Hetman (szachy)







Spacer.gif W tym artykule użyto notacji algebraicznej w celu opisania szachowych posunięć.







Hetman

Chess piece - White queen.jpg

Chess piece - Black queen.JPG

Hetman; potocznie królowa, królówka, dama – najsilniejsza figura w szachach. W początkowym ustawieniu każdy z graczy ma jednego hetmana ustawionego obok króla. W notacji algebraicznej hetman białych znajduje się na polu d1, hetman czarnych na d8. Początkujący gracze często mylą początkowe pozycje hetmana i króla, czemu może zapobiec mnemiczna reguła: biała (dama) na białym (polu), czarna na czarnym (łac. regina regit colorem "królowa rządzi barwą").


Hetman może poruszać się w dowolnym kierunku (poziomo, pionowo oraz na ukos) o dowolną liczbę wolnych pól, jest więc jakby jednocześnie i gońcem i wieżą. Hetman bije bierkę przeciwnika, zajmując jej pole.


Przyjmuje się, że hetman jest nieco silniejszy od wieży i gońca oraz nieco słabszy od pary wież. Ponieważ hetman jest najsilniejszą z figur, zazwyczaj dużą stratą jest jego wymiana za inną niż hetman bierkę przeciwnika.


Hetman jest relatywnie słabszy w pozycjach zamkniętych i silniejszy w otwartych. Siła hetmana jest szczególnie widoczna, gdy operuje on w otwartym centrum i gdy król przeciwnika nie jest dobrze broniony. Hetman w centrum pustej szachownicy atakuje 27 pól. Ze względu na duży zasięg i zwrotność hetman jest często wykorzystywany do podwójnego uderzenia.


Początkujący często rozwijają hetmana tak szybko, jak to możliwe, grożąc przeciwnikowi biciem niebronionych bierek lub nawet matem we wczesnej fazie partii. Taka taktyka może przynosić korzyści przeciwko innym początkującym, ale w większości przypadków jest błędna. Hetman jako najbardziej wartościowa figura jest najbardziej narażona na ataki pionów i lżejszych figur przeciwnika, w związku z tym zbyt szybkie jego rozwinięcie grozi stratą ruchów na wycofanie atakowanego hetmana.


Zazwyczaj wymiana hetmanów wskazuje na przejście z gry środkowej do końcówki. Piony, które osiągnęły ostatnią linię zazwyczaj promuje się na hetmany, chociaż zdarzają się sytuacje, w których tzw. słaba promocja, czyli promowanie piona na figurę inną niż hetman, jest korzystniejsza. Piona można promować na hetmana niezależnie od liczby hetmanów na szachownicy. Teoretycznie na szachownicy może więc znajdować się dziewięć hetmanów jednego koloru.


W punktacji szachowej (pomocnej przy określaniu wartości bierek przy ich wymianie) hetman posiada umowną wartość 9 punktów[1][2].






























































a b c d e f g h
8

Chessboard480.svg
d8 black circle

h8 black circle

a7 black circle

d7 black circle

g7 black circle

b6 black circle

d6 black circle

f6 black circle

c5 black circle

d5 black circle

e5 black circle

a4 black circle

b4 black circle

c4 black circle

d4 white queen

e4 black circle

f4 black circle

g4 black circle

h4 black circle

c3 black circle

d3 black circle

e3 black circle

b2 black circle

d2 black circle

f2 black circle

a1 black circle

d1 black circle

g1 black circle

8
7 7
6 6
5 5
4 4
3 3
2 2
1 1
a b c d e f g h

Ruchy hetmana





Zobacz też |



  • hetman (głównodowodzący armią)


Przypisy |




  1. M. Zielińska, Grajmy w szachy, str.90, Wydawnictwo PZSzach 2010


  2. Cz. Spisak, Szachy - kurs podstawowy, str.30



Linki zewnętrzne |











  • Zasady gry w szachy - Hetman (pol.)





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Shark

Wiciokrzew