Olsztyn Główny
Olsztyn Główny | |
Olsztyn Główny | |
Państwo | Polska |
Miejscowość | Olsztyn |
Data otwarcia | 1 grudnia 1872 |
Poprzednie nazwy | Allenstein Hauptbahnhof |
Dane techniczne | |
Liczba peronów | 4 |
Liczba krawędzi peronowych | 7 |
Kasy | T |
Linie kolejowe | |
| |
Położenie na mapie Olsztyna Olsztyn Główny | |
Położenie na mapie Polski Olsztyn Główny | |
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn Główny | |
53°47′15″N 20°30′27″E/53,787500 20,507500 | |
Portal Transport szynowy |
Olsztyn Główny – stacja w Olsztynie, największa w województwie warmińsko-mazurskim. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca wojewódzkiego. Posiada dworzec kolejowy, 4 zadaszone perony, lokomotywownię i przejście podziemne.
Spis treści
1 Historia
2 Zobacz też
3 Przypisy
4 Linki zewnętrzne
Historia |
Budowę olsztyńskiego Dworca Głównego ukończono 1 grudnia 1872 roku. Początkowo planowano zlokalizowanie dworca w rejonie zbiegu dzisiejszej ulicy 1 Maja z torami kolejowymi, ponieważ ulica Partyzantów wówczas jeszcze nie istniała. Pomysł ten jednak upadł i dworzec zbudowano w miejscu znacznie oddalonym od miasta - przy Bahnhof Straße (czyli ulica Dworcowa), a dzisiejszej Partyzantów.
W 1902 wydrążono pod torami tunele łączące poszczególne perony. W 1907 uruchomiono pierwszą linię tramwajową, która połączyła dworzec ze Śródmieściem i umożliwiła wygodne skomunikowanie stacji z miastem. W 1911 ukończono elektryfikację budynku dworcowego oraz peronów.
W nocy z 17 na 18 lutego 1945 dworzec spłonął. Przebudowa i modernizacja zniszczonego budynku zakończyła się w 1948 roku. Kształt nowego dworca odbiegał od poprzedniego. Charakterystycznym elementem stała się wieża zegarowa górująca nad pawilonami. Dworzec w takiej postaci służył miastu przez dwadzieścia lat, po czym został rozebrany. Nowy budynek został oddany do użytku w 1971 roku[1]. Architektura budynku jest przykładem stylu panującego w ówczesnym okresie. Rozległa hala kasowa o powierzchni ok. 1000 m² połączona była z mniejszą częścią PKS 2-kondygnacyjną antresolą. Na parterze zaprojektowano obszerną poczekalnie dla podróżnych (dziś znajdują się tam sklepy, pizzeria), natomiast na pierwszym piętrze znajdował się bar WARS - zamknięty pod koniec lat osiemdziesiątych (wraz z kwiaciarnią). Hala kasowa PKP wypełniona była światłem dzięki ścianie wykonanej ze szkła. Konstrukcja dworca jak na owe czasy była nowoczesna i dorównywała sztandarowej inwestycji tamtych lat - Warszawie Centralnej. W całym budynku zastosowano stolarkę aluminiową wraz z podwójnymi szybami. Ciekawym rozwiązaniem było zastosowanie ogrzewania ciepłym powietrzem. Wyloty ogrzewania znajdują się w różnych miejscach, między innymi widoczne są dziś przy wyjściu na pierwszy peron oraz przy kasach. Zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami pod podłogą holu zlokalizowano schron. Jedno z wejść widoczne jest do dziś w tunelu łączącym perony.
Zobacz też |
- Dworzec autobusowy w Olsztynie
Przypisy |
↑ Martyn Janduła: Olsztyn: Dworce kolejowy i autobusowy razem, ale oddzielnie. Tylko czy lepiej?. W: Transport Publiczny [on-line]. 2017-02-23. [dostęp 2017-11-07].
Linki zewnętrzne |
Olsztyn Główny w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
Olsztyn Główny | ||
Linia 219 Olsztyn Główny-Ełk (0,919 km) | ||
Olsztyn Zachodni odległość: 2,183 km | Klewki odległość: 9,243 km | |
Linia 216 Działdowo - Olsztyn Główny (83,283 km) | ||
Olsztyn Zachodni odległość: 2,183 km | ||
Linia 353 Poznań Wschód - Żeleznodorożnyj (298,893 km) | ||
Olsztyn Zachodni odległość: 2,184 km | Lęgajny odległość: 8,879 km | |
Linia 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo (0 km) | ||
Olsztyn Zachodni odległość: 2,18 km |