Williams FW07
| |||
Kategoria | Formuła 1 Brytyjska Formuła 1 | ||
Konstruktor | Williams | ||
Projektant | Patrick Head Neil Oatley Frank Dernie | ||
Dane techniczne | |||
Nadwozie | monocoque z aluminium o strukturze plastra miodu | ||
Zawieszenie przednie | podwójne wahacze, sprężyny/amortyzatory Koni | ||
Zawieszenie tylne | podwójne wahacze, sprężyny/amortyzatory Koni | ||
Silnik | Ford Cosworth DFV 3.0 V8 | ||
Skrzynia biegów | Hewland FGA400, manualna, 5 biegów + wsteczny | ||
Paliwo | Lucas | ||
Olej | Mobil | ||
Opony | Goodyear | ||
Historia | |||
Debiut | Grand Prix Hiszpanii 1979 | ||
Kierowcy | Alan Jones Clay Regazzoni Carlos Reutemann | ||
Używany | 1979–1982 | ||
Mistrzostwa | |||
Kierowców | 1980 – Alan Jones | ||
Konstruktorów | 1980, 1981 | ||
Wyścigi | |||
Wyścigi | 43 | ||
Wygrane | 15 | ||
Pole position | 8 | ||
Najszybsze okrążenie | 16 | ||
|
Williams FW07 – samochód Formuły 1, zaprojektowany w 1979 roku przez Patricka Heada, Neila Oatleya i Franka Derniego i skonstruowany przez WilliamsF1[1]. Model brał udział w sezonach 1979–1982, wygrywając 15 wyścigów i zdobywając pierwszy dla Williamsa tytuł mistrza świata w klasyfikacji kierowców (Alan Jones w 1980) oraz dwa w klasyfikacji konstruktorów (1980, 1981).
Spis treści
1 Historia
2 Wyniki w Formule 1
3 Przypisy
4 Bibliografia
Historia |
Przed sezonem 1979 Williams dysponował dwoma zwycięskimi kierowcami (Alan Jones i Clay Regazzoni) oraz bogatym sponsorem z Arabii Saudyjskiej. Patrick Head, zainspirowany Lotusem 79, wykorzystał w modelu FW07 efekt przypowierzchniowy. Samochód miał długie sekcje boczne, niewielki przedni spojler, kurtyny oraz sztywne monocoque z aluminium o strukturze plastra miodu. Zawieszenie było konwencjonalne – z podwójnymi wahaczami – ale sprężyny trudno radziły sobie z ogromnym wzrostem docisku[2]. Samochód wykorzystywał silnik Ford Cosworth DFV o mocy 485 KM.
FW07 zadebiutował w Grand Prix Hiszpanii 1979. Początkowo samochód był awaryjny. W lipcu jednak udoskonalono samochód poprzez między innymi zastosowanie nowego fragmentu podłogi pod silnikiem, co zwiększyło docisk. Clay Regazzoni wywalczył pierwsze zwycięstwo dla Williamsa podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. W 1979 roku Jones wygrał jeszcze pięć wyścigów i Williams zajął drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
W sezonie 1980 wystawiono FW07B, ewolucję poprzedniego modelu. Samochód zdominował rywalizację: Jones wygrał pięć wyścigów i został mistrzem świata. Williams został natomiast wówczas mistrzem świata w klasyfikacji konstruktorów, podobnie jak rok później.
Model FW07 w różnych odmianach ścigał się do 1982 roku.
Wyniki w Formule 1 |
Legenda oznaczeń w tabelach dotyczących wyników w sportach motorowych Wyświetl szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Wyjaśnienie |
Złoty | Zwycięzca lub mistrzostwo |
Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobył co najmniej jeden punkt na przestrzeni sezonu, poza trzema powyższymi opcjami) |
Niebieski | Ukończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył co najmniej jednego punktu na przestrzeni sezonu) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru (domyślny #F8F8F8) | Został wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie został zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
* | Sezon w trakcie |
Lista systemów punktacji Formuły 1 |
Rok | Zespół | Silnik | Opony | Kierowcy | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Pkt. | Msc. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1979 | Albilad-Saudia Racing Team | Ford V8 | G | ARG | BRA | ZAF | USW | ESP | BEL | MCO | FRA | GBR | DEU | AUT | NLD | ITA | CAN | USA | 71 (75) | 2 | ||
Alan Jones | NU | NU | NU | 4 | NU | 1 | 1 | 1 | 9 | 1 | NU | |||||||||||
Clay Regazzoni | NU | NU | 2 | 6 | 1 | 2 | 5 | NU | 3 | 3 | NU | |||||||||||
1980 | Albilad-Williams Racing Team | Ford V8 | G | ARG | BRA | ZAF | USW | BEL | MCO | FRA | GBR | DEU | AUT | NLD | ITA | CAN | USA | 120 | 1 | |||
Alan Jones | 1 | 3 | NU | NU | 2 | NU | 1 | 1 | 3 | 2 | 11 | 2 | 1 | 1 | ||||||||
Carlos Reutemann | NU | NU | 5 | NU | 3 | 1 | 6 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | ||||||||
Brands Hatch Racing | Desiré Wilson | NZ | ||||||||||||||||||||
RAM/Williams Grand Prix Engineering | Rupert Keegan | 11 | ||||||||||||||||||||
RAM/Penthouse-Rizla Racing | NZ | 15 | NZ | 11 | NZ | 9 | ||||||||||||||||
RAM/Rainbow Jeans Racing | Kevin Cogan | NZ | ||||||||||||||||||||
RAM/Theodore/Rainbow Jeans Racing | Geoff Lees | NZ | ||||||||||||||||||||
1981 | Albilad-Williams Racing Team TAG Williams Team | Ford V8 | G | USW | BRA | ARG | SMR | BEL | MCO | ESP | FRA | GBR | DEU | AUT | NLD | ITA | CAN | LVG | 95 | 1 | ||
Alan Jones | 1 | 2 | 4 | 12 | NU | 2 | 7 | 17 | NU | 11 | 4 | 3 | 2 | NU | 1 | |||||||
Carlos Reutemann | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | NU | 4 | 10 | 2 | NU | 5 | NU | 3 | 10 | 8 | |||||||
Equipo Banco Occidental | M | Emilio de Villota | WYK | |||||||||||||||||||
1982 | TAG Williams Team | Ford V8 | G | ZAF | BRA | USW | SMR | BEL | MCO | USE | CAN | NLD | GBR | FRA | DEU | AUT | CHE | ITA | LVG | 14 (58) | 4 | |
Carlos Reutemann | 2 | NU | ||||||||||||||||||||
Keke Rosberg | 5 | DK | 2 | |||||||||||||||||||
Mario Andretti | NU |
Przypisy |
↑ Williams FW07 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-05-24].
↑ Wouter Melissen: Williams FW07 Cosworth (ang.). ultimatecarpage.com. [dostęp 2012-05-24].
Bibliografia |
Cóż to był za samochód – Williams FW07. „F1 Racing”, s. 24, czerwiec 2012. Łódź: Westa-Druk. ISSN 1732-7032.
|
|
|
|
|