Rada Przyboczna Miasta Krakowa

Multi tool use
Rada Przyboczna Miasta Krakowa (Krakauer Beirat) – organ doradczy zarządu miasta, istniejący w okresie od 25 października 1939 do 1941, powołany przez niemieckiego Komisarza Krakowa Ernsta Zörnera. Składała się z 20 osób narodowości polskiej. Jej przewodniczącym był Juliusz Twardowski. 6 listopada 1939 zostali aresztowani przez hitlerowców w ramach akcji „Sonderaktion Krakau” i wywiezieni do obozu w Sachsenhausen trzej członkowie Rady, prof.prof., Stanisław Kutrzeba, Izydor Stella-Sawicki oraz Tadeusz Lehr-Spławiński.
Skład Rady |
- dr Juliusz Twardowski, b. minister Rządu Austro-Węgier, przew. Rady
- Ludwik Bartosiewicz, restaurator
- dr Wincenty Bogdanowski, przemysłowiec
- Jerzy Długoszewski, majster piekarski
- Jan Kuhn, kupiec
- ks. dr Zygmunt Kulik, kanonik kapituły katedralnej
- dr Stanisław Kutrzeba, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes Polskiej Akademii Umiejętności
- Ludwik Lalito, przemysłowiec
- Henryk Maiss, wicedyrektor Izby Przemysłowo-Handlowej
- dr Tadeusz Miksiewicz, adwokat
- Wojciech Olszowski, kupiec
- ppłk Józef Pokorny
- Jan Poradzisz, robotnik
- Andrzej Różycki, masarz
- Władysław Rutkowski, ślusarz
- dr Stanisław Rymar, prof. gimnazjum
- inż. Izydor Stella-Sawicki, prof. Akademii Górniczej
- dr Tadeusz Lehr-Spławiński, rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
- dr Fryderyk Spahn, adwokat
- dr Kazimierz Warzycki, dyrektor Banku Dyskontowego Warszawskiego
(Na podstawie materiału źródłowego[1])
Przypisy |
↑ Rada Przyboczna Miasta Krakowa. „Goniec Krakowski”, s. 3, Nr 1 z 27 października 1939.
Bibliografia |
Andrzej Chwalba: Dzieje Krakowa, t.5, Kraków w latach 1939-1945, Wydawnictwo Literackie Kraków 2002
- Wstęp do inwentarza zespołu akt: Der Stadthauptmann der Stadt Krakau (Starosta miasta Krakowa) 1939-1945, Żydowski Instytut Historyczny Warszawa 2004, 2011, [w:] [1]
NoN37grtqUBIjJhUirqLIfYyurb5HSId,P288heTz,xGBESfMnOFOaOC45FZU0q5,9N
這個網誌中的熱門文章
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...