Gare de Lille-Europe

Multi tool use
Dworzec kolejowy Lille Europe, jest dworcem przeznaczonym dla pociągów TGV, zbudowanym w centrum aglomeracji Lille, na linii LGV Nord. Jest on jest położony około 400 m na północ od głównej stacji kolejowej miasta – Lille-Flandres, z którą łączy go linia metra. Z dworca korzysta średnio 19000 podróżnych dziennie, co daje w rezultacie ok. 7 mln pasażerów rocznie.
Dworzec został oddany do użytku w roku 1994, razem z kolejową linią dużych prędkości, łączącą Paryż, Londyn i Brukselę. Stanowi on część wielkiego kompleksu handlowo-usługowego Euralille. Dworzec posiada sześć torów, z czego dwa centralne służą pociągom przejeżdżającym przez stację bez zatrzymania, pozostałe cztery znajdują się przy dwóch peronach usytuowanych po obydwu stronach torów przelotowych. Hala dworca znajduje nad torami. Dworzec bywa nazywany la gare aux courants d'air (dworzec przeciągów), gdyż konstrukcja hali nie jest całkowicie zamknięta.
Z dworca odjeżdżają pociągi Eurostar do Londynu i Brukseli oraz TGV do stacji Aéroport Charles-de-Gaulle 2 TGV, kontynuujące bieg do miast w południowej Francji (między innymi Marsylii, Bordeaux, Rennes, Nantes, Dijon, Montpellier, Lyon czy Grenoble). Większość bezpośrednich TGV relacji Lille – Paryż odjeżdża z dworca Lille-Flandres, z wyjątkiem pociągów zaczynających bieg w Calais, Boulogne-sur-Mer i Dunkierce. Ponadto z dworca odjeżdża kilka pociągów TER-GV – są to pociągi regionalne ale obsługiwane przez składy TGV do Arras, Verton przez Boulogne-sur-Mer, Dunkierki i Calais.
Pod dworcem znajduje się stacja metra, z charakterystycznymi freskami na wysokich na 10 m ścianach, przedstawiającymi zabytki z wielu miejsc w Europie.
Zobacz też |
LGV • TGV
- Gare de Lille-Flandres
- Lille
Dworce TGV
|
|
LGV Sud-Est |
Le Creusot-Montceau-les-Mines-Montchanin TGV • Mâcon-Loché TGV
|
 |
|
LGV Atlantique |
Massy TGV • Vendôme-Villiers-sur-Loir TGV • Futuroscope
|
|
LGV Nord |
TGV Haute-Picardie • Lille-Europe • Calais-Fréthun
|
|
LGV Interconnexion |
Aéroport Charles-de-Gaulle 2 TGV • Marne-la-Vallée - Chessy
|
|
LGV Rhône-Alpes |
Lyon-Saint-Exupéry TGV • Valence-Rhône-Alpes-Sud TGV
|
|
LGV Méditerranée |
Avignon TGV • Aix-en-Provence TGV
|
|
LGV Est européenne |
Szampania-Ardeny TGV • Meuse TGV • Lorraine TGV
|
|
Portal:Transport szynowy • Portal:Francja
|
|
RDU,qHz5H0SqCHR Xu,NL7,1
這個網誌中的熱門文章
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...