Williams FW07































































































Williams FW07


Ilustracja
Kategoria

Formuła 1
Brytyjska Formuła 1
Konstruktor

Williams
Projektant

Patrick Head
Neil Oatley
Frank Dernie
Dane techniczne
Nadwozie

monocoque z aluminium o strukturze plastra miodu
Zawieszenie
przednie

podwójne wahacze, sprężyny/amortyzatory Koni
Zawieszenie
tylne

podwójne wahacze, sprężyny/amortyzatory Koni
Silnik

Ford Cosworth DFV 3.0 V8
Skrzynia biegów

Hewland FGA400, manualna, 5 biegów + wsteczny
Paliwo

Lucas
Olej

Mobil
Opony

Goodyear
Historia
Debiut

Grand Prix Hiszpanii 1979
Kierowcy

Alan Jones
Clay Regazzoni
Carlos Reutemann
Używany

1979–1982
Mistrzostwa
Kierowców

1980 – Alan Jones
Konstruktorów

1980, 1981
Wyścigi
Wyścigi
43
Wygrane
15
Pole position
8
Najszybsze okrążenie
16






Williams FW07 – samochód Formuły 1, zaprojektowany w 1979 roku przez Patricka Heada, Neila Oatleya i Franka Derniego i skonstruowany przez WilliamsF1[1]. Model brał udział w sezonach 1979–1982, wygrywając 15 wyścigów i zdobywając pierwszy dla Williamsa tytuł mistrza świata w klasyfikacji kierowców (Alan Jones w 1980) oraz dwa w klasyfikacji konstruktorów (1980, 1981).




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Wyniki w Formule 1


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia





Historia |


Przed sezonem 1979 Williams dysponował dwoma zwycięskimi kierowcami (Alan Jones i Clay Regazzoni) oraz bogatym sponsorem z Arabii Saudyjskiej. Patrick Head, zainspirowany Lotusem 79, wykorzystał w modelu FW07 efekt przypowierzchniowy. Samochód miał długie sekcje boczne, niewielki przedni spojler, kurtyny oraz sztywne monocoque z aluminium o strukturze plastra miodu. Zawieszenie było konwencjonalne – z podwójnymi wahaczami – ale sprężyny trudno radziły sobie z ogromnym wzrostem docisku[2]. Samochód wykorzystywał silnik Ford Cosworth DFV o mocy 485 KM.


FW07 zadebiutował w Grand Prix Hiszpanii 1979. Początkowo samochód był awaryjny. W lipcu jednak udoskonalono samochód poprzez między innymi zastosowanie nowego fragmentu podłogi pod silnikiem, co zwiększyło docisk. Clay Regazzoni wywalczył pierwsze zwycięstwo dla Williamsa podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. W 1979 roku Jones wygrał jeszcze pięć wyścigów i Williams zajął drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów.


W sezonie 1980 wystawiono FW07B, ewolucję poprzedniego modelu. Samochód zdominował rywalizację: Jones wygrał pięć wyścigów i został mistrzem świata. Williams został natomiast wówczas mistrzem świata w klasyfikacji konstruktorów, podobnie jak rok później.


Model FW07 w różnych odmianach ścigał się do 1982 roku.



Wyniki w Formule 1 |






































































































































































































































































































































































































































































































Rok
Zespół
Silnik
Opony
Kierowcy
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Pkt.
Msc.

1979

Albilad-Saudia Racing Team

Ford V8

G


ARG

BRA

ZAF

USW

ESP

BEL

MCO

FRA

GBR

DEU

AUT

NLD

ITA

CAN

USA


71 (75)

2

Australia Alan Jones




NU
NU
NU
4

NU
1
1
1
9

1
NU


Szwajcaria Clay Regazzoni




NU
NU
2
6

1
2
5
NU

3
3
NU


1980

Albilad-Williams Racing Team

Ford V8

G


ARG

BRA

ZAF

USW

BEL

MCO

FRA

GBR

DEU

AUT

NLD

ITA

CAN

USA



120

1

Australia Alan Jones

1
3
NU
NU

2
NU

1
1

3
2
11

2
1

1



Argentyna Carlos Reutemann
NU
NU
5
NU
3

1
6
3
2
3
4
3
2
2



Brands Hatch Racing

Związek Południowej Afryki Desiré Wilson







NZ









RAM/Williams Grand Prix Engineering

Wielka Brytania Rupert Keegan







11









RAM/Penthouse-Rizla Racing








NZ
15
NZ
11
NZ
9



RAM/Rainbow Jeans Racing

Stany Zjednoczone Kevin Cogan












NZ




RAM/Theodore/Rainbow Jeans Racing

Wielka Brytania Geoff Lees













NZ



1981

Albilad-Williams Racing Team
TAG Williams Team

Ford V8

G


USW

BRA

ARG

SMR

BEL

MCO

ESP

FRA

GBR

DEU

AUT

NLD

ITA

CAN

LVG


95

1

Australia Alan Jones

1
2
4
12
NU

2

7
17
NU

11
4

3
2
NU
1


Argentyna Carlos Reutemann
2
1
2
3

1
NU
4
10
2
NU
5
NU

3
10

8


Equipo Banco Occidental

M

Państwo Hiszpańskie Emilio de Villota






WYK









1982

TAG Williams Team

Ford V8

G


ZAF

BRA

USW

SMR

BEL

MCO

USE

CAN

NLD

GBR

FRA

DEU

AUT

CHE

ITA

LVG

14 (58)

4

Argentyna Carlos Reutemann
2
NU















Finlandia Keke Rosberg
5
DK
2














Stany Zjednoczone Mario Andretti


NU















Przypisy |




  1. Williams FW07 (ang.). chicanef1.com. [dostęp 2012-05-24].


  2. Wouter Melissen: Williams FW07 Cosworth (ang.). ultimatecarpage.com. [dostęp 2012-05-24].



Bibliografia |



  • Cóż to był za samochód – Williams FW07. „F1 Racing”, s. 24, czerwiec 2012. Łódź: Westa-Druk. ISSN 1732-7032. 








這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

University of Vienna

Rikitea