Deutsche Reichsbahn
| ||
Państwo | Niemcy | |
Siedziba | Berlin | |
Data założenia | 1924 | |
Data likwidacji | 1949 | |
Udziałowcy | Skarb Państwa | |
brak współrzędnych |
---|
Deutsche Reichsbahn (pol. Niemieckie Koleje Rzeszy) – niemieckie koleje państwowe istniejące w latach 1920–1949, następnie nazwa kolei państwowych w Niemieckiej Republice Demokratycznej.
Po zjednoczeniu Niemiec i po połączeniu z Deutsche Bundesbahn weszły w skład Deutsche Bahn AG.
Spis treści
1 II wojna światowa
2 Reorganizacje
2.1 Kierownictwo
3 Reichsbahndirektionen – dyrekcje od 1927
4 RBD – dyrekcje od 1939
5 Zobacz też
6 Przypisy
II wojna światowa |
Deutsche Reichsbahn były zaangażowane w przeprowadzanie transportów militarnych i zbrodnie wojenne deportując podczas II wojny światowej ludność cywilną do niemieckich obozów koncentracyjnych i na roboty przymusowe[1].
Reorganizacje |
- 1920 – Deutsche Reichseisenbahnen w Republice Weimarskiej
- X 1924 – Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) (przekształcenie dotychczasowego przedsiębiorstwa skarbowego w spółkę, której dochody miały być przeznaczane na finansowanie reparacji wojennych)
- 1938 – przyłączono austriackie Bundesbahnen Österreichs (BBÖ)
- 1938 – przyłączono część czechosłowackich kolei
- 1939 – przyłączono część polskich kolei
- 1939–1945 – działalność w Generalnym Gubernatorstwie (Generalgouvernement) Generalnej Dyrekcji Kolei Wschodniej (Generaldirektion der Ostbahn)
- 1940 – przyłączono część belgijskich kolei
- 1941 – przyłączono część jugosłowiańskich kolei
- 1941 – przyłączono część radzieckich kolei
- 1945–1949 – pod kontrolą władz okupacyjnych, wydzielono austriackie Österreichische Bundesbahnen (ÖBB)
- 1949 – Deutsche Reichsbahn w NRD, natomiast w RFN Deutsche Bundesbahn
- 1994 – utworzenie Deutsche Bahn AG
Kierownictwo |
Dyrektorzy generalni (Generaldirektor):
- 1924 – 1926 Rudolf Oeser
- 1926 – 1945 Julius Dorpmüller
Zastępcy (Ständiger Stellvertreter des Generaldirektors):
- 1925 – 1926 Julius Dorpmüller
- 1926 – 1933 Wilhelm Weirauch
- 1933 – 1942 Wilhelm Kleinmann
- 1942 – 1945 Albert Ganzenmüller
Reichsbahndirektionen – dyrekcje od 1927 |
Reichsbahndirektion (RBD) (Dyrekcja Kolei Rzeszy)
A – Reichsbahndirektion Altona (później Hamburg)
B – Reichsbahndirektion Berlin
- Reichsbahndirektion Breslau
D – Reichsbahndirektion Dresden
Reichsbahndirektion Elberfeld (później Wuppertal)
U – Reichsbahndirektion Erfurt
E – Reichsbahndirektion Essen
F – Reichsbahndirektion Frankfurt/Main
L – Reichsbahndirektion Halle
H – Reichsbahndirektion Hannover
R – Reichsbahndirektion Karlsruhe
- Reichsbahndirektion Kassel
K – Reichsbahndirektion Köln
Reichsbahndirektion Königsberg (Prusy)
Reichsbahndirektion Magdeburg (podzielona 1 października 1931 pomiędzy RBD Halle/Saale, Berlin, Altona i Hannover)- Reichsbahndirektion Mainz
Reichsbahndirektion Münster (Westfalia)
Reichsbahndirektion Oldenburg/O. (od 1 stycznia 1935 podzielona pomiędzy RBD Münster i Hannover)- Reichsbahndirektion Oppeln
Reichsbahndirektion Osten (Frankfurt/Oder)
W – Reichsbahndirektion Schwerin
- Reichsbahndirektion Stettin
T – Reichsbahndirektion Stuttgart
S – Reichsbahndirektion Trier (od 1935 RBD Saarbrücken)
W Bawarii do końca 1933 działała Gruppenverwaltung Bayern obejmująca dyrekcje:
- Reichsbahndirektion Augsburg
Reichsbahndirektion Ludwigshafen (podzielona 1 kwietnia 1937 pomiędzy RBD Mainz i Saarbrücken)
M – Reichsbahndirektion München
N – Reichsbahndirektion Nürnberg
- Reichsbahndirektion Regensburg
Reichsbahndirektion Würzburg (1 stycznia 1931 przyłączona do RBD Nürnberg)
RBD – dyrekcje od 1939 |
- Reichsbahndirektion Danzig
- Reichsbahndirektion Posen
Zobacz też |
- Historia kolei w Niemczech
Przypisy |
↑ Śladami. Praca przymusowa Europejczyków w południowej Dolnej Saksonii 1939–1945: Niemieckie Koleje Rzeszy
Kontrola autorytatywna (przedsiębiorstwo kolejowe):
ISNI: 0000 0001 1942 3781
VIAF: 151546545
LCCN: no93010686
GND: 2008004-9
NKC: ko2010581824
- WorldCat