Metro w Madrycie






Logo metra




Typowe wejście do stacji madryckiego metra




Mapa metra




Stacja Rubén Darío


Metro w Madrycie (hiszp. Metro de Madrid) jest jednym z najstarszych systemów metra w Europie (otwarte w 1919 roku) oraz jednym z największych systemów transportu tego typu na świecie. Posiada 279 stacji i 15 linii (oraz podziemną kolejkę R, będącą integralną częścią madryckiego metra, łączącą stacje Opera i Principe Pio). W 2007 r. metro w Madrycie miało już łącznie prawie 310 km długości.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Linie Metra


  • 3 Metro Ligero


  • 4 Stan obecny


  • 5 Tabor


    • 5.1 Pociągi wąskotorowe


    • 5.2 Pociągi szerokotorowe




  • 6 Przypisy


  • 7 Linki zewnętrzne





Historia |


Metro zostało zaprojektowane przez Carlosa Mendoze, Miguela Otamendi i Antonio Gonzáleza Echarte.
17 października 1919 roku król Alfons XIII oficjalnie zainaugurował uruchomienie pierwszej linii pomiędzy Puerta del Sol i Cuatro Caminos. Linia połączyła 8 stacji, a jej długość wynosiła 3,5 km. 31 października linia została udostępniona do publicznego użytku.


Nowo powstające linie poza funkcją komunikacyjną, miały niedługo spełnić także inną ważną rolę, w latach 1936-1939, podczas wojny domowej, stały się dla mieszkańców schronieniem podczas nalotów bombowych.


Na początku lat siedemdziesiątych rozpoczęła się gwałtowna rozbudowa metra, związana z rozwojem ekonomicznym i terytorialnym Madrytu.



Linie Metra |


(stan na 2017 r.)








































































































Linia
Długość
Liczba stacji
1

Pinar de Chamartín – Valdecarros
23,9 km
33
2

Las Rosas – Cuatro Caminos
14,0 km
20
3

Villaverde Alto – Moncloa
16,4 km
18
4

Argüelles – Pinar de Chamartín
16 km
23
5

Alameda de Osuna – Casa de Campo
23,2 km
32
6

Circular
23,5 km
28
7

Hospital del Henares – Pitis
32,9 km
30
8

Nuevos Ministerios – Aeropuerto
16,5 km
8
9

Paco de Lucía – Arganda del Rey
39,5 km
28
10

Hospital Infanta Sofia – Puerta del Sur
36,5 km
31
11

Plaza Elíptica – La Fortuna
8,5 km
7
12

MetroSur
41,0 km
28
R

Ópera – Príncipe Pío
1,1 km
2
mL1

Pinar de Chamartín – Las Tablas
5,4 km
9
mL2

Colonia Jardín – Estación de Aravaca
8,7 km
13
mL3

Colonia Jardín – Puerta de Boadilla
13,7 km
16

Łącznie: 16 linii; 324 km (w tym 27,8 km Metro Ligero); 326 stacji (w tym 38 Metro Ligero).



Metro Ligero |



 Osobny artykuł: Tramwaje w Madrycie.


Stan obecny |




Plan metra przewidziany na rok 2011


279 stacji połączonych tunelami o długości ponad 300 km pozwalają zaliczyć madryckie metro do dziesięciu największych tego typu sieci na świecie. Obecnie co roku oddawane są do użytku nowe stacje, ocenia się, że tylko metro w Seulu może konkurować z madryckim pod względem szybkości ekspansji.


Sieć dzieli się na linie wąskotorowe (1-5, R oraz tymczasowo 11) i linie szerokotorowe. Linie wąskotorowe miały stacje o peronach długości 60 m (dłuższe powstały na linii 5), niektóre zostały wtórnie wydłużone. Stacje położone są stosunkowo płytko, zazwyczaj nie głębiej niż 20 m pod poziomem ulic. Średnia odległość między stacjami – 630 m. Szerokość pudła wagonu – 2,30 m.


Linie szerokotorowe były budowane w śródmieściu bardzo głęboko (nawet 48 m pod poziomem terenu). Długość peronów – ok. 115 m, średnia odległość między stacjami – 850 m (więcej na liniach wylotowych). Szerokość pudła wagonu – 2,80 m.


Zasilanie górne, zwykle ze sztywnych przewodów. Ruch lewostronny.



Tabor |


W Madryckim metrze używane jest 8 rodzajów pociągów dostarczanych przez dwie firmy: hiszpańską Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF)[1] oraz włoską AnsaldoBreda[2].



Pociągi wąskotorowe |



  • Seria 2000A (CAF)

  • Seria 2000B (CAF)

  • Seria 3000 (CAF)



Pociągi szerokotorowe |



  • Seria 5000 (CAF)

  • Seria 6000 (CAF)

  • Seria 7000 (AnsaldoBreda)

  • Seria 8000 (CAF)

  • Seria 8400 (CAF)

  • Seria 9000 (AnsaldoBreda)















Seria 2000A





Seria 2000B





Seria 3000





Seria 5000



















Seria 6000





Seria 7000





Seria 8000





Seria 8400





Seria 9000





Przypisy |




  1. Madrid Metro 7000/9000 series Informacja o ofercie dla madryckiego metra zrealizowanej przez firmę AnsaldoBreda.


  2. [1] Informacje o taborze dostarczonym do madryckiego metra przez firmę Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles.



Linki zewnętrzne |



  • Strona domowa metra (w jęz. angielskim) - zawiera uaktualnianą mapę.

















這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna