Jacques Villeneuve
























Jacques Villeneuve


Ilustracja
Jacques Villeneuve w 2010 roku
Imię i nazwisko
Jacques Joseph Charles Villeneuve
Kraj

 Kanada
Data i miejsce urodzenia

9 kwietnia 1971
Saint-Jean-sur-Richelieu
Sukcesy

1995: CART (mistrz)
1995: Indianapolis 500 (zwycięzca)
1997: Formuła 1 (mistrz)



Jacques Joseph Charles Villeneuve (ur. 9 kwietnia 1971 w Saint-Jean-sur-Richelieu w prowincji Quebec) – kanadyjski kierowca wyścigowy, zdobywca tytułów mistrzowskich w Formule 1 i serii IndyCar.


Urodził się w St-Jean-sur-Richelieu w prowincji Quebec. Jest synem Gilles'a Villeneuve’a, kierowcy Formuły 1, który zginął podczas kwalifikacji do Grand Prix Belgii w 1982 kiedy Jacques miał 11 lat. Jego stryj (młodszy brat Gilles'a), który także nazywał się Jacques Villeneuve, był kierowcą w amerykańskich i kanadyjskich wyścigach (m.in. zwyciężył w jednym wyścigu IndyCar).


Mieszka obecnie w Villars-sur-Ollon w Szwajcarii, jest jednak obywatelem Kanady. Jest żonaty. W 2001 zagrał w filmie Sylvestra Stallone’a Wyścig jako kierowca wyścigowy. W lutym 2007 rozpoczął karierę muzyczną wydając płytę „Private Paradise”[1].




Spis treści






  • 1 Życiorys


    • 1.1 Początki kariery


    • 1.2 Formuła 1


    • 1.3 Dalsza kariera


    • 1.4 Villeneuve Racing




  • 2 Wyniki


    • 2.1 Formuła 1




  • 3 Przypisy


  • 4 Linki zewnętrzne





Życiorys |



Początki kariery |


Idąc w ślady innych członków rodziny, młody Jacques rozpoczął od 1989 rywalizację we Włoskiej Formule 3; jeździł w niej do 1991. Od 1992 przeszedł do Japońskiej Formuły 3, wygrał trzy wyścigi i zajął drugą pozycję w klasyfikacji. W 1993 przeniósł się do serii Toyota Atlantic, wygrał w niej pięć wyścigów w barwach zespołu Forsythe-Green i ukończył sezon na trzecim miejscu. W 1994 przeniósł się z zespołem poziom wyżej – do serii Indy Car. W pierwszym sezonie wygrał w niej jeden wyścig, zajął 6. miejsce w klasyfikacji oraz został debiutantem roku. Natomiast w 1995 nie miał już sobie równych wygrywając cztery wyścigi (w tym słynny Indianapolis 500) i zdobywając tytuł mistrzowski.



Formuła 1 |




Jacques Villeneuve w pierwszym sezonie startów w F1 – Grand Prix Kanady 1996


Przygodę z Formułą 1 rozpoczął w sezonie 1996 w stajni Williams. W swoim debiutanckim wyścigu zdobył pole position (co wcześniej udało się jedynie Mario Andrettiemu i Carlosowi Reutemannowi) i miejsce na podium (wyciek paliwa na pięć okrążeń przed metą przeszkodził mu w zostaniu drugim, po Giancarlo Baghettim kierowcą, który wygrał w swoim debiucie). Wygrał cztery wyścigi, 11 razy stawał na podium, ukończył sezon na drugiej pozycji z 78 punktami. Te rekordy pobił w sezonie 2007 Lewis Hamilton (12 razy na podium, ukończony sezon z 109 punktami). Ostatecznie uplasował się na drugiej pozycji za swoim partnerem z zespołu, Damonem Hillem i pomógł Williamsowi w zdobyciu tytułu Mistrza Świata Konstruktorów. Po odejściu Hilla do zespołu Arrows, Villeneuve stał się numerem jeden w stajni. W tym sezonie wygrał siedem wyścigów i zdobył tytuł Mistrza Świata Kierowców. Wywalczył 10 pole position, 8 razy stawał na podium i zdobył 81 punktów. Tytuł zapewnił sobie dopiero w ostatnim wyścigu, pokonując Michaela Schumachera ze stajni Ferrari. W sezonie 1998 nie zdołał wygrać nawet pojedynczego wyścigu, głównie za sprawą słabych silników Mecachrome.


Od sezonu 1999 dołączył do nowej stajni British American Racing (BAR), której współzałożycielem był osobisty menadżer Jacques’a Craig Pollock. Oczekiwania były duże, ale zespół nie zdobył nawet pojedynczego punktu przez cały sezon. Przez pięć lat pracy dla stajni nie zajął lepszej niż siódma pozycji w klasyfikacji generalnej. Głównym powodem niepowodzeń były notoryczne awarie bolidów. W 2003 media skrytykowały Villeneuve’a po tym jak jego młodszy partner z zespołu, Jenson Button regularnie okazywał się lepszy od niego. Z powodu jego słabych wyników i zdobycia tylko 6 punktów skrytykowano także jego wynagrodzenie, które wynosiło 19 milionów dolarów za rok. W ostatnim wyścigu został zastąpiony przez Takumę Satō, który jeździł za Kanadyjczyka także w całym następnym sezonie. BAR w sezonie 2004 wspiął się z piątej na drugą pozycję w klasyfikacji generalnej. Od 1996 do 2003 Villeneuve uczestniczył w 131 Grand Prix, wygrał 11 razy i zdobył 13 pole position.




Jacques Villeneuve w bolidzie British American Racing w sezonie 2003


Villeneuve powrócił do Formuły 1 w sezonie 2004 na ostatnie trzy wyścigi sezonu, za sprawą francuskiej stajni Renault. Miał za zadanie pomóc w zdobyciu tytułu wicemistrzowskiego (Renault walczyło o drugą pozycję ze stajnią BAR). Nie zdołał jednak zdobyć ani jednego punktu. Ostatecznie Renault uplasował się na trzeciej pozycji.


Od sezonu 2005 był kierowcą stajni Sauber. W klasyfikacji końcowej sezonu 2005 Villeneuve zajął 14. miejsce, zdobywając 9 punktów.








Umowa z BMW Sauber została rozwiązana 7 sierpnia 2006. Jego miejsce w drużynie BMW Sauber zajął Robert Kubica.




Jacques Villeneuve w bolidzie BMW Sauber F1.06 w sezonie 2006



Dalsza kariera |


W 2007 roku Villeneuve wystartował w wyścigu 24 godziny Le Mans w zespole Peugeot oraz zaliczył kilka startów w NASCAR. Planował zaliczyć cały sezon w następnym roku, ale nic z tego nie wyszło. Ponownie wystartował w Le Mans zajmując w nim drugie miejsce. Wystartował też w czterech wyścigach Speedcar Series. W 2009 ponownie zaliczył kilka startów w niższych seriach NASCAR.


W czerwcu 2009 potwierdził, że prowadził negocjacje z kilkoma zespołami Formuły 1 na temat swoich startów w sezonie 2010[2].



Villeneuve Racing |


Po nieudanym powrocie do Formuły 1 w sezonie 2010 ze Stefan Grand Prix Villeneuve postanowił złożyć aplikację z kandydaturą własnego zespołu który miałby się nazywać Villeneuve Racing i uczestniczyć w sezonie 2011. Siedziba zespołu miałaby być zlokalizowana w Wielkiej Brytanii ale zespół miałby być zarejestrowany jako kanadyjski. Pierwszym kierowcą tego zespołu miałby być sam właściciel zespołu.


21 lipca 2010 Villeneuve w wywiadzie oznajmił iż Villeneuve Racing połączyło siły z Durango które także złożyło aplikację o trzynaste miejsce w stawce na sezon 2011. 8 września 2010 FIA oznajmiła, że w sezonie 2011 w stawce będzie wciąż 12 zespołów, tym samym odrzucając kandydaturę Villeneuve-Durango. Jacques Villeneuve oświadczył, że wciąż nie rezygnuje z planów powrotu do F1[3].



Wyniki |



Formuła 1 |






























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Sezon
Zespół
Samochód
Pozycje startowe / w wyścigach
Silnik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

1996



Australia

Brazylia

Argentyna

Unia Europejska

San Marino

Monako

Hiszpania

Kanada

Francja

Wielka Brytania

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Portugalia

Japonia






Wielka Brytania Rothmans Williams Renault

Wielka Brytania Williams
FW 18

01

03

03

02

03

10

02

02

06

02

06

03

01

02

02

01









'

Francja Renault
RS8 3.0 V10

02

989NU

02

01

11

989NU

03

02

02

01

03

01

02

07

01

989NU









'

1997



Australia

Brazylia

Argentyna

San Marino

Monako

Hiszpania

Kanada

Francja

Wielka Brytania

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Austria

Luksemburg

Japonia

Unia Europejska





Wielka Brytania Rothmans Williams Renault

Wielka Brytania Williams
FW 19

01

01

01

01

03

01

02

04

01

09

02

01

04

01

02

01

01







'

Francja Renault
RS9 3.0l V10

989NU

01

01

989NU

989NU

01

989NU

04

01

989NU

01

05

05

01

01

991DK

03







'

1998



Australia

Brazylia

Argentyna

San Marino

Hiszpania

Monako

Kanada

Francja

Wielka Brytania

Austria

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Luksemburg

Japonia






Wielka Brytania Winfield Williams Mecachrome

Wielka Brytania Williams
FW 20

04

10

07

06

10

13

06

05

03

11

03

06

06

02

09

06









'

Francja Mecachrome
GC37-01

05

07

989NU

04

06

05

10

04

07

06

03

03

989NU

989NU

08

06









'

1999



Australia

Brazylia

San Marino

Monako

Hiszpania

Kanada

Francja

Wielka Brytania

Austria

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Unia Europejska

Malezja

Japonia






Wielka Brytania B.A.R. Supertec

Wielka Brytania B.A.R.
01

11

21

05

08

06

16

12

09

09

12

09

11

11

08

10

11









'

Francja Supertec
FB01 3.0 V10

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

989NU

15

08

10

989NU

09









'

2000



Australia

Brazylia

San Marino

Wielka Brytania

Hiszpania

Unia Europejska

Monako

Kanada

Francja

Austria

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Stany Zjednoczone

Japonia

Malezja





Wielka Brytania Lucky Strike Reynard B.A.R. Honda

Wielka Brytania B.A.R.
002

08

10

09

10

06

09

17

06

07

07

09

16

07

04

08

09

06







'

Japonia Honda
RA000E

04

989NU

05

16

989NU

989NU

07

15

04

04

08

12

07

989NU

04

06

05







'

2001



Australia

Malezja

Brazylia

San Marino

Hiszpania

Austria

Monako

Kanada

Unia Europejska

Francja

Wielka Brytania

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Stany Zjednoczone

Japonia





Wielka Brytania Lucky Strike BAR Honda

Wielka Brytania B.A.R.
003

08

07

12

11

07

12

09

09

11

10

12

12

10

06

15

18

14







'

Japonia Honda
RA001E

989NU

989NU

07

989NU

03

08

04

989NU

09

989NU

08

03

09

08

06

989NU

10







'

2002



Australia

Malezja

Brazylia

San Marino

Hiszpania

Austria

Monako

Kanada

Unia Europejska

Wielka Brytania

Francja

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Stany Zjednoczone

Japonia





Wielka Brytania Lucky Strike BAR Honda

Wielka Brytania B.A.R.
004

13

13

15

10

15

17

14

09

19

09

13

11

13

12

09

07

09







'

Japonia Honda
RA002E

989NU

08

10

07

07

10

989NU

989NU

12

04

989NU

989NU

989NU

08

09

06

989NU







'

2003



Australia

Malezja

Brazylia

San Marino

Hiszpania

Austria

Monako

Kanada

Unia Europejska

Francja

Wielka Brytania

Niemcy

Węgry

Włochy

Stany Zjednoczone

Japonia






Wielka Brytania Lucky Strike BAR Honda

Wielka Brytania B.A.R.
005

06

12

13

07

11

12

11

14

17

12

09

13

16

10

12

995-









'

Japonia Honda
RA003E 3.0 V10

09

989NU

06

989NU

989NU

12

989NU

989NU

989NU

09

10

09

989NU

06

989NU

995-









'

2004



Australia

Malezja

Bahrajn

San Marino

Hiszpania

Monako

Unia Europejska

Kanada

Stany Zjednoczone

Francja

Wielka Brytania

Niemcy

Węgry

Belgia

Włochy

Chińska Republika Ludowa

Japonia

Brazylia




Francja Mild Seven Renault F1 Team

Francja Renault
R24

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

12

09

13





'

Francja Renault
RS24 V10

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

995-

11

10

10





'

2005



Australia

Malezja

Bahrajn

San Marino

Hiszpania

Monako

Unia Europejska

Kanada

Stany Zjednoczone

Francja

Wielka Brytania

Niemcy

Węgry

Turcja

Belgia

Włochy

Chińska Republika Ludowa

Japonia

Brazylia



Szwajcaria Sauber Petronas

Szwajcaria Sauber
C24

04

16

15

11

12

09

15

08

12

10

10

14

15

16

12

14

20

08

16



'

Malezja Petronas
055 V10

13

989NU

11

04

989NU

11

13

09

992NW

08

14

15

989NU

11

11

06

12

12

10



'

2006



Bahrajn

Malezja

Australia

San Marino

Unia Europejska

Hiszpania

Monako

Wielka Brytania

Kanada

Stany Zjednoczone

Francja

Niemcy

Węgry

Turcja

Włochy

Chińska Republika Ludowa

Japonia

Brazylia




Niemcy BMW Sauber Petronas F1 Team

Niemcy BMW Sauber
F1.06

11

10

19

12

09

22

14

10

11

06

16

13

995-

995-

995-

995-

995-

995-





'

Niemcy BMW
P86 2,4l V8

989NU

07

06

12

08

12

14

08

989NU

989NU

11

989NU

995-

995-

995-

995-

995-

995-





'


Przypisy |




  1. Przegląd Sportowy 17-18 marca 2007


  2. Villeneuve 'in talks' for 2010 return (ang.). f1-live.com, 2009-06-19.


  3. Mariusz Karolak: Villeneuve nie rezygnuje jeszcze ze swoich planów związanych z F1 (pol.). f1wm.pl, 2010-09-08. [dostęp 2010-09-08].



Linki zewnętrzne |


  • Oficjalna strona kierowcy (ang.). jv-world.com. [dostęp 2012-03-17].










這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

University of Vienna

Rikitea