Oryginał pojazdu w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Replika „Kubusia” w Muzeum Powstania Warszawskiego wykonana przez Juliusza Siudzińskiego
Grób Józefa Ryszarda Fernika – konstruktora powstańczego wozu pancernego „Kubuś” na Starych Powązkach w Warszawie
"Kubuś" – improwizowany samochód pancerny, konstrukcji polskiej, zbudowany w 13 dni, na Powiślu i użyty w czasie powstania warszawskiego. Z uwagi na jego przeznaczenie, był to właściwie transporter opancerzony. Samochód zbudowano w warsztacie samochodowym na rogu ulic Tamka i Topiel[1].
Spis treści
1Ważniejsze wydarzenia
2Dane taktyczno - techniczne
3Ciekawostki
4Zobacz też
5Przypisy
6Bibliografia
7Linki zewnętrzne
Ważniejsze wydarzenia |
8 sierpnia 1944 – decyzja o budowie.
23 sierpnia 1944 – atak razem z transporterem „Jaś” (przemianowanym później na „Szarego Wilka”) na Uniwersytet Warszawski. Kierowca - sierżant Fijałkowski.
2 września 1944 – atak razem z transporterem „Szary Wilk” na Uniwersytet Warszawski.
6 września 1944 – unieruchomienie i utrata.
Pojazd można oglądać w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Jest najstarszym zachowanym samochodem pancernym polskiej konstrukcji.
Replika „Kubusia”, wykonana w pracowni Juliusza Siudzińskiego, jest od lipca 2004 eksponowana w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Dane taktyczno - techniczne |
Podwozie: samochód ciężarowy Chevrolet model 157 o ładowności 3 t. wytwórni Samochodów „Lilpop, Rau i Loewenstein” S.A. w Warszawie.
Załoga: dowódca (plut. pchor. Tadeusz Zieliński „Miś”), kierowca, 10 żołnierzy desantu.
Uzbrojenie: rkm DP kal. 7,62 mm, miotacz ognia wzór K, granaty ręczne oraz broń osobista desantu.
Konstruktor: Walerian Bielecki ps. „Jan”.[potrzebny przypis]
Ciekawostki |
W skład załogi pojazdu wchodził, jako strzelec, pisarz Krzysztof Boruń [2]
Zobacz też |
Tank Piłsudskiego
Kresowiec
Przypisy |
↑Gazeta Wyborcza: Polskie państwo podziemne 1939-1945. s. 11. ISBN 978-83-268-0606-3.
↑Samochód Pancerny „Kubuś” Janina Kulesza-Kurowska, Wozy Pancerne Armii Krajowej [dostęp 2013-02-01]
Bibliografia |
Jan Tarczyński: Pojazdy Armii Krajowej w Powstaniu Warszawskim, s. 38-49, Warszawa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności 1994
Jan Tarczyński: "Kubuś" Pancerka Powstańczej Warszawy, Warszawa, ZP Grupa Sp z o.o. 2008
Antoni Ekner: Samochód pancerny "Kubuś" 1944, Warszawa 2008
Linki zewnętrzne |
Wikimedia Commons ma galerię ilustracji związaną z tematem: Kubuś (samochód pancerny)
Zdjęcia, akcje i historia budowy
Galeria zdjęć samochodu pancernego "Kubuś" w magazynie Plastikowe.pl
p•d•e
Polska broń i uzbrojenie produkowane konspiracyjnie w czasie II WŚ
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...