Maronka

Multi tool use
Maronka, Maranka - legendarna przywódczyni zbójników z Inwałdu w Beskidzie Małym, żyjąca w początkach XIX wieku.
Maronka miała być przywódczynią zbójników beskidzkich, rabujących podróżnych na szlaku handlowym z Krakowa do Czech. Według zapisu z lat 70. XIX wieku siedziba bandy miała znajdować się w jaskini, położonej w wąwozie przy drodze z Inwałdu do Zagórnika[1]. Według podań ludowych, Maronka miała zajmować się rozbojem, paserstwem, miała nawet być czarownicą[2].
Jak podaje kronika parafii w Bulowicach z roku 1833, banda zbójców pod jej przywództwem została otoczona przez żołnierzy z Lanckorony w bulowickiej karczmie, położonej przy drodze do Andrychowa. Zbójnikom nie udało się uciec z okrążenia, Maronka nie chcąc dostać się do niewoli otruła się. Została pochowana na granicy wsi, pomiędzy Bulowicami a Roczynami[3].
Z Maronką bywa wiązana legenda dotycząca dużo starszego obrazu Matki Boskiej Inwałdzkiej znajdującego się w tamtejszym kościele pw. Narodzenia NMP[4]. Według tego podania obraz miał być przyniesiony przez grupę zbójców z Węgier, i miał przyczynić się do nawrócenia złoczyńców, którzy po nawróceniu przynieść go mieli inwałdzkiemu proboszczowi[5][6].
Przypisy |
↑ Michał Król: Sieroty Zebrzydowskiego. Tarnów: 1875, s. 314. za: Paweł Zięba: Monografia wsi i parafii Bulowice koło Kęt. Kęty: Muzeum im. Aleksandra Kłosińskiego w Kętach, 2009. ISBN 978-83-926777-0-3.
↑ Beskid Mały. Przewodnik.. Rewasz, 2008, s. 183. ISBN 978-83-89188-77-9.
↑ 77. W: Liber Memorabilium penes parochiam Bulowice confectus anno 1833. Bulowice: 1833. Cytat: Maronka dowódczyni strasznych zbójców w lasach, napadnięta przez wojsko z Lanckorony w karczmie bulowskiej blisko granicy andrychowskiej, otruła się i pogrzebana jest na granicy między Bulowicami i Roczynami.. za: Paweł Zięba: Monografia wsi i parafii Bulowice koło Kęt. Kęty: Muzeum im. Aleksandra Kłosińskiego w Kętach, 2009. ISBN 978-83-926777-0-3.
↑ Inwałd. W: www.andrychow.pl [on-line]. [dostęp 2011-01-13].
↑ Legenda o Maronce. W: InfoKęty.pl [on-line]. [dostęp 2011-01-13].
↑ "Zbójnicka" Madonna. W: Parafia Mszana [on-line]. [dostęp 2011-01-13].
QpQpaA Q1 UBP
這個網誌中的熱門文章
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...