Škoda Auto













































Škoda Auto


Ilustracja

Państwo

 Czechy
Siedziba
Tř. Václava Klementa 869
293 60 Mladá Boleslav
Data założenia
18 grudnia 1895

Forma prawna

spółka akcyjna
Prezes
Bernhard Meier
Udziałowcy

Volkswagen AG
Zatrudnienie
25 889 (2015)

ISIN

CZ0003501199


Położenie na mapie Czech


Mapa lokalizacyjna Czech

Škoda Auto

Škoda Auto





Ziemia50°24′N 14°54′E/50,400000 14,900000

Strona internetowa

Škoda Auto (wym. [ˈʃkɔda] posłuchaj i) – czeskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne produkujące samochody osobowe założone w 1895 roku. Od 1991 roku należy do Grupy Volkswagena.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Modele samochodów


    • 2.1 Obecnie produkowane


      • 2.1.1 Inne rynki




    • 2.2 Wycofane z produkcji


    • 2.3 Wycofane z produkcji (historyczne)


    • 2.4 Modele prototypowe


    • 2.5 Samochody rajdowe i wyścigowe




  • 3 Zakłady produkcyjne


  • 4 Muzeum Škody


  • 5 Przypisy


  • 6 Linki zewnętrzne





Historia |





Škoda 25/100





Laurin & Klement F




Zakłady Škoda Auto w Mladej Boleslavi


Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie założone zostały zakłady Škody, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Škodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Początkowo zajmowano się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. W 1900 roku po śmierci Emila Škody, zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie Austro-Węgier. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano-Suiza. Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100[1].





Škoda 420 Popular w wersji cabrio z 1935





Škoda 1201 z 1959




Zabytkowa Škoda Octavia z 1959





Škoda 1203





Škoda 1000 MB z 1964





125 L





Škoda Favorit z 1989





Škoda Felicia z 1998 (po faceliftingu)





Škoda Octavia I (po faceliftingu)





Škoda Fabia I z 2000





Škoda Superb z 2003





Škoda Roomster z 2006





Škoda Yeti z 2009





Škoda Rapid z 2013





Škoda Superb z 2015





Škoda 1100 OHC z 1958





Škoda 130 RS





Škoda Octavia WRC





Škoda Fabia S2000


18 grudnia 1895 roku w Mladej Boleslavi rozpoczęła swoją działalność inna firma, założona przez mechanika Václava Laurina i księgowego Václava Klementa pod nazwą Laurin & Klement. Początkowo zajmowała się ona naprawą, a następnie produkcją, rowerów pod nazwą Slavia[2]. W 1898 roku fabrykę opuścił pierwszy motocykl. W 1901 roku zbudowany został prototyp auta, który oficjalnie gotowy był dopiero w 1905 roku. Nosił on nazwę Voiturette i wykonany został w liczbie 44 egzemplarzy[1]. W 1907 roku firma przekształciła się w spółkę akcyjną, a do gamy modelowej dołączył Laurin & Klement F z 2.5 l silnikiem o mocy 21 KM. Rok później zaprezentowano wersję rajdową modelu oraz mniejszy model G. Do czasu fuzji ze Škodą firma wypuściła jeszcze modele S i M, a także zajęła się produkcją ciężarówek, autobusów, silników lotniczych, maszyn rolniczych, walcy oraz w okresie I wojny światowej także uzbrojenia[1].


W latach 20. XX wieku firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera. W 1924 roku zakłady Laurin & Klementa zniszczył pożar[3]. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna. Rok później podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Pradze zaprezentowano pierwsze auto z Mladej Boleslavi ze znaczkiem Škody. Był to model 150. W 1930 roku produkcja pojazdów oparta została na linii montażowej dzięki czemu nowe auta koncernu sprzedawane mogły być w niskich cenach[1].


Podczas II wojny światowej zakłady włączone zostały do gospodarki III Rzeszy, a produkcję dostosowano niemal w całości do potrzeb militarnych. Fabrykę opuszczały wówczas m.in. gotowe skrzydła samolotów, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, magazynki oraz granaty artyleryjskie. W latach powojennych przedsiębiorstwo przekształcone zostało w narodowe zakłady AZNP Mladá Boleslav, które stały się monopolistą na czechosłowackim rynku aut osobowych[1]. Po upadku komunizmu nawiązano współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który 16 kwietnia 1991 roku nabył 30% udziałów marki. Kilka lat później koncern dokupił kolejne 30% udziałów w firmie, a w 2000 roku stał się jedynym akcjonariuszem firmy, która od 1998 roku nosi nazwę Škoda Auto[1].


Aby uniknąć polskich ograniczeń celnych, w 1994 roku rozpoczęto montaż samochodów marki Škoda w fabryce Volkswagen Poznań, początkowo w standardzie SKD, a następnie w bardziej zaawansowanym CKD. Montowano tam modele Favorit (sierpień 1994 – marzec 1995), Felicia (wiosna 1995 – zima 2001), Octavia I (1997–2002), Fabia (kwiecień 2000–2002) oraz użytkowy model Pick-up (1998–2001).


Po rozpoczęciu w pierwszej połowie 2007 produkcji w Chinach, w listopadzie marka weszła także na rynek australijski, początkowo z modelami Octavia II oraz Roomster. W 2014 roku roczna sprzedaż Škody przekroczyła milion sztuk[4].



Modele samochodów |



Obecnie produkowane |



  • Citigo

  • Fabia

  • Scala

  • Octavia

  • Superb



  • Kamiq

  • Karoq

  • Kodiaq



Inne rynki |




  • Rapid – miejski sedan na rynek indyjski


  • Rapid – miejski sedan na rynek chiński


  • New Octavia – kompaktowy liftback na rynek chiński


  • Yeti L – miejski crossover na rynek chiński


  • Kamiq - kompaktowy crossover na rynek chiński


  • Kodiaq GT – crossover klasy średniej w stylu coupe na rynek chiński



Wycofane z produkcji |




  • Felicia (1994 – 2001)


  • Pick-up (1991 – 2001)


  • Roomster (2006 – 2015)


  • Praktik (2007 – 2015)


  • Yeti (2009 – 2015)


  • Rapid (2012 – 2019)


  • Rapid Spaceback (2013 – 2019)



Wycofane z produkcji (historyczne) |




  • 4R

  • R6

  • 100

  • 104

  • 105

  • 110

  • 120

  • 125

  • 130

  • 135

  • 136

  • 150

  • 154

  • 206

  • 254

  • 256

  • 304

  • 306

  • 404

  • 418

  • 420

  • 422

  • 430

  • 440

  • 445

  • 450

  • 504

  • 506

  • 606

  • 633

  • 637

  • 640 Superb

  • 645

  • 650

  • 706

  • 806

  • 860

  • 903

  • 973

  • 1000 MB

  • 1100 MB

  • 1101/1102

  • 1200

  • 1201

  • 1202

  • 1203

  • Favorit (1936)

  • Favorit

  • Felicia (1959)

  • Forman

  • Garde

  • Hispano-Suiza

  • Octavia

  • Popular Sport – Monte Carlo

  • Popular OHV typ 912

  • Popular 1100 OHV typ 927

  • Popular 995 typ 937

  • Popular 1101 typ 938

  • Rapid (1935)

  • Rapid (1981)

  • RSO

  • Superb (1934)

  • Trekka

  • VOS




Modele prototypowe |





  • 932 – 1932


  • 215 – 1933


  • 935 – 1935


  • Sagitta – 1936


  • 532 – 1938


  • 536 – 1939


  • 950 – 1947


  • 1101 Taub – 1947


  • MOŽ-2 – 1951


  • Karosa – 1956


  • 976 – 1956


  • 977-1 – 1956


  • 978 – 1956


  • 977-2 – 1957


  • 979 – 1957


  • 988 – 1957


  • 989 – 1958


  • 990 – 1960


  • 991 – 1962


  • 997 Z – 1962


  • 998 – 1962


  • Mikrobus – 1965


  • Winetou – 1967


  • 740 – 1971


  • 727 – 1972


  • 736 – 1972


  • 740 – 1972


  • 1500V – 1972


  • 742 C – 1977


  • 130 RS – 1978


  • Furgonet – 1983


  • 780 – 1983


  • 110 Long – 2000


  • Ahoj! – 2002


  • Montreux – 2002


  • Superb Combi – 2002


  • Tudor – 2002


  • ENVE – 2004


  • Joyster – 2006


  • MissionL – 2011


  • Vision D – 2011


  • VisionC – 2014


  • Atero – 2016


  • VisionS – 2016


  • Vision E – 2017


  • Vision RS - 2018


  • Vision X - 2018

  • 720

  • 760

  • 761

  • 762

  • 763

  • 764

  • 765

  • 1500




Samochody rajdowe i wyścigowe |





  • Popular Sport – 1936


  • Sport – 1949


  • Supersport – 1950


  • Sport 1500 – 1953


  • Střela 1100 – 1956


  • 1101 OHC – 1957


  • F3 – 1963


  • 1000 MB B5 – 1969


  • 1600 MB B5 – 1970


  • 1800 MB B5 – 1970


  • 110 L Raylle – 1970


  • 110 R Raylle – 1970


  • 1100 GT – 1970


  • 110 Supersport – 1971


  • Spider B5 – 1972


  • 120 S Raylle – 1973


  • 180 RS – 1974


  • 200 RS – 1974


  • Spider – 1975


  • 2000 MI – 1975


  • 120 L/A – 1976


  • 120 LS – Sport – 1976


  • 130 RS – 1977


  • 130 RS Monte Carlo – 1977


  • 130 RS A5 – 1977


  • Baghira Spider – 1977


  • 130 RS ÚVMV – 1978


  • Dakos A5 – 1979


  • 120 L A2 – 1980


  • Garde Turbo Salamandra – 1983


  • 130 LR – 1984–1988


  • 130 R – 1989


  • Favorit 136 L/A – 1989


  • Favorit H – 1991


  • Felicia Kit Car – 1996 i 1998


  • Octavia WRC – 1999–2003


  • Octavia Cup – 2001


  • Fabia WRC – 2003


  • Fabia Brisk RS 01 WRC – 2007


  • Fabia S2000 – 2007




Zakłady produkcyjne |


Trzy główne fabryki Škody ulokowane zostały w trzech czeskich miejscowościach:



  • Mladá Boleslav

  • Vrchlabí


  • Kvasiny.


Oprócz zakładów w Czechach produkcję pojazdów ulokowano także w:



  • Poznaniu – Volkswagen Poznań


  • Sarajewie (Bośnia i Hercegowina)


  • Sołomonowie (Ukraina)


  • Aurangabadzie (Indie)


  • Ust-Kamienogorsku (Kazachstan)


  • Szanghaju (Chiny)


  • Kałudze (Rosja)


  • Bratysławie (Słowacja).



Muzeum Škody |



 Główny artykuł: Škoda Muzeum.

W Mladej Boleslavi znajduje się muzeum motoryzacyjne ukazujące historię przedsiębiorstwa Škoda Auto oraz Laurin & Klement[5].



Przypisy |




  1. abcdef Historia koncernu Škoda.


  2. Historia Skody na świecie 1895–1989.


  3. Mariusz Michalak: Skoda - historia marki. motofakty.pl, 2014-03-07. [dostęp 2016-07-19].


  4. W 2014 roku Skoda sprzedała ponad milion aut.


  5. Škoda otevírá v Mladé Boleslavi nové muzeum.



Linki zewnętrzne |




  • Oficjalna strona Škody (ang.)


  • Polska strona Škody (pol.)


  • Produkcja samochodów osobowych marki Škoda w kronice PKF w bazie Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej


  • Volkswagen Group Polska - Marka Skoda (pol.)






























































































































































































這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna