Urząd pocztowy






Urząd pocztowy w Dobrzykowie, na pierwszym planie automat telefoniczny i skrzynka pocztowa


Urząd pocztowy – jednostka organizacyjna sieci pocztowej (również budynek), placówka pocztowego operatora publicznego (krajowego), w której można skorzystać w pełnym zakresie z pocztowych usług powszechnych.



W Polsce |


Jednostka organizacyjna podległa Centrum Poczty Polskiej, placówka pocztowego operatora publicznego, w której można skorzystać w pełnym zakresie z pocztowych usług powszechnych Poczty Polskiej takich jak nadanie przesyłki pocztowej (listu, paczki), przekazu pocztowego, telegramu pocztowego, dokonać wpłaty na rachunek bankowy, odebrać przesyłkę awizowaną, skorzystać z usług bankowych lub ubezpieczeniowych, a nawet dokonać zakupu różnych towarów itp. Urzędem pocztowym kieruje naczelnik. W wyniku niedawnej reorganizacji, przy urzędach pocztowych działają również Punkty Pocztowe Poczty Polskiej.


W strukturze organizacyjnej Poczty Polskiej obok urzędów pocztowych występują również filie/oddziały urzędów pocztowych (będące de facto „zdalnymi okienkami” macierzystego urzędu pocztowego) i agencje pocztowe (prowadzone przez osoby nie będące pracownikami Poczty Polskiej związane z Pocztą Polską umową agencyjną), świadczące w ograniczonym zakresie usługi na rzecz Poczty Polskiej, powszechnie, acz niewłaściwie nazywane urzędami pocztowymi.


Sprzedaż usług w urzędach pocztowych odbywa się najczęściej przez okienka pocztowe. W urzędach pocztowych, zlokalizowanych przede wszystkim w dużych miastach, zainstalowany jest system zarządzania ruchem klientów (Q-matic), który automatycznie ustala kolejność obsługi i kieruje klientów do odpowiednich okienek.


Pracownicy urzędów pocztowych zatrudnieni są na następujących stanowiskach:



  • asystent okienkowy – obsługuje klientów przy okienku pocztowym,


  • listonosz – nie wszystkie urzędy pocztowe zatrudniają listonoszy – te, które ich nie posiadają obsługiwane są przez listonoszy z sąsiednich placówek,

  • pracownik ekspedycji – pracuje na zapleczu urzędu zajmując się opracowywaniem przesyłek przychodzących i wychodzących z urzędu,

  • kasjer główny – pracuje na zapleczu urzędu obsługując asystentów okienkowych i listonoszy,

  • kierownik zmiany (zwany też kontrolerem) – nadzoruje bieżącą pracę urzędu, przyjmuje skargi i reklamacje, udziela informacji i wyjaśnień klientom,

  • naczelnik urzędu – odpowiada za urząd i jego funkcjonowanie



Zdjęcia |




Linki zewnętrzne |






  • Wyszukiwarka urzędów pocztowych Poczty Polskiej



這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna