Henschel






Lokomotywa Henschel & Sohn


Henschel-Werke lub w skrócie Henschel – niemiecki producent maszyn i pojazdów, którego fabryki zlokalizowano w Kassel. Przedsiębiorstwo stało się wiodącym producentem lokomotyw w Europie. Od 1925 roku w zakładach w Kassel rozpoczęto produkcję autobusów i ciężarówek, a w latach 1933-1945 czołgów (w tym najcięższych typu Panzerkampfwagen VI Ausf. B „Königstiger"). W fabrykach przedsiębiorstwa Henschel w Berlinie produkowano także samoloty i pociski rakietowe.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Założenie i rozwój przedsiębiorstwa w XIX wieku


    • 1.2 Przedsięwzięcia przedsiębiorstwa w pierwszej połowie XX wieku


    • 1.3 Przedsięwzięcia przedsiębiorstwa w drugiej połowie XX wieku




  • 2 Najważniejsze osiągnięcia przedsiębiorstwa Henschel


    • 2.1 Produkcja lokomotyw


    • 2.2 Produkcja samochodów


      • 2.2.1 Przed i w czasie II wojny światowej


      • 2.2.2 Produkcja powojenna




    • 2.3 Produkcja samolotów




  • 3 Henschel obecnie





Historia |



Założenie i rozwój przedsiębiorstwa w XIX wieku |


W 1810 roku Georg Christian Carl Henschel założył w Kassel odlewnię, w której w 1816 r. rozpoczął produkcję maszyn parowych. W 1837 r. syn Carl Anton Henschel otworzył drugą fabrykę na Placu Holenderskim (obecnie teren uniwersytetu w Kassel). Pierwsza lokomotywa parowa produkcji przedsiębiorstwa Henschel została dostarczona w 1848 roku dla potrzeb wybudowanej cztery lata wcześniej linii kolejowej Kurfürst-Friedrich-Wilhelm-Nordbahn.



Przedsięwzięcia przedsiębiorstwa w pierwszej połowie XX wieku |


W 1905 roku w fabryce przedsiębiorstwa Henschel powstała pierwsza lokomotywa elektryczna, a pięć lat później pierwsza lokomotywa spalinowa. Zakłady Henschel stały się w tym czasie, obok Borsig-Werke największym producentem lokomotyw i w 1920 zostały przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH).

W styczniu 1925 roku zmieniono nazwę spółki na Henschel & Sohn, rozpoczynając jednocześnie produkcję ciężarówek i autobusów. Około 1930 roku pojawiło się logo przedsiębiorstwa w postaci sześcioramiennej gwiazdy z umieszczoną centralnie literą H, które było używane do oznaczania samochodów i lokomotyw marki Henschel do końca lat 60.


Podczas I wojny światowej w zakładach Henschel produkowano również broń, a podczas II wojny światowej przedsiębiorstwo to stało się jednym z głównych dostawców uzbrojenia dla wojsk niemieckich. Pracowano m.in. nad ciężkim czołgiem Durchbruchwagen. Ze względu na duże znaczenie fabryki przedsiębiorstwa Henschel były wielokrotnie bombardowane przez aliantów i ostatecznie prawie całkowicie zniszczone. Po wojnie, ze względu na złą sławę producenta uzbrojenia, działalność przedsiębiorstwa została ograniczona do produkcji małych lokomotyw przemysłowych i remontu ciężarówek. W 1948 r. pozwolono na budowę większych lokomotyw, a w 1961 r. w zakładach w Esslingen rozpoczęto produkcję lokomotyw spalinowych napędzanych silnikiem Diesla.



Przedsięwzięcia przedsiębiorstwa w drugiej połowie XX wieku |




Lokomotywa spalinowa 'Henschel DH 240 B'


W 1957 roku zmieniono firmę przedsiębiorstwa Henschel & Sohn GmbH na Henschel-Werke GmbH, a w 1962 stało się ono spółką akcyjną (AG). Od 1963 rozpoczęto produkcję autobusów. Rok później posiadający większość akcji spółki koncern Rheinstahl zdecydował o połączeniu obu przedsiębiorstw pod jedną spółkę Rheinstahl Henschel AG. W 1969 r. przeniesiono produkcję lokomotyw do przedsiębiorstwa Klöckner-Humboldt-Deutz AG w Kolonii, a samochodów do nowego przedsiębiorstwa Hanomag-Henschel powstałego z połączenia z producentem ciągników rolniczych Hanomag. Wkrótce Hanomag-Henschel został sprzedany przedsiębiorstwu Daimler-Benz, ale produkowane przez niego samochody zachowały pierwotną markę aż do 1974 roku.


W 1976 r. Rheinstahl został kupiony przez August Thyssen-Hütte AG i przedsiębiorstwo po raz kolejny zmieniło nazwę, tym razem na fabryka lokomotyw Thyssen-Henschel w Kassel, ale produkowane przez zakład lokomotywy nadal były oznaczane marką Henschel. W 1990 r. wraz z przedsiębiorstwem ABB powstałym z połączenia BBC ze szwedzkim przedsiębiorstwem elektrotechnicznym ASEA, utworzono spółkę ABB Henschel z siedzibą w Mannheim. W 1995 r. na mocy umowy z przedsiębiorstwem Daimler Benz AG zawiązano ABB Daimler Benz Transportation Adtranz, oddział zajmujący się inżynierią transportu. Marka Henschel ostatecznie znikła z rynku z dniem 1 stycznia 1996 roku i została zastąpiona przez Adtranz. W 2001 roku przedsiębiorstwo zostało sprzedane międzynarodowemu konsorcjum zajmującemu się transportem kolejowym Bombardier Transportation.

Do dziś w zakładach w Kassel są nadal budowane i remontowane lokomotywy elektryczne i z silnikami Diesla.


Część byłych zakładów Henschel należy obecnie do przedsiębiorstwa Thyssen Krupp Transrapid GmbH, a część zbrojeniowa do koncernu Rheinmetall DeTec AG.



Najważniejsze osiągnięcia przedsiębiorstwa Henschel |



Produkcja lokomotyw |




Lokomotywa elektryczna 'Henschel DB 103 (E03)'


Niemal od początku istnienia zakłady Henschel nastawione były na produkcję i rozwój maszyn parowych i począwszy od XIX wieku do końca produkcji lokomotyw parowych były ich wiodącym producentem. W 1905 r. w zakładach Henschel wybudowano pierwszą lokomotywę o napędzie elektrycznym, a już w 1910 producent mógł poszczycić się imponującą liczbą 10 tysięcy wyprodukowanych lokomotyw wszystkich typów. Przez długi czas Henschel był obok przedsiębiorstw Siemens, AEG, Krauss-Maffei i Borsig, głównym dostawcą lokomotyw dla kolei niemieckich, najpierw dla Deutsche Reichsbahn, a później dla Deutsche Bundesbahn. Najsławniejszą lokomotywą dostarczaną kolejom niemieckim, była zaprojektowana w latach 60. lokomotywa DB 103 oznaczana również jako 'E03'.



Produkcja samochodów |



Przed i w czasie II wojny światowej |


W połowie lat 20., kiedy pojawiło się widmo kryzysu gospodarczego postanowiono, w celu uniezależnienia się tylko od jednego rodzaju produkcji, rozpocząć budowę samochodów. Już w 1925 r. rozpoczęto produkcję na licencji szwajcarskiego przedsiębiorstwa FBW autobusów i ciężarówek o nośności 3 i 5 ton (łącznie wyprodukowano około 300 sztuk).


W następnych latach Henschel produkował ciężarówki i autobusy własnego projektu, napędzane zarówno silnikami benzynowymi, jak i olejem napędowym. Pod koniec lat 20. eksperymentowano z napędem parowym dla ciężarówek i generatorami gazu drzewnego (niem. holzgas) dla ciężarówek, autobusów i innych pojazdów.
Na początku lat 30. pojawiły się w ofercie przedsiębiorstwa ciężarówki o nośności od 2 do 12 ton. W 1932 roku pod kierunkiem doktora Franza Langa zbudowano nowoczesny silnik Diesla Henschel-Lanova, który można było uruchamiać w o wiele łatwiejszy sposób niż silniki Diesla poprzedniej generacji. Silniki Lanova stosowano w lokomotywach i samochodach do początku lat 60. W latach 30. Henschel był znany nie tylko z produkcji samochodów, ale także karoserii ciężarówek i ciężkich autobusów dla innych producentów.


Ciężkie ciężarówki Henschel były masowo używane podczas II wojny światowej, a zakłady przedsiębiorstwa wielokrotnie bombardowane, co doprowadziło ostatecznie do zatrzymania produkcji samochodów.



Produkcja powojenna |




Ciężarówka 'Henschel HS 120'


W 1946 roku, po udzieleniu pozwolenia przez okupujących Niemcy aliantów, rozpoczęto odbudowę zakładów i remont zniszczonych i zużytych ciężarówek. Przedsiębiorstwo nosiło wtedy firmę Hessia ze względu na jej umiejscowienie właśnie w Hesji, ale w 1948 r. odzyskała dawne miano Henschel. Od początku lat 50. wznowiono produkcję autobusów i karoserii do ciężarówek.

Od 1950 r., pomimo dużej konkurencji na rynku, Henschel rozpoczął produkcję samochodów ciężarowych. Pierwszą ciężarówką był samochód 'Henschel HS 140' o nośności 6,5 tony, napędzany silnikiem o mocy 140 KM. Wkrótce pojawiła się mocniejsza odmiana samochodu oznaczonego 'HS 170' o mocy 170 KM.

W 1955 roku przedsiębiorstwo Henschel zaprezentowało nowy autobus 'HS 160 USL’ o nadwoziu samonośnym i silniku umieszczonym pod kabiną. Autobus był napędzany silnikiem Diesla, a nadwozie pojazdu zbudowano z aluminium. Powstał też jeden z pierwszych na świecie autobusów członowych. Ze względu na małą rentowność produkcji ostatni egzemplarz opuścił fabrykę w 1963 roku.




Ciężarówka 'Henschel HS 140'


W 1969 połączono wytwórnię Hanomag z oddziałem przedsiębiorstwa Henschel zajmującym się produkcją samochodów tworząc Hanomag-Henschel Fahrzeugwerke GmbH z siedzibą w Hanowerze. Właścicielem połowy nowego przedsiębiorstwa był koncern Daimler-Benz, który przejął je całkowicie w roku 1970. Produkowane przez przedsiębiorstwo samochody były napędzane wysokoprężnymi silnikami Mercedesa. W 1974 r., wbrew wcześniejszym deklaracjom, zrezygnowano z marki Hanomag-Henschel zastępując ją nazwą Mercedes-Benz.

Na początku lat 80. zakończono produkcję ciężarówek i ciągników siodłowych w fabryce w Kassel, przestawiając ją na produkcję samochodów osobowych.



Produkcja samolotów |


W marcu 1933 roku rozpoczęło działanie berlińskie przedsiębiorstwo Henschel Flugzeug-Werke AG, które w dwóch zakładach przy lotnisku Schönefeld i Johannisthal produkowało samoloty, a później także pociski rakietowe.




Rozpoznawczy Henschel Hs 126


Konstrukcje lotnicze Henschel Flugzeug-Werke AG to:




  • Henschel Hs 121 – prototypowy samolot szkolno-bojowy, myśliwiec


  • Henschel Hs 122 – samolot współdziałania z armią lądową i rozpoznawczy


  • Henschel Hs 123 – dwupłatowy samolot szturmowy używany podczas hiszpańskiej wojny domowej i w początkowej fazie II wojny światowej


  • Henschel Hs 124 – prototypowy ciężki samolot myśliwsko-bombowy


  • Henschel Hs 125 – prototypowy samolot szkolno-bojowy, myśliwiec


  • Henschel Hs 126 – samolot rozpoznawczy


  • Henschel Hs 127 – prototyp dwusilnikowego bombowca


  • Henschel Hs 129 – samolot szturmowy




Pocisk rakietowy Hs 117 Schmetterling




  • Henschel Hs 130 – prototyp bombowca dalekiego zasięgu operującego na dużych pułapach


  • Henschel Hs 132 – prototyp bombowca nurkującego o napędzie odrzutowym


  • Henschel Hs 117 Schmetterling – przeciwlotniczy pocisk rakietowy zdalnie sterowany drogą radiową


  • Henschel Hs 293 – bomba szybująca o napędzie rakietowym zdalnie sterowana drogą radiową


  • Henschel Hs 294 – rakietotorpeda


  • Henschel Hs 298 – pocisk rakietowy klasy powietrze-powietrze



Henschel obecnie |


Obecnie pod marką Henschel działają trzy przedsiębiorstwa:



  • Henschel Antriebstechnik producent urządzeń transmisyjnych i przekładni między innymi do lokomotyw.

  • Reimelt-Henschel Mischsysteme

  • Henschel Industrietechnik HandlingsSystems zajmująca się systemami sterowania









這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna