MAN NL 2x2



























































































































MAN NL 2x2


Ilustracja
MAN A10/NL 202
Dane ogólne
Inne nazwy
MAN NL 202
MAN NL 222
MAN NL 252
MAN NL 262
MAN NL 282
Producent

MAN Nutzfahrzeuge
Lata produkcji

1989–2001
Miejsce produkcji

 Niemcy, Salzgitter
 Polska, Sady
Dane techniczne

Typy nadwozia

niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI
Układ drzwi
2-2-0
2-2-2
Liczba drzwi
2
3
Wysokość podłogi
317 mm / 340 mm (I drzwi)
340 mm (II drzwi)
588 mm (III drzwi)
Po zastosowaniu przyklęku
-80 mm
Szerokość drzwi
1250 mm

Silniki

D0826LUH03 (NL 202)
D0826LUH12 (NL 222)
D0826LUH06 (NL 252)
D0826LUH09 (NL 262)
D2868LUH09 (NL 282)
Moc silników
213 KM (NL 202)
220 KM (NL 222)
250 KM (NL 252)
260 KM (NL 262)
280 KM (NL 282)

Skrzynia biegów

Voith D851.3
ZF 4HP500
ZF 5HP500
Liczba przełożeń
4
Długość
11675 mm
Szerokość
2500 mm
Wysokość
2872 mm

Masa własna
9870 kg
Masa całkowita
18 000 kg
Rozstaw osi
5875 mm
Wnętrze
Liczba miejsc ogółem
96
105
Liczba miejsc siedzących
30
32
Informacje dodatkowe

ABS
Tak

ASR
Niektóre
EBS
Nie

ESP
Nie

Klimatyzacja
Niektóre

Portal Portal Komunikacja miejska


MAN NL2x2




MAN NL202 (#417) należący do MKS Skarżysko-Kamienna




MAN NL202 #761 w barwach KPK Białystok




MAN NL202 w barwach spółki Tramwaje Podmiejskie (linia 97) w Aleksandrowie Ł.




MAN NL202 #310 w barwach MZK Grudziądz




MAN NL202 #271 z 1994 roku w Koninie




MAN NL202 #1029 z 1996 roku w barwach MPK Poznań




MAN NL 202 (#7019) z 1992 roku na linii 05. Należy do firmy Ornowski Travel Rumia




Autobus MAN NL202 (#310) z 1995 roku w Zamościu należący do MZK Zamość




MAN NL 222 (#211) z 2002 roku na rondzie Witolda Pileckiego w Opolu (Polska). Należy do MZK Opole.




MAN NL 2x2 #122 z Translub Luboń czeka na odjazd z pętli Dębiec (Poznań.)




MAN NL 222 na linii 101 w Policach (SPPK)




MAN NL 2x2 – seria niskowejściowych autobusów miejskich, produkowanych w latach 1989–2001 przez niemiecką firmę MAN. Konstrukcja autobusu oparta jest na zunifikowanych przez zachodnioniemiecki Związek Publicznych Zakładów Komunikacyjnych (VÖV) standardach autobusu tzw. drugiej generacji. W pojazdach stosowano jednostki napędowe o różnej mocy: 213, 220, 250, 260 i 280 KM (odpowiednio modele: NL 202, NL 222, NL 252, NL 262 i NL 282).


Przegubowym odpowiednikiem autobusów NL 2x2 jest seria NG xx2, odpowiednikiem o zmniejszonej długości – NM 152, zaś wersją piętrową – ND 202. Bezpośrednim następcą serii NL 2x2 jest seria NL xx3.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Konstrukcja


    • 2.1 Nadwozie


    • 2.2 Podwozie




  • 3 Zobacz też


  • 4 Przypisy





Historia |


Produkcję modelu uruchomiono w 1989 roku w fabryce w niemieckim Salzgitter w oparciu o obowiązujące wówczas w zachodnich Niemczech standardy Związku Publicznych Zakładów Komunikacyjnych (VÖV) drugiej generacji[1]. Pierwsze modele, wyposażane w silnik o mocy 213 KM (NL 202) spełniały europejski standard emisji spalin Euro 1[2]. W roku 1995, z uwagi na wprowadzenie normy Euro 2, wprowadzono nowy silnik o mocy 220 KM – zmieniono oznaczenie z NL 202 na NL 222[1]. Dostępne były także inne wersje, z jednostką napędową o różnej mocy.


Do 1998 roku wyprodukowano ok. 4000 pojazdów tego typu, po czym produkcję przeniesiono do nowej fabryki w Sadach koło Poznania, gdzie kontynuowano ją do 2001 roku[1].


Od 2002 roku do Polski zaczęły napływać pierwsze wycofywane w Niemczech autobusy tego typu. Obecnie jest to najpopularniejszy w Polsce autobus używany z importu[1]. Pierwszym w Polsce użytkownikiem MAN-ów NL 202 był od 1996 roku Poznań[1][2]. Pierwszy egzemplarz wyprodukowany w Polsce trafił w 1998 roku do gminy Tarnowo Podgórne[1].



Konstrukcja |



Nadwozie |


Specyficzna budowa pojazdów serii NL 2x2 wiąże się z obowiązującymi w początkowym okresie produkcji standardami niemieckiego zrzeszenia VÖV. Pojazd produkowano w wersjach dwudrzwiowej i trzydrzwiowej.
Niska podłoga dostępna jest w pierwszych i drugich drzwiach[1]. Początkowo wszystkie siedzenia wewnątrz umieszczone były na podwyższeniach, dopiero w 1992 roku przeprowadzono modernizację serii, wprowadzając charakterystyczną, wygiętą w połowie autobusu linię okien oraz zwiększając liczbę siedzeń na poziomie niskiej podłogi[1]. W niektórych opracowaniach zmodernizowana wersja traktowana jest jako odrębny model, NL 202(2).



Podwozie |


Autobusy napędzane były wysokoprężnymi silnikami o różnej mocy: 213, 220, 250, 260 i 280 KM (odpowiednio modele: NL 202, NL 222, NL 252, NL 262 i NL 282), umieszczone w pozycji leżącej za drugą osią (napędową) autobusu[2]. Oznaczenia cyfrowe poszczególnych modeli składają się z trzech cyfr, z których dwie pierwsze określają przybliżoną moc maksymalną silnika w KM. Trzecia cyfra informuje o generacji autobusów.



Zobacz też |


  • Mercedes-Benz O405N


Przypisy |




  1. abcdefgh Marcin Stiasny: Atlas autobusów. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2008, s. 133. ISBN 839207574-9.


  2. abc MAN NL 202. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. [dostęp 2016-12-01].








































































































































































這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Shark

Wiciokrzew