Ten artykuł dotyczy techniki. Zobacz też: perforacja (medycyna).
Taśma filmowa
Taśma komputerowa
Płytki perforowane służące jako złącza budowlane
Perforacja − otwory wykonane w jakimś materiale, spełniające różne funkcje, np. ułatwienie przesuwania, odrywania, wpinania w segregator, mocowania itp.
Spis treści
1W fotografii i filmie
2W informatyce
3W medycynie
4Inne zastosowania perforacji
W fotografii i filmie |
Perforacja najczęściej używana jest w fotografii i filmie do przesuwu błon światłoczułych, w poligrafii do mocowania płyt offsetowych itp.
W informatyce |
Początki informatyki i pierwsze komputery używały także perforacji do programowania procesów obliczeniowych. Takie karty lub taśmy były perforowane równomiernie rozłożonymi otworami w miejscach kodowania, co spełniało zadanie zapisu danych cyfrowych (np. brak otworu oznaczał logiczne zero, otwór – logiczną jedynkę), czyli w efekcie zapisu programu komputowego. Komputer odczytywał taką kartę lub taśmę mechanicznie (w późniejszych rozwiązaniach optycznie), odnajdując miejsca przedziurkowane i odczytywał dane, które uruchamiały w systemie proces obliczeniowy.
W medycynie |
Osobny artykuł: Perforacja (medycyna).
Otwór w narządzie wewnętrznym np. żołądku, jelicie, a także w zębie.
Inne zastosowania perforacji |
Perforacja jest również używana jako metoda ułatwiająca rozdzielanie większego arkusza papieru, na z góry określone, mniejsze fragmenty. Dawniej rozwiązanie tego typu było stosowane przy drukarkach igłowych, które drukowały na tzw. papierze ciągłym, gdzie poszczególne kartki papieru oddzielało się poprzez ich oddzieranie wzdłuż umieszczonych wcześniej perforacji. Ponadto papier ten posiadał wzdłuż obu brzegów specjalną perforację służącą do jego transportu wewnątrz drukarki.
Obecnie perforację stosuje się jeszcze do znaczków pocztowych, tak aby ułatwić ich oddzieranie z całości arkusza. W tym przypadku technika perforacji jest stosowana już prawie 150 lat, bowiem pierwszy polski znaczek pocztowy miał już perforowane brzegi.
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...