LGV Nord






































Linia kolejowa nr LN3

LGV Nord

Mapa przebiegu linii kolejowej LN3

Dane podstawowe

Zarządca

RFF
Numer linii
LN3
Długość
320 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
25 kV 50 Hz AC

Prędkość maksymalna
220 - 300 km/h

Zdjęcie LKLN3
Wiadukt w pobliż Goussainville







Portal Portal Transport szynowy

LN 3, Ligne Nouvelle 3 (Nowa Linia nr. 3), także LGV Nord lub LGV Nord-Europe – francuska linia kolejowa dużych prędkości (LGV), łącząca Paryż z Lille oraz Brukselą i, poprzez Eurotunel, z Londynem.




Spis treści






  • 1 Dane o linii


  • 2 Pociągi


    • 2.1 Pociągi TGV


    • 2.2 Relacje




  • 3 Historia


  • 4 Zobacz też





Dane o linii |



  • Rok oddania do eksploatacji: 1993

  • Długość linii: 320 km.

    • Punkt początkowy: Gonesse, ok. 20 km, na północ od Paryża, połączenie z linią Paris-Nord – Creil – Amiens – Boulogne-sur-Mer,

    • Punkt końcowy: Fréthun, ok. 10 km na południe od Calais, połączenie z linią Calais – Boulogne-Sur-Mer oraz wjazd do Eurotunelu.

    • Odgałęzienia:

      • w Chennevières-lès-Louvres, ok. 25 km na północny zachód od Paryża, połączenie z linią LGV Interconnexion,

      • w Croisilles połączenie z linią Amiens – Arras (5 km),

      • w Fampoux, ok. 6 km na zachód od Arras, połączenie z linią Arras – Douai – Valenciennes,

      • w Lesquin, ok. 10 km na południe od Lille, połączenie z belgijską linią wysokich prędkości HSL 1 (12 km).

      • w Lille, na zachodniej granicy miasta, połączenie z dworcem Lille-Flandres,

      • w Oxelaëre, na północ od Hazebrouck, połączenie z linią Arras – Lens – Dunkierka,






  • Dworce:


    • TGV Haute-Picardie, na skrzyżowaniu autostrad A 1 i A 29, pomiędzy miastami Amiens i Saint-Quentin,


    • Lille-Europe w centrum metropolii Lille,


    • Calais-Fréthun, ok. 10 km na południe od Calais, dworzec posiada wspólny z linią Calais – Boulogne-sur-Mer.



  • System sygnalizacji: TVM 430.

  • Prędkość drogowa: 300 km/h.



Pociągi |



Pociągi TGV |


Na linii LGV Nord można spotkać następujące pociągi TGV:




  • TGV Réseau,

  • TGV Thalys PBA i PBKA,


  • TGV Eurostar,


Niektóre pociągi są ponadto obsługiwane przez jednostki:



  • TGV Duplex

  • TGV Atlantique

  • TGV Sud-Est



Relacje |



  • z Paryża, dworzec Gare du Nord:

    • Lille:

      • do dworca Lille-Flandres: czas jazdy 1:04,

      • do dworca Lille-Europe: 1:01,



    • do Arras: 0:50,
      • do Douai 1:10,

        • do Valenciennes: 1:45,

        • do Lens: 1:05,
          • do Dunkierki: 1:05,





    • do Calais: 1:25,
      • do Boulogne-sur-Mer: 1:58,


    • do Brukseli: 1:25 (Thalys),

      • do Antwerpii: 2:10,
        • do Rotterdamu: 3:10,
          • do Amsterdamu: 4:10,



      • do Liège: 2:27,
        • do Kolonii: 3:55.




    • do Ashford: 1:57 (Eurostar),
      • do Londynu: 2:35,




  • pozostałe relacje:

    • Lille – Bruksela: 0:39,

    • Bruksela – Londyn: 2:00,

    • Lille – Londyn: 1:40

    • Lille – Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle: 0:52,

    • Lille – Lyon: 2:55,
      • Lille – Marsylia: 4:29.


    • Oraz kilkadziesiąt innych relacji Bruksela/Lille – południe Francji.





Historia |


Budowa linii nieodłącznie związana jest z podjęciem budowy Eurotunelu. Przebieg linii ustalono, dając priorytet połączeniom Bruksela – Londyn i Lille – Londyn, co wymusiło budowę linii między Paryżem a Lille po jak najkrótszej trasie. Zdecydowano się na budowę nowej linii wzdłuż autostrady A 1, co spowodowało, że na odcinku 250 km nie przebiega ona w pobliżu żadnego większego miasta. Z takiego obrotu spraw niezadowoleni byli szczególnie mieszkańcy miasta Amiens, którzy organizowali, bez powodzenia, liczne kampanie i protesty mające wymusić zmianę planowanego przebiegu LGV Nord.


Budowa linii dała impuls do rozwoju metropolii Lille i całemu regionowi Nord, który przeżywał wtedy kłopoty związane z upadkiem przemysłu górniczego. Stała się też zalążkiem europejskiej sieci szybkiej kolei, łącząc aglomeracje Amsterdamu, Brukseli, Londynu i Paryża.



Zobacz też |



  • TGV


  • Eurostar • Thalys

  • Eurotunnel


  • Gare du Nord • TGV Haute-Picardie • Lille-Europe • Calais-Fréthun





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna