Linie tramwajowe w Szczecinie







Ten artykuł dotyczy szczecińskich linii tramwajowych. Zobacz też: Tramwaje w Szczecinie - ogólny opis systemu.



Szczecińska sieć tramwajowa (stan z czerwca 2015)

     odcinki istniejące

     odcinki zlikwidowane




Obecnie Szczecin posiada 12 linii tramwajowych zwykłych i 1 turystyczną. Artykuł ten zawiera historię i opisy szczecińskich linii tramwajowych.




Spis treści






  • 1 Linie działające


    • 1.1 Linia nr 0[1]


    • 1.2 Linia nr 1


    • 1.3 Linia nr 2


    • 1.4 Linia nr 3


    • 1.5 Linia nr 4


    • 1.6 Linia nr 5


    • 1.7 Linia nr 6


    • 1.8 Linia nr 7


    • 1.9 Linia nr 8


    • 1.10 Linia nr 9


    • 1.11 Linia nr 10


    • 1.12 Linia nr 11


    • 1.13 Linia nr 12




  • 2 Linie specjalne


    • 2.1 Linia nr 14


    • 2.2 Linia nr 15


    • 2.3 Linia nr 16




  • 3 Linie zlikwidowane


    • 3.1 Linia D


    • 3.2 Linia nr D8


    • 3.3 Linia nr 6BIS


    • 3.4 Linia nr 7BIS


    • 3.5 Linia nr 8BIS


    • 3.6 Linia nr 11BIS


    • 3.7 Linia nr 13


    • 3.8 Linie nocne




  • 4 Przypisy


  • 5 Linki zewnętrzne





Linie działające |



Linia nr 0[1] |




Konstal N na linii 0 w 2009 roku


Linia 0 została uruchomiona w 2001 z inicjatywy Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, przy współpracy z MZK Szczecin i ZKM (obecnie ZDiTM). Swój pierwszy kurs wykonała 8 lipca wspomnianego roku.


Linia kursuje w każdą niedzielę lipca i sierpnia. Wyjątkiem był 2001 – kiedy to linia kursowała od lipca do 16 września, w kilku następnych latach kursy wykonywane były także w czerwcowe weekendy.


Ma ona charakter linii okrężnej i jest obsługiwana wyłącznie taborem zabytkowym.


Trasa w 2008:
Dworzec Główny – Nowa – Brama Portowa – aleja Niepodległości – Matejki – aleja Piłsudskiego – aleja Piastów – Jagiellońska – aleja Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka – aleja Wojska Polskiego – aleja Piastów – Pomorzany – Kolumba – Dworzec Główny.
Linię na zmianę obsługują tramwaje historyczne:




  • Konstal N 167


  • Konstal 4N 216

  • Konstal 4N1+4ND1 293II+343


Dodatkowo pierwszy sezon obsługiwał wagon Nordwaggon Bremen 144.


Obsługę konduktorską oraz sprzedaż biletów od 2001 do 2006 zapewniali konduktorzy STMKM. Od 2007 zajmują się tym pracownicy ZDiTM. Członkowie STMKM pomagają przy obsłudze wagonów.



Linia nr 1 |

































Linia tramwajowa nr 1

Głębokie ↔ Potulicka

Mapa przebiegu linii kolejowej 1

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
1

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK1
Tatra KT4DtM na linii nr 1

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy

Pierwsza linia tramwaju konnego w Szczecinie została uruchomiona 23 sierpnia 1879. Linia miała swój początek przy zajezdni u zbiegu al. Wojska Polskiego i ul. Piotra Skargi, biegła do pl. Zwycięstwa, następnie przez Bramę Portowa, ul. Grodzką, Staromłyńską, pl. Hołdu Pruskiego, ulicami Roosevelta, Wyzwolenia do obecnego Ronda Giedroycia. 25 października 1885 do linii dobudowano jeszcze jedną na następującej trasie od ul. P. Skargi do Dworca Głównego i od Niebuszewa do Dworca Głównego. Po dwóch latach pierwsza linia została skierowana do ul. Jana z Kolna. W 1897 linia została zelektryfikowana, a 4 lipca tego samego roku skrócono ją do ul. Wyszyńskiego. Właśnie na trasie Wyszyńskiego – Łękno odbyły się próby uruchomienia tramwaju elektrycznego. W pierwszych latach do jednotorowej linii dobudowano drugi tor. Wymieniono też tory. W roku 1905 liniom nadano numery od 1 do 7. Linia Łękno – Wyszyńskiego otrzymała nr 1 oraz została przedłużona do Łasztowni. Była to pierwsza w historii linia, która przekroczyła Odrę.


W roku 1906 nastąpiło przedłużenie linii w stronę północno-zachodnią, do ul. Ostrawickiej. Do dziś zachowała się stara poczekalnia przy tej ulicy, wybudowana w 1926. W 1912 linia otrzymała kolor żółty. W stronę południowo-wschodnią linię przedłużano stopniowo: 26 listopada 1925 roku „jedynka” dotarła do Stoczni Remontowej „Parnica”, rok później do Basenu Górnośląskiego, następnie 1 października 1926 roku do Mostu Cłowego, a 17 lipca następnego roku do Lotniska położonego poza ówczesnymi granicami miasta. Jednocześnie otwarto 3 lipca 1927 nowy odcinek trasy prowadzący do Toru Kolarskiego. Od tego momentu linia ta była najdłuższa w Szczecinie i liczyła 11,5 km długości. Do 1927 dopóki nie wybudowano trakcji na mostach tramwaje linii pierwszej przejeżdżały przez nie siłą rozpędu.


Po wojnie linia numer 1 została uruchomiona na trasie: Ostrawicka – pl.Zwycięstwa. W latach 60. „jedynka” od placu Zgody jeździła przez ulicę Obrońców Stalingradu, plac Żołnierza, Wyszaka i Jana z Kolna, kończąc trasę przy Stoczni Szczecińskiej. Po katastrofie tramwajowej na ulicy Wyszaka w 1967, odcinek przy ulicy Wyszaka został wyłączony z ruchu, co spowodowało zmianę trasy jedynki. Od tego czasu tramwaje tej linii jeździły przez ulice Matejki, Malczewskiego oraz Dubois. W następnych latach w centrum zlikwidowano wiele torowisk, wówczas linia 1 miała podobną trasę do dzisiejszej. Obecnie linia kursuje już na niezmienionej trasie.


Trasa











Kierunek: Potulicka
Kierunek: Głębokie

Głębokie - Wojska Polskiego – Piłsudskiego – Matejki – Plac Żołnierza Polskiego – Niepodległości – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka

Potulicka - Narutowicza - 3 Maja - Niepodległości - Plac Żołnierza Polskiego - Matejki - Piłsudskiego - Wojska Polskiego - Głębokie

Przystanki

































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Głębokie

Głębokie-Pilchowo
 .mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin{white-space:nowrap;display:inline-block;text-align:center;position:relative;top:0;left:0}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin span{display:block;position:absolute;left:0;top:2px;z-index:1;margin:0;padding:0;background-repeat:no-repeat;background-position:center center;background-size:contain}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin,.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin span{width:1.57em;height:1.28em}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-1 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Szczecin_Tram_1.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-2 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Szczecin_Tram_2.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-3 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Szczecin_Tram_3.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-4 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Szczecin_Tram_4.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-5 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Szczecin_Tram_5.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-6 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Szczecin_Tram_6.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-7 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Szczecin_Tram_7.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-8 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Szczecin_Tram_8.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-9 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Szczecin_Tram_9.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-10 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Szczecin_Tram_10.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-11 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Szczecin_Tram_11.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-12 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Szczecin_Tram_12.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-13 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Szczecin_Tram_13.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-14 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Szczecin_Tram_14.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-15 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Szczecin_Tram_15.svg")}.mw-parser-output .kz-linia .tram.szczecin.nr-16 span{background-image:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Szczecin_Tram_16.svg")}
9

Kasyno nż

Głębokie-Pilchowo

9

Goplana nż

Głębokie-Pilchowo

9

Tor kolarski nż

Zawadzkiego-Klonowica

9

Spacerowa

Zawadzkiego-Klonowica

9


Zajezdnia Pogodno

Pogodno

9

Unii Lubelskiej

Pogodno

9

Traugutta

Pogodno

9

Lodogryf

Łękno

9

Piotra Skargi

Śródmieście-Północ


Felczaka

Śródmieście-Północ


Plac Szarych Szeregów

Centrum

5
11
12

Plac Grunwaldzki

Centrum

5
11
12

Plac Rodła

Centrum

2
3
5
10
11
12

Filharmonia

Stare Miasto


Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

2
3
10

Brama Portowa

Centrum

2
3
7
8
9
10

Plac Zawiszy

Nowe Miasto

9

Sowińskiego

Nowe Miasto

9


Potulicka

Nowe Miasto

9




Linia nr 2 |





































Linia tramwajowa nr 2

Dworzec Niebuszewo ↔ Turkusowa

Mapa przebiegu linii kolejowej 2

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
2
Długość
11,5 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK2
T6A2D na linii 2 na przystanku Brama Portowa

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy

Linia tramwajowa nr 2 powstała w 1905. Połączyła ona wówczas Bramę Portową z Bramą Cmentarza Centralnego przez ulice Krzywoustego, Sikorskiego i Ku Słońcu. Kryzys lat 20. spowodował zawieszenie kursów linii nr 2, miało to miejsce w 1923 roku. W lipcu kolejnego roku reaktywowano „dwójkę” na wydłużonej trasie do Dworca Głównego. Kolejne przedłużenie miało miejsce w 1927, kiedy tramwaje linii 2 zaczęły dojeżdżać na Gumieńce. W miejscu, gdzie dziś jest Szkoła Salezjańska, zlokalizowano przystanek końcowy. Następnie, do końca wojny trasa nie ulegała zmianie. W 1945 roku z powodu zniszczeń infrastruktury zawieszono ją.


Po odbudowie trakcji i torów linia 2 zaczęła działać na nowej trasie łączącej ul. Kołłątaja z Dworcem Niebuszewo. W roku 1949 przedłużono przebieg linii do obecnego Basenu Górniczego. W roku 1964 miał miejsce remont torowiska na ulicy Gdańskiej, przez co tramwaje linii 2 do odwołania jeździły tylko do ul.Dworcowej.


Kolejna zmiana trasy miała miejsce w roku 1977, gdy przez rok trwał remont torowiska na ul. Kołłątaja i Asnyka, wtedy do następnego roku tramwaje kursowały od ulicy Dworcowej do Lasu Arkońskiego. W 1983 linie ponownie skierowano na Basen Górniczy. Jednak w roku 1995 linia 2 ponownie kończyła się na ul.Dworcowej.


Z powodu remontu ul. Dworcowej w latach 1996-1997 linia 2 jeździła od pętli Niebuszewo do ul. Potulickiej. W roku 1997 przywrócono kursy do ul. Dworcowej.


Pierwsze zawieszenie linii od 1945 miało miejsce w 1998, gdy remontowano aleję Niepodległości. Po modernizacji przywrócono starą trasę. Latem 2001 przebudowywano skrzyżowanie alei Wyzwolenia z ulicą Kołłątaja, wówczas linia 2 miała następujący przebieg: Zajezdnia Niemierzyn – Dworcowa. Wtedy też na linię wyjeżdżały niemierzyńskie wagony Duewag GT6 i Konstal 102Na. W sierpniu linię zawieszono, ponownie uruchamiając ją w październiku 2001 roku na trasie Dworzec Niebuszewo – Dworcowa. W następnych latach miały miejsce kolejne remonty, a po reorganizacji w 2008 roku linia jeździ na współczesnej trasie: Dworzec Niebuszewo – Basen Górniczy[2]. Linia od 2014 roku była zawieszona z powodu remontu Basenu Górniczego, gdzie przy tym linia nr 8 jeździła za nią do Dworca Niebuszewo. Od 29.08.2015 r. linia nr 2 powróciła na przedłużonej trasie Dworzec Niebuszewo - Turkusowa[3].


Trasa











Kierunek: Turkusowa
Kierunek: Dworzec Niebuszewo

Dworzec Niebuszewo - Boguchwały - Asnyka - Kołłątaja - Wyzwolenia - Plac Rodła - Wyzwolenia - Plac Żołnierza Polskiego - Niepodległości - Brama Portowa - Wyszyńskiego - Energetyków - Gdańska - Basen Górniczy - Eskadrowa - Hangarowa - Jaśminowa - Turkusowa

Turkusowa - Jaśminowa - Hangarowa - Eskadrowa - Basen Górniczy - Gdańska - Energetyków - Wyszyńskiego - Brama Portowa - Niepodległości - Plac Żołnierza Polskiego - Wyzwolenia - Plac Rodła - Wyzwolenia - Kołłątaja - Asnyka - Dworzec Niebuszewo

Przystanki





















































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Dworzec Niebuszewo

Niebuszewo-Bolinko

12

Boguchwały1

Niebuszewo-Bolinko

12

Niemcewicza

Niebuszewo-Bolinko

12

Kołłątaja

Niebuszewo-Bolinko, Śródmieście Północ

3
10
12

Odzieżowa

Śródmieście Północ

10
12

Rayskiego

Śródmieście Północ, Centrum

10
12

Plac Rodła

Centrum

1
3
5
10
11
12

Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

1
3
10

Brama Portowa

Stare Miasto

1
3
7
8
9
10

Wyszyńskiego

Stare Miasto

6
7
8

Energetyków

Międzyodrze-Wyspa Pucka

7
8

Port Centralny nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

7
8

Parnica nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

7
8

Merkatora nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

7
8

Basen Górniczy

Międzyodrze-Wyspa Pucka

7
8

Hangarowa nż

Dąbie

7
8

Jaśminowa ZUS

Zdroje

7
8


Turkusowa

Zdroje

7
8

1 - tylko w kierunku Turkusowej



Linia nr 3 |





































Linia tramwajowa nr 3

Pomorzany ↔ Las Arkoński

Mapa przebiegu linii kolejowej 3

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
3
Długość
8,7 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK3
Skład wagonów 105N na linii 3, al. Wyzwolenia

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy



Wiata na przystanku końcowym Las Arkoński przed remontem




Tramwaje linii nr 3 w Lasku Arkońskim


Trasa linii została wytyczona w 1897 roku. Było to pierwsze całkowicie od podstaw zbudowane torowisko dla tramwaju elektrycznego w Szczecinie. Na odcinku Pölitzer Straße (al. Wyzwolenia) od skrzyżowania z obecną ul. Kujawską do ul. Staszica pokrywała się z trasą pierwszej linii tramwaju konnego. Nowa linia została oznakowana kolorem pomarańczowym, a jej trasa prowadziła ulicami: Hauptbahnhof (Dworzec Główny) – Oberwiek (ul. Kolumba) – ulica przy Marktplatz (ul. Nowa) – Grüne Schanze (ul. Dworcowa) – Parade Platz (al. Niepodległości) – Moltke Straße (al. Wyzwolenia do pl. Rodła) – Pölitzer Straße (al. Wyzwolenia) do skrzyżowania z Friedeborn Straße/Grenz Straße (ul. H. Kołłątaja/ul. S. Staszica).


Jeszcze przed rokiem 1900 linię wydłużono przez Warsower Straße (ul. Krasińskiego) do przystanku końcowego przy Nemitzer Friedhof (Cmentarza Niemierzyńskiego) na Nemitzer Straße (ul. Niemierzyńskiej). Kolejne odcinki torów zbudowano: w 1906 roku do Bahndamm (wiaduktu kolejowego nad ul. Niemierzyńską), w roku 1907 przez Eckerberger Straße (ul. Arkońską) do skrzyżowania z Johannistal Straße (ul. Serbską) i w 1912 roku ostatni odcinek do krańcówki Eckerberger Wald (Las Arkoński). W międzyczasie w roku 1904 nadano linii numer 3, a w roku 1907 przy Nemitzer Straße oddano do użytku nową zajezdnię, znaną później pod nazwą Niemierzyn. Wcześniej tramwaje korzystały z zajezdni przy Oberwiek (ul. Kolumba). W roku 1924 linię 3 wydłużono do przez Pommerensdorfer Straße (ul. Chmielewskiego) do krańcówki Pommerensdorf (Pomorzany), a linię 4 – kursującą wcześniej do Pomorzan – skrócono do Dworca Głównego.


Komunikację po zakończeniu II wojny światowej już w polskim Szczecinie zainaugurował 12 sierpnia 1945 tramwaj na linii nr 3 – przejechał on wówczas trasę z najmniej zniszczonej wówczas Zajezdni Niemierzyn do Bramy Portowej. Jeszcze w tym samym roku linia kursowała na trasie Las Arkoński – Dworzec Główny, a w 1947 r. przywrócono historyczną trasę (do Pomorzan). 1 sierpnia 1959 r. istniejącą wówczas krańcówkę przy Lesie Arkońskim zmieniono w tradycyjną pętlę tramwajową, a 23 grudnia 1961 roku oddano torowisko w ciągu ul. Smolańskiej i nową pętlę na Pomorzanach przy skrzyżowaniu z ul. Budziszyńską, dokąd przedłużono także torowisko linii nr 4 z al. Powstańców Wielkopolskich. Wcześniej trasa linii nr 4 kończyła się na wysokości Szpitala Klinicznego nr 2 PAM. W 1960 uruchomiono linię nocną kursującą w godzinach od 23:00 do ok. 5:00 na trasie linii dziennej, oznaczono ją jako 3N. 1 lipca 1996 zlikwidowano linię nocną 3N, a dokładnie 5 miesięcy później pozostałe linie tramwajowe nocne, zastępując je siecią połączeń autobusowych. 3 listopada tego samego roku był ostatnim dniem kursowania tramwajów typu Konstal N na linii dziennej, obsługiwały one wówczas linię 3. 1 października 2004 r. na linię 11 wyjechał ostatni tramwaj z Zajezdni Niemierzyn, odtąd obsługę linii przejęła Zajezdnia Tramwajowa Pogodno, a samą zajezdnię przekształcono z dniem 1 stycznia 2006 w Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki. 28 lutego 2007 r. był ostatnim dniem kursowania tramwajów typu Konstal 102Na i również w tym przypadku ostatni z nich zjechał do zajezdni po obsłudze na linii 3. Ostatnią do tej pory ważną datą związaną z linią 3 był 15 czerwca 2007 r., kiedy to wiata przystankowa przy pętli Las Arkoński (istniejąca od lat 20. XX w., obecnie po remoncie, niestety zdewastowana ponownie[4]) została wpisana do rejestru zabytków.


Od 26 marca 2011 rozpoczęto modernizację ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej, w związku z tym linia 3 kursuje na trasie Dworzec Niebuszewo – Pomorzany. Na remontowanym odcinku kursują linie zastępcze: 803 Dworzec Niebuszewo – Las Arkoński (do obsługi ul. Arkońskiej) i 803A Kołłątaja – Pawła VI (pętla przy wiadukcie, do obsługi ul. Niemierzyńskiej). Obecnie trasy 803 i 803A z powodu zaawansowanych prac budowlanych zostały zmodyfikowane.


Między 4 lipca 2011 a 31 sierpnia 2011 z powodu remontu torowiska w ciągu Al. Niepodległości linia 3 była linią okrężną kursującą na trasie Pomorzany – Dworzec Główny – Brama Portowa – Plac Kościuszki – Powstańców Wlkp. – Pomorzany. Kursy najpierw przez Dworzec Główny oznaczone były jako Pomorzany (L), a w przeciwną stronę jako Pomorzany (P). Na trasie Dworzec Główny – Plac Rodła kursował autobus komunikacji zastępczej oznaczony jako linia 823.


Trasa











Kierunek: Pomorzany
Kierunek: Las Arkoński

Las Arkoński - Arkońska – Niemierzyńska – Krasińskiego – Wyzwolenia – Niepodległości – Dworcowa – Nowa – Kolumba – Chmielewskiego – Smolańska - Pomorzany

Pomorzany - Smolańska - Chmielewskiego - Kolumba - Nowa - Dworcowa - Niepodległości - Wyzwolenia - Krasińskiego - Niemierzyńska - Arkońska - Las Arkoński

Przystanki













































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Las Arkoński

Arkońskie-Niemierzyn

10

Wojciechowskiego

Arkońskie-Niemierzyn

10

Tatrzańska1

Arkońskie-Niemierzyn

10

Arkońska Szpital

Arkońskie-Niemierzyn

10

Wszystkich Świętych

Arkońskie-Niemierzyn

10

Niemierzyńska Technopark

Niebuszewo-Bolinko

10

Muzeum Techniki

Niebuszewo-Bolinko

10

Krasińskiego

Niebuszewo-Bolinko

10

Kołłątaja

Niebuszewo-Bolinko, Śródmieście Północ

2
10
12

Odzieżowa

Śródmieście Północ

2
10
12

Rayskiego

Śródmieście Północ, Centrum

2
10
12

Plac Rodła

Centrum

1
2
5
10
11
12

Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

1
2
10

Brama Portowa

Stare Miasto

1
2
7
8
9
10

Plac Tobrucki

Nowe Miasto


Dworzec Główny

Nowe Miasto

6

Kolumba

Nowe Miasto

6

Nadodrzańska

Nowe Miasto

6

Tama Pomorzańska

Pomorzany

6

Świętego Józefa

Pomorzany

6

Smolańska

Pomorzany

6


Pomorzany

Pomorzany

4
6
11
12

1 - tylko w kierunku Lasu Arkońskiego



Linia nr 4 |





































Linia tramwajowa nr 4

Pomorzany ↔ Krzekowo

Mapa przebiegu linii kolejowej 4

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
4
Długość
7,7 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK4
Tatra KT4 na trasie linii 4

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy

Linia tramwajowa nr 4 została uruchomiona w 1905 roku, kiedy to kursującym po przedwojennym Szczecinie liniom tramwajowym nadano oznaczenia numeryczne. Od 1 września 2015 roku linia kursuje na trasie Krzekowo - Pomorzany.


Trasa











Kierunek: Pomorzany
Kierunek: Krzekowo

Krzekowo - Żołnierska – Mickiewicza – Bohaterów Warszawy – Jagiellońska – Piastów – Powstańców Wielkopolskich – Budziszyńska - Pomorzany

Pomorzany - Budziszyńska - Powstańców Wielkopolskich - Piastów - Jagiellońska - Bohaterów Warszawy - Mickiewicza - Żołnierska - Krzekowo

Przystanki





















































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Pomorzany

Pomorzany

3
6
11
12

Frysztacka

Pomorzany

11
12

Szpitalna

Pomorzany

11
12

Starkiewicza

Pomorzany

11
12

Plac Szyrockiego

Pomorzany

11
12

Szwoleżerów

Nowe Miasto

11
12

Narutowicza

Śródmieście-Zachód

11
12

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

7
8
9
10
11
12

Piastów

Turzyn, Śródmieście-Zachód

5
11
12

Bohaterów Warszawy

Turzyn

5
7
9

Wawrzyniaka

Turzyn

5
7
9

Karłowicza

Pogodno

5
7

Poniatowskiego

Pogodno

5
7

Konopnickiej

Pogodno

5
7

Brzozowskiego

Pogodno

5
7

Wernyhory

Pogodno

5
7

Żołnierska

Pogodno

5
7


Krzekowo

Pogodno

5
7




Linia nr 5 |





































Linia tramwajowa nr 5

Krzekowo ↔ Stocznia Szczecińska

Mapa przebiegu linii kolejowej 5

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
5
Długość
7,6 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK5
Linia nr 5 na ul. Jagiellońskiej

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy

Linia powstała w 1948 roku, gdzie kursowała wtedy na trasie Lubeckiego - Ku Słońcu. Od roku 1956 do roku 1989 kursowała na trasie Krzekowo - Stocznia Remontowa. W roku 1988 jeździła na trasie Krzekowo - Ludowa. Obecna trasa linii 5 to Krzekowo - Stocznia Szczecińska.


Trasa











Kierunek: Stocznia Szczecińska
Kierunek: Krzekowo

Krzekowo – Żołnierska – Mickiewicza – Aleja Bohaterów Warszawy – Jagiellońska – Aleja Piastów – Aleja Piłsudskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois – Firlika – Hutnicza – Nocznickiego – Firlika – Stocznia Szczecińska

Stocznia Szczecińska - Firlika - Dubois - Parkowa - Malczewskiego - Matejki - Aleja Piłsudskiego - Aleja Piastów - Jagiellońska - Aleja Bohaterów Warszawy - Mickiewicza - Żołnierska - Krzekowo

Przystanki





















































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Stocznia Szczecińska

Drzetowo-Grabowo

6
11

Antosiewicza1

Drzetowo-Grabowo

6
11

Dubois

Drzetowo-Grabowo

6
11

Parkowa

Stare Miasto

11

Matejki

Stare Miasto

11

Plac Rodła

Centrum

1
2
3
10
11
12

Plac Grunwaldzki

Centrum

1
11
12

Plac Szarych Szeregów

Śródmieście-Zachód, Centrum

1
11
12

Piastów

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
11
12

Bohaterów Warszawy

Turzyn

4
7
9

Wawrzyniaka

Turzyn

4
7
9

Karłowicza

Pogodno

4
7

Poniatowskiego

Pogodno

4
7

Konopnickiej

Pogodno

4
7

Brzozowskiego

Pogodno

4
7

Wernyhory

Pogodno

4
7

Żołnierska

Pogodno

4
7


Krzekowo

Pogodno

4
7

1 - tylko w kierunku Stoczni Szczecińskiej



Linia nr 6 |





































Linia tramwajowa nr 6

Pomorzany ↔ Gocław

Mapa przebiegu linii kolejowej 6

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
6
Długość
10,9 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK6
Moderus Alfa na linii 6, 2015

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy

Linia nr 6 kursuje na trasie Pomorzany - Gocław.


Trasa











Kierunek: Gocław
Kierunek: Pomorzany

Pomorzany – Smolańska – Chmielewskiego - Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Jana z Kolna - Łady – Dubois – Antosiewicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Dębogórska – Wiszesława – Światowida – Lipowa – Gocław

Gocław - Lipowa – Światowida – Strzałowska – Wiszesława – Dębogórska – Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Nocznickiego – Firlika – Łady – Jana Z Kolna – Nabrzeże Wieleckie – Kolumba – Chmielewskiego – Smolańska - Pomorzany

Przystanki

























































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Gocław

Golęcino-Gocław


Lipowa

Golęcino-Gocław


Światowida

Golęcino-Gocław


Strzałowska

Golęcino-Gocław


Zajezdnia Golęcin

Golęcino-Gocław


Robotnicza

Żelechowa


Ludowa

Drzetowo-Grabowo

11

Dobromiry

Drzetowo-Grabowo

11

Lubeckiego

Drzetowo-Grabowo

11

Antosiewicza2

Drzetowo-Grabowo

5
11

Stocznia Szczecińska1

Drzetowo-Grabowo

5
11

Dubois

Drzetowo-Grabowo

5
11

Dworzec Morski

Drzetowo-Grabowo


Wały Chrobrego

Stare Miasto


Bulwar Piastowski nż

Stare Miasto


Wyszyńskiego

Stare Miasto

2
7
8

Dworcowa

Stare Miasto, Nowe Miasto


Dworzec Główny

Nowe Miasto

3

Kolumba

Nowe Miasto

3

Nadoodrzańska

Nowe Miasto

3

Tama Pomorzańska

Pomorzany

3

Św. Józefa

Pomorzany

3

Smolańska

Pomorzany

3


Pomorzany

Pomorzany

3
4
11
12

1 - tylko w kierunku Pomorzan


2 - tylko w kierunku Gocławia



Linia nr 7 |





































Linia tramwajowa nr 7

Krzekowo ↔ Turkusowa

Mapa przebiegu linii kolejowej 7

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
7
Długość
14,1 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK7
Pesa Swing na linii 7 na ul. Mickiewicza

Historia
Rok otwarcia
1905







Portal Portal Transport szynowy

Linia nr 7 kursuje między pętlami Krzekowo - Turkusowa.


Trasa











Kierunek: Turkusowa
Kierunek: Krzekowo

Krzekowo - Żołnierska – Mickiewicza – Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – Plac Zwycięstwa – Wyszyńskiego – Energetyków – Gdańska – Eskadrowa – Hangarowa – Jaśminowa - Turkusowa

Turkusowa - Jaśminowa - Hangarowa - Eskadrowa - Basen Górniczy - Gdańska - Energetyków - Wyszyńskiego - Plac Zwycięstwa - Krzywoustego - Bohaterów Warszawy - Mickiewicza - Żołnierska - Krzekowo

Przystanki







































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Krzekowo

Pogodno

4
5

Żołnierska

Pogodno

4
5

Wernyhory

Pogodno

4
5

Brzozowskiego

Pogodno

4
5

Konopnickiej

Pogodno

4
5

Poniatowskiego

Pogodno

4
5

Karłowicza

Pogodno

4
5

Wawrzyniaka

Turzyn

4
5
9

Bohaterów Warszawy

Turzyn

4
5
9

Turzyn

Turzyn

9

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
8
9
10
11
12

Brama Portowa

Stare Miasto

1
2
3
8
9
10

Wyszyńskiego

Stare Miasto

2
6
8

Energetyków

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
8

Port Centralny nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
8

Parnica nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
8

Merkatora nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
8

Basen Górniczy

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
8

Hangarowa nż

Dąbie

2
8

Jaśminowa ZUS

Zdroje

2
8


Turkusowa

Zdroje

2
8


Linia nr 8 |

































Linia tramwajowa nr 8

Gumieńce ↔ Basen Górniczy

Mapa przebiegu linii kolejowej 8

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
8

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK8
Linia nr 8 na pętli Gumieńce

Historia
Rok otwarcia
4 czerwca 1912







Portal Portal Transport szynowy

Linia tramwajowa nr 8 kursuje między pętlą „Gumieńce” a pętlą „Turkusowa”.


Trasa











Kierunek: Turkusowa
Kierunek: Gumieńce

Gumieńce - Kwiatowa – Ku Słońcu – Sikorskiego – Krzywoustego – Plac Zwycięstwa – Wyszyńskiego – Energetyków – Gdańska – Eskadrowa – Hangarowa – Jaśminowa - Turkusowa

Turkusowa - Jaśminowa - Hangarowa - Eskadrowa - Gdańska - Energetyków - Wyszyńskiego - Plac Zwycięstwa - Krzywoustego - Sikorskiego - Ku Słońcu - Okulickiego - Kwiatowa - Gumieńce

Przystanki

































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Gumieńce

Gumieńce

10

Kręta2

Gumieńce

10

Kwiatowa1

Gumieńce

10

Ku Słońcu

Świerczewo

10

Szkoła Salezjańska

Świerczewo

10

Karola Miarki

Świerczewo

10

Cmentarz Centralny

Świerczewo

10

Osiedle Akademickie

Turzyn

10

Sikorskiego

Turzyn

10

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
7
9
10
11
12

Brama Portowa

Stare Miasto

1
2
3
7
9
10

Wyszyńskiego

Stare Miasto

2
6
7

Energetyków

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
7

Port Centralny nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
7

Parnica nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
7

Merkatora nż

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
7

Basen Górniczy

Międzyodrze-Wyspa Pucka

2
7

Hangarowa nż

Dąbie

2
7

Jaśminowa ZUS

Zdroje

2
7


Turkusowa

Zdroje

2
7

1 - tylko w kierunku Turkusowej


2 - tylko w kierunku Gumieniec



Linia nr 9 |





































Linia tramwajowa nr 9

Głębokie ↔ Potulicka

Mapa przebiegu linii kolejowej 9

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
9
Długość
8,9 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK9
Moderus Beta na linii nr 9, 2016 r.

Historia
Rok otwarcia
1953







Portal Portal Transport szynowy

Trasa











Kierunek: Potulicka
Kierunek: Głębokie

Głębokie - Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – Bohaterów Warszawy – Krzywoustego – Plac Zwycięstwa – Niepodległości – 3 Maja – Narutowicza – Potulicka - Potulicka

Potulicka - Potulicka - Narutowicza - 3 Maja - Niepodległości - Plac Zwycięstwa - Krzywoustego - Bohaterów Warszawy - Wawrzyniaka - Wojska Polskiego - Głębokie

Przystanki




































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Głębokie

Głębokie-Pilchowo

1
Kasyno nż

Głębokie-Pilchowo

1
Goplana nż

Głębokie-Pilchowo

1
Tor kolarski nż

Zawadzkiego-Klonowica

1
Spacerowa

Zawadzkiego-Klonowica

1
Zajezdnia Pogodno

Pogodno

1
Unii Lubelskiej

Pogodno

1
Traugutta

Pogodno

1
Lodogryf

Łękno

1
Plac Gałczyńskiego

Łękno

Wawrzyniaka

Turzyn

4
5
7
Bohaterów Warszawy

Turzyn

4
5
7
Turzyn

Turzyn

4
7
Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

1
4
8
10
11
12
Brama Portowa

Centrum

1
2
3
7
8
10
Plac Zawiszy

Nowe Miasto

1
Sowińskiego

Nowe Miasto

1

Potulicka

Nowe Miasto

1




Linia nr 10 |

































Linia tramwajowa nr 10

Gumieńce ↔ Las Arkoński

Mapa przebiegu linii kolejowej 10

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
10

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK10
Pesa 120Na na linii 10, 2015

Historia
Rok otwarcia
1967, 2012







Portal Portal Transport szynowy

Początki linii nr 10 sięgają 1967, gdy nastała potrzeba zapewnienia przewozu stoczniowców na trasie Stocznia Remontowa – Wawrzyniaka. W grudniu 1973 zlikwidowano torowiska na ulicy Obrońców Stalingradu i Wojska Polskiego, w związku z tym zmieniono przebieg linii; była od tamtego momentu na trasie Stocznia Remontowa-Potulicka. Po dwóch latach linię 10 przedłużono do pętli Gocław, dokąd kursowała aż do czasu likwidacji. W 1991 z powodu małej frekwencji zawieszono linię 10, a ostatecznie zlikwidowano w 1992.


Linia nr 10 została reaktywowana po 20 latach, 3 września 2012. Część brygad obsługiwana jest przez tabor niskopodłogowy.


Trasa











Kierunek: Gumieńce
Kierunek: Las Arkoński

Las Arkoński - – Arkońska – Niemierzyńska – Krasińskiego – Rondo Giedroycia – Wyzwolenia – Niepodległości - Brama Portowa - Krzywoustego - Plac Kościuszki - Sikorskiego - Ku Słońcu - Gumieńce

Gumieńce – Kwiatowa – Okulickiego – Ku Słońcu – Sikorskiego – Plac Kościuszki – Krzywoustego – Brama Portowa – Niepodległości – Wyzwolenia – Krasińskiego – Niemierzyńska – Arkońska – Las Arkoński.

Przystanki

























































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Gumieńce

Gumieńce

8

Kręta2

Gumieńce

8

Kwiatowa1

Gumieńce

8

Ku Słońcu

Świerczewo

8

Szkoła Salezjańska

Świerczewo

8

Karola Miarki

Świerczewo

8

Cmentarz Centralny

Świerczewo

8

Osiedle Akademickie

Turzyn

8

Sikorskiego

Turzyn

8

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
7
8
9
11
12

Brama Portowa

Stare Miasto

1
2
3
7
8
9

Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

1
2
3

Plac Rodła

Centrum

1
2
3
5
11
12

Rayskiego

Śródmieście-Północ

2
3
12

Odzieżowa

Śródmieście-Północ

2
3
12

Kołłątaja

Niebuszewo-Bolinko

2
3
12

Krasińskiego

Niebuszewo-Bolinko

3

Muzeum Techniki

Niebuszewo-Bolinko

3

Niemierzyńska Technopark

Niebuszewo-Bolinko

3

Wszystkich Świętych

Arkońskie-Niemierzyn

3

Arkońska Szpital

Arkońskie-Niemierzyn

3

Tatrzańska1

Arkońskie-Niemierzyn

3

Wojciechowskiego

Arkońskie-Niemierzyn

3


Las Arkoński

Arkońskie-Niemierzyn

3

1 - tylko w kierunku Lasu Arkońskiego


2 - tylko w kierunku Gumieniec



Linia nr 11 |




Linia 11 na placu Grunwaldzkim

































Linia tramwajowa nr 11

Pomorzany ↔ Ludowa

Mapa przebiegu linii kolejowej 11

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
11

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK11
Konstal 105N2k/2000 na linii 11, 2015

Historia
Rok otwarcia
1974







Portal Portal Transport szynowy

15 grudnia 1974 została uruchomiona linia 11 kursująca na trasie Stocznia RemontowaPomorzany. Trasa „jedenastki” nie zmieniła się od jej powstania, aż do dziś.


Nazwa pętli „Stocznia Remontowa” na „Ludowa” została zmieniona w 1990.


Dwa lata później rozpoczął się remont torów na ulicy Piłsudskiego od Placu Rodła do Placu Sprzymierzonych. W tym czasie linia 11 kursowała na trasie: Ludowa – Lubeckiego – Stalmacha – Stocznia Szczecińska – Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Piłsudskiego – Plac Rodła – Wyzwolenia – Niepodległości – Maja – Narutowicza – Potulicka. Remont wymusił zmianę trasy na dwa miesiące od 26 czerwca do 31 sierpnia.


Od 1 lipca do 19 sierpnia 2002 linia 11 została skrócona do przystanku „Piastów” z powodu remontu wiaduktu na al. Powstańców Wielkopolskich. Jej trasa przebiegała następująco: Ludowa – Plac Sprzymierzonych – Piastów – Jagiellońska – Bohaterów Warszawy – Wawrzyniaka – Wojska Polskiego – Plac Sprzymierzonych i dalej do Ludowej.


Z powodu budowy Ronda Szyrockiego od 26 czerwca do 31 lipca 2004 tramwaje linii 11 kursowały tylko do przystanku „Piastów”, a dalej trasą jak dwa lata wcześniej.


12 kwietnia 2007 z powodu remontu wiaduktu na ul. Druckiego-Lubeckiego ulica Ludowa stała się dwukierunkowa, wymusiło to zamknięcie pętli „Ludowa” dla ruchu tramwajowego. Do 30 lipca 2007 linia 11 kursowała na trasie Zajezdnia Golęcin – Pomorzany. W tym okresie na w/w linii pojawiały się wagony przegubowe GT6 oraz solowe 105N i pochodne, ponieważ tylko one mogły trójkątować przed zajezdnią Golęcin. Na ten okres została uruchomiona wspomagająca linia 11 bis, która wykonywała kursy na trasie Stocznia Szczecińska – Pomorzany.


16 października 2009 linię 11 skierowano do pętli „Potulicka” i od placu Rodła kursowała tam następującą trasą: aleja Niepodległości – aleja 3 maja – ulica Narutowicza – ulica Potulicka – Potulicka. Taki stan rzeczy trwał do 19 października 2009, gdyż dzień później tramwaje linii 11 wróciły na swoją trasę. Związane to było z remontem torowiska na placu Kościuszki.


W czasie uruchomienia linii w szczecińskich zajezdniach dominowały wagony Konstal N i pochodne, które były kierowane również do obsługi „jedenastki”. W 1996 po sprowadzeniu używanych wagonów GT6 z Niemiec „eNki” zostały zastąpione przez „helmuty”. W następnych latach na linię 11 zaczęto wysyłać wagony 105N i pochodne oraz wagony przegubowe 102Na do czasu zakończenia eksploatacji Zajezdni Niemierzyn. Na dzień dzisiejszy linia jest obsługiwana przez składy wagonów 105N i pochodnych oraz przez wozy T6A2D, które zostały sprowadzone z Berlina w 2008. Do 2007 na linii w godzinach szczytu kursowało aż 13 „pociągów”. Do 1 października 2004 linię obsługiwała również Zajezdnia Niemierzyn.


Obecnie linia 11 jest obsługiwana w całości przez 7 brygad z zajezdni Golęcin[1].


Trasa











Kierunek: Pomorzany
Kierunek: Ludowa

Ludowa – Druckiego-Lubeckiego – Stalmacha – Nocznickiego – Firlika – Dubois – Parkowa – Malczewskiego – Matejki – Piłsudskiego – aleja Piastów – aleja Powstańców Wielkopolskich – Budziszyńska

Budziszyńska – aleja Powstańców Wielkopolskich – aleja Piastów – Piłsudskiego – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois – Firlika – Antosiewicza – Nocznickiego – Stalmacha – Druckiego-Lubeckiego – Ludowa

Przystanki



















































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Pomorzany

Pomorzany

3
4
6
12
Frysztacka

Pomorzany

4
12
Szpitalna

Pomorzany

4
12
Starkiewicza

Pomorzany

4
12
Plac Szyrockiego

Pomorzany

4
12
Szwoleżerów

Nowe Miasto

4
12
Narutowicza

Śródmieście-Zachód

4
12
Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
7
8
9
10
12
Piastów

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
5
12
Plac Szarych Szeregów

Centrum

1
5
12
Plac Grunwaldzki

Centrum

1
5
12
Plac Rodła

Centrum

1
2
3
5
10
12
Matejki

Centrum

5
Parkowa

Drzetowo-Grabowo

5
Dubois

Drzetowo-Grabowo

5
6
Antosiewicza1

Drzetowo-Grabowo

5
6
Stocznia Szczecińska2

Drzetowo-Grabowo

5
6
Lubeckiego

Drzetowo-Grabowo

6
Dobromiry

Drzetowo-Grabowo

6
Stocznia Remontowa nż1

Drzetowo-Grabowo

6

Ludowa

Drzetowo-Grabowo

6

1 - tylko w kierunku Ludowej


2 - tylko w kierunku Pomorzan



Linia nr 12 |





































Linia tramwajowa nr 12

Pomorzany ↔ Dworzec Niebuszewo

Mapa przebiegu linii kolejowej 12

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
12
Długość
6,9 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK12
Moderus Alfa na linii 12, 2015

Historia
Rok otwarcia
1985







Portal Portal Transport szynowy

Linia tramwajowa nr 12[5] została uruchomiona w 1985 roku. Jej początkowa trasa miała następujący przebieg:



  • Pomorzany – al. Powstańców Wielkopolskich – al. Piastów – Plac Szarych Szeregów (Plac Lenina) – al. Wojska Polskiego – Głębokie

W 1988 roku trasa linii uległa modyfikacji - stację końcową przeniesiono z Głębokiego na pętlę przy dworcu Niebuszewo.



  • Dworzec Niebuszewo – ul. Asnyka – ul. Kołłątaja – al. Wyzwolenia – Plac Rodła – ul. Buczka (ul. Piłsudskiego) – Plac Lenina (Plac Szarych Szeregów) – al. Piastów – al. Powstańców Wielkopolskich – Pomorzany

W okresie od czerwca do września 1992 roku, linia tramwajowa nr 12, ze względu na remont torowiska na al. Piłsudskiego, kursowała na zmodyfikowanej trasie. Po zakończeniu prac remontowych przywrócono poprzedni przebieg.



  • Dworzec Niebuszewo – ul. Asnyka – ul. Kołłątaja – al. Wyzwolenia – al. Niepodległości – al. 3-go Maja – ul. Narutowicza – ul. Potulicka – Potulicka

W czerwcu 2001 roku, trasa linii nr 12 została zmieniona z powodu budowy Ronda Giedroycia.



  • Wawrzyniaka – ul. Wawrzyniaka – al. Wojska Polskiego – Plac Szarych Szeregów (Plac Sprzymierzonych) – al. Piastów (w drugą stronę: ul. Jagiellońska – al. Bohaterów Warszawy) – al. Piastów – al. Powstańców Wielkopolskich – Pomorzany

W okresie od sierpnia do października 2001, linia nr 12 kursowała na trasie:



  • Pomorzany – al. Powstańców Wielkopolskich – al. Piastów – Plac Szarych Szeregów (Plac Sprzymierzonych) – ul. Piłsudskiego – ul. Matejki – Plac Zołnierza Polskiego – al. Niepodległości – ul. Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa

Od lipca do sierpnia 2002 trasa linii nr 12 wyglądała następująco:
Linia 12: Dworzec Niebuszewo – ul. Asnyka – ul. Kołłątaja – al. Wyzwolenia – Plac Rodła – ul. Piłsudskiego – Plac Szarych Szeregów (Plac Sprzymierzonych) – al. Piastów – Piastów (z powrotem: ul. Jagiellońska – al. Bohaterów Warszawy – ul. Wawrzyniaka – al. Wojska Polskiego – Plac Szarych Szeregów (Plac Sprzymierzonych))


Modyfikacja przebiegu była wymuszona przez remont wiaduktu nad linią kolejową na alei Powstańców Wielkopolskich.


Latem roku 2004, z powodu budowy placu Jana Szyrockiego, linia nr 12 jeździła na trasie



  • Dworzec Niebuszewo – ul. Asnyka – ul. Kołłątaja – al. Wyzwolenia – Plac Rodła – ul. Piłsudskiego – Plac Szarych Szeregów (Plac Sprzymierzonych) – al. Piastów – Piastów (z powrotem: ul. Jagiellońska – al. Bohaterów Warszawy – ul. Wawrzyniaka – al. Wojska Polskiego – Plac Szarych Szereów (Plac Sprzymierzonych))

Od stycznia do kwietnia 2014, ze względu na remont torowiska na alei Piastów, linia nr 12 miała trasę:



  • Dworzec Niebuszewo – ul. Asnyka – ul. Kołłątaja – al. Wyzwolenia – Plac Rodła – ul. Piłsudskiego – Plac Szarych Szeregów – al. Wojska Polskiego – ul. Wawrzyniaka – Plac Gałczyńskiego – ul. Wawrzyniaka – ul. Mickiewicza – al. Bohaterów Warszawy – ul. Krzywoustego – al. Niepodłegłości – al. Wyzwolenia – ul. Kołłątaja – ul. Asnyka – Dworzec Niebuszewo

Obecnie, poza okresami remontów torowisk, linia nr 12 kursuje na stałej trasie:


  • * Dworzec Niebuszewo – ul. Asnyka – ul. Kołłątaja – al. Wyzwolenia – Plac Rodła – ul. Buczka (ul. Piłsudskiego) – Plac Lenina (Plac Szarych Szeregów) – al. Piastów – al. Powstańców Wielkopolskich – Pomorzany

Przystanki





















































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Pomorzany

Pomorzany

3
4
6
11

Frysztacka

Pomorzany

4
11

Szpitalna

Pomorzany

4
11

Starkiewicza

Pomorzany

4
11

Plac Szyrockiego

Pomorzany

4
11

Szwoleżerów

Nowe Miasto

4
11

Narutowicza

Śródmieście-Zachód

4
11

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
7
8
9
10
11

Piastów

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
5
11

Plac Szarych Szeregów

Centrum

1
5
11

Plac Grunwaldzki

Centrum

1
5
11

Plac Rodła

Centrum

1
2
3
5
10
11

Rayskiego

Śródmieście-Północ

2
3
10

Odzieżowa

Śródmieście-Północ

2
3
10

Kołłątaja

Niebuszewo-Bolinko

2
3
10

Niemcewicza

Niebuszewo-Bolinko

2

Boguchwały1

Niebuszewo-Bolinko

2


Dworzec Niebuszewo

Niebuszewo-Bolinko

2

1 - tylko w stronę Pomorzan



Linie specjalne |



Linia nr 14 |


Kursuje tylko w okresie wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego (Wszystkich Świętych).


Przystanki





























































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Gumieńce

Gumieńce

8
10

Kręta2

Gumieńce

8
10

Kwiatowa1

Gumieńce

8
10

Ku Słońcu

Świerczewo

8
10

Szkoła Salezjańska

Świerczewo

8
10

Karola Miarki

Świerczewo

8
10

Cmentarz Centralny

Świerczewo

8
10

Osiedle Akademickie

Turzyn

8
10

Sikorskiego

Turzyn

8
10

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
7
8
9
10
11
12

Brama Portowa

Stare Miasto

1
2
3
7
8
9
10

Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

1
2
3
10

Plac Rodła1

Centrum

1
2
3
5
10
11
12


Filharmonia

Stare Miasto

1

1 - tylko w kierunku Filharmonii


2 - tylko w kierunku Gumieniec



Linia nr 15 |

































Linia tramwajowa nr 15

Gumieńce ↔ Dworzec Niebuszewo

Mapa przebiegu linii kolejowej 15

Dane podstawowe

Zarządca

Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o.
Numer linii
15

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
600V

Zdjęcie LK15
Linia nr 15 na ulicy Kołłątaja

Historia
Rok otwarcia
2015[6]







Portal Portal Transport szynowy

Kursuje tylko w okresie wzmożonego ruchu w kierunku Cmentarza Centralnego (Wszystkich Świętych)[7].


Przystanki



























































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Gumieńce

Gumieńce

8
10

Kręta2

Gumieńce

8
10

Kwiatowa1

Gumieńce

8
10

Ku Słońcu

Świerczewo

8
10

Szkoła Salezjańska

Świerczewo

8
10

Karola Miarki

Świerczewo

8
10

Cmentarz Centralny

Świerczewo

8
10

Osiedle Akademickie

Turzyn

8
10

Sikorskiego

Turzyn

8
10

Plac Kościuszki

Turzyn, Śródmieście-Zachód

4
7
8
9
10
11
12

Brama Portowa

Stare Miasto

1
2
3
7
8
9
10

Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

1
2
3
10

Plac Rodła

Centrum

1
2
3
5
10
11
12

Rayskiego

Śródmieście-Północ

2
3
10
12

Odzieżowa

Śródmieście-Północ

2
3
10
12

Kołłątaja

Niebuszewo-Bolinko

2
3
10
12

Niemcewicza

Niebuszewo-Bolinko

2
12

Boguchwały2

Niebuszewo-Bolinko

2
12


Dworzec Niebuszewo

Niebuszewo-Bolinko

2
12

1 - tylko w kierunku Dworca Niebuszewo


2 - tylko w kierunku Gumieniec



Linia nr 16 |


Kursuje tylko w czasie zabaw lub imprez na Wałach Chrobrego (zamiast linii nr 6).


Przystanki





































































































































































Przystanek Osiedle Przesiadki


Gocław

Golęcino-Gocław


Lipowa

Golęcino-Gocław


Światowida

Golęcino-Gocław


Strzałowska

Golęcino-Gocław


Zajezdnia Golęcin

Golęcino-Gocław


Robotnicza

Żelechowa


Ludowa

Drzetowo-Grabowo

11

Dobromiry

Drzetowo-Grabowo

11

Lubeckiego

Drzetowo-Grabowo

11

Antosiewicza1

Drzetowo-Grabowo

5
11

Stocznia Szczecińska2

Drzetowo-Grabowo

5
11

Dubois

Drzetowo-Grabowo

5
11

Parkowa

Drzetowo-Grabowo

5
11

Matejki

Centrum

5
11

Filharmonia

Stare Miasto

1

Plac Żołnierza Polskiego

Stare Miasto

1
2
3
10

Brama Portowa

Centrum, Nowe Miasto

1
2
3
7
8
9
10

Wyszyńskiego

Stare Miasto

2
7
8

Dworcowa

Stare Miasto, Nowe Miasto


Dworzec Główny

Nowe Miasto

3

Kolumba

Nowe Miasto

3

Nadoodrzańska

Nowe Miasto

3

Tama Pomorzańska

Pomorzany

3

Św. Józefa

Pomorzany

3

Smolańska

Pomorzany

3


Pomorzany

Pomorzany

3
4
11
12

1 - tylko w kierunku Gocławia


2 - tylko w kierunku Pomorzan



Linie zlikwidowane |



Linia D |



Linia nr D8 |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Linia nr 6BIS |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Linia nr 7BIS |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Linia nr 8BIS |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Linia nr 11BIS |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Linia nr 13 |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Linie nocne |



 Ta sekcja jest niekompletna. Jeśli możesz, rozbuduj ją.


Przypisy |




  1. ab Tekst z artykułu o linii nr 0 udostępniony na licencji CC-BY-SA 2.5 na stronie mkm.szczecin.pl: [1].


  2. Na podstawie informacji ze strony www.mkm.szczecin.pl.


  3. Dla pasażera: rozkłady jazdy według linii — ZDiTM Szczecin, zditm.szczecin.pl [dostęp 2017-11-18]  (pol.).


  4. Zobacz dzieło idiotów. Szukamy ich.


  5. Tramwaje w Szczecinie we trzynastu księgach prozą Kajetan Szmuciński. Licencja: beerware


  6. kajetansz: Linia 15: Gumieńce - Dworzec Niebuszewo (Linia Specjalna). mkm.szczecin.pl, 2015-10-22. [dostęp 2018-05-30].


  7. Informacje o linii nr 15. zditm.szczecin.pl. [dostęp 2018-05-30].



Linki zewnętrzne |


  • www.mkm.szczecin.pl, dział encyklopedia




這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna