LN 3, Ligne Nouvelle 3(Nowa Linia nr. 3), także LGV Nord lub LGV Nord-Europe – francuska linia kolejowa dużych prędkości (LGV), łącząca Paryż z Lille oraz Brukselą i, poprzez Eurotunel, z Londynem.
Spis treści
1Dane o linii
2Pociągi
2.1Pociągi TGV
2.2Relacje
3Historia
4Zobacz też
Dane o linii |
Rok oddania do eksploatacji: 1993
Długość linii: 320 km.
Punkt początkowy: Gonesse, ok. 20 km, na północ od Paryża, połączenie z linią Paris-Nord – Creil – Amiens – Boulogne-sur-Mer,
Punkt końcowy: Fréthun, ok. 10 km na południe od Calais, połączenie z linią Calais – Boulogne-Sur-Mer oraz wjazd do Eurotunelu.
Odgałęzienia:
w Chennevières-lès-Louvres, ok. 25 km na północny zachód od Paryża, połączenie z linią LGV Interconnexion,
w Croisilles połączenie z linią Amiens – Arras (5 km),
w Fampoux, ok. 6 km na zachód od Arras, połączenie z linią Arras – Douai – Valenciennes,
w Lesquin, ok. 10 km na południe od Lille, połączenie z belgijską linią wysokich prędkości HSL 1 (12 km).
w Lille, na zachodniej granicy miasta, połączenie z dworcem Lille-Flandres,
w Oxelaëre, na północ od Hazebrouck, połączenie z linią Arras – Lens – Dunkierka,
Dworce:
TGV Haute-Picardie, na skrzyżowaniu autostrad A 1 i A 29, pomiędzy miastami Amiens i Saint-Quentin,
Lille-Europe w centrum metropolii Lille,
Calais-Fréthun, ok. 10 km na południe od Calais, dworzec posiada wspólny z linią Calais – Boulogne-sur-Mer.
System sygnalizacji: TVM 430.
Prędkość drogowa: 300 km/h.
Pociągi |
Pociągi TGV |
Na linii LGV Nord można spotkać następujące pociągi TGV:
TGV Réseau,
TGV Thalys PBA i PBKA,
TGV Eurostar,
Niektóre pociągi są ponadto obsługiwane przez jednostki:
TGV Duplex
TGV Atlantique
TGV Sud-Est
Relacje |
z Paryża, dworzec Gare du Nord:
Lille:
do dworca Lille-Flandres: czas jazdy 1:04,
do dworca Lille-Europe: 1:01,
do Arras: 0:50,
do Douai 1:10,
do Valenciennes: 1:45,
do Lens: 1:05,
do Dunkierki: 1:05,
do Calais: 1:25,
do Boulogne-sur-Mer: 1:58,
do Brukseli: 1:25 (Thalys),
do Antwerpii: 2:10,
do Rotterdamu: 3:10,
do Amsterdamu: 4:10,
do Liège: 2:27,
do Kolonii: 3:55.
do Ashford: 1:57 (Eurostar),
do Londynu: 2:35,
pozostałe relacje:
Lille – Bruksela: 0:39,
Bruksela – Londyn: 2:00,
Lille – Londyn: 1:40
Lille – Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle: 0:52,
Lille – Lyon: 2:55,
Lille – Marsylia: 4:29.
Oraz kilkadziesiąt innych relacji Bruksela/Lille – południe Francji.
Historia |
Budowa linii nieodłącznie związana jest z podjęciem budowy Eurotunelu. Przebieg linii ustalono, dając priorytet połączeniom Bruksela – Londyn i Lille – Londyn, co wymusiło budowę linii między Paryżem a Lille po jak najkrótszej trasie. Zdecydowano się na budowę nowej linii wzdłuż autostrady A 1, co spowodowało, że na odcinku 250 km nie przebiega ona w pobliżu żadnego większego miasta. Z takiego obrotu spraw niezadowoleni byli szczególnie mieszkańcy miasta Amiens, którzy organizowali, bez powodzenia, liczne kampanie i protesty mające wymusić zmianę planowanego przebiegu LGV Nord.
Budowa linii dała impuls do rozwoju metropolii Lille i całemu regionowi Nord, który przeżywał wtedy kłopoty związane z upadkiem przemysłu górniczego. Stała się też zalążkiem europejskiej sieci szybkiej kolei, łącząc aglomeracje Amsterdamu, Brukseli, Londynu i Paryża.
Zobacz też |
TGV
Eurostar • Thalys
Eurotunnel
Gare du Nord • TGV Haute-Picardie • Lille-Europe • Calais-Fréthun
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...