Lista systemów punktacji Formuły 1
















Formuła 1


2017 • 2018 • 2019

Historia • Regulacje

Samochody • Wyścigi



Mistrzowie Świata:

Kierowcy • Konstruktorzy



Kierowcy
Konstruktorzy • Silniki

Punktacja • Rekordy
Zwycięzcy • Zdobywcy podium •
Zdobywcy pole position •
Autorzy najszybszego okrążenia
Zdobywcy punktów:
Kierowcy • Konstruktorzy
Inne:
Wypadki śmiertelne •
Wyścigi z czerwoną flagą •
Numery startowe

Grand Prix • Tory

FIA • FOTA • FOCA

Commons-logo.svg Formuła 1 na Wikimedia Commons

Lista obejmuje wszystkie systemy punktacji (łącznie z aktualnym) stosowane przez FIA do wyłonienia mistrza świata kierowców oraz mistrza świata konstruktorów Formuły 1[1].



Systemy punktacji |



































































































































































































































































































































































































































Sezony
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

NO
Liczone wyścigi
Uwagi

1950–1953
8
6
4
3
2





1
4

[1][2]

1954
8
6
4
3
2





1
5

[1][2][3]

1955–1957
8
6
4
3
2





1
5

[1][4][5][6][7]

1958
8
6
4
3
2





1
6

[6][7][8][9]

1959
8
6
4
3
2





1
5
[9]

1960
8
6
4
3
2
1





6
[9]

1961–1962
9
6
4
3
2
1





5
[9]

1963–1964
9
6
4
3
2
1





6
[9]

1965
9
6
4
3
2
1





6
[9]

1966
9
6
4
3
2
1





5

[7][9][10]

1967
9
6
4
3
2
1





9
(5 z pierwszych 6, 4 z ostatnich 5)

[7][9][10]

1968
9
6
4
3
2
1





10
(5 z pierwszych, 5 z ostatnich 6)
[9]

1969
9
6
4
3
2
1





9
(5 z pierwszych 6, 4 z ostatnich 5)

[7][9]

1970
9
6
4
3
2
1





11
(6 z pierwszych 7, 5 z ostatnich 6)

[7][9]

1971
9
6
4
3
2
1





9
(5 z pierwszych 6, 4 z ostatnich 5)
[9]

1972
9
6
4
3
2
1





10
(5 z pierwszych 6, 5 z ostatnich 6)
[9]

1973–1974
9
6
4
3
2
1





13
(7 z pierwszych 8, 6 z ostatnich 7)
[9]

1975
9
6
4
3
2
1





12
(7 z pierwszych 8, 5 z ostatnich 6)

[9][11]

1976–1978
9
6
4
3
2
1





14
(7 z pierwszych 8, 7 z ostatnich 8)
[9]

1979–1980
9
6
4
3
2
1





8
(4 z pierwszych 7, 4 z ostatnich 8)
[11]

1981–1984
9
6
4
3
2
1





Wszystkie

[11][12]

1985–1990
9
6
4
3
2
1





11

[11][12][13]

1991–2002
10
6
4
3
2
1





Wszystkie
[11]

2003–2009
10
8
6
5
4
3
2
1



Wszystkie
[11]

2010–
25
18
15
12
10
8
6
4
2
1

Wszystkie
[14]

Kierowca, który ukończył 90% wyścigu uwzględniany jest w klasyfikacji – może dojść więc do sytuacji, że kierowca, który nie ukończył wyścigu zdobywa punkty. Jeśli wyścig zostanie przerwany i nie może zostać wznowiony, to w przypadku ukończenia 75% dystansu jako wynik wyścigu brana jest klasyfikacja z przedostatniego okrążenia i przyznawane są pełne punkty. Jeśli mniej niż 75% dystansu zostało przejechane, kierowcy są nagradzani połową punktów. W przypadku, gdy nie zostały ukończone dwa okrążenia, punkty nie są przyznawane.
Punkty zdobyte przez kierowcę sumowane są w ciągu sezonu i kierowca, który ostatecznie zdobędzie największą liczbę punktów, zostaje Mistrzem Świata. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kierowców zbierze tę samą liczbę punktów o mistrzostwie rozstrzyga liczbę zwycięstw. Jeśli liczba zwycięstw nie jest rozstrzygająca, brane są pod uwagę drugie miejsca, jeśli ciągle nie ma rozstrzygnięcia trzecie i tak dalej.



Przypisy |




  1. abcd Tytuł Mistrza świata konstruktorów nie był przyznawany w sezonach 1950 – 1957.


  2. ab Punkty dla kierowców dzielących samochód były przydzielanie po równo każdemu z nich niezależnie od liczby ukończonych okrążeń.


  3. W Grand Prix Wielkiej Brytanii 1954, siedmiu kierowców ustaliło taki sam czas najszybszego okrążenia i każdy z nich otrzymał 0,143 punktu.


  4. Kierowcy którzy dzielili więcej niż 1 samochód w wyścigu otrzymywali punkty tylko za najlepszą pozycję.


  5. Punkty dla kierowców dzielących samochód były dzielone po równo, może że któryś z nich nie został sklasyfikowany.


  6. ab Punkty były przydzielane po równo pomiędzy kierowców którzy ustalili ten sam czas najszybszego okrążenia.


  7. abcdef Samochody Formuły 2 uczestniczyły w wyścigach z samochodami Formuły 1, ale nie przyznawano punktów do Mistrzostwa Formuły 1 ich kierowcom. Były to wyścigi:

    • Grand Prix Niemiec 1957

    • Grand Prix Niemiec 1958

    • Grand Prix Maroka 1958

    • Grand Prix Niemiec 1966

    • Grand Prix Niemiec 1967

    • Grand Prix Niemiec 1969




  8. Punkty nie były już przydzielanie kierowcom dzielącym samochód.


  9. abcdefghijklmnop Do klasyfikacji konstruktorów liczono tylko punkty najlepiej sklasyfikowanego kierowcy danego zespołu na dane Grand Prix.


  10. ab Kierowcy którzy nie zostali sklasyfikowani (np. nie skończyli odpowiedniej liczby okrążeń) nie otrzymywali punktów, nawet jeśli zakończyli wyścigi na pozycji 6. lub lepszej.


  11. abcdef Przyznawano połowę punktów jeśli wyścig został zatrzymany przed połową pełnego dystansu wyścigu.


  12. ab Drugi kierowca, zespołu który oficjalnie wystawił tylko jeden samochód, nie otrzymywał punktów. Dotyczyło to Jo Gartnera (Osella) i Gerharda Bergera (ATS), którzy ukończyli Grand Prix Włoch 1984 na odpowiednio piątej i szóstej pozycji, oraz Yannicka Dalmasa (Larrousse) który ukończył Grand Prix Australii 1987 na piątej pozycji. Punkty nie zostały im przydzielone.


  13. Zespoły które wystawiły tylko 1 samochód nie otrzymywały punktów za drugiego kierowcę.


  14. W Grand Prix Abu Zabi 2014 przyznano podwójne punkty (według klucza 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2).



Linki zewnętrzne |


  • Oficjalna strona Formuły 1 (ang.). formula1.com. [dostęp 2014-07-27].



這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna