Formuła 1 Sezon 1998
| ||
Mika Häkkinen podczas Grand Prix Hiszpanii w 1998 roku | ||
| Inauguracja | 8 marca | |
| Zakończenie | 1 listopada | |
| Liczba wyścigów | 16 | |
| Mistrzowie | ||
| Kierowcy | Mika Häkkinen | |
| Konstruktorzy | McLaren | |
Poprzedni sezon • Następny sezon | ||
Sezon 1998 Formuły 1 – 49 sezon o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się 8 marca w Australii, natomiast zakończył 1 listopada w Japonii. Tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył Fin, Mika Häkkinen. Mistrzostwo konstruktorów przypadło brytyjskiej ekipie McLaren.
Spis treści
1 Lista Startowa
1.1 Zmiany wśród zespołów
1.2 Zmiany wśród kierowców
2 Eliminacje
2.1 Zmiany w kalendarzu
3 Wyniki
3.1 Najlepsze wyniki Grand Prix
3.2 Klasyfikacje szczegółowe
3.2.1 Kierowcy
3.2.2 Konstruktorzy
4 Zobacz też
Lista Startowa |
| Zespół | Konstruktor | Samochód | Silnik (3.0l V10) | Opony | Nr | Kierowcy wyścigowi | Rundy | Kierowcy rezerwowi |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Williams-Mecachrome | FW20 | GC37-01 | G | 1 | 1–16 | |||
| 2 | 1–16 | |||||||
Ferrari | F300 | 047 | G | 3 | 1–16 | |||
| 4 | 1–16 | |||||||
Benetton-Playlife | B198 | GC37-01 | B | 5 | 1–16 | |||
| 6 | 1–16 | |||||||
McLaren-Mercedes | MP4/13 | FO 110G | B | 7 | 1–16 | |||
| 8 | 1–16 | |||||||
Jordan-Mugen Honda | 198 | MF-301HC | G | 9 | 1–16 | |||
| 10 | 1–16 | |||||||
Prost-Peugeot | AP01 | A16 | B | 11 | 1–16 | |||
| 12 | 1–16 | |||||||
Sauber-Petronas | C17 | SPE-01D | G | 14 | 1–16 | |||
| 15 | 1–16 | |||||||
Arrows | A19 | T2-F1 | B | 16 | 1–16 | |||
| 17 | 1–16 | |||||||
Stewart-Ford | SF02 | VJ Zetec-R | B | 18 | 1–16 | |||
| 19 | 1–7 | |||||||
| 8–16 | ||||||||
Tyrrell-Ford | 026 | JD Zetec-R | G | 20 | 1–16 | |||
| 21 | 1–16 | |||||||
Minardi-Ford | M198 | JD Zetec-R | B | 22 | 1–16 | |||
| 23 | 1–16 | |||||||
| Zespół | Konstruktor | Samochód | Silnik (3.0l V10) | Opony | Nr | Kierowcy wyścigowi | Rundy | Kierowcy rezerwowi |
Zmiany wśród zespołów |
- W związku z odejściem dostawcy silników Renault i przyjściem na jego miejsce Mecachrome i Playlife, ekipy Williams (oprócz tego zmienił sponsora tytularnego na firmę Winfield) i Benetton (odpowiednio) zawarły z nimi kontrakt.
- Zespół Minardi zmieniło dostawcę silników na firmę Ford.
- Team Arrows postanowił wyprodukować własne jednostki.
Zmiany wśród kierowców |
Giancarlo Fisichella i Alexander Wurz zastąpili w ekipie Benettona Jeana Alesi i Gerharda Bergera. Francuz przeszedł do szwajcarskiego zespołu Sauber, natomiast Austriak postanowił zakończyć karierę.- W związku z zerwaniem kontraktu między Mugen-Honda, a Prostem, francuska ekipa automatycznie zakończyła współpracę z Japończykiem Shinji Nakano. Jego miejsce zajął Włoch, Jarno Trulli, natomiast Japończyk zajął ostatni wolny kokpit w zespole Minardi. Skład włoskiego teamu dopełnił Argentyńczyk, Esteban Tuero.
- Zespół Jordan wzbogacił się o byłego mistrza świata, Damona Hilla. Miejsce Brytyjczyka w Arrowsie zajął Fin, Mika Salo.
- Brazylijczyk Ricardo Rosset po wymuszonym zerwaniu kontraktu z ekipą Lola (bankructwo), znalazł dla siebie miejsce w zespole Tyrrell Racing. Jego kolegą zespołowym został debiutant, Toranosuke Takagi.
- Holender Jos Verstappen w połowie sezonu zastąpił w ekipie Stewart Duńczyka, Jana Magnussena.
Eliminacje |
| Grand Prix | Tor | Data | ||
|---|---|---|---|---|
| 1 | GP Australii | 8 marca | Wyniki | |
| 2 | GP Brazylii | 29 marca | Wyniki | |
| 3 | GP Argentyny | 12 kwietnia | Wyniki | |
| 4 | GP San Marino | 26 kwietnia | Wyniki | |
| 5 | GP Hiszpanii | 10 maja | Wyniki | |
| 6 | GP Monako | 24 maja | Wyniki | |
| 7 | GP Kanady | 7 czerwca | Wyniki | |
| 8 | GP Francji | 28 czerwca | Wyniki | |
| 9 | GP Wielkiej Brytanii | 12 lipca | Wyniki | |
| 10 | GP Austrii | 26 lipca | Wyniki | |
| 11 | GP Niemiec | 2 sierpnia | Wyniki | |
| 12 | GP Węgier | 16 sierpnia | Wyniki | |
| 13 | GP Belgii | 30 sierpnia | Wyniki | |
| 14 | GP Włoch | 13 września | Wyniki | |
| 15 | GP Luksemburga | 27 września | Wyniki | |
| 16 | GP Japonii | 1 listopada | Wyniki |
Zmiany w kalendarzu |
- Z kalendarza usunięto rundę o Grand Prix Europy, która dotychczas odbywała się na hiszpańskim torze Jerez de la Frontera. Mimo tej sytuacji wyścig na torze Nürburgring nie powrócił do swej dawnej nazwy.
- Eliminacja o Grand Prix Austrii została przesunięta z września na lipiec.
Grand Prix Niemiec przesunięto z lipca na sierpień.
Grand Prix Japonii zostało przesunięte z września na listopad.- Zamieniono kolejność pomiędzy Grand Prix Monako, a Grand Prix Hiszpanii.
Wyniki |
Najlepsze wyniki Grand Prix |
| Nr | Nazwa rundy | Pole Position | Najszybsze okrążenie | Zwycięzca wyścigu | Najlepszy konstruktor | Wyniki |
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Wyniki | |||||
2 | Wyniki | |||||
3 | Wyniki | |||||
4 | Wyniki | |||||
5 | Wyniki | |||||
6 | Wyniki | |||||
7 | Wyniki | |||||
8 | Wyniki | |||||
9 | Wyniki | |||||
10 | Wyniki | |||||
11 | Wyniki | |||||
12 | Wyniki | |||||
13 | Wyniki | |||||
14 | Wyniki | |||||
15 | Wyniki | |||||
16 | Wyniki |
Klasyfikacje szczegółowe |
Kierowcy |
Legenda oznaczeń w tabelach dotyczących wyników w sportach motorowych Wyświetl szablon na nowej stronie | |
|---|---|
| Oznaczenie | Wyjaśnienie |
| Złoty | Zwycięzca lub mistrzostwo |
| Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrzostwo |
| Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
| Zielony | Ukończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobył co najmniej jeden punkt na przestrzeni sezonu, poza trzema powyższymi opcjami) |
| Niebieski | Ukończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył co najmniej jednego punktu na przestrzeni sezonu) |
| Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
| Nie prekwalifikował się (NPK) | |
| Różowy | Nie ukończył (NU) |
| Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
| Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
| Wykluczony (WYK/EX) | |
| Biały | Nie wystartował (NW) |
| Kontuzjowany (K/INJ) | |
| Wyścig odwołany (OD/C) | |
| Bez koloru (domyślny #F8F8F8) | Został wycofany (WYC/WD) |
| Nie przybył (NP/DNA) | |
| Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
| Nie został zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
| * | Sezon w trakcie |
Lista systemów punktacji Formuły 1 | |
|
Konstruktorzy |
| Poz. | Konstruktor | # | AUS | BRA | ARG | SMR | ESP | MON | CAN | FRA | GBR | AUT | GER | HUN | BEL | ITA | LUX | JPN | Punkty |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 7 | 2 | 2 | 6 | 1 | 2 | NU | NU | 6 | NU | 2 | 2 | 2 | 7 | NU | 3 | 3 | 156 | |
| 8 | 1 | 1 | 2 | NU | 1 | 1 | NU | 3 | 2 | 1 | 1 | 6 | NU | 4 | 1 | 1 | |||
| 2 | 3 | NU | 3 | 1 | 2 | 3 | 10 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | NU | 1 | 2 | NU | 133 | |
| 4 | 4 | 8 | 3 | 3 | NU | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 8 | NU | NU | 2 | 4 | 2 | |||
| 3 | 1 | 5 | 7 | NU | 4 | 6 | 5 | 10 | 4 | 7 | 6 | 3 | 3 | NU | NU | 8 | 6 | 38 | |
| 2 | 3 | 5 | 9 | 5 | 8 | NU | NU | 15 | NU | NU | 9 | 5 | 4 | 7 | 5 | 5 | |||
| 4 | 9 | 8 | DK | 8 | 10 | NU | 8 | NU | NU | NU | 7 | 4 | 4 | 1 | 6 | 9 | 4 | 34 | |
| 10 | NU | NU | NU | 7 | 11 | NU | NU | 16 | 6 | 5 | 6 | 9 | 2 | 3 | NU | NU | |||
| 5 | 5 | NU | 6 | 7 | NU | NU | 2 | 2 | 9 | 5 | NU | 7 | 8 | NU | 8 | 6 | 8 | 33 | |
| 6 | 7 | 4 | 4 | NU | 4 | NU | 4 | 5 | 4 | 9 | 11 | 16 | NU | NU | 7 | 9 | |||
| 6 | 14 | NU | 9 | 5 | 6 | 10 | 12 | NU | 7 | NU | NU | 10 | 7 | 3 | 5 | 10 | 7 | 10 | |
| 15 | 6 | 11 | NU | NU | 7 | 7 | NU | 8 | NU | 8 | NU | 10 | NU | NU | NU | 10 | |||
| 7 | 16 | NU | NU | NU | NU | NU | 6 | 9 | 14 | NU | NU | NU | 11 | 5 | NU | NU | NU | 6 | |
| 17 | NU | NU | NU | 9 | NU | 4 | NU | 13 | NU | NU | 14 | NU | NW | NU | 14 | NU | |||
| 8 | 18 | NU | NU | 10 | NU | 5 | NU | 5 | 10 | NU | NU | NU | NU | NW | 10 | 11 | NU | 5 | |
| 19 | NU | 10 | NU | NU | 12 | NU | 6 | 12 | NU | NU | NU | 13 | NU | NU | 13 | NU | |||
| 9 | 11 | 9 | NU | 15 | 11 | 16 | NU | NU | 11 | NU | NU | 15 | 12 | NW | NU | 12 | 11 | 1 | |
| 12 | NU | NU | 11 | NU | 9 | NU | NU | NU | NU | 10 | 12 | NU | 6 | 13 | NU | 12 | |||
| 10 | 22 | NU | NU | 13 | NU | 14 | 9 | 7 | 17 | 8 | 11 | NU | 15 | 8 | NU | 15 | NU | 0 | |
| 23 | NU | NU | NU | 8 | 15 | NU | NU | NU | NU | NU | 16 | NU | NU | 11 | NS | NU | |||
| 11 | 20 | NU | NU | 14 | NU | NZ | NZ | 8 | NU | NU | 12 | NZ | NZ | NW | 12 | NU | NZ | 0 | |
| 21 | NU | NU | 12 | NU | 13 | 11 | NU | NU | 9 | NU | 13 | 14 | NU | 9 | 16 | NU | |||
| Poz. | Konstruktor | # | AUS | BRA | ARG | SMR | ESP | MON | CAN | FRA | GBR | AUT | GER | HUN | BEL | ITA | LUX | JPN | Punkty |
Zobacz też |
- Historia Formuły 1
| ||||
| ||||