operacyjne |
w latach 1918–1922
Grupa Operacyjna Działdowo płk. Eugeniusza Habicha
Grupa Operacyjna gen. Junga
Grupa Operacyjna Jazdy gen. Jana Sawickiego
Grupa Operacyjna Witolda Aleksandrowicza
Grupa Operacyjna Rydza-Śmigłego
Grupa Podlaska/ Poleska gen. Listowskiego
GO „Bieniakonie” (Wojsko Litwy Środkowej)
w latach 1938–1939
Samodzielne związki operacyjne przewidziane w planie organizacji wojskowej Polskich Sił Zbrojnych; należały w większości do grupy odwodów Naczelnego Wodza; składały się przeważnie z 2–3 dywizji piechoty, 1–4 dywizjonów artylerii, pododdziałów saperskich, łączności i służb; nie miały w zasadzie rozwiniętych dowództw i sztabów; rejony koncentracji i gotowości do działań osiągnąć miały po wybuchu wojny.
Samodzielne Grupy Operacyjne
SGO „Śląsk” (improwizowana w 1938 r., w celu aneksji Zaolzia)
SGO „Polesie” (improwizowana w kampanii wrześniowej 1939 r.)
SGO „Narew”
Grupy Operacyjne Kawalerii
Grupa Operacyjna Kawalerii Nr 1 (dyspozycyjne dowództwo)
Grupa Operacyjna Kawalerii Nr 2 (dyspozycyjne dowództwo)
Grupa Operacyjna Kawalerii gen. Abrahama (improwizowana w kampanii wrześniowej 1939)
Grupa Operacyjna Kawalerii gen. Andersa (improwizowana w kampanii wrześniowej 1939)
Grupa Operacyjna Kawalerii gen. Skotnickiego (improwizowana 8 września 1939)
Grupy Operacyjne
GO „Bielsko” (GO „Boruta”)
GO „Czersk” (Grupa Osłonowa „Czersk”)
GO „Jasło”
GO „Koło” (GO gen. Knoll-Kownackiego)
GO „Kutno” (Grupa Odwodów „Kutno”)
GO gen. Kowalskiego
GO gen. Kruszewskiego
GO „Piotrków”
GO „Sieradz” (GO gen. Dindorf-Ankowicza)
Południowe Zgrupowanie Armii „Prusy” gen. Skwarczyńskiego
GO „Śląsk” (GO „Jagmin”)
GO Tadeusz
GO „Tarnów” (Grupa Odwodów „Tarnów”)
GO gen. Thommée
GO gen. Tokarzewskiego-Kraszewicza
GO „Wschód” (GO gen. Bołtucia)
GO „Wyszków” (Grupa Odwodów „Wyszków”)
GO Zulaufa
w latach 1946–1947
GO „Hrubieszów”
GO „Lubaczów” (GO „Gorlice”)
GO „Rzeszów”
GO „Sanok”
GO „Wisła”
Grupy operacyjne w innych państwach |
GO 1001. Nocy
GO Janosik / Otto / Ocel
GO Teplice
Zobacz też |
Jednostki organizacyjne wojska
Polsko-czechosłowackie konflikty graniczne
Związek operacyjny
Bibliografia |
pod red. Marian Laprus: Leksykon wiedzy wojskowej. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, 1979, s. 135.
Mała Encyklopedia Wojskowa, tom I ( A – J ), Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1967, wyd. I, s. 488, 489.
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...