Świeradów Nadleśnictwo
Świeradów Nadleśnictwo | |
Teren dawnej ładowni (widok z kierunku Świeradowa Zdroju | |
Państwo | Polska |
Miejscowość | Świeradów-Zdrój |
Data otwarcia | 6 czerwiec 1910[1] |
Poprzednie nazwy | Flinsberg Forst - (1910-1945), Włyńsk Zapust - (1945-1947)[2] |
Dane techniczne | |
Liczba peronów | 2[3] |
Liczba krawędzi peronowych | 2[3] |
Kasy | N |
Linie kolejowe | |
| |
Położenie na mapie Świeradowa-Zdroju Świeradów Nadleśnictwo | |
Położenie na mapie Polski Świeradów Nadleśnictwo | |
Położenie na mapie województwa dolnośląskiego Świeradów Nadleśnictwo | |
Położenie na mapie powiatu lubańskiego Świeradów Nadleśnictwo | |
50°53′36,50″N 15°22′23,32″E/50,893472 15,373144 | |
Portal Transport szynowy |
Świeradów Nadleśnictwo – zlikwidowana ładownia publiczna[4][2], a dawniej ostatnia stacja Kolejki Izerskiej, położona w Świeradowie-Zdroju. Została ona otwarta 6 czerwca 1910 wraz z uruchomieniem linii kolejowej ze Świeradowa Zdroju.
Spis treści
1 Położenie
2 Historia
2.1 Kolejka Izerska (do 1945)
2.2 Po 1945
3 Linie kolejowe
4 Infrastruktura
5 Połączenia
6 Uwagi
7 Przypisy
8 Linki zewnętrzne
Położenie |
Stacja Świeradów Nadleśnictwo położona była w południowo-wschodniej części gminy miejskiej Świeradów-Zdrój, na wschód od drogi wojewódzkiej nr 358, w odległości około 3,5 km od ulicy Zdrojowej[5]. Administracyjnie znajdowała się w województwie dolnośląskim, w powiecie lubańskim.
Stacja była zlokalizowana na wysokości 520 m n.p.m.[3]
Historia |
Kolejka Izerska (do 1945) |
Powstanie stacji miało związek z budową linii kolejowej z ładowni Mirsk. Koncepcja budowy tej linii powstała w 1901, jednakże w rzeczywistości jej budowę rozpoczęto z inicjatywy prywatnej w marcu 1908. W związku z pozyskiwaniem drewna z kompleksów leśnych rodu Schaffgotsch planowano wybudować główną bazę przeładunku drewna. Ta stacja służyła też ruchowi pasażerskiemu, ale ze względu na jej towarowy charakter nie planowano budowy dworca kolejowego[6].
Linię do tej stacji otwarto 6 czerwca 1910[1]. Głównym kierunkiem pociągów pasażerskich do 1945 była dawna stacja Mirsk, w której to pasażerowie przesiadywali się do państwowych pociągów. Większość z nich była skomunikowana z pociągami Kolejki Izerskiej[7].
Po 1945 |
Po II wojnie światowej cała infrastruktura dawnej stacji przeszła w zarząd Polskich Kolei Państwowych. Wtedy też pociągi osobowe już nie dojeżdżały do tej stacji[a].
Od 15 grudnia 1995 stacja była przeznaczona do likwidacji, a w 2013 zostały rozebrany tory kolejowe[8][9].
Linie kolejowe |
Świeradów Nadleśnictwo był 5. posterunkiem ruchu na linii kolejowej nr 336 w dawnym jej przebiegu (10,829 km)[10].
Dawny układ torowy to tor główny zasadniczy i 3 boczne[3].
Infrastruktura |
Na stacji znajdowały się:
- 2 perony dla ruchu pasażerskiego (główny i wyspowy) i otwarta poczekalnia,
- specjalna rampa o długości 170 m oraz duży plac składowy do załadunku drewna[6].
Połączenia |
Stacja Świeradów Nadleśnictwo dla ruchu pasażerskiego przed 1945 miała mniejsze znaczenie niż pozostałe punkty na linii kolejowej nr 336. Wynika to z tego, że większość pociągów pasażerskich kończyła swój bieg na dawnej stacji Świeradów Zdrój.
Okres | Kierunek | Liczba połączeń | Źródło |
---|---|---|---|
1939 | Mirsk | 3 | [11] |
Uwagi |
↑ Źródła literaturowe podają o zawieszeniu po II wojnie światowej kursów pasażerskich do Świeradowa Nadleśnictwo. Z rozkładu jazdy na 1947 wynika, że te kursy były.
Przypisy |
↑ ab Janusz Gołaszewski. Kolejka Izerska 1909–1945. „Rocznik Jeleniogórski”, s. 70, 1997. Towarzystwo Przyjaciół Jeleniej Góry, Jelenia Góra.
↑ ab Indeks stacji, przystanków osobowych i posterunków kolejowych z nazwami aktualnymi i wcześniejszymi. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Atlas linii kolejowych Polski 2010. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2010. ISBN 978-83-926946-8-7.
↑ abcd Linia Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo. jelenia.rail.pl. [dostęp 2013-12-11].
↑ Hubert Waguła, Sławomir Fedorowicz (red.): Świeradów Nadleśnictwo (pol.). W: Atlas kolejowy Polski [on-line]. dolnoslaskie.atlaskolejowy.pl. [dostęp 2014-02-17].
↑ Geoportal. Mapa topograficzna. Skala 1:10 000 (pol.). [dostęp 2013-12-11].
↑ ab Janusz Gołaszewski. Kolejka Izerska 1909–1945. „Rocznik Jeleniogórski”, s. 66, 1997. Towarzystwo Przyjaciół Jeleniej Góry, Jelenia Góra.
↑ Janusz Gołaszewski. Kolejka Izerska 1909–1945. „Rocznik Jeleniogórski”, s. 67, 1997. Towarzystwo Przyjaciół Jeleniej Góry, Jelenia Góra.
↑ Uchwała Nr XLV / 234 / 2001 Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 6 grudnia 2001 roku w sprawie wydania opinii o nieodpłatnym przejęciu odcinków lokalnych linii kolejowych oraz likwidacji zawieszonych odcinków linii kolejowych przebiegających przez teren powiatu lubańskiego. (pol.).
↑ I po torach!. „Notatnik Świeradowski”. 5 (174), s. 13, 2013. Wspólnota Samorządowa gminy miejskiej Świeradów-Zdrój. ISSN 1732-9612 (pol.).
↑ Arkusz F2. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Atlas linii kolejowych Polski 2010. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter, 2010. ISBN 978-83-926946-8-7.
↑ Die Isergebirgsbahn im Sommerfahrplan, 123 r Greiffenberg (Schles) - Friedeberg (Isergeb) – Bad Flinsberg/Heinersdorf (Tafelfichte) and zurück. „Eisenbahn in Schlesien-Bufe-Verlag”, 1939 (niem.).
Linki zewnętrzne |
- Podstawowe informacje, galeria zdjęć (fotopolska.eu)
- Podstawowe informacje, galeria zdjęć (dolny-slask.org.pl)
Świeradów Nadleśnictwo | ||
Linia 336 Mirsk – Świeradów Zdrój (d. Mirsk – Świeradów Nadleśnictwo) (10,829 km) | ||
Świeradów Zdrój odległość: 3,128 km |