Literatura francuska
Literatura francuska to dzieła napisane przez autorów narodowości francuskiej lub posługujących się językiem francuskim a jej historia rozpoczyna się w starofrancuskim średniowieczu i trwa do współczesności. Jest jedną z najbogatszych literatur na świecie.
Spis treści
1 Historia literatury francuskiej
1.1 Średniowieczna literatura francuska
1.2 Szesnastowieczna literatura francuska
1.3 Siedemnastowieczna literatura francuska
1.4 Osiemnastowieczna literatura francuska
1.5 Dziewiętnastowieczna literatura francuska
1.6 Dwudziestowieczna literatura francuska
2 Zobacz też
3 Przypisy
Historia literatury francuskiej |
Średniowieczna literatura francuska |
- Chansons de geste
- Literatura dworska
- Romanse dworskie
- Literatura mieszczańska
- Poezja średniowieczna :
- Poezja dworska
- Poezja mieszczańska
Jedna z przysiąg strasburskich (842) jest najstarszym znanym współcześnie tekstem napisanym w języku starofrancuskim. Pierwszym zachowanym tekstem literackim w tym języku jest Sekwencja o świętej Eulalii (przypuszczalnie powstały pomiędzy 881 i 882 rokiem). 29 linijkowa adaptacja hymnu Prudencjusza ze zbioru Liber Peristephanon (utwór III)[1].
Pierwsze powszechnie znane utwory literatury francuskiej pochodzą z XI wieku. Chansons de geste to długie poematy przeznaczone do publicznego śpiewania. W podniosły sposób opisują czyny wojenne, szczególną uwagę przywiązując do etosu rycerskiego. Nierzadko fakty historyczne przeplatane są legendami. Najstarszym i najbardziej znany utworem tego okresu jest Pieśń o Rolandzie (rękopis z 1170).
Literaturę dworską stanowią utwory XII-wieczne. Tematem przewodnim jest kult miłości doskonałej, a nierzadko również nieszczęśliwej. Jej początki sięgają starożytności a inspirowane legendami celtyckimi. Wyraźne są też wpływy wschodnie wynikające z udziału Francuzów w licznych krucjatach tego okresu. Przykładowym dziełem tego okresu jest legenda o Tristanie i Izoldzie, która opowiada o miłości kończącej się śmiercią kochanków. Poematy śpiewali trubadurzy i truwerzy na dworach książęcych. Chrétien de Troyes (ok. 1135-ok. 1190)[2].) jest pierwszym autorem francuskich romansów rycerskich. Jego dzieła- Érec et Énide, Cligès, Lancelot, Yvain oraz niedokończony Perceval są klasycznymi przykładami tego gatunku literackiego.
Pochodzący z początku XIII wieku poemat Powieść o Róży jest jednym z ostatnich tekstów poświęconych miłości dworskiej (amour courtois). Utwór ma dwóch autorów. Poemat rozpoczął Guillaume de Lorris a jego ciąg dalszy napisał Jean de Meung.
W tym samym czasie powstała anonimowa Powieść o Lisie, będąca zbiorem opowieści o rozumnych zwierzętach. Lis Renart, niedźwiedź Bury, wilk Ysengrin, kogut Chantecler czy kot Tybert[3] odzwierciedlające ludzkie cechy: nieuczciwość, naiwność oraz spryt. Utwór piętnuje wartości feudalne i moralność dworską.
Paryski poeta XIII wieku, Rutebeuf, w swoich utworach słabość ludzką i biedę kontrastował z wartościami dworskimi.
Pierwsze francuskojęzyczne kroniki pochodzą z XII wieku i są opowieściami z krucjat. Celem niektórych z nich, jak opisujące życie Ludwika IX kroniki autorstwa Jean de Joinville jest nauczanie moralności oraz idealizacja wypraw krzyżowych. Jean Froissart (1337-1405) w dwóch tomach Chroniques opisuje dzieje wojny stuletniej. Postać poety Eustache Deschamps ukazuje mentalność ludzi żyjących w tym okresie.
François Villon tworzył już po zakończeniu wojny stuletniej. Jego utwory ukazują zamęt i przemoc tej epoki przeciwko czemu autor się buntuje.
Teatr religijny rozwija się przez całą epokę średniowiecza. Wystawiane są misteria z okazji świąt religijnych (takich, jak Boże Narodzenie, Wielkanoc czy Wniebowstąpienie). W przeciwieństwie do literatury teatr skierowany jest do szerokiej publiki. W XV wieku narodził się we Francji nowy typ teatru - komiczny zwany farsowym, który został ostro skrytykowany przez Kościół.
Szesnastowieczna literatura francuska |
Początki renesansu we Francji najwcześniej można było dostrzec w Lyonie. Jednak za promotora odnowy artystycznej i literackiej na szerszą skalę uznaje się króla Franciszka I, który po kampanii wojskowej w Italli zainteresował się sztuką i kulturą epoki renesansu.
Idee humanizmu wyraźnie odzwierciedlała literatura. Odnoszono się do dawnych historii tekstów greckich łacińskich czy hebrajskich. Dominowało pragnienie wiedzy, epikureizm, odnowa form i tematów średniowiecznych.
W poezji ważnymi autorami byli Clément Marot, Jean de Sponde, Agrippa d’Aubigné, oraz poeci Plejady, między innymi Pierre de Ronsard i Joachim du Bellay, którzy pragnęli ukazać wartość poetycką języka francuskiego.
Autorami najważniejszych powieści to Rabelais i Małgorzaty z Nawarry.
Próby Montaigne’a, jedna z pierwszych francuskojęzycznych autobiografii-są ważnym dziełem łączącym filozofię i biografię. Montaigne ukazuje posępną atmosferę swoich czasów, zdominowanych przez wojny religijne i wojny o sukcesję dynastyczną.
Siedemnastowieczna literatura francuska |
Siedemnasty wiek to czas dwóch ważnych prądów literackich: klasycyzmu i baroku. Niektórzy autorzy (jak Pierre Corneille) tworzyli w jednym i drugim. Pod koniec wieku w literaturze zaznacza się prąd myślowy, który jest początkiem Oświecenia - Lumières (jego członkiem jest np. La Bruyère). Wielkimi nazwiskami tej epoki są: Corneille, Jean Racine, Molière, Pascal, La Rochefoucauld, La Fontaine, Nicolas Boileau, Jean de La Bruyère, Madame de La Fayette, Markiza de Sévigné czy kardynał Jean-François Paul de Gondi.
Osiemnastowieczna literatura francuska |
Osiemnasty wiek nazywany jest siècle des Lumières- wiekiem Oświecenia. Czasy te to triumf rozumu nad ciemnotą i zabobonami. Oświecenie jest ruchem obejmującym całą Europę ,ale to we Francji filozofowie najlepiej ukazują idee tego wieku i trafnie określają jego wartości, które od czasu Rewolucji Francuskiej będą miały trwałe znaczenie dla reszty świata. Filozofami wieku oświecenia są: Voltaire, Rousseau, Diderot i Montesquieu.
Dziewiętnastowieczna literatura francuska |
François-René de Chateaubriand (1768-1848)
Benjamin Constant (1767-1830)
Alphonse de Lamartine (1790-1869)
Alfred de Musset (1810-1857)
Victor Hugo (1802-1885)
Gérard de Nerval (1808-1855)
George Sand (1804-1876)
Stendhal (1783-1842)
Honoré de Balzac (1799-1850)
Gustave Flaubert (1821-1880)
Alexandre Dumas (ojciec) (1802-1870)
Alexandre Dumas (syn) (1824–1895)
Jules Verne (1828-1905)
Paul Verlaine (1844-1896)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Arthur Rimbaud (1854-1891)
Jules Laforgue (1860-1887)
Comte de Lautréamont (1846-1870)
Charles Baudelaire (1821-1867)
Émile Zola (1840-1902)
Guy de Maupassant (1850-1893)
Eugène Sue (1804-1857)
Prosper Mérimée (1803-1870)
Charles-Augustin Sainte-Beuve (1804-1869)
Ernest Renan (1823-1892)
Théophile Gautier (1811-1872)
Sully Prudhomme (1839-1907)
Jules Amédée Barbey d’Aurevilly (1808-1889)
Dwudziestowieczna literatura francuska |
Marcel Achard (1899 – 1974)
Émile Chartier, pseud Alain (1868 – 1951)
Alain-Fournier (1886 – 1914)
Jean Anouilh (1910 – 1987)
Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)
Louis Aragon (1897-1982)
Raymond Aron (1905 – 1983)
Fernando Arrabal (1932 – )
Marcel Aymé (1902 – 1967)
Gaston Bachelard (1884 – 1962)
Henri Barbusse (1873 – 1935)
Georges Bataille (1897 – 1962)
René Barjavel (1911-1985)
Jean Baudrillard (1929 – 2007)
Jean Hervé-Bazin, pseud. Hervé Bazin (1911 – 1996)
Simone de Beauvoir (1908 – 1986)
Samuel Beckett (1906 – 1989)
Henri Bergson (1859 – 1941)
Georges Bernanos (1888 – 1948)
Tristan Bernard (1866 – 1947)
Pierre Boileau (1906 -1989) i Thomas Narcejac (1908 – 1998) pseud. Boileau-Narcejac
Pierre Boulle (1912 – 1994)
Paul Bourget (1852 – 1935)
Georges Brassens (1921 – 1981)
André Breton (1896 – 1966)
Michel Butor (1926 – )
Albert Camus (1913 – 1960)
François Cavanna (1923 – )
René Char (1907 – 1988)
Paul Claudel (1868 – 1955)
Jean-Marie Gustave Le Clézio (1940 – )
Jean Cocteau (1889 – 1963)
Sidonie-Gabrielle Colette, pseud. Colette (1873 – 1954)
Robert Desnos (1900 – 1945)
Philippe Djian (1949 – )
Maurice Druon (1918 – )
Eugène Grindel, pseud. Paul Eluard (1895 – 1952)
Louis-Ferdinand Céline (1894-1961)
Anatole France (1844 – 1924)
Romain Kacew, pseud. Romain Gary lub Emile Ajar (1914 – 1980)
Jean Genet (1910 – 1986)
André Gide (1869 – 1951)
Jean Giraudoux (1882 – 1944)
René Goscinny (1926 -1977)
Michel Houellebecq (1958 – )
Eugène Ionesco (1912 – 1994)
André Malraux (1901 – 1976)
François Mauriac (1885 – 1970)
Frédéric Mistral (1830 – 1914)
Henry Millon de Montherlant (1896 – 1972)
Jean-Luc Nancy (1940 – )
Amélie Nothomb (1967 – )
Marcel Pagnol (1895 – 1974)
Georges Perec (1936 – 1982)
Jacques Prévert (1900 – 1977)
Marcel Proust (1871 – 1922)
Raymond Queneau (1903 – 1976)
Raymond Radiguet (1903 – 1923)
Alain Robbe-Grillet (1922 – )
Romain Rolland (1866 – 1944)
Jules Romains (1885 – 1972)
Françoise Quoirez, pseud. Françoise Sagan (1935 – 2004)
Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1944)
Jean-Paul Sartre (1905 – 1980)
Claude Simon (1913 – 2005)
Paul Valéry (1871 – 1945)
Boris Vian (1920 – 1959)
Zobacz też |
- Nagroda Goncourtów
- literatura francuskojęzyczna
Przypisy |
↑ Maria Cytowska, Hanna Szelest: Literatura rzymska okres cesarstwa autorzy chrześcijańscy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. ISBN 83-01-11526-2.
↑ Antoine Adam, Georges Lerminier, Edourad Morot-Sir: Literatura francuska Tom I Od początków do końca XVIII wieku. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1974.
↑ G. Lanson, P. Tuffrau: Historia literatury francuskiej w zarysie. tłum. Wiera Bieńkowska. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1971.
|