Układ smarowania silnika spalinowego




Układ smarowania silnika spalinowego – układ dostarczający czynnik zmniejszający tarcie do wszystkich ruchomych elementów silnika.


Elementy silnika spalinowego: wał korbowy, korbowody, tłoki, wszystkie łożyska oraz elementy układu rozrządu pracują w ekstremalnych warunkach i wymagają intensywnego smarowania. Czynnikiem smarującym jest olej silnikowy. Dostarczany jest do wszystkich ważnych elementów i połączeń poprzez kanały olejowe drążone wewnątrz stałych i ruchomych elementów silnika oraz jest rozpylany w komorach roboczych. Obieg oleju wymusza pompa olejowa. Olej filtrowany jest przez filtr oleju, a w silnikach bardziej wysilonych, chłodzony w chłodnicy oleju.


Elementy układu smarowania[1]:



  • pompa oleju (zazębienie zewnętrzne i wewnętrzne),


  • filtr oleju,

  • zawór przelewowy (utrzymuje stałe, właściwe ciśnienie w układzie),

  • chłodnica oleju (zachowanie właściwej temperatury oleju, chłodzone są powietrzem lub cieczą),

  • magistrala olejowa,

  • czujnik ciśnienia oleju (informuje kierowcę o spadku ciśnienia poniżej ustalonej wartości; umieszczany zwykle za filtrem oleju),

  • miska olejowa (dolna część skrzyni korbowej).



Przypisy |




  1. PiotrP. Zając PiotrP., Leon MariaL.M. Kołodziejczyk Leon MariaL.M., Silniki spalinowe, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2001, ISBN 83-02-07987-1, OCLC 749296845 .








這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna