Struktura organizacyjna




Struktura organizacyjna – układ stanowisk i składających się z nich komórek organizacyjnych (działów lub innych wyodrębnionych części) wewnątrz organizacji oraz powiązań między nimi (przepływów informacji, formalny podział obowiązków, przynależności itp.).


Pozwala określić formalne relacje i zależności oraz podział uprawnień i odpowiedzialności. Struktura organizacyjna może dotyczyć organizacji kilku różnych zewnętrznych komórek, które pracują wspólnie, a nawet komórek zewnętrznych, które mają własną organizację, jednak zorganizowały współpracę poszczególnych swoich części, np. działów czy brandów. Na strukturę organizacyjną składają się następujące elementy:




Struktura organizacyjna płaska



  • Schemat organizacyjny

  • Regulamin organizacji

  • Opis poszczególnych stanowisk




Struktura organizacyjna wysmukła




Spis treści






  • 1 Charakterystyka


    • 1.1 Typy struktur organizacyjnych


    • 1.2 Więzi




  • 2 Przypisy


  • 3 Bibliografia


  • 4 Linki zewnętrzne





Charakterystyka |


Struktura organizacyjna jest zazwyczaj w większych organizacjach ujmowana w schemat organizacyjny i wyznaczana jest przez szereg czynników, do których należą:



  • formalizacja,


  • departamentalizacja,


  • centralizacja – decentralizacja,


  • rozpiętość kierowania,


  • podział pracy,

  • linia podporządkowania.



Typy struktur organizacyjnych |




  • struktura liniowa (prosta),


  • struktura sztabowa,


  • struktura sztabowo-liniowa,


  • struktura funkcjonalna,


  • struktura macierzowa,


  • struktura organizacji wirtualnej,


  • struktura dywizjonalna.


Struktury organizacyjne ze względu na rozpiętość kierowania dzielą się na struktury płaskie, wówczas rozpiętość kierowania jest duża i struktury smukłe, wówczas rozpiętość kierowania jest mała. W zależności od przyjętego typu, można wyróżnić struktury mechanistyczne, charakteryzujące się małą elastycznością, oraz elastyczne struktury organiczne, które łatwo ulegają transformacji pod wpływem zmieniającego się otoczenia organizacji.



Więzi |


Pomiędzy komórkami (jednostkami) organizacyjnymi możemy wyróżnić więzi[1]:




  • Hierarchiczne (służbowe, liniowe) – określające formalne podporządkowanie podwładnych przełożonym,

  • Funkcjonalne (doradcze) – określające pełnienie funkcji pomocniczo-doradczej wobec innych członków organizacji,


  • Techniczne – określające zależność (często chronologiczną) poszczególnych jednostek w ramach danego procesu technologicznego,

  • Informacyjne – określające sposób obiegu informacji w danej organizacji miedzy poszczególnymi jednostkami



Przypisy |




  1. Glinka B. i HenselG.B.H. P. Glinka B. i HenselG.B.H., Projektowanie struktur organizacyjnych .



Bibliografia |



  • Hanna Fołtyn: Klasyczne i nowoczesne struktury organizacyjne, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2007


  • Dariusz Jemielniak, Dominika Latusek-Jurczak, Kaja Prystupa: Klasyka teorii zarządzania, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015

  • Glinka B., Hensel P.: Projektowanie struktur organizacyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 1999



Linki zewnętrzne |


  • Encyklopedia Zarządzania – Kategoria: Struktura organizacyjna



這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Shark

Wiciokrzew