Trójkąt Bermudzki







Ten artykuł dotyczy obszaru na Atlantyku. Zobacz też: inne znaczenia tego słowa.



Lokalizacja wyspy Bermudy




Zarys granic Trójkąta Bermudzkiego w zależności od autora


Trójkąt Bermudzki – nazwa obszaru Atlantyku, w rejonie Bermudów, przez fascynatów zjawisk paranormalnych uznawanego za miejsce wielu niewyjaśnionych zaginięć statków, jachtów i samolotów (uważają oni, iż na tym obszarze mają miejsce zjawiska łamiące prawa fizyki, wykrywana jest obecność tak zwanych „obcych” – co ma ich zdaniem wyjaśniać rzekomo niewytłumaczalne zdarzenia). Nie istnieje jeden ustalony kształt trójkąta, jego kształt opisywany jest różnie w poszczególnych legendach miejskich[1]. Według statystyk w tym obszarze nie ginie więcej niż średnia liczba obiektów znikających w innych rejonach Atlantyku[2][3].




Spis treści






  • 1 Legenda Trójkąta Bermudzkiego


  • 2 Hipotezy wyjaśniające katastrofy


  • 3 Wydarzenia łączone z istnieniem Trójkąta Bermudzkiego


  • 4 Przypisy


  • 5 Linki zewnętrzne





Legenda Trójkąta Bermudzkiego |


Według Lawrence’a Davida Kuschego, pracownika biblioteki Uniwersytetu Stanowego Arizony[1], który szczegółowo zbadał źródła, ojcem pojęcia Trójkąt Bermudzki jest Vincent Gaddis, który użył go w artykule The deadly Bermuda Triangle w czasopiśmie „Argosy” w 1964 roku.


W 1965 roku Gaddis opublikował książkę Invisible horizons, w której zajął się tą legendą. Po nim wielu innych autorów próbowało uzyskać sławę zajmując się tym tematem.


W zależności od autora, wielkość Trójkąta Bermudzkiego jest różna. Niektórzy rozszerzają ją aż do wybrzeży Irlandii. Zazwyczaj jednak mowa jest o trójkącie między Miami, Puerto Rico i Bermudami, który to teren jest bardzo często uczęszczany przez statki i samoloty.


Legenda narodziła się wraz z historią zniknięcia eskadry pięciu amerykańskich samolotów torpedowo-bombowych Grumman TBF Avenger 5 grudnia 1945 u wybrzeży Florydy (słynny lot 19). Opisane to zostało w magazynie „American Legion” przez Allena Eckerta w artykule Tajemnica zaginionego patrolu. Eckert nigdy nie potrafił podać źródeł swojego twierdzenia.


Lawrence David Kusche i Jules Metz dogłębnie zbadali tę historię, analizując 500 stron oficjalnego raportu. Wywnioskowali, że był to tragiczny wypadek, jeden z najtragiczniejszych wypadków lotnictwa wojskowego w czasach pokoju, ale spowodowany z jak najbardziej naturalnych przyczyn.


Krzysztof Kolumb, według swojej relacji, zaobserwował w okolicach Trójkąta „dziwne, tańczące na horyzoncie światła”[4].



Hipotezy wyjaśniające katastrofy |


Prawdopodobnym wyjaśnieniem tajemniczych zaginięć są sporadyczne erupcje metanu z podwodnych złóż w tych rejonach. Bąble metanu wydobywające się ze szczelin w dnie oceanu powiększają się w miarę wypływania na powierzchnię do ogromnych rozmiarów. Powstały z wody i pęcherzyków metanu płyn ma gęstość znacznie niższą niż woda, przez co znajdujące się w nim statki tracą wyporność i toną[5].


Hipoteza o wydobywających się na powierzchnię dużych ilościach metanu może wyjaśniać również katastrofy samolotów, jednak ich fizyczny mechanizm nie jest oczywisty. Po wypłynięciu na powierzchnię, metan nie tylko unosi się konwekcyjnie ku górze, ale również miesza się z powietrzem i jest unoszony przez wiatr. Na wysokości przelotowej samolotów, stężenie metanu może być zatem zbyt małe, by bezpośrednio oddziaływać na przelatujące samoloty.
Przy dużym stężeniu metanu jego mieszanka z powietrzem uległaby pod wpływem pracy silników zapłonowi i eksplozji, jednak minimalne stężenie metanu, przy którym byłoby to możliwe (tzw. dolna granica wybuchowości) wynosi 5%. Uzyskanie tak wysokiego stężenia na wysokości przelotowej samolotów jest jednak mało prawdopodobne. Niemniej, nawet obecność metanu w stężeniach nie przekraczających dolnej granicy wybuchowości, może powodować zakłócenia pracy silników lotniczych – zawarty w powietrzu metan powoduje bowiem nadmierne wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej i w konsekwencji niestabilną pracę lub awarię silników[6][7].
Ponadto nawet jeśli metan nie dotarłby do samego samolotu w ilościach zagrażających pracy silników, samo jego wydzielanie się i mieszanie z warstwami powietrza poniżej samolotu powoduje zmiany gęstości i w konsekwencji pionowe ruchy mas powietrza (lub powietrza wymieszanego z metanem) oraz turbulencje. Niespodziewający się ich pilot może wykonać manewr, który w konsekwencji doprowadzi do utraty sterowności i nagłego spadku wysokości samolotu opuszczającego strefę wznoszących się prądów powietrza[6][7].



Wydarzenia łączone z istnieniem Trójkąta Bermudzkiego |










































































































































































































(Na podstawie opracowania Lawrence Davida Kuschego[8] oraz późniejszych uzupełnień[9])
Data
Wydarzenie
sierpień 1840
odnalezienie opuszczonego dużego francuskiego żaglowca „Rosalie”
kwiecień 1854
zaginięcie statku „Bella”
1866
zaginięcie szwedzkiego barku „Lotta”
1868
zaginięcie hiszpańskiego frachtowca „Viego”
grudzień 1872
odnalezienie opuszczonego żaglowca „Mary Celeste”
zima 1880
zaginięcie brytyjskiego żaglowca szkolno-treningowego „Atlanta”
1881
napotkanie przez angielski statek „Ellen Austin” opuszczonego szkunera
1884
zaginięcie włoskiego szkunera „Miramon”
październik 1902
odnalezienie opuszczonego niemieckiego barku „Freya”
listopad 1909
zaginięcie jachtu „Spray” z Joshua Slocumem – pierwszym człowiekiem, który samotnie opłynął świat
marzec 1918
zaginięcie wielkiego amerykańskiego węglowca „Cyclops” (wyporność 19600 ton) z trzystoma osobami na pokładzie
styczeń 1921
odnalezienie pięciomasztowego, amerykańskiego szkunera „Carroll A. Deering” bez załogi
kwiecień 1925
zaginięcie japońskiego parowca „Raifuku Maru”
grudzień 1925
zaginięcie parowca „Cotopaxi” podczas rejsu z Charlestonu do Hawany
marzec 1926
zaginięcie parowego frachtowca „Suduffco”
październik 1931
zaginięcie norweskiego statku „Stavenger”
kwiecień 1932
odnalezienie 50 mil na południe od Bermudów opuszczonego, dwumasztowego, szkunera rybackiego „John & Mary”
sierpień 1935
odnalezienie opuszczonego przez załogę amerykańskiego jachtu „La Dahama”
luty 1940
odnalezienie zniszczonego szkunera „Gloria Colita” bez załogi
listopad 1941
zaginięcie amerykańskiego frachtowca „Proteus”
grudzień 1941
zaginięcie amerykańskiego frachtowca „Nereus”
październik 1944
odnalezienie opuszczonego przez załogę kubańskiego statku „Rubicon”
grudzień 1945

zaginięcie pięciu amerykańskich samolotów torpedowo-bombowych Grumman TBF Avenger oraz wysłanego na ratunek hydroplanu Martin Mariner PBM-5.
grudzień 1946
odnalezienie opuszczonego szkunera „City Belle”
5 grudnia 1947
zaginięcie amerykańskiego bombowca typu „Superforteca”
30 stycznia 1948
zaginięcie lecącego z Londynu do Hawany samolotu „Star Tiger” typu Avro Tudor IV
marzec 1948
zaginięcie Alberta Snidera – znanego amerykańskiego dżokeja podczas wędkowania z niewielkiej łodzi w pobliżu Florydy
28 grudnia 1948
zaginięcie samolotu DC-3 lecącego z San Juan (Puerto Rico) do Miami na Florydzie w odległości ok. 50 mil od celu podróży
17 stycznia 1949
zaginięcie samolotu „Star Ariel” (typ: Avro Tudor IV) podczas lotu z Bermudów na Jamajkę
styczeń 1950
zaginięcie amerykańskiego samolotu transportowego C-124 „Globemaster” z 53 ludźmi na pokładzie
czerwiec 1950
zaginięcie kostarykańskiego motorowca „Sandra” wraz z jedenastoosobową załogą
luty 1953
zaginięcie brytyjskiego samolotu transportowego typu „York” z 39 osobami na północ od Trójkąta Bermudzkiego
październik 1954
zaginięcie amerykańskiego wojskowego samolotu transportowego „Super Constellation” z 42 osobami
grudzień 1954
zaginięcie przewożącego siarkę statku „Southern Districts” z 24-osobową załogą
wrzesień 1955
odnalezienie w okolicach Bermudów opuszczonego przez załogę, dwudziestodwumetrowego jachtu „Connemara IV”
9 listopada 1956
zaginięcie patrolowego bombowca amerykańskiej marynarki wojennej typu „Martin Marlin P-5M” z dziesięcioosobową załogą
styczeń 1958
zaginięcie jachtu „Revonoc” dowodzonego przez doświadczonego żeglarza i milionera Harveya Conovera
styczeń 1962
zaginięcie amerykańskiej „latającej cysterny” typu KB-50 wraz z dziewięcioosobową załogą podczas lotu z bazy lotniczej Langey na Azory
luty 1963
zaginięcie w okolicach Florydy amerykańskiego statku do przewozu płynnej siarki „Marine Sulphur Queen” wraz z liczącą 39 osób załogą
lipiec 1963
zaginięcie na Morzu Karaibskim statku „Sno’Boy” z 55 pasażerami
28 sierpnia 1963
katastrofa dwóch amerykańskich „latających cystern” KC-135 na południowy zachód od Bermudów
czerwiec 1965
zaginięcie wojskowego samolotu Fairchild C-119 Flying Boxcar z dziesięcioma osobami na pokładzie w okolicy południowych Bahamów
styczeń 1967
zaginięcie w przeciągu tygodnia trzech małych samolotów pasażerskich wraz z pilotami i łącznie ośmioma pasażerami.
grudzień 1967
zaginięcie łodzi spacerowej „Witchcraft” z dwoma pasażerami, w odległości ok. 1 mili od Miami Beach
maj 1968
zatonięcie amerykańskiego okrętu podwodnego z napędem atomowym USS Scorpion w odległości ok. 400 mil na południowy zachód od Azorów
lipiec 1969
odnalezienie pięciu opuszczonych jachtów, w tym trimaranu „Teignmouth Electron”, na którym Donald Crowhurst brał udział w regatach samotnych żeglarzy dookoła świata
listopad 1970
zaginięcie awionetki typu Piper Comanche lecącej z lotniska West Palm Beach na Jamajkę.
październik 1971
zaginięcie na Morzu Karaibskim dominikańskiego statku „El Caribe” z 30 osobami na pokładzie


Przypisy |




  1. ab Lawrence David Kusche: The Bermuda Triangle Mystery Solved. 1975. ISBN 0-87975-971-2.


  2. Bermuda Triangle.


  3. USCG: Frequently Asked Questions.


  4. Christopher Columbus: Log Excerpts, www.franciscan-archive.org [dostęp 2017-11-27] .


  5. How Brilliant Computer Scientists Solved the Bermuda Triangle Mystery – Salem-News.Com, www.salem-news.com [dostęp 2017-11-27] .


  6. ab Newsletter of the Experimental Aircraft Association, 174 (Feb. 1996) (ang.). [dostęp październik 2010].


  7. ab Cesare Marchetti, Jesse Ausubel: Methane: The linchpin in the AF447 tragedy? (ang.). 23 czerwca 2009. [dostęp 26 października 2010].


  8. Lawrence David Kusche,Trójkąt Bermudzki zagadka rozwiązana, Państwowe Wydawnictwo „Iskry”, Warszawa 1983 ​ISBN 83-207-0609-2​.


  9. Charles Berlitz, Trójkąt Bermudzki i inne tajemnice. Wydawnictwo Pandora 1993, ​ISBN 83-900427-7-0​.



Linki zewnętrzne |






  • Trójkąt Bermudzki na Google Maps







這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna