Karel Poborský (wym. [ˈkarɛl ˈpoborskiː]i; ur. 30 marca 1972 w Jindřichowym Hradcu) – czeski piłkarz występujący na pozycji pomocnika.
Spis treści
1Kariera klubowa
2Kariera reprezentacyjna
3Życie prywatne
4Ciekawostki
5Linki zewnętrzne
Kariera klubowa |
Początkowo grał jako junior w drużynach z miasta Třeboň. Swoją zawodową karierę rozpoczynał w Czeskich Budziejowicach, gdzie grał w Dynamo. Potem reprezentował barwy Viktorii Žižkov i Slavii Praga, z którą w 1996 roku zdobył mistrzostwo Czech. W tym roku wystąpił też na Mistrzostwach Europy w Anglii, na których zdobył ze swoją reprezentacją srebro. Po turnieju Karel przeniósł się do Manchesteru United, z którym wygrał Premiership w 1997 roku. Spędził tam jednak tylko półtora roku, by potem przenieść się do portugalskiej Benfiki. Później reprezentował barwy S.S. Lazio, a w 2002 roku powrócił do ligi czeskiej, do Sparty Praga. W 2005 po konflikcie w klubie został odwołany z pierwszej drużyny Sparty i w połowie sezonu przeniósł się do drugoligowego Dynama Czeskie Budziejowice, którego był współwłaścicielem. Przy istotnym udziale Poborskiego, klub awansował do najwyższej klasy rozgrywkowej. 28 maja 2007 roku, będąc zawodnikiem Dynama Czeskie Budziejowice zakończył karierę piłkarską.
Kariera reprezentacyjna |
Poborský jest piłkarzem, który rozegrał najwięcej spotkań w historii czeskiej reprezentacji, bo aż 118. Zadebiutował w meczu z Turcją w 1994 roku (pierwszy mecz czeskiej reprezentacji po rozpadzie Czechosłowacji). Grał na trzech Mistrzostwach Europy: w 1996, 2000 i 2004 roku, będąc zawsze jednym z najlepszych zawodników reprezentacji Czech. Dzięki wygranemu barażowi z Norwegią po raz pierwszy awansował do finałów Mistrzostw Świata, które odbyły się w 2006 roku w Niemczech.
Życie prywatne |
Z żoną Marcelą mają dwoje dzieci: córkę Klarę oraz syna Patrika.
Ciekawostki |
Porozumiewa się pięcioma językami: czeskim, angielskim, portugalskim, włoskim oraz niemieckim.
Jego wielką pasją są tenis i narty.
W 1996 roku uznano go najlepszym piłkarzem Czech ex aequo z Patrikiem Bergerem.
Podczas swojej kariery chorował na boreliozę.
Linki zewnętrzne |
Karel Poborský w bazie National Football Teams (ang.)
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...