Lista systemów punktacji Formuły 1
| ||
2017 • 2018 • 2019 | ||
Historia • Regulacje Samochody • Wyścigi | ||
Mistrzowie Świata: Kierowcy • Konstruktorzy | ||
Kierowcy Konstruktorzy • Silniki | ||
Punktacja • Rekordy Zwycięzcy • Zdobywcy podium • Zdobywcy pole position • Autorzy najszybszego okrążenia Zdobywcy punktów: Kierowcy • Konstruktorzy Inne: Wypadki śmiertelne • Wyścigi z czerwoną flagą • Numery startowe | ||
Grand Prix • Tory | ||
FIA • FOTA • FOCA | ||
Formuła 1 na Wikimedia Commons |
Lista obejmuje wszystkie systemy punktacji (łącznie z aktualnym) stosowane przez FIA do wyłonienia mistrza świata kierowców oraz mistrza świata konstruktorów Formuły 1[1].
Systemy punktacji |
Sezony | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | NO | Liczone wyścigi | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1950–1953 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 4 | [1][2] | |||||
1954 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | [1][2][3] | |||||
1955–1957 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | [1][4][5][6][7] | |||||
1958 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 6 | [6][7][8][9] | |||||
1959 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | [9] | |||||
1960 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 6 | [9] | |||||
1961–1962 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | [9] | |||||
1963–1964 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 6 | [9] | |||||
1965 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 6 | [9] | |||||
1966 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | [7][9][10] | |||||
1967 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 9 (5 z pierwszych 6, 4 z ostatnich 5) | [7][9][10] | |||||
1968 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 10 (5 z pierwszych, 5 z ostatnich 6) | [9] | |||||
1969 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 9 (5 z pierwszych 6, 4 z ostatnich 5) | [7][9] | |||||
1970 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 11 (6 z pierwszych 7, 5 z ostatnich 6) | [7][9] | |||||
1971 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 9 (5 z pierwszych 6, 4 z ostatnich 5) | [9] | |||||
1972 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 10 (5 z pierwszych 6, 5 z ostatnich 6) | [9] | |||||
1973–1974 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 13 (7 z pierwszych 8, 6 z ostatnich 7) | [9] | |||||
1975 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 12 (7 z pierwszych 8, 5 z ostatnich 6) | [9][11] | |||||
1976–1978 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 14 (7 z pierwszych 8, 7 z ostatnich 8) | [9] | |||||
1979–1980 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 8 (4 z pierwszych 7, 4 z ostatnich 8) | [11] | |||||
1981–1984 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | Wszystkie | [11][12] | |||||
1985–1990 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 11 | [11][12][13] | |||||
1991–2002 | 10 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | Wszystkie | [11] | |||||
2003–2009 | 10 | 8 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | Wszystkie | [11] | |||
2010– | 25 | 18 | 15 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 1 | Wszystkie | [14] |
Kierowca, który ukończył 90% wyścigu uwzględniany jest w klasyfikacji – może dojść więc do sytuacji, że kierowca, który nie ukończył wyścigu zdobywa punkty. Jeśli wyścig zostanie przerwany i nie może zostać wznowiony, to w przypadku ukończenia 75% dystansu jako wynik wyścigu brana jest klasyfikacja z przedostatniego okrążenia i przyznawane są pełne punkty. Jeśli mniej niż 75% dystansu zostało przejechane, kierowcy są nagradzani połową punktów. W przypadku, gdy nie zostały ukończone dwa okrążenia, punkty nie są przyznawane.
Punkty zdobyte przez kierowcę sumowane są w ciągu sezonu i kierowca, który ostatecznie zdobędzie największą liczbę punktów, zostaje Mistrzem Świata. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kierowców zbierze tę samą liczbę punktów o mistrzostwie rozstrzyga liczbę zwycięstw. Jeśli liczba zwycięstw nie jest rozstrzygająca, brane są pod uwagę drugie miejsca, jeśli ciągle nie ma rozstrzygnięcia trzecie i tak dalej.
Przypisy |
↑ abcd Tytuł Mistrza świata konstruktorów nie był przyznawany w sezonach 1950 – 1957.
↑ W Grand Prix Wielkiej Brytanii 1954, siedmiu kierowców ustaliło taki sam czas najszybszego okrążenia i każdy z nich otrzymał 0,143 punktu.
↑ ab Punkty były przydzielane po równo pomiędzy kierowców którzy ustalili ten sam czas najszybszego okrążenia.
↑ abcdef Samochody Formuły 2 uczestniczyły w wyścigach z samochodami Formuły 1, ale nie przyznawano punktów do Mistrzostwa Formuły 1 ich kierowcom. Były to wyścigi:
- Grand Prix Niemiec 1957
- Grand Prix Niemiec 1958
- Grand Prix Maroka 1958
- Grand Prix Niemiec 1966
- Grand Prix Niemiec 1967
- Grand Prix Niemiec 1969
↑ Punkty nie były już przydzielanie kierowcom dzielącym samochód.
↑ abcdefghijklmnop Do klasyfikacji konstruktorów liczono tylko punkty najlepiej sklasyfikowanego kierowcy danego zespołu na dane Grand Prix.
↑ ab Kierowcy którzy nie zostali sklasyfikowani (np. nie skończyli odpowiedniej liczby okrążeń) nie otrzymywali punktów, nawet jeśli zakończyli wyścigi na pozycji 6. lub lepszej.
↑ abcdef Przyznawano połowę punktów jeśli wyścig został zatrzymany przed połową pełnego dystansu wyścigu.
↑ ab Drugi kierowca, zespołu który oficjalnie wystawił tylko jeden samochód, nie otrzymywał punktów. Dotyczyło to Jo Gartnera (Osella) i Gerharda Bergera (ATS), którzy ukończyli Grand Prix Włoch 1984 na odpowiednio piątej i szóstej pozycji, oraz Yannicka Dalmasa (Larrousse) który ukończył Grand Prix Australii 1987 na piątej pozycji. Punkty nie zostały im przydzielone.
↑ Zespoły które wystawiły tylko 1 samochód nie otrzymywały punktów za drugiego kierowcę.
↑ W Grand Prix Abu Zabi 2014 przyznano podwójne punkty (według klucza 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2).
Linki zewnętrzne |
- Oficjalna strona Formuły 1 (ang.). formula1.com. [dostęp 2014-07-27].