Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej








































Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa
The Faculty of Power and Aeronautical Engineering

Politechnika Warszawska

Ilustracja
Data założenia
1960

Państwo

 Polska
Adres
ul. Nowowiejska 24
00-665 Warszawa
Liczba pracowników
119
Liczba studentów
~1900
Dziekan
prof. dr hab. inż. Janusz Frączek


Położenie na mapie Warszawy


Mapa lokalizacyjna Warszawy

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa






Położenie na mapie Polski


Mapa lokalizacyjna Polski

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa






Położenie na mapie województwa mazowieckiego


Mapa lokalizacyjna województwa mazowieckiego

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa





Ziemia52°13′14,455″N 21°00′21,384″E/52,220682 21,005940

Strona internetowa

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa (MEL, MEiL) mieści się na Terenie Centralnym Politechniki Warszawskiej. W skład wydziału wchodzą trzy jednostki organizacyjne: Instytut Techniki Cieplnej, Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej oraz odrębna jednostka organizacyjna jaką jest Dziekanat.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Działalność


  • 3 Kierunki


  • 4 Władze


  • 5 Organizacja


  • 6 Znani absolwenci


  • 7 Zobacz też


  • 8 Przypisy


  • 9 Linki zewnętrzne





Historia |


W roku 1915 powstała Politechnika Warszawska, w jej skład wchodził Wydział Budowy Maszyn i Elektrotechniczny, którego dziekanem został inż. Stanisław Patschke. Rok później została zmieniona nazwa wydziału na Wydział Budowy Maszyn i Elektrotechniki. W roku 1920 nastąpiło odłączenie katedr związanych z elektrotechniką, a nazwę zmieniono na Wydział Mechaniczny. Na początku lat 30. ze składek zbieranych przez Ligę Obrony Powietrznej Państwa wybudowano gmach Instytutu Aerodynamicznego, gdzie przeniosła się Sekcja Lotnicza Wydziału Mechanicznego. Wyposażenie Instytutu stanowiły 4 tunele pomiarowe jeden o średnicy 1 m i trzy kolejne o średnicach 2,5 m, prace badawcze prowadzili tam m.in. Maksymilian Huber, Czesław Witoszyński, Czesław Bieniek, Jerzy Bukowski, czy Wacław Moszyński. W ramach Sekcji Lotniczej prace projektowe rozpoczęli Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura, Jerzy Drzewiecki oraz Stanisław Prauss.


Wybuch II wojny światowej zastał Wydział Mechaniczny w trakcie rozbudowy i aktywnej działalności dydaktycznej. W połowie listopada 1939 władze okupacyjne zarządziły zamknięcie wszystkich szkół wyższych w Warszawie. Jednak Politechnika Warszawska nie zawiesiła działalności i prowadziła tajne nauczanie, w latach 1939–1944 Wydział Mechaniczny ukończyło 55 inżynierów.


W grudniu 1945 reaktywowany został Wydział Mechaniczny, jego dziekanem został prof. Stanisław Płużański, rozpoczęto kształcenie w kierunkach: energetyczno-konstrukcyjnym, komunikacyjnym, lotniczym, technologicznym i uzbrojenia. W roku 1951 podjęta została decyzja o połączeniu Politechniki Warszawskiej ze Szkołą Inżynierską imienia Wawelberga i Rotwanda. W wyniku połączenia na Politechnice Warszawskiej powstało pięć wydziałów mechanicznych: Mechaniczno-Konstrukcyjny, Lotniczy, Mechaniczno-Technologiczno-Konstrukcyjny, Mechaniczno-Technologiczny i Agromechaniczny. Dziekanem Wydziału Mechaniczno-Konstrukcyjnego został prof. Ignacy Brach, a Wydziału Lotniczego doc. Leon Niemand. W latach 1951–1953 powstały Gmach Nowy Lotniczy oraz Gmach Techniki Cieplnej.


Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa powstał jesienią 1960 z połączenia Wydziału Mechaniczno-Konstrukcyjnego oraz Lotniczego. Pierwszym dziekanem nowo utworzonego wydziału został prof. Władysław Fiszdon. W roku 1962 powstał Instytut Techniki Cieplnej, którego pierwszym dyrektorem został prof. Stanisław Andrzejewski. W roku 1970 w wyniku zamiarów władz centralnych o likwidacji przemysłu lotniczego w Polsce, pomimo protestów władz uczelni i kręgów przemysłu lotniczego zabroniono kształcenia w specjalnościach lotniczych, zmieniono nazwę na Wydział Mechaniczny Energetyki Cieplnej (MEC) oraz zlikwidowano zakłady lotnicze (Zakład Automatyki i Osprzętu Lotniczego oraz Zakład Samolotów i Śmigłowców). W maju 1971 zarządzenie odwołano i Wydział powrócił do poprzedniej nazwy, a z Zakładów Aerodynamiki, Samolotów i Śmigłowców i Osprzętu utworzono Instytut Techniki Lotniczej i Hydrodynamiki. W roku 1975 z połączenia Instytutu Mechaniki Stosowanej oraz Instytutu Techniki Lotniczej i Hydrodynamiki powstał istniejący do dziś (2012) Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej, którego dyrektorem został doc. dr hab. Marek Dietrich[1].


Dziekani:



  • prof. dr hab. inż. Janusz Frączek 2016–

  • prof. dr hab. inż. Jerzy Banaszek 2008–2016

  • prof. dr hab. inż. Krzysztof Kędzior 2002–2008

  • prof. dr hab. inż. Tadeusz Rychter 1996–2002

  • prof. dr hab. inż. Andrzej Styczek 1990–1996

  • prof. dr hab. inż. Piotr Wolański 1987–1990

  • prof. dr hab. inż. Jacek Stupnicki 1984–1987

  • prof. dr hab. inż. Jerzy Maryniak 1978–1984

  • doc. dr inż. Wiesław Łucjanek 1975–1978

  • prof. dr hab. inż. Marek Dietrich 1973–1975

  • prof. dr hab. inż. Roman Gutowski 1969–1973

  • prof. dr hab. inż. Piotr Orłowski 1967–1969

  • prof. dr inż. Jan Oderfeld 1965–1967

  • prof. dr hab. inż. Zbigniew Brzoska 1963–1965

  • prof. dr inż. Władysław Fiszdon 1960–1963



Działalność |




Prototyp szybowca PW-5 Smyk podczas XIII MPL w Góraszce


Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa prowadzi prace badawcze we współpracy z wieloma instytucjami badawczymi i przemysłowymi. Do najważniejszych osiągnięć należy zaliczyć:



  • opracowanie i zbudowanie w ramach programu ULS szybowców PW-5 Smyk i PW-6

  • opracowanie przez zespół studentów pod kierunkiem Edwarda Margańskiego szkolno-sportowego samolotu M17/EM-5A/DK-1 Duduś Kudłacz[2][3]

  • opracowanie i wdrożenie Systemu Nadzoru Bloków Energetycznych

  • opracowanie i wdrożenie konstrukcji Parapodium PW, urządzenia umożliwiającego chodzenie osobom niepełnosprawnym ruchowo

  • opracowanie i zbudowanie modeli samolotów zdalnie sterowanych przez zespoły studentów MEiL, które zdobyły pierwsze nagrody na konkursach SAE Aero Design w latach 1999, 2000, 2001, 2010[4] , 2011[5] , 2013[6][7][8], 2014[9], 2015[10], 2016[11] i 2017[12].

  • zajęcie wysokich miejsc reprezentacji Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów w zawodach Shell Eco Marathon

    • 3. miejsce w swojej klasie paliwowej w 2006 roku

    • 4. miejsce w swojej klasie paliwowej w 2008 roku

    • 2. miejsce w swojej klasie paliwowej w 2009 roku

    • 1. miejsce w kategorii Urban Concept w 2013 roku[13]



  • opracowanie i zbudowanie pierwszego polskiego satelity PW-Sat przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego[14]

  • opracowanie i zbudowanie motoszybowca nowej generacji AOS-71[15][16]


Prace badawcze i naukowe obejmują swoim zakresem między innymi:



  • badania nad silnikiem RDE (ang. Rotating Detonation Engine)[17][18]

  • badania nad ogniwami paliwowymi[19][20][21][22]

  • badania nad bezpieczeństwem komunikacyjnym (w tym próby zderzeniowe[23])

  • badania nad powstawaniem, skutkami i zapobieganiem wybuchom przemysłowym[24]

  • projektowanie i badania nad bezzałogowymi statkami latającymi[25][26]

  • i inne



Kierunki |


Wydział MEiL prowadzi studia dzienne w 4 kierunkach kształcenia i w 13 specjalnościach:



  • Automatyka i Robotyka

    • Robotyka

    • Biorobotyka



  • Energetyka

    • Chłodnictwo i Klimatyzacja

    • Systemy i Urządzenia Energetyczne

    • Zrównoważona Energetyka


    • Energetyka Jądrowa (tylko studia II stopnia)



  • Lotnictwo i Kosmonautyka

    • Automatyka i Systemy Lotnicze

    • Kosmonautyka

    • Napędy Lotnicze

    • Statki Powietrzne



  • Mechanika i Budowa Maszyn

    • Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego

    • Mechanika Stosowana




Od roku 2008 uruchomione zostały kierunki w języku angielskim:



  • Power Engineering

  • Aerospace Engineering

  • Computer Aided Engineering


Studia zaoczne prowadzone są na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn w 4 specjalnościach:



  • Energetyka Cieplna

  • Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego

  • Lotnictwo

  • Robotyka


Jednocześnie Wydział MEL prowadzi studia II stopnia, na mocy porozumienia z dnia 7 marca 2003[27], dla absolwentów Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie wspólnie z kadrą dydaktyczną owej uczelni na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka w specjalnościach:



  • Pilot Samolotu

  • Pilot Śmigłowca

  • Nawigator Naprowadzania



Władze |



  • dziekan: prof. dr hab. inż. Janusz Frączek

  • prodziekan ds. ogólnych: Dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. PW

  • prodziekan ds. dydaktycznych: dr hab. inż. Maciej Jaworski

  • prodziekan ds. studenckich: dr inż. Marta Poćwierz



Organizacja |


W skład Wydziału MEiL wchodzą 2 instytuty i 12 zakładów dydaktycznych:




  • Instytut Techniki Cieplnej

    • Zakład Maszyn i Urządzeń Energetycznych

    • Zakład Termodynamiki

    • Zakład Aparatury Procesowej i Chłodnictwa

    • Zakład Pomp, Napędów i Siłowni

    • Zakład Silników Lotniczych




  • Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej

    • Zakład Aerodynamiki

    • Zakład Automatyki i Osprzętu Lotniczego

    • Zakład Mechaniki

    • Zakład Podstaw Konstrukcji

    • Zakład Samolotów i Śmigłowców

    • Zakład Teorii Maszyn i Robotów

    • Zakład Wytrzymałości Materiałów i Konstrukcji





Znani absolwenci |



  • Maciej Aksler

  • Bogumił Bereś


  • Wiesław Gębala – technolog pierwszego polskiego szybowca laminatowego „Jantar”[28]


  • Przemysław Gintrowski – polski muzyk i kompozytor


  • Tomasz Hypki – sekretarz Krajowej Rady Lotnictwa[29]

  • Mieczysław Janowski


  • Wiesław Jeleń – założyciel i wieloletni dyrygent chóru Epifania

  • Andrzej Komor


  • Adam Kurbiel – konstruktor pierwszego polskiego szybowca laminatowego „Jantar”[28]


  • Maciej Lasek – przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych

  • Edward Margański

  • January Roman

  • Tadeusz Sołtyk

  • Dominik Życki



Zobacz też |



  • Studenckie Koło Astronautyczne

  • Koło Naukowe Lotników



Przypisy |




  1. Jacek Stupnicki: „Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  2. Paweł Szczepaniec: „PZL M-17” (pol.). [dostęp 2012-10-04].


  3. Ryszard Maroński: „Samolot szkolno-treningowy M-17/DK-1 Duduś Kudłacz” (pol.). [dostęp 2012-10-04].


  4. „Geniusze awiacji z PW” (pol.). [dostęp 2010-05-06].


  5. „I miejsce studentów z SMKN SAE w zawodach Aero Design East 2011" (pol.). [dostęp 2011-05-05].


  6. „Wielki sukces studentów z SMKN SAE” (pol.). [dostęp 2013-04-18].


  7. „Sukces studentów PW na Aero Design” (pol.). [dostęp 2013-04-26].


  8. Kamil Wrona: „Samoloty bezzałogowe Polaków najlepsze na świecie” (pol.). [dostęp 2013-06-07].


  9. „Kolejne medale na Aero Design” (pol.). [dostęp 2014-04-18].


  10. „Polscy studenci zwyciężyli w USA” (pol.). [dostęp 2015-05-04].


  11. Spektakularny sukces polskich studentów – Altair Agencja Lotnicza, www.altair.com.pl [dostęp 2016-05-15] .


  12. PolitechnikaP. Warszawska PolitechnikaP., Sukces studentów PW w zawodach na Florydzie, „Politechnika Warszawska” [dostęp 2018-01-20]  (pol.).


  13. Bartosz Sińczuk: „Polscy studenci zwycięzcami Shell Eco-Marathon” (pol.). [dostęp 2013-05-21].


  14. Piotr Cieśliński: „Pierwszy polski satelita już w kosmosie” (pol.). [dostęp 2012-02-14].


  15. „Szybowiec AOS-71" (pol.). [dostęp 2010-05-24].


  16. Maciej Zasuwa: „Oblot motoszybowca z napędem elektrycznym AOS-71" (pol.). [dostęp 2013-01-07].


  17. „Symulacje numeryczne procesu detonacji w silniku wykorzystującym wirującą detonację” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  18. „Badania modelowe silnika odrzutowego o ciągłym spalaniu detonacyjnym” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  19. „Badanie układów trójgeneracji opartych na ogniwach paliwowych” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  20. „Badanie układów z ogniwem paliwowym MCFC zmniejszających emisję CO2 z istniejących krajowych obiektów energetycznych” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  21. „Układ sterowania i wprowadzania mocy dla hybrydowego zespołu energetycznego – wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe – turbina gazowa” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  22. „Zastosowanie sztucznej sieci neuronowej do modelowania zmienionych warunków pracy ogniwa paliwowego SOFC” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  23. „Koło Naukowe Lotników – Crashtest PW-5” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  24. „Opracowanie typoszeregu aktywnych superszybkich systemów tłumienia wybuchów przemysłowych” (pol.). [dostęp 2009-07-16].


  25. Zdobysław Goraj: „An overview of PW-103 & PW-114 UAVs designed in WUT within CAPECON project with emphasis on cost eduction and reliability improvement” (ang.). [dostęp 2011-07-14].


  26. Bartłomiej Mrożewski: „Polskie drony. Kiedy nasze bezzałogowce rozwiną skrzydła?” (pol.). [dostęp 2011-09-14].


  27. Bohdan Jancelewicz. „Podporucznik Pilot, Magister Inżynier”. „Skrzydlata Polska”. 7/2006. ISSN 0137-866x (pol.). 


  28. ab Aleksander Rowiński. „Chwała przez siedem boleści”. „Kultura”. 13 sierpnia 1972 (pol.). 


  29. „Posiedzenie Krajowej Rady Lotnictwa” (pol.). [dostęp 2013-05-07].



Linki zewnętrzne |



  • Strona internetowa Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa

  • Samorząd Studentów Wydziału MEiL


  • Studenckie Koła Naukowe działające przy Wydziale MEL

    • Koło Naukowe SAE

    • Koło Naukowe Energetyków

    • Koło Naukowe Lotników

    • Koło Naukowe Robotyków

    • Studenckie Koło Astronautyczne

    • Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów

    • Koło Naukowe Napędów

    • Studenckie Koło Magazynowania Energii



  • Kanał MEiL na YouTube











這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Shark

Wiciokrzew