Gotha G.IV
| ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | Cesarstwo Niemieckie | |
Producent | Gothaer Waggonfabrik | |
Typ | Samolot bombowy | |
Konstrukcja | dwupłat o konstrukcji mieszane, podwozie – stałe | |
Załoga | 3 (pilot, obserwator, strzelec pokładowy) | |
Historia | ||
Data oblotu | 1916 | |
Lata produkcji | 1917-1919 | |
Dane techniczne | ||
Napęd | 2 silniki rzędowe Mercedes D.IVa | |
Moc | 260 KM (191 kW, każdy) | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 23,71 m (górny płat) 21,90 m (dolny płat) | |
Długość | 12,36 m | |
Wysokość | 4,30 m | |
Powierzchnia nośna | 89,50 m² | |
Masa | ||
Własna | 2400 kg | |
Startowa | 3635 kg | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 135 km/h | |
Prędkość przelotowa | 110 km/h | |
Prędkość wznoszenia | 4,2 m/s | |
Pułap | 5000 m | |
Zasięg | 700 km | |
Długotrwałość lotu | 4 godz. | |
Dane operacyjne | ||
Uzbrojenie | ||
2 karabiny maszynowe Spandau kal. 7,92 mm (ruchome) 300 – 500 kg bomb | ||
Użytkownicy | ||
Cesarstwo Niemieckie Polska |
Gotha G.IV – niemiecki średni samolot bombowy z okresu I wojny światowej
Spis treści
1 Historia
2 Użycie
3 Opis konstrukcji
4 Przypisy
Historia |
W czasie I wojny światowej lotnictwo niemieckie wobec niesprawdzenia się koncepcji bombardowań strategicznych przy pomocy sterowców, już na początku 1915 roku zwróciło się do wytwórni lotniczych o podjęcie produkcji samolotów bombowych mogących je zastąpić.
Produkcję tego typu samolotów w układzie dwupłata podjęła się wytwórnia Gothäer Wagonfabrik AG. Już w styczniu 1915 roku inż. Oskar Ursinus i inż. Helmut Friedel opracowali prototyp dwusilnikowego samolotu bombowego, który oznaczono jako Gotha G.I. Następnie w 1916 roku zbudowano kolejny prototyp oznaczony jako Gotha G.II opracowany przez inż. Hansa Burkharda i inż. Karla Rösnera. Oba te prototypy nie spełniały jednak warunków dla samolotów bombowych zdolnych do bombardowań strategicznych na terytorium przeciwnika.
W wytwórni Gotha pomimo tych niepowodzeń opracowano jednak kolejny prototyp, który został opracowany na bazie produkowanego już seryjnie samolotu bombowego Friedrichshafen G.III[potrzebny przypis]. Samolot ten opracowano w 1916 roku i został on oznaczony jako Gotha G.IV.
Samolot Gotha G.IV spełniał warunki samolotu bombowego dla bombardowań strategicznych i został wprowadzony do produkcji seryjnej, która trwała do zakończenia I wojny światowej. Dane odnośnie produkcji są rozbieżne, według niektórych źródeł wyprodukowano 50 samolotów w wytwórni Gotha, 100 na licencji w LVG i 80 na licencji w Siemens-Schuckert Werke (SSW)[1].
Użycie |
Samoloty Gotha G.IV były systematycznie wprowadzane do użycia w lotnictwie niemieckim. 30 samolotów produkcji LVG dostarczono lotnictwu Austro-Węgier[1].
Po raz pierwszy wzięły one udział w bombardowaniu Anglii w lutym 1917 roku. Potem uczestniczyły w wyprawach bombowych na Londyn w maju i czerwcu 1917 roku.
W 1918 użyto tych samolotów w nocnych wyprawach bombowych na Londyn i Paryż oraz w dziennych wyprawach bombowych na terytorium Francji.
Jeden samolot Gotha G.IV nr 213/17 (później 100/17) został zdobyty przez siły polskie 16 stycznia 1919 po jego lądowaniu pod Nowym Tomyślem (wbrew niektórym informacjom, nie został zdobyty na lotnisku Ławica)[2][1]. W dniu 30 kwietnia 1920 roku wcielony do polskiej 21. Eskadry Niszczycielskiej. Był używany operacyjnie podczas wojny polsko-radzieckiej od 20 maja do 2 sierpnia 1920[1]. 31 sierpnia 1920 został uszkodzony przy lądowaniu, po czym nie został naprawiony[1]. Polska otrzymała jeszcze jeden G.IV w styczniu 1921 w ramach reparacji wojennych, ale nie był używany. Ponadto, dwa niemieckie G.IV przymusowo wylądowały w Polsce w 1919 roku, lecz jeden został zniszczony, a co do drugiego brak informacji o jego losie[1].
Opis konstrukcji |
Samolot Gotha G.IV był dwupłatowym samolotem bombowym o konstrukcji mieszanej.
Kadłub miał konstrukcję drewnianą, kratownicową i pokryty był płótnem. W jego przedniej części, wystającej przed komorę płatów, mieściła się wewnętrzna kabina obserwatora. Miała ona u góry otwór, przez który obserwator mógł obsługiwać zamontowany na obrotnicy ruchomy karabin maszynowy. Pod kabiną obserwatora i dolnym płatem znajdowały się zamki, na których podczepiano bomby. Za kabiną obserwatora pod górnym płatem znajdowała się odkryta kabina pilota, a za nią kabina strzelca. Strzelec obsługiwał zamontowany na obrotnicy ruchomy karabin maszynowy. Mógł on z niego prowadzić ogień do góry, na boki i dzięki podłużnemu otworowi w górnym pokryciu kadłuba i otworowi w dolnej części kadłuba również w dół, pod kątem 60º. Na końcu kadłuba zamontowano usterzenie klasyczne o konstrukcji metalowej.
Płaty o konstrukcji drewnianej dźwigarowej kryte płótnem. Lotki umieszczono na obu płatach. Płat górny miał większą rozpiętość.
Napęd samolotu stanowiły dwa silniki rzędowe umieszczone w gondolach z blach duraluminiowych zamocowanych do dolnego płata po obu stronach kadłuba.
Przypisy |
↑ abcdef Andrzej Morgała, Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924. Warszawa: Lampart, 1997. ISBN 83-86776-34-X, ss.183-186, 313
↑ Tomasz Kopański: Ławica rok 1919, w: Militaria czerwiec 1991, vol.1 no.1, s.30
|
|