Świeradów Nadleśnictwo














































Świeradów Nadleśnictwo

Teren dawnej ładowni (widok z kierunku Świeradowa Zdroju
Teren dawnej ładowni
(widok z kierunku Świeradowa Zdroju

Państwo

 Polska
Miejscowość

Świeradów-Zdrój
Data otwarcia
6 czerwiec 1910[1]
Poprzednie nazwy

Flinsberg Forst
- (1910-1945),
Włyńsk Zapust
- (1945-1947)[2]
Dane techniczne
Liczba peronów
2[3]
Liczba krawędzi
peronowych
2[3]
Kasy

N
Linie kolejowe

  • D. linia 336 Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo



Położenie na mapie Świeradowa-Zdroju


Mapa lokalizacyjna Świeradowa-Zdroju

Świeradów Nadleśnictwo

Świeradów Nadleśnictwo






Położenie na mapie Polski


Mapa lokalizacyjna Polski

Świeradów Nadleśnictwo

Świeradów Nadleśnictwo






Położenie na mapie województwa dolnośląskiego


Mapa lokalizacyjna województwa dolnośląskiego

Świeradów Nadleśnictwo

Świeradów Nadleśnictwo






Położenie na mapie powiatu lubańskiego


Mapa lokalizacyjna powiatu lubańskiego

Świeradów Nadleśnictwo

Świeradów Nadleśnictwo





Ziemia50°53′36,50″N 15°22′23,32″E/50,893472 15,373144

Portal Portal Transport szynowy

Świeradów Nadleśnictwo – zlikwidowana ładownia publiczna[4][2], a dawniej ostatnia stacja Kolejki Izerskiej, położona w Świeradowie-Zdroju. Została ona otwarta 6 czerwca 1910 wraz z uruchomieniem linii kolejowej ze Świeradowa Zdroju.




Spis treści






  • 1 Położenie


  • 2 Historia


    • 2.1 Kolejka Izerska (do 1945)


    • 2.2 Po 1945




  • 3 Linie kolejowe


  • 4 Infrastruktura


  • 5 Połączenia


  • 6 Uwagi


  • 7 Przypisy


  • 8 Linki zewnętrzne





Położenie |


Stacja Świeradów Nadleśnictwo położona była w południowo-wschodniej części gminy miejskiej Świeradów-Zdrój, na wschód od drogi wojewódzkiej nr 358, w odległości około 3,5 km od ulicy Zdrojowej[5]. Administracyjnie znajdowała się w województwie dolnośląskim, w powiecie lubańskim.


Stacja była zlokalizowana na wysokości 520 m n.p.m.[3]



Historia |



Kolejka Izerska (do 1945) |


Powstanie stacji miało związek z budową linii kolejowej z ładowni Mirsk. Koncepcja budowy tej linii powstała w 1901, jednakże w rzeczywistości jej budowę rozpoczęto z inicjatywy prywatnej w marcu 1908. W związku z pozyskiwaniem drewna z kompleksów leśnych rodu Schaffgotsch planowano wybudować główną bazę przeładunku drewna. Ta stacja służyła też ruchowi pasażerskiemu, ale ze względu na jej towarowy charakter nie planowano budowy dworca kolejowego[6].


Linię do tej stacji otwarto 6 czerwca 1910[1]. Głównym kierunkiem pociągów pasażerskich do 1945 była dawna stacja Mirsk, w której to pasażerowie przesiadywali się do państwowych pociągów. Większość z nich była skomunikowana z pociągami Kolejki Izerskiej[7].



Po 1945 |


Po II wojnie światowej cała infrastruktura dawnej stacji przeszła w zarząd Polskich Kolei Państwowych. Wtedy też pociągi osobowe już nie dojeżdżały do tej stacji[a].


Od 15 grudnia 1995 stacja była przeznaczona do likwidacji, a w 2013 zostały rozebrany tory kolejowe[8][9].



Linie kolejowe |


Świeradów Nadleśnictwo był 5. posterunkiem ruchu na linii kolejowej nr 336 w dawnym jej przebiegu (10,829 km)[10].


Dawny układ torowy to tor główny zasadniczy i 3 boczne[3].



Infrastruktura |


Na stacji znajdowały się:



  • 2 perony dla ruchu pasażerskiego (główny i wyspowy) i otwarta poczekalnia,

  • specjalna rampa o długości 170 m oraz duży plac składowy do załadunku drewna[6].



Połączenia |


Stacja Świeradów Nadleśnictwo dla ruchu pasażerskiego przed 1945 miała mniejsze znaczenie niż pozostałe punkty na linii kolejowej nr 336. Wynika to z tego, że większość pociągów pasażerskich kończyła swój bieg na dawnej stacji Świeradów Zdrój.















Okres Kierunek Liczba połączeń Źródło
1939

Mirsk

3
[11]


Uwagi |




  1. Źródła literaturowe podają o zawieszeniu po II wojnie światowej kursów pasażerskich do Świeradowa Nadleśnictwo. Z rozkładu jazdy na 1947 wynika, że te kursy były.



Przypisy |




  1. ab Janusz Gołaszewski. Kolejka Izerska 1909–1945. „Rocznik Jeleniogórski”, s. 70, 1997. Towarzystwo Przyjaciół Jeleniej Góry, Jelenia Góra. 


  2. ab Indeks stacji, przystanków osobowych i posterunków kolejowych z nazwami aktualnymi i wcześniejszymi. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Atlas linii kolejowych Polski 2010. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2010. ISBN 978-83-926946-8-7.


  3. abcd Linia Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo. jelenia.rail.pl. [dostęp 2013-12-11].


  4. Hubert Waguła, Sławomir Fedorowicz (red.): Świeradów Nadleśnictwo (pol.). W: Atlas kolejowy Polski [on-line]. dolnoslaskie.atlaskolejowy.pl. [dostęp 2014-02-17].


  5. Geoportal. Mapa topograficzna. Skala 1:10 000 (pol.). [dostęp 2013-12-11].


  6. ab Janusz Gołaszewski. Kolejka Izerska 1909–1945. „Rocznik Jeleniogórski”, s. 66, 1997. Towarzystwo Przyjaciół Jeleniej Góry, Jelenia Góra. 


  7. Janusz Gołaszewski. Kolejka Izerska 1909–1945. „Rocznik Jeleniogórski”, s. 67, 1997. Towarzystwo Przyjaciół Jeleniej Góry, Jelenia Góra. 


  8. Uchwała Nr XLV / 234 / 2001 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 6 grudnia 2001 roku w sprawie wydania opinii o nieodpłatnym przejęciu odcinków lokalnych linii kolejowych oraz likwidacji zawieszonych odcinków linii kolejowych przebiegających przez teren powiatu lubańskiego. (pol.). 


  9. I po torach!. „Notatnik Świeradowski”. 5 (174), s. 13, 2013. Wspólnota Samorządowa gminy miejskiej Świeradów-Zdrój. ISSN 1732-9612 (pol.). 


  10. Arkusz F2. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Atlas linii kolejowych Polski 2010. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2010. ISBN 978-83-926946-8-7.


  11. Die Isergebirgsbahn im Sommerfahrplan, 123 r Greiffenberg (Schles) - Friedeberg (Isergeb) – Bad Flinsberg/Heinersdorf (Tafelfichte) and zurück. „Eisenbahn in Schlesien-Bufe-Verlag”, 1939 (niem.). 



Linki zewnętrzne |



  • Podstawowe informacje, galeria zdjęć (fotopolska.eu)

  • Podstawowe informacje, galeria zdjęć (dolny-slask.org.pl)











Świeradów Nadleśnictwo

Linia 336 Mirsk – Świeradów Zdrój (d. Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo) (10,829 km)

BSicon KBHFaq.svgBSicon STRq.svgBSicon STRq.svg

Świeradów Zdrój
odległość: 3,128 km

BSicon KBHFeq.svg



這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna