Kombi (nadwozie)
2009 Audi A6 Avant
1954 Plymouth Savoy
1957 Chevrolet Bel Air Townsman
1958 AMC Ambassador
1959 Edsel Villager
1967 Ford Country Squire
1971 Dodge Polara
1956 Chevrolet Bel Air Nomad
1958 Mercury Commuter
1964 Trabant 601 Universal
1960 GMC Carryall
1964 Warszawa 223 K
1972 Citroën DS Break
1973 Volkswagen Passat Variant
1986 Fiat Duna Weekend
1987 Chevrolet Caprice
1991 Buick Roadmaster Limited
1992 Volvo 850
1996 Toyota Camry
1996 Peugeot 406 Break
1997 Fiat Palio Weekend
1999 Daewoo-FSO Polonez Kombi
2004 BMW 530xi Touring
2006 Alfa Romeo 159 Sportwagon
2007 Ford Mondeo Turnier
2008 Chrysler 300 Touring
2008 Opel Insignia Sports Tourer
2009 S212 Mercedes-Benz E350
2009 Škoda Octavia Combi Facelift
2010 Cadillac CTS wagon
1984 Opel Kadett E
1991 Opel Astra I
2003 Opel Vectra C
1998 Opel Astra II
1994 Opel Omega B
1995 Opel Vectra B
1986 Opel Omega A
1999 Opel Omega B FL
1993 Opel Corsa B
Peugeot 306 break
Citroën Xsara Break
Citroën Xantia Break
Kombi – typ nadwozia samochodu osobowego o wydłużonej tylnej części, zazwyczaj przeznaczonej na bagaż. W odróżnieniu od typu hatchback wysokość kabiny nie zmniejsza się aż do samego końca samochodu; szyb z boku jest po trzy, a nie po dwie; tylna szyba nie jest tak mocno odchylona od pionu. Jest to nadwozie dwubryłowe.
Z reguły współczesne samochody kombi mają relingi dachowe umożliwiające montaż dodatkowego bagażnika na rowery, narty, a nawet box dachowy, zazwyczaj mają pięcioro drzwi. Można spotkać jednak trzydrzwiowe odmiany, jak np. oferowany do początku lat 90. XX w. Trabant Universal, studyjny model Renault Clio Grandtour Concept, a także Opel Kadett E. Trzydrzwiowe, jak i niektóre pięciodrzwiowe kombi, posiadające mniejszy bagażnik (jak Peugeot 206 SW i jego następca – 207 SW), pełnią rolę kombi lifestylowego o sportowej linii nadwozia. Popyt na takie samochody zaowocował również wprowadzeniem Mini Clubmana, które bazuje na koncepcjach z lat 60. takich jak Austin Mini Countryman i Mini Morris Traveller.
W latach 1960-1970, szczególnie w USA, panowała moda na 3-drzwiowe kombi, produkowane głównie przez GM, Forda, Chevroleta, Edsela i Cadillaca. Jednak po upływie paru lat sami właściciele zauważyli, że jest to rozwiązanie niepraktyczne, auta z każdym rokiem stawały się coraz mniej popularne i sprzedawały się coraz gorzej, aż w końcu zaprzestano produkcji.
Do nadwozi typu kombi zalicza się również większość aut terenowych.
Samochody typu kombi nadają się na karetki Pogotowia Ratunkowego (umożliwiają przewiezienie do szpitala chorego na noszach).
Zobacz też |
- Combi Coupé
| ||||||