Ballaghmore (historycznie Bellaghmore, irl. an Bealach Mór)[1] – wieś w zachodniej części hrabstwa Laois w Irlandii, ok. 30 km na południowy zachód od Portlaoise.
Głównym zajęciem tutejszej ludności to rolnictwo. We wsi znajduje się kościół i klub hurlingu Kyle GAA.
Popularne nazwiska to: Keogh, O'Grady, England, Gilmartin, Rigney, Delaney i Maher.
Spis treści
1Zamek
2Sheela na Gig
3Zobacz też
4Przypisy
5Linki zewnętrzne
Zamek |
Ballaghmore jest znane głównie ze swojego zamku wybudowanego w 1480 roku przez tutejszego wodza MacGiollaphadraig (Fitzpatrick, co znaczy syn podwładnego Patryka)[2]. Nazwa wsi pochodzi od średniowiecznej drogi Bealach Mor do Munster, przy której usytuowany jest zamek. Jak wiele innych zamków zniszczony został przez wojska Oliver Cromwella w 1647 roku podczas kolonizacji (ang. plantation) Irlandii. W 1836 roku został odbudowany przez rodzinę Ely. Podczas renowacji właściciel znalazł na terenie posiadłości złoty skarb, został zamordowany przez zazdrosnego sąsiada i nigdy w niej nie zamieszkał. Przez kolejne lata zamek był niezamieszkany i używany jako spichlerz niszczał, aż do 1990 roku, kiedy nabył go obecny właściciel[potrzebny przypis].
Sheela na Gig |
Na zewnętrznej stronie kamiennego muru zamku Ballaghmore wyrzeźbiona jest Sheela na Gig. Aż do XVI wieku większość irlandzkich kościołów i zamków "chroniona" była przed nieczystymi siłami rzeźbami bądź płaskorzeźbami Sheela na Gig, przedstawiającymi brzydką pół-żywą kobietę z grymasem na twarzy i nienaturalnie wyeksponowanymi wargami sromowymi. Połączenie trupiego wyglądu i narządów rozrodczych kobiety nawiązuje do cyklu narodzin i śmierci a Sheela na Gig jest przedstawieniem celtykiej bogini płodności. Przypuszcza się, że symbol ten przywędrował z Mezopotamii, gdzie nu-gug oznacza pewien rodzaj "świętych" prostytutek[3]. Zabytek jest tym bardziej cenny, że mimo swej powszechności w poprzednich wiekach niewiele figur przetrwało wiktoriańskie czasy do dzisiaj.
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...