Opel








































Opel Automobile GmbH


Ilustracja

Państwo

 Niemcy
Siedziba

Rüsselsheim am Main
Data założenia
21 stycznia 1862

Forma prawna

GmbH (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością)
Prezes

Michael Lohscheller
Udziałowcy

General Motors
Groupe PSA (od 2017)
Zatrudnienie
37 000 (wrzesień 2017)
brak współrzędnych

Strona internetowa

Opel Automobile GmbH – niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją pojazdów osobowych i dostawczych, założone 21 stycznia 1862 roku. Od 2017 roku właścicielem przedsiębiorstwa jest francuski koncern Groupe PSA[1].




Spis treści






  • 1 Historia i geneza powstania


    • 1.1 General Motors


    • 1.2 Okres powojenny


    • 1.3 Pierwsza próba sprzedaży


    • 1.4 Przejęcie przez PSA




  • 2 Produkty


    • 2.1 Samochody osobowe i dostawcze


      • 2.1.1 Obecnie produkowane


      • 2.1.2 Wycofane z produkcji


      • 2.1.3 Modele koncepcyjne






  • 3 Fabryki


  • 4 Zobacz też


  • 5 Przypisy





Historia i geneza powstania |


W 1862 roku niemiecki przemysłowiec Adam Opel w swojej rodzinnej miejscowości Rüsselsheim am Main skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia. Za oficjalny dzień rozpoczęcia działalności przedsiębiorstwa uważa się 21 stycznia 1862 roku. W 1884 roku rozpoczęto prace nad konstrukcją pierwszego, własnego roweru, który ostatecznie wprowadzony został do produkcji w 1886 roku. W 1895 roku po śmierci założyciela przedsiębiorstwa, kierownictwo przejęła żona Adama Opla wraz z pięcioma synami, którzy zwrócili uwagę na szybko rozwijający się przemysł samochodowy[2].





Opel System Lutzmann





Opel 4/8PS (Doktorwagen)





Opel 1.8 litre





Opel Olympia





Opel Kadett A





Opel Ascona C





Opel Vectra B





Opel Astra H





Opel Insignia A





Opel Zafira C





Opel Speedster


W 1899 roku podpisana została umowa z Friedrichem Lutzmannem – producentem podwozi z Dessau. W tym samym roku ruszyła produkcja pierwszego samochodu osobowego marki Opel o nazwie System Lutzmann, który napędzany był silnikiem spalinowym o mocy 4 KM, który maksymalnie rozpędzić się mógł do prędkości 20 km/h. Wyprodukowanych zostało 11 egzemplarzy pojazdu[2].


W 1901 roku podpisana została umowa z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, która zaowocowała powstaniem modelu 9PS. Rok później podczas targów motoryzacyjnych w Hamburgu zaprezentowano model 10/12PS[2]. W 1903 roku z fabryki wypuszczony zostaje samochód napędzany spalinowym, czterocylindrowym silnikiem oraz rozpoczęto produkcję motocykli. Pierwszy z nich wyposażony został w silnik o mocy 2 KM[2].


W 1909 roku zaprezentowany został model 4/8PS znany potocznie jako „Doktorwagen”, który napędzany był czterocylindrowym silnikiem spalinowym o pojemności 1128 cm³ i mocy 8 KM. W 1912 roku w wyniku pożaru spłonęła fabryka maszyn do szycia w Rüsselsheim. Na zgliszczach spalonej fabryki odbudowany został zakład koncentrujący się na produkcji pojazdów. Z uwagi na wybuch I wojny światowej przedsiębiorstwo skoncentrowało się na produkcji pojazdów ciężarowych, ale nie zaprzestało całkowicie produkcji aut osobowych, dzięki czemu zaprezentowano model 18/50PS, który napędzał pierwszy w historii przedsiębiorstwa sześciocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 4.7 l. Po zakończeniu działań wojennych produkcję skoncentrowano na motocyklach oraz wznowiona została produkcja rowerów[2].



General Motors |


Pierwszym powojennym pojazdem przedsiębiorstwa był model 8/25PS, którego prezentacja miała miejsce w 1921 roku. Był to pierwszy model przedsiębiorstwa produkowany seryjnie, na taśmie, podobnie jak w amerykańskim koncernie Ford Motor Company. W tym samym czasie zbudowany został model 4/12PS, którego masowa produkcja sprawiła, że auto dzięki niskiej cenie trafić mogło do szerszego grona klientów.


Pod koniec lat 20. XX wieku, Opel posiadał 37,5% udziałów w rynku motoryzacyjnym w Niemczech i stał się największym, narodowym producentem pojazdów[3]. W 1929 roku rodzina Opla sprzedała większościowy pakiet akcji amerykańskiemu koncernowi motoryzacyjnemu General Motors za kwotę 33,362 mln USD[4]. Dzięki temu zabiegowi utworzony został specjalny bank marki Opel, który ułatwić miał zakup pojazdów na kredyt[2]. W 1931 roku GM wykupiło pozostałe 20% akcji spółki[5]. Po wcieleniu przedsiębiorstwa do General Motors zbudowana została seria 1.8 litre, która otrzymała silnik o pojemności 1730 cm³ i mocy 32 KM. Auto zaprojektowane zostało w Stanach Zjednoczonych, a produkowane było w Niemczech. Jednocześnie, w 1935 roku wybudowano nową fabrykę samochodów ciężarowych Blitz w Brandenburgu, która stała się największą fabryką ciężarówek w Niemczech obok Forda[5].


W 1935 roku zaprezentowano model Olympia, który był pierwszym niemieckim pojazdem z integralną i całkowicie stalową ramą i nadwoziem. Rok później wprowadzony został model Kadett, którego do 1940 roku zbudowano 107 tysięcy egzemplarzy. W 1937 roku zaprezentowano luksusowy model Admiral z silnikiem spalinowym o pojemności 3.6 l i mocy 75 KM wyposażonym w górnozaworowy rozrząd. Ostatnim modelem wprowadzonym na krótko przed wybuchem II wojny światowej był model Kapitan[2].


Podczas II wojny światowej przedsiębiorstwo zajmowało się przede wszystkim produkcją 3-tonowej ciężarówki Blitz, która stanowiła podstawowy samochód ciężarowy średniej ładowności Wermachtu[5] oraz produkcją na potrzeby przemysłu zbrojeniowego. Z powodu alianckich nalotów częściowo zniszczona została fabryka w Rüsselsheim, a całkowicie zakład w Brandenburgu. Z uwagi na wielkie szkody, koncern nie mógł od razu po wojnie rozpocząć produkcji aut, a poza tym część technologii w ramach odszkodowań wojennych znalazła się w rękach ZSRR (na podstawie Opla Kadetta rozpoczęto tam produkcję Moskwicza)[2].



Okres powojenny |


W 1947 roku wznowiona została produkcja modelu Olympia, a rok później wprowadzony został zupełnie nowy model Admiral. W 1962 roku wznowiona została produkcja modelu Kadett, którego część produkcji przeniesiono do nowo wybudowanej fabryki w Bochum[2]. W 1982 roku rozpoczęta została budowa fabryki zlokalizowanej w hiszpańskiej Saragossie, w której do produkcji wprowadzony został model Corsa.


10 września 2009 roku akcje Opla podzielone zostały pomiędzy Sbierbank Rossii, który objął 27,5% udziałów w Oplu, a Magnę, której przypadło także 27,5% udziałów. 35% udziałów zachował General Motors, natomiast pozostałe 10% udziałów podzielono pomiędzy pracowników przedsiębiorstwa.



Pierwsza próba sprzedaży |


4 listopada 2009 roku media poinformowały, że General Motors, po wielu miesiącach spekulacji w sprawie sprzedaży przynoszącego ciągłe straty Opla, zdecydował się nie sprzedawać przedsiębiorstwa. W związku z tą decyzją GM zobowiązał się do zwrotu 1,5 mld euro wsparcia finansowego, które uzyskał dla Opla od niemieckiego rządu[6].



Przejęcie przez PSA |


6 marca 2017 roku, po trwających miesiąc negocjacjach, w których brał udział m.in. rząd Republiki Federalnej Niemiec, niemieckie związki zawodowe, rząd Republiki Francuskiej oraz zarządy koncernów PSA oraz General Motors, amerykański koncern po 88-latach nieprzerwanego bycia właścicielem przedsiębiorstwa sprzedał Opla oraz powiązanego z nim Vauxhalla oraz 12 należących do nich zakładów produkcyjnych francuskiemu koncernowi Groupe PSA za kwotę 2,3 mld euro[7].



Produkty |



Samochody osobowe i dostawcze |



Obecnie produkowane |



  • Adam

  • Ampera-e

  • Astra K

  • Cascada

  • Combo

  • Corsa

  • Crossland X

  • Grandland X

  • Karl

  • Insignia

  • Mokka X

  • Movano

  • Vivaro

  • GTC



Wycofane z produkcji |




  • 1.2 litre

  • 1.3 litre

  • 1.8 litre

  • 2 litre

  • 1290

  • 4PS

  • 4/8PS

  • 4/12PS

  • 5/12PS

  • 6/12PS

  • 6/14PS

  • 8/16PS

  • 8/25PS

  • 9PS

  • 9/25PS

  • 10/12PS

  • 10/18PS

  • 10/35PS

  • 13/30PS

  • 14/48PS

  • 16/18PS

  • 16/35PS

  • 18/50PS

  • 25/55PS

  • Admiral

  • Agila

  • Ampera

  • Antara

  • Ascona

  • Astra F

  • Astra G

  • Astra H

  • Astra J

  • Blazer

  • Blitz

  • Calibra

  • Campo

  • Chevette

  • Commodore

  • Diplomat

  • Frontera

  • GT

  • K-180

  • Kadett

  • Kapitän

  • Manta

  • Monza

  • Monterey

  • Meriva

  • Olympia

  • Omega

  • P4

  • Patent Motor Car

  • RAK

  • RAK2

  • Rekord

  • Regent

  • Renewagen

  • Senator

  • Signum

  • Sintra

  • Speedster

  • Super 6

  • System Lutzmann

  • Tigra

  • Torpedo

  • Vectra

  • Zafira




Modele koncepcyjne |




  • OSV 40 (1974)


  • GT/W Genéve (1975)


  • Tech 1 (1981)


  • Corsa Spider (1982)


  • Twin (1992)


  • Slalom (1996)


  • Insigni Concept (2003)


  • Flextreme (2007)


  • GTC (2007)


  • Apera (2009)


  • Icona (2010)


  • Flextreme GT/E (2010)


  • RAK e Concept (2011)


  • Enigma (2012)


  • Mokka (2012)


  • Monza Concept (2013)



Fabryki |


 Niemcy




  • Bochum – zamknięta w grudniu 2014 roku[8]

  • Rüsselsheim am Main

  • Eisenach


  • Kaiserslautern – produkcja silników


  • Dudenhofen – tor wyścigowy


 Polska




  • Gliwice (Opel Manufacturing Poland)


  • Tychy (dawne zakłady Isuzu) – produkcja silników


 Belgia



  • Antwerpia – zamknięta w 2011 roku

 Hiszpania


  • Saragossa

 Anglia



  • Ellesmere Port

  • Luton


 Rosja


  • Petersburg

 Węgry


  • Szentgotthárd


Zobacz też |


  • Opel Performance Center (OPC)


Przypisy |




  1. Wyborcza.pl, wyborcza.pl [dostęp 2017-04-17] .


  2. abcdefghi Mariusz Michalak: Opel – historia marki. motofakty.pl, 2014-06-27. [dostęp 2017-05-06].


  3. Werner Oswald, Deutsche Autos 1945-1976. Motorbuch Verlag, Stuttgart 1975. ​ISBN 3-87943-371-8​.


  4. Adam Grzeszak. Opel na części. „Polityka”, s. 44–46, 2009-09-26 (pol.). [dostęp 2010-01-17]. 


  5. abc Robert Michulec. Ciężarówki dla Wojska Polskiego – konstrukcje zagraniczne i niewykorzystana szansa. „Poligon”. 5/2012, s. 23–24. Warszawa: Magnum-X. ISSN 1895-3344.


  6. A jednak Opel nie zmieni właściciela (dostęp 2009-11-04).


  7. PSA kupiło od General Motors spółkę Opel (pol.). [dostęp 2017-03-07].


  8. Elżbieta Stasik: Bochum: Ostatni Opel zszedł z taśmy (pol.). dw.de. [dostęp 2014-12-06].





































































































































































































































































































































































這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna