Jelcz M125M



























































































































Jelcz M125M Dana/Vecto


Ilustracja
Jelcz M125M Vecto w Poznaniu
Dane ogólne
Inne nazwy
Jelcz M125M Dana (do 2001 r.)
Jelcz M125M Vecto (od 2001 r.)
Producent

Jelcz
Premiera
1998
Lata produkcji
1998 - 2006
Miejsce produkcji

 Polska, Jelcz-Laskowice
Dane techniczne

Typy nadwozia

Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI
Układ drzwi
2-2-2
Liczba drzwi
3
Wysokość podłogi
340 mm
Szerokość drzwi
1225 mm

Silniki
1) MAN D0826 LUH12
2) MAN D0836 LUH02
Moc silników
1) 162 kW (220 KM)
2) 162 kW (220 KM)

Skrzynia biegów
Voith D851.3
Voith D854.3E
ZF 5HP500
Liczba przełożeń
3
4
5
Długość
11970 mm
Szerokość
2500 mm
Wysokość
2850 mm

Masa własna
11150kg
Masa całkowita
18000 kg
Rozstaw osi
5950 mm
Wnętrze
Liczba miejsc ogółem
101
Liczba miejsc siedzących
28
Informacje dodatkowe

ABS
Tak

ASR
Tak
EBS
Nie

ESP
Nie

Klimatyzacja
Opcja

Portal Portal Komunikacja miejska


Jelcz M125M




Autobus Jelcz M125M Dana (#451) z 1998 roku należący do MPK Inowrocław.




Autobus Jelcz M125M "Vecto" nr #185 z PKM Katowice.




Jelcz M125M Vecto w barwach MPK Poznań




Autobus Jelcz M125M/4 Vecto (#661) zasilany paliwem CNG w barwach MPK Rzeszów




Jelcz M125M (nazwa handlowa do 2001 r. Dana, potem Vecto) – dwunastometrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. w Jelczu-Laskowicach (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Był produkowany w latach 1998-2006, pozostawał w ofercie firmy Jelcz do 2008 roku.



Historia modelu |


Produkcja nowego modelu ruszyła w 1998 roku. Była to całkowicie nowa konstrukcja, niebazująca technicznie na żadnym pojeździe wcześniej produkowanym przez ZS Jelcz. Autobus otrzymał nowo zaprojektowaną ścianę tylną oraz przednią wykonaną z tworzywa sztucznego z dużą panoramiczną szybą, pod którą umieszczono również wyświetlacz informacyjny. Do napędu posłużył silnik MAN D0826LUH12 o mocy maksymalnej 220 KM, współpracujący ze skrzynią biegów Voith D851.3 lub ZF 5HP500. Moc przekazywana jest na tylny most portalowy ZF AV-132, z przodu zastosowano oś portalową Jelcz 65N, znaną z innych niskopodłogowych i niskowejściowych modeli Jelcza. W wyposażeniu standardowym znalazł się pulpit VDO oraz szyna informacyjna typu CAN.


W 2001 roku przeprowadzono modernizację tego pojazdu. Zastosowano silnik MAN D0836 LUH02 spełniający normę czystości spalin Euro-3, zmniejszono wysokość szyby czołowej, wydzielając tym samym miejsce na wyświetlacz informacyjny, zastosowano układ hamulcowy z tarczami na wszystkich osiach, zlikwidowano podesty w przedniej części pojazdu oraz przeniesiono zbiornik paliwa na prawe przednie nadkole. Od tego momentu pojawiła się możliwość zastosowania reflektorów projektorowych oraz dzielonej szyby czołowej.


W 2003 roku zaprezentowano wersję tego autobusu zasilaną gazem CNG. Model ten uzyskał oznaczenie Jelcz M125M/4 CNG i obecnie jest eksploatowany przez MPK Rzeszów.


Ostatnie egzemplarze modelu M125M zostały zbudowane w 2006 roku. Oficjalne zakończenie produkcji nastąpiło w październiku 2008 roku.


Łącznie wyprodukowano zaledwie 71 egzemplarzy:



  • 1998 - 5 sztuk

  • 1999 - 8 sztuk

  • 2000 - 4 sztuki

  • 2001 - 1 sztuka

  • 2002 - 1 sztuka

  • 2003 - 11 sztuk

  • 2004 - 14 sztuk

  • 2005 - 7 sztuk

  • 2006 - 20 sztuk



Zobacz też |



  • Autobus

  • Jelcz

  • Jelcz M125M/4 CNG



Linki zewnętrzne |



  • Oficjalny serwis firmy Jelcz

  • Oficjalny serwis dystrybutora Jelczy, firmy "Polskie Autobusy

  • Dane modelu Jelcz M125M Vecto w serwisie Infobus

  • Dane i zdjęcia egzemplarzy modelu Jelcz M125M w serwisie Transport Wroc.Biz

  • Pojazdy Komunikacji - Autobus Jelcz M125 Dana





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Shark

Wiciokrzew