Franciszek Peter




.mw-parser-output table.zolnierz-lotnictwo td.naglowek{color:black!important;background:#95a7b9!important}.mw-parser-output table.zolnierz-marynarka td.naglowek{color:white!important;background:#6082B6!important}.mw-parser-output table.zolnierz-lądowe td.naglowek{color:white!important;background:#556B2F!important}.mw-parser-output table.zolnierz-paramilitarny td.naglowek{color:black!important;background:#b6b3c7!important}

































Franciszek Peter

6 zwycięstw

major pilotmajor pilot
Data i miejsce urodzenia

8 października 1896
Wiedeń, Austro-Węgry
Data i miejsce śmierci

1968
Warszawa
Przebieg służby
Siły zbrojne

Cross-Pattee-Heraldry.svg – K.u.k. Luftfahrtruppen
Roundel of Poland (1921-1993).svg – Siły Powietrzne RP
Jednostki
Flik 3/J, 6 Eskadra Wywiadowcza
Główne wojny i bitwy
• I wojna światowa,
• wojna polsko-ukraińska,
• wojna polsko-bolszewicka
Późniejsza praca
konstruktor
Odznaczenia

Krzyż Srebrny Orderu Virtuti MilitariKrzyż Walecznych (1920-1941, dwukrotnie)Polowa Odznaka Pilota
Order Żelaznej Korony (Austro-Węgry)Krzyż Zasługi Wojskowej (Austro-Węgry)Signum Laudis (Austro-Węgry)Medal za Odwagę (Austro-Węgry)

Franciszek Peter vel Franz Peter (ur. 8 października 1896 w Wiedniu[1], zm. 1968[2]) – Austriak, lotnik wojskowy i inżynier – porucznik Cesarskiego i Królewskiego Lotnictwa, major pilot inżynier Wojska Polskiego, as myśliwski z I wojny światowej.



Życiorys |



Służba w Cesarskim i Królewskim Lotnictwie |


Franz Peter urodził się w Wiedniu[1], jego rodzina pochodziła z Zaolzia. Podczas I wojny światowej służył w lotnictwie austro-węgierskim. Początkowo latał na samolotach rozpoznawczych, następnie ukończył szkolenie pilota myśliwskiego i od wiosny służył w eskadrze myśliwskiej Flik 3/J (Fliegerkompagnie 3/J) na froncie austriacko-włoskim, m.in. ze Stefanem Stecem. Latał w niej na myśliwcach Albatros D.III (Oef). Wojnę zakończył w stopniu porucznika (Oberleutnant).


16 lipca 1918 Peter w składzie klucza ze Stefanem Stecem i F. Navratilem odniósł dwa pierwsze zwycięstwa, nad myśliwcami włoskimi Hanriot HD-1 nad Val del Concei w rejonie jeziora Garda. 4 sierpnia 1918 zestrzelił włoski szybki bombowiec SVA-5 (sierż. Bartolomeo Arrigoni[2]), a 20 sierpnia i 17 września samoloty rozpoznawcze Pomilio, zyskując status asa (17 września prawdopodobnie zestrzelił poległego w tym dniu dowódcę 134. eskadry włoskiej, kapitana obs. Adriano Barone[3]). 7 października 1918 zestrzelił szósty samolot – brytyjski myśliwiec Sopwith Camel (E1498 z 66 Sqn RAF, pilot 2/Lt GR Leighton[4]) koło Trydentu[1].



Służba w Wojsku Polskim i praca konstruktora silników |


sekcja wymaga uzupełnienia

Po zakończeniu I wojny światowej pracował jako pilot komunikacyjny, na linii Wiedeń – Budapeszt[5]. Na skutek spotkania w Wiedniu ze Stefanem Stecem, na początku 1919 roku Peter przyjechał do Polski i zdecydował wstąpić do polskiego lotnictwa wojskowego (początkowo nie znał przy tym języka polskiego)[5]. Służył bojowo najpierw w 6 Eskadrze Wywiadowczej we Lwowie, broniącej miasta przed oddziałami ukraińskimi podczas wojny polsko-ukraińskiej. Latał tam jako pilot samolotów rozpoznawczych, zazwyczaj w załodze z obserwatorem Stanisławem Pietruskim[5]. 6 marca 1919 miał wypadek na samolocie Albatros C.XII na skutek awarii silnika, lecz nie odniósł większych obrażeń[5]. Brał udział w kilku lotach szturmowych atakując pozycje ukraińskie z broni pokładowej, a 30 kwietnia 1919 z Pietruskim rozpędził obsługę dwóch dział ukraińskich, zdobytych następnie przez Polaków. 14 maja 1919 został ranny w nogę podczas lotu szturmowego na pozycje piechoty pod Kulikowem i do połowy czerwca przebywał w szpitalu[5][6] .


Brał następnie udział w wojnie polsko-radzieckiej, m.in. od 4 lutego do marca 1920 tymczasowo dowodził 6 Eskadrą Wywiadowczą, działającą w rejonie Tarnopola[7][6].


Po zakończeniu działań wojennych pełnił służbę w Centralnych Zakładach Lotniczych, a następnie w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa na stanowisku kierownika oddziału silników. W 1929 skonstruował, mało udany, silnik gwiazdowy Peterlot (80 KM), zbudowany w liczbie 9 sztuk[8]. Równocześnie pozostawał oficerem nadetatowym 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. Z dniem 31 marca 1933 przeniesiony został w stan nieczynny na okres 12 miesięcy[9]. Z dniem 31 sierpnia 1934 przeniesiony został w stan spoczynku[10].


Był następnie dyrektorem technicznym Wytwórni Maszyn Precyzyjnych "Avia". W 1933 z A. Seńkowskim skonstruował w PZInż silnik rzędowy PS-II Petersen (90 KM) – zbudowano 11 sztuk, a w 1934 zaprojektował w Avii 4-cylindrowe silniki rzędowe Avia P-4 (100 KM) i Avia 3 (63 KM)[8].


Zmarł w 1968 w Warszawie[2].



Awanse |




  • kapitan – zweryfikowany ze starszeństwem z 1 lipca 1919 (w 1924 zajmował 2 lokatę w korpusie oficerów aeronautyki)


  • major – 18 lutego 1928 ze starszeństwem z 1 stycznia 1928 i 12 lokatą w korpusie oficerów aeronautyki



Odznaczenia |



  • Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari


  • Krzyż Walecznych – dwukrotnie

  • Polowa Odznaka Pilota


  • Order Żelaznej Korony – Austro-Węgry


  • Krzyż Zasługi Wojskowej (Militärverdienstkreuz) – Austro-Węgry


  • Wojskowy Medal Zasługi (Signum Laudis) – Austro-Węgry


  • Medal za Odwagę (Tapferkeitsmedaille) – Austro-Węgry



Przypisy |




  1. abc Franz Peter w The Aerodrome (ang.) wraz z listą zwycięstw


  2. abc T. Goworek, op.cit., s.21-22.


  3. Gregory Alegi: Pomilio PD/PE. Berkhamsted: Albatros Productions, 2006, seria: Windsock Datafile. no.117. ​ISBN 1-902207-83-1​. (ang.), s.13


  4. 66 Squadron, RFC & RAF, 1916 to 1919


  5. abcde S. Pietruski: Lwowskie loty, s.15-18


  6. ab S. Pietruski: Lwowskie loty. Część 2, s.12-13


  7. Krzysztof A.K.A. Tarkowski Krzysztof A.K.A., Lotnictwo polskie w wojnie z Rosją Sowiecką 1919-1920, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1991, s. 47, ISBN 83-206-0985-2, OCLC 69498511 .


  8. ab Glass, Andrzej: Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939, WKiŁ, Warszawa 1977, s.45-51


  9. Dziennik Personalny M.S.Wojsk. Nr 5 z 11.04.1933 r.


  10. Dziennik Personalny M.S.Wojsk. Nr 14 z 22.12.1934 r.



Bibliografia |



  • TomaszT. Goworek TomaszT., Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego, Warszawa: SIGMA-NOT, 1991, ISBN 83-85001-46-8, OCLC 751325702 .

  • Stanisław Pietruski, Lwowskie loty w "Lotnictwo z Szachownicą" nr 1 (1/2002)

  • Stanisław Pietruski, Lwowskie loty. Część 2 w "Lotnictwo z Szachownicą" nr 2 (2/2002)


  • Rocznik Oficerski 1924, Ministerstwo Spraw Wojskowych, Oddział V Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Warszawa 1924, s. 851, 859, 863.


  • Rocznik Oficerski 1928, Ministerstwo Spraw Wojskowych, Warszawa 1928, s. 541, 548.


  • Rocznik Oficerski 1932, Biuro Personalne Ministerstwa Spraw Wojskowych, Warszawa 1932, s. 229, 837.



Zobacz też |


  • Lista austro-węgierskich asów myśliwskich podczas I wojny światowej



這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Shark

Wiciokrzew