Literatura francuska




Literatura francuska to dzieła napisane przez autorów narodowości francuskiej lub posługujących się językiem francuskim a jej historia rozpoczyna się w starofrancuskim średniowieczu i trwa do współczesności. Jest jedną z najbogatszych literatur na świecie.




Spis treści






  • 1 Historia literatury francuskiej


    • 1.1 Średniowieczna literatura francuska


    • 1.2 Szesnastowieczna literatura francuska


    • 1.3 Siedemnastowieczna literatura francuska


    • 1.4 Osiemnastowieczna literatura francuska


    • 1.5 Dziewiętnastowieczna literatura francuska


    • 1.6 Dwudziestowieczna literatura francuska




  • 2 Zobacz też


  • 3 Przypisy





Historia literatury francuskiej |



Średniowieczna literatura francuska |



  • Chansons de geste

  • Literatura dworska

  • Romanse dworskie

  • Literatura mieszczańska

  • Poezja średniowieczna :

    • Poezja dworska

    • Poezja mieszczańska




Jedna z przysiąg strasburskich (842) jest najstarszym znanym współcześnie tekstem napisanym w języku starofrancuskim. Pierwszym zachowanym tekstem literackim w tym języku jest Sekwencja o świętej Eulalii (przypuszczalnie powstały pomiędzy 881 i 882 rokiem). 29 linijkowa adaptacja hymnu Prudencjusza ze zbioru Liber Peristephanon (utwór III)[1].


Pierwsze powszechnie znane utwory literatury francuskiej pochodzą z XI wieku. Chansons de geste to długie poematy przeznaczone do publicznego śpiewania. W podniosły sposób opisują czyny wojenne, szczególną uwagę przywiązując do etosu rycerskiego. Nierzadko fakty historyczne przeplatane są legendami. Najstarszym i najbardziej znany utworem tego okresu jest Pieśń o Rolandzie (rękopis z 1170).


Literaturę dworską stanowią utwory XII-wieczne. Tematem przewodnim jest kult miłości doskonałej, a nierzadko również nieszczęśliwej. Jej początki sięgają starożytności a inspirowane legendami celtyckimi. Wyraźne są też wpływy wschodnie wynikające z udziału Francuzów w licznych krucjatach tego okresu. Przykładowym dziełem tego okresu jest legenda o Tristanie i Izoldzie, która opowiada o miłości kończącej się śmiercią kochanków. Poematy śpiewali trubadurzy i truwerzy na dworach książęcych. Chrétien de Troyes (ok. 1135-ok. 1190)[2].) jest pierwszym autorem francuskich romansów rycerskich. Jego dzieła- Érec et Énide, Cligès, Lancelot, Yvain oraz niedokończony Perceval są klasycznymi przykładami tego gatunku literackiego.


Pochodzący z początku XIII wieku poemat Powieść o Róży jest jednym z ostatnich tekstów poświęconych miłości dworskiej (amour courtois). Utwór ma dwóch autorów. Poemat rozpoczął Guillaume de Lorris a jego ciąg dalszy napisał Jean de Meung.


W tym samym czasie powstała anonimowa Powieść o Lisie, będąca zbiorem opowieści o rozumnych zwierzętach. Lis Renart, niedźwiedź Bury, wilk Ysengrin, kogut Chantecler czy kot Tybert[3] odzwierciedlające ludzkie cechy: nieuczciwość, naiwność oraz spryt. Utwór piętnuje wartości feudalne i moralność dworską.


Paryski poeta XIII wieku, Rutebeuf, w swoich utworach słabość ludzką i biedę kontrastował z wartościami dworskimi.


Pierwsze francuskojęzyczne kroniki pochodzą z XII wieku i są opowieściami z krucjat. Celem niektórych z nich, jak opisujące życie Ludwika IX kroniki autorstwa Jean de Joinville jest nauczanie moralności oraz idealizacja wypraw krzyżowych. Jean Froissart (1337-1405) w dwóch tomach Chroniques opisuje dzieje wojny stuletniej. Postać poety Eustache Deschamps ukazuje mentalność ludzi żyjących w tym okresie.


François Villon tworzył już po zakończeniu wojny stuletniej. Jego utwory ukazują zamęt i przemoc tej epoki przeciwko czemu autor się buntuje.


Teatr religijny rozwija się przez całą epokę średniowiecza. Wystawiane są misteria z okazji świąt religijnych (takich, jak Boże Narodzenie, Wielkanoc czy Wniebowstąpienie). W przeciwieństwie do literatury teatr skierowany jest do szerokiej publiki. W XV wieku narodził się we Francji nowy typ teatru - komiczny zwany farsowym, który został ostro skrytykowany przez Kościół.



Szesnastowieczna literatura francuska |


Początki renesansu we Francji najwcześniej można było dostrzec w Lyonie. Jednak za promotora odnowy artystycznej i literackiej na szerszą skalę uznaje się króla Franciszka I, który po kampanii wojskowej w Italli zainteresował się sztuką i kulturą epoki renesansu.


Idee humanizmu wyraźnie odzwierciedlała literatura. Odnoszono się do dawnych historii tekstów greckich łacińskich czy hebrajskich. Dominowało pragnienie wiedzy, epikureizm, odnowa form i tematów średniowiecznych.


W poezji ważnymi autorami byli Clément Marot, Jean de Sponde, Agrippa d’Aubigné, oraz poeci Plejady, między innymi Pierre de Ronsard i Joachim du Bellay, którzy pragnęli ukazać wartość poetycką języka francuskiego.


Autorami najważniejszych powieści to Rabelais i Małgorzaty z Nawarry.


Próby Montaigne’a, jedna z pierwszych francuskojęzycznych autobiografii-są ważnym dziełem łączącym filozofię i biografię. Montaigne ukazuje posępną atmosferę swoich czasów, zdominowanych przez wojny religijne i wojny o sukcesję dynastyczną.



Siedemnastowieczna literatura francuska |


Siedemnasty wiek to czas dwóch ważnych prądów literackich: klasycyzmu i baroku. Niektórzy autorzy (jak Pierre Corneille) tworzyli w jednym i drugim. Pod koniec wieku w literaturze zaznacza się prąd myślowy, który jest początkiem Oświecenia - Lumières (jego członkiem jest np. La Bruyère). Wielkimi nazwiskami tej epoki są: Corneille, Jean Racine, Molière, Pascal, La Rochefoucauld, La Fontaine, Nicolas Boileau, Jean de La Bruyère, Madame de La Fayette, Markiza de Sévigné czy kardynał Jean-François Paul de Gondi.



Osiemnastowieczna literatura francuska |



 Zobacz więcej w artykule Filozofia francuska, w sekcji Oświecenie.

Osiemnasty wiek nazywany jest siècle des Lumières- wiekiem Oświecenia. Czasy te to triumf rozumu nad ciemnotą i zabobonami. Oświecenie jest ruchem obejmującym całą Europę ,ale to we Francji filozofowie najlepiej ukazują idee tego wieku i trafnie określają jego wartości, które od czasu Rewolucji Francuskiej będą miały trwałe znaczenie dla reszty świata. Filozofami wieku oświecenia są: Voltaire, Rousseau, Diderot i Montesquieu.



Dziewiętnastowieczna literatura francuska |




  • François-René de Chateaubriand (1768-1848)


  • Benjamin Constant (1767-1830)


  • Alphonse de Lamartine (1790-1869)


  • Alfred de Musset (1810-1857)


  • Victor Hugo (1802-1885)


  • Gérard de Nerval (1808-1855)


  • George Sand (1804-1876)


  • Stendhal (1783-1842)


  • Honoré de Balzac (1799-1850)


  • Gustave Flaubert (1821-1880)


  • Alexandre Dumas (ojciec) (1802-1870)


  • Alexandre Dumas (syn) (1824–1895)


  • Jules Verne (1828-1905)


  • Paul Verlaine (1844-1896)


  • Stéphane Mallarmé (1842-1898)


  • Arthur Rimbaud (1854-1891)


  • Jules Laforgue (1860-1887)


  • Comte de Lautréamont (1846-1870)


  • Charles Baudelaire (1821-1867)


  • Émile Zola (1840-1902)


  • Guy de Maupassant (1850-1893)


  • Eugène Sue (1804-1857)


  • Prosper Mérimée (1803-1870)


  • Charles-Augustin Sainte-Beuve (1804-1869)


  • Ernest Renan (1823-1892)


  • Théophile Gautier (1811-1872)


  • Sully Prudhomme (1839-1907)


  • Jules Amédée Barbey d’Aurevilly (1808-1889)



Dwudziestowieczna literatura francuska |




  • Marcel Achard (1899 – 1974)


  • Émile Chartier, pseud Alain (1868 – 1951)


  • Alain-Fournier (1886 – 1914)


  • Jean Anouilh (1910 – 1987)


  • Guillaume Apollinaire (1880 – 1918)


  • Louis Aragon (1897-1982)


  • Raymond Aron (1905 – 1983)


  • Fernando Arrabal (1932 – )


  • Marcel Aymé (1902 – 1967)


  • Gaston Bachelard (1884 – 1962)


  • Henri Barbusse (1873 – 1935)


  • Georges Bataille (1897 – 1962)


  • René Barjavel (1911-1985)


  • Jean Baudrillard (1929 – 2007)


  • Jean Hervé-Bazin, pseud. Hervé Bazin (1911 – 1996)


  • Simone de Beauvoir (1908 – 1986)


  • Samuel Beckett (1906 – 1989)


  • Henri Bergson (1859 – 1941)


  • Georges Bernanos (1888 – 1948)


  • Tristan Bernard (1866 – 1947)


  • Pierre Boileau (1906 -1989) i Thomas Narcejac (1908 – 1998) pseud. Boileau-Narcejac


  • Pierre Boulle (1912 – 1994)


  • Paul Bourget (1852 – 1935)


  • Georges Brassens (1921 – 1981)


  • André Breton (1896 – 1966)


  • Michel Butor (1926 – )


  • Albert Camus (1913 – 1960)


  • François Cavanna (1923 – )


  • René Char (1907 – 1988)


  • Paul Claudel (1868 – 1955)


  • Jean-Marie Gustave Le Clézio (1940 – )


  • Jean Cocteau (1889 – 1963)


  • Sidonie-Gabrielle Colette, pseud. Colette (1873 – 1954)


  • Robert Desnos (1900 – 1945)


  • Philippe Djian (1949 – )


  • Maurice Druon (1918 – )


  • Eugène Grindel, pseud. Paul Eluard (1895 – 1952)


  • Louis-Ferdinand Céline (1894-1961)


  • Anatole France (1844 – 1924)


  • Romain Kacew, pseud. Romain Gary lub Emile Ajar (1914 – 1980)


  • Jean Genet (1910 – 1986)


  • André Gide (1869 – 1951)


  • Jean Giraudoux (1882 – 1944)


  • René Goscinny (1926 -1977)


  • Michel Houellebecq (1958 – )


  • Eugène Ionesco (1912 – 1994)


  • André Malraux (1901 – 1976)


  • François Mauriac (1885 – 1970)


  • Frédéric Mistral (1830 – 1914)


  • Henry Millon de Montherlant (1896 – 1972)


  • Jean-Luc Nancy (1940 – )


  • Amélie Nothomb (1967 – )


  • Marcel Pagnol (1895 – 1974)


  • Georges Perec (1936 – 1982)


  • Jacques Prévert (1900 – 1977)


  • Marcel Proust (1871 – 1922)


  • Raymond Queneau (1903 – 1976)


  • Raymond Radiguet (1903 – 1923)


  • Alain Robbe-Grillet (1922 – )


  • Romain Rolland (1866 – 1944)


  • Jules Romains (1885 – 1972)


  • Françoise Quoirez, pseud. Françoise Sagan (1935 – 2004)


  • Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1944)


  • Jean-Paul Sartre (1905 – 1980)


  • Claude Simon (1913 – 2005)


  • Paul Valéry (1871 – 1945)


  • Boris Vian (1920 – 1959)



Zobacz też |



  • Nagroda Goncourtów

  • literatura francuskojęzyczna



Przypisy |




  1. Maria Cytowska, Hanna Szelest: Literatura rzymska okres cesarstwa autorzy chrześcijańscy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. ISBN 83-01-11526-2.


  2. Antoine Adam, Georges Lerminier, Edourad Morot-Sir: Literatura francuska Tom I Od początków do końca XVIII wieku. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1974.


  3. G. Lanson, P. Tuffrau: Historia literatury francuskiej w zarysie. tłum. Wiera Bieńkowska. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1971.





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna