Ten artykuł dotyczy wojewody poznańskiego Stanisława Małachowskiego . Zobacz też: inne osoby o tym imieniu i nazwisku.
Herb Stanisława Małachowskiego
Stanisław Małachowski herbu Nałęcz (ur. w 1659 roku – zm. w 1699 roku) – hrabia[1][a], wojewoda poznański od 1698 roku, wojewoda kaliski od 1692 roku, kasztelan sieradzki od 1690 roku, podczaszy sieradzki, ambasador Rzeczypospolitej w Imperium Osmańskim w latach 1698-1699, podpisał pokój w Karłowicach[2].
Był także starostą: opoczyńskim, halickim, łukowskim oraz krzeczowskim. Przed rozmowami pokojowymi został mu nadany przez sejm tytuł hrabiego, aby "nie był pomniejszy wśród innych". Zmarł w czasie prowadzenia rozmów pokojowych z Portą w Stambule przez poselstwo Rafała Leszczyńskiego.
Poseł na sejm 1683 roku z województwa sieradzkiego. W 1683 roku był dowódcą chorągwi husarskiej koronnej biskupa krakowskiego Jana Małachowskiego[3]. Poseł sieradzki na sejm 1688 roku[4].
Był elektorem Augusta II Mocnego w 1697 roku[5].
Syn Franciszka i Anny Zdrowskiej, dwukrotnie żonaty: z Aleksandrą Żelecką od 1694 r., z Anną Konstancją Lubomirską od 1697 r. Miał z nią syna Jana i córkę Karolinę, jego wnukami byli: Mikołaj Małachowski, Antoni Małachowski, Stanisław Małachowski i Jacek Małachowski.
Spis treści
1Przypisy
2Uwagi
3Bibliografia
4Linki zewnętrzne
Przypisy |
↑Machalski 1936 ↓, s. 2.
↑Rocznik Służby Zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej według stanu na 1 kwietnia 1938, Warszawa 1938, s. 140.
↑Jan Wimmer, Wiedeń 1683, Warszawa 1983, s. 220.
↑biogram z XIX tomu Polskiego Słownika Biograficznego autorstwa Włodzimierza Dworzaczka
↑Volumina Legum, t. V, Petersburg 1860, s. 427.
Uwagi |
↑W 1698 został wysłany jako poseł na rozmowy pokojowe zakończone pokojem w Karłowicach. ze względów protokolarnych, mógł używać podczas nich tytułu hrabiowskiego. Po zakończaniu poselstwa pozwolono mu zatrzymać tytuł.
Bibliografia |
Edmund Machalski: Stanisław Małachowski. Marszałek Sejmu Czeroletniego. Poznań: Drukarnia Uniwersytetu Poznańskiego, 1936, seria: Życiorysy zasłużonych Polaków XVIII i XIX w.. [dostęp 2018-04-11]. (pol.)
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...