Handel hurtowy




Handel hurtowy (handel en gros[1], ang. wholesale trade) – handel po cenach hurtowych[2].


Hurt stanowi zakup dużych ilości towarów, ich niewielką obróbkę, np. sortowanie czy paczkowanie, a następnie ich odsprzedaż, najczęściej detalistom[3] za pomocą odpowiedniej sieci handlowej[4].


Jego najważniejszymi zadaniami są:



  • prawidłowe zaopatrzenie placówek detalicznych,

  • dbałość o odpowiednią jakość towarów i ochrona ich wartości użytkowych,

  • organizowanie przebiegów towarowych,

  • wyrównywanie dysproporcji w czasie między wytworzeniem a sprzedażą towarów (m.in. poprzez magazynowanie),

  • współpraca z producentami w zakresie kształtowania dostaw zgodnych ze strukturą popytu.


Realizując te zadania hurt spożywczy pełni następujące funkcje:



  • przekształca asortyment produkcyjny w handlowy przez kompletowanie dostaw pod względem asortymentowym,

  • pokonuje różnice w czasie między produkcją a sprzedażą detaliczną przez przechowywanie produktów spożywczych,

  • pokonuje różnice w przestrzeni między producentami żywności a konsumentami.


Obrót hurtowy może mieć formę:




  • obrotu składowego – towary są okresowo przechowywane w magazynach hurtowych


  • obrotu tranzytowego – kiedy towar przechodzi bezpośrednio od producentów do detalu



Przypisy |




  1. Handel. Encyklopedia Gutenberga. [dostęp 2018-05-29].


  2. Biznes. Tom 9. Słownik pojęć ekonomicznych A-O. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, s. 114. ISBN 978-83-01-15279-6.


  3. Wojciech Šmid: Leksykon przedsiębiorcy. Warszawa: Wydawnictwo „Poltext”, 2010, s. 73. ISBN 978-83-7561-079-6.


  4. hurt. Encyklopedia PWN. [dostęp 2018-05-27].








這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna