Struktura organizacyjna
Struktura organizacyjna – układ stanowisk i składających się z nich komórek organizacyjnych (działów lub innych wyodrębnionych części) wewnątrz organizacji oraz powiązań między nimi (przepływów informacji, formalny podział obowiązków, przynależności itp.).
Pozwala określić formalne relacje i zależności oraz podział uprawnień i odpowiedzialności. Struktura organizacyjna może dotyczyć organizacji kilku różnych zewnętrznych komórek, które pracują wspólnie, a nawet komórek zewnętrznych, które mają własną organizację, jednak zorganizowały współpracę poszczególnych swoich części, np. działów czy brandów. Na strukturę organizacyjną składają się następujące elementy:
- Schemat organizacyjny
- Regulamin organizacji
- Opis poszczególnych stanowisk
Spis treści
1 Charakterystyka
1.1 Typy struktur organizacyjnych
1.2 Więzi
2 Przypisy
3 Bibliografia
4 Linki zewnętrzne
Charakterystyka |
Struktura organizacyjna jest zazwyczaj w większych organizacjach ujmowana w schemat organizacyjny i wyznaczana jest przez szereg czynników, do których należą:
- formalizacja,
departamentalizacja,
centralizacja – decentralizacja,
rozpiętość kierowania,
podział pracy,- linia podporządkowania.
Typy struktur organizacyjnych |
struktura liniowa (prosta),
struktura sztabowa,
struktura sztabowo-liniowa,
struktura funkcjonalna,
struktura macierzowa,
struktura organizacji wirtualnej,
struktura dywizjonalna.
Struktury organizacyjne ze względu na rozpiętość kierowania dzielą się na struktury płaskie, wówczas rozpiętość kierowania jest duża i struktury smukłe, wówczas rozpiętość kierowania jest mała. W zależności od przyjętego typu, można wyróżnić struktury mechanistyczne, charakteryzujące się małą elastycznością, oraz elastyczne struktury organiczne, które łatwo ulegają transformacji pod wpływem zmieniającego się otoczenia organizacji.
Więzi |
Pomiędzy komórkami (jednostkami) organizacyjnymi możemy wyróżnić więzi[1]:
Hierarchiczne (służbowe, liniowe) – określające formalne podporządkowanie podwładnych przełożonym,- Funkcjonalne (doradcze) – określające pełnienie funkcji pomocniczo-doradczej wobec innych członków organizacji,
Techniczne – określające zależność (często chronologiczną) poszczególnych jednostek w ramach danego procesu technologicznego,- Informacyjne – określające sposób obiegu informacji w danej organizacji miedzy poszczególnymi jednostkami
Przypisy |
↑ Glinka B. i HenselG.B.H. P. Glinka B. i HenselG.B.H., Projektowanie struktur organizacyjnych .
Bibliografia |
- Hanna Fołtyn: Klasyczne i nowoczesne struktury organizacyjne, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2007
Dariusz Jemielniak, Dominika Latusek-Jurczak, Kaja Prystupa: Klasyka teorii zarządzania, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015- Glinka B., Hensel P.: Projektowanie struktur organizacyjnych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 1999
Linki zewnętrzne |
- Encyklopedia Zarządzania – Kategoria: Struktura organizacyjna