Škoda Auto
| ||
Państwo | Czechy | |
Siedziba | Tř. Václava Klementa 869 293 60 Mladá Boleslav | |
Data założenia | 18 grudnia 1895 | |
Forma prawna | spółka akcyjna | |
Prezes | Bernhard Meier | |
Udziałowcy | Volkswagen AG | |
Zatrudnienie | 25 889 (2015) | |
ISIN | CZ0003501199 | |
Położenie na mapie Czech Škoda Auto | ||
50°24′N 14°54′E/50,400000 14,900000 | ||
Strona internetowa |
Škoda Auto (wym. [ˈʃkɔda] posłuchaj ) – czeskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne produkujące samochody osobowe założone w 1895 roku. Od 1991 roku należy do Grupy Volkswagena.
Spis treści
1 Historia
2 Modele samochodów
2.1 Obecnie produkowane
2.1.1 Inne rynki
2.2 Wycofane z produkcji
2.3 Wycofane z produkcji (historyczne)
2.4 Modele prototypowe
2.5 Samochody rajdowe i wyścigowe
3 Zakłady produkcyjne
4 Muzeum Škody
5 Przypisy
6 Linki zewnętrzne
Historia |
Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie założone zostały zakłady Škody, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Škodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Początkowo zajmowano się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. W 1900 roku po śmierci Emila Škody, zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie Austro-Węgier. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano-Suiza. Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100[1].
18 grudnia 1895 roku w Mladej Boleslavi rozpoczęła swoją działalność inna firma, założona przez mechanika Václava Laurina i księgowego Václava Klementa pod nazwą Laurin & Klement. Początkowo zajmowała się ona naprawą, a następnie produkcją, rowerów pod nazwą Slavia[2]. W 1898 roku fabrykę opuścił pierwszy motocykl. W 1901 roku zbudowany został prototyp auta, który oficjalnie gotowy był dopiero w 1905 roku. Nosił on nazwę Voiturette i wykonany został w liczbie 44 egzemplarzy[1]. W 1907 roku firma przekształciła się w spółkę akcyjną, a do gamy modelowej dołączył Laurin & Klement F z 2.5 l silnikiem o mocy 21 KM. Rok później zaprezentowano wersję rajdową modelu oraz mniejszy model G. Do czasu fuzji ze Škodą firma wypuściła jeszcze modele S i M, a także zajęła się produkcją ciężarówek, autobusów, silników lotniczych, maszyn rolniczych, walcy oraz w okresie I wojny światowej także uzbrojenia[1].
W latach 20. XX wieku firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera. W 1924 roku zakłady Laurin & Klementa zniszczył pożar[3]. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna. Rok później podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Pradze zaprezentowano pierwsze auto z Mladej Boleslavi ze znaczkiem Škody. Był to model 150. W 1930 roku produkcja pojazdów oparta została na linii montażowej dzięki czemu nowe auta koncernu sprzedawane mogły być w niskich cenach[1].
Podczas II wojny światowej zakłady włączone zostały do gospodarki III Rzeszy, a produkcję dostosowano niemal w całości do potrzeb militarnych. Fabrykę opuszczały wówczas m.in. gotowe skrzydła samolotów, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, magazynki oraz granaty artyleryjskie. W latach powojennych przedsiębiorstwo przekształcone zostało w narodowe zakłady AZNP Mladá Boleslav, które stały się monopolistą na czechosłowackim rynku aut osobowych[1]. Po upadku komunizmu nawiązano współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który 16 kwietnia 1991 roku nabył 30% udziałów marki. Kilka lat później koncern dokupił kolejne 30% udziałów w firmie, a w 2000 roku stał się jedynym akcjonariuszem firmy, która od 1998 roku nosi nazwę Škoda Auto[1].
Aby uniknąć polskich ograniczeń celnych, w 1994 roku rozpoczęto montaż samochodów marki Škoda w fabryce Volkswagen Poznań, początkowo w standardzie SKD, a następnie w bardziej zaawansowanym CKD. Montowano tam modele Favorit (sierpień 1994 – marzec 1995), Felicia (wiosna 1995 – zima 2001), Octavia I (1997–2002), Fabia (kwiecień 2000–2002) oraz użytkowy model Pick-up (1998–2001).
Po rozpoczęciu w pierwszej połowie 2007 produkcji w Chinach, w listopadzie marka weszła także na rynek australijski, początkowo z modelami Octavia II oraz Roomster. W 2014 roku roczna sprzedaż Škody przekroczyła milion sztuk[4].
Modele samochodów |
Obecnie produkowane |
- Citigo
- Fabia
- Scala
- Octavia
- Superb
- Kamiq
- Karoq
- Kodiaq
Inne rynki |
Rapid – miejski sedan na rynek indyjski
Rapid – miejski sedan na rynek chiński
New Octavia – kompaktowy liftback na rynek chiński
Yeti L – miejski crossover na rynek chiński
Kamiq - kompaktowy crossover na rynek chiński
Kodiaq GT – crossover klasy średniej w stylu coupe na rynek chiński
Wycofane z produkcji |
Felicia (1994 – 2001)
Pick-up (1991 – 2001)
Roomster (2006 – 2015)
Praktik (2007 – 2015)
Yeti (2009 – 2015)
Rapid (2012 – 2019)
Rapid Spaceback (2013 – 2019)
Wycofane z produkcji (historyczne) |
- 4R
- R6
- 100
- 104
- 105
- 110
- 120
- 125
- 130
- 135
- 136
- 150
- 154
- 206
- 254
- 256
- 304
- 306
- 404
- 418
- 420
- 422
- 430
- 440
- 445
- 450
- 504
- 506
- 606
- 633
- 637
- 640 Superb
- 645
- 650
- 706
- 806
- 860
- 903
- 973
- 1000 MB
- 1100 MB
- 1101/1102
- 1200
- 1201
- 1202
- 1203
- Favorit (1936)
- Favorit
- Felicia (1959)
- Forman
- Garde
- Hispano-Suiza
- Octavia
- Popular Sport – Monte Carlo
- Popular OHV typ 912
- Popular 1100 OHV typ 927
- Popular 995 typ 937
- Popular 1101 typ 938
- Rapid (1935)
- Rapid (1981)
- RSO
- Superb (1934)
- Trekka
- VOS
Modele prototypowe |
932 – 1932
215 – 1933
935 – 1935
Sagitta – 1936
532 – 1938
536 – 1939
950 – 1947
1101 Taub – 1947
MOŽ-2 – 1951
Karosa – 1956
976 – 1956
977-1 – 1956
978 – 1956
977-2 – 1957
979 – 1957
988 – 1957
989 – 1958
990 – 1960
991 – 1962
997 Z – 1962
998 – 1962
Mikrobus – 1965
Winetou – 1967
740 – 1971
727 – 1972
736 – 1972
740 – 1972
1500V – 1972
742 C – 1977
130 RS – 1978
Furgonet – 1983
780 – 1983
110 Long – 2000
Ahoj! – 2002
Montreux – 2002
Superb Combi – 2002
Tudor – 2002
ENVE – 2004
Joyster – 2006
MissionL – 2011
Vision D – 2011
VisionC – 2014
Atero – 2016
VisionS – 2016
Vision E – 2017
Vision RS - 2018
Vision X - 2018- 720
- 760
- 761
- 762
- 763
- 764
- 765
- 1500
Samochody rajdowe i wyścigowe |
Popular Sport – 1936
Sport – 1949
Supersport – 1950
Sport 1500 – 1953
Střela 1100 – 1956
1101 OHC – 1957
F3 – 1963
1000 MB B5 – 1969
1600 MB B5 – 1970
1800 MB B5 – 1970
110 L Raylle – 1970
110 R Raylle – 1970
1100 GT – 1970
110 Supersport – 1971
Spider B5 – 1972
120 S Raylle – 1973
180 RS – 1974
200 RS – 1974
Spider – 1975
2000 MI – 1975
120 L/A – 1976
120 LS – Sport – 1976
130 RS – 1977
130 RS Monte Carlo – 1977
130 RS A5 – 1977
Baghira Spider – 1977
130 RS ÚVMV – 1978
Dakos A5 – 1979
120 L A2 – 1980
Garde Turbo Salamandra – 1983
130 LR – 1984–1988
130 R – 1989
Favorit 136 L/A – 1989
Favorit H – 1991
Felicia Kit Car – 1996 i 1998
Octavia WRC – 1999–2003
Octavia Cup – 2001
Fabia WRC – 2003
Fabia Brisk RS 01 WRC – 2007
Fabia S2000 – 2007
Zakłady produkcyjne |
Trzy główne fabryki Škody ulokowane zostały w trzech czeskich miejscowościach:
- Mladá Boleslav
- Vrchlabí
Kvasiny.
Oprócz zakładów w Czechach produkcję pojazdów ulokowano także w:
- Poznaniu – Volkswagen Poznań
Sarajewie (Bośnia i Hercegowina)
Sołomonowie (Ukraina)
Aurangabadzie (Indie)
Ust-Kamienogorsku (Kazachstan)
Szanghaju (Chiny)
Kałudze (Rosja)
Bratysławie (Słowacja).
Muzeum Škody |
W Mladej Boleslavi znajduje się muzeum motoryzacyjne ukazujące historię przedsiębiorstwa Škoda Auto oraz Laurin & Klement[5].
Przypisy |
↑ abcdef Historia koncernu Škoda.
↑ Historia Skody na świecie 1895–1989.
↑ Mariusz Michalak: Skoda - historia marki. motofakty.pl, 2014-03-07. [dostęp 2016-07-19].
↑ W 2014 roku Skoda sprzedała ponad milion aut.
↑ Škoda otevírá v Mladé Boleslavi nové muzeum.
Linki zewnętrzne |
Oficjalna strona Škody (ang.)
Polska strona Škody (pol.)
Produkcja samochodów osobowych marki Škoda w kronice PKF w bazie Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej
Volkswagen Group Polska - Marka Skoda (pol.)
Chronologia samochodów Škoda Auto. Modele produkowane od lat 80. XX w. do czasów współczesnych | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Segment / Typ | Lata 1980–1989 | Lata 1990–1999 | Lata 2000–2009 | Lata 2010–2019 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||
A | Citigo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B | Favorit | Fabia I | Fabia II | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felicia | Fabia III | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B+ | Forman / Forman Plus | Felicia Combi / Felicia Vanplus | Rapid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C | 110 R | Rapid | 130 Rapid | 135 R / 136 R | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
105 | 130 | 135 / 136 | Octavia I / Octavia Tour | Rapid Spaceback | Scala | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
120 / 125 | Octavia II | Octavia III | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D | Superb I | Superb II | Superb III | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kombivan | Roomster | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
crossover | Kamiq | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karoq | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUV | Kodiaq | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pick-up | Pick-up | Pickup / VW Caddy Pickup II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prototypy | Joyster · MissionL · Montreux · Tudor · Yeti Concept |
|
|
Kontrola autorytatywna (producent samochodów):
ISNI: 0000 0004 0403 251X
VIAF: 292828003
LCCN: n87845094
GND: 4381830-4
NKC: kn20020409007
- WorldCat