Wii






































































Wii


Wii.svg


Wii console.png

Typ

konsola gier wideo
Producent

Nintendo

Generacja

siódma
Premiera

A.Płn. i Płd. 19 listopada 2006
JPN 2 grudnia 2006
AUS ITA 7 grudnia 2006
EUR 8 grudnia 2006

CPU
bazujący na IBM PowerPC[1]"Broadway"

GPU

ATI "Hollywood"

Pamięć operacyjna
64 MB pamięci RAM GDDR3
512 MB wbudowanej pamięci flash
karta pamięci GameCube
karta Secure Digital

Nośniki danych
12-centymetrowe dyski optyczne Wii
8 centymetrowe dyski optyczne Nintendo GameCube
Kontrolery

Wii Remote, Wii Balance Board, Nintendo GameCube controller (maks. 4)
Komunikacja,
gniazda

Wi-Fi
Bluetooth
USB 2.0 x2
Adapter sieci lokalnej (podłączany przez USB)

Wsteczna
kompatybilność

Nintendo GameCube, Virtual Console
Serwisy
internetowe

Nintendo Wi-Fi Connection
WiiConnect24
Virtual Console
Kanały Wii

Sprzedanych
jednostek
101,23 mln[2]
Poprzednik

Nintendo GameCube
Następca

Wii U

Wii (wym. jak ang. we; IPA: [wiː]) – konsola gier wideo zaprojektowana i produkowana przez japońską firmę Nintendo. Początkowo znana pod nazwą Revolution jest następczynią Nintendo GameCube.


Konsola posiada bezprzewodowy kontroler – pilot Wii, który może być używany jako urządzenie wskazujące i może wykrywać ruch w trzech wymiarach. Ważnym elementem konsoli jest również usługa WiiConnect24, która pozwala na otrzymywanie wiadomości i uaktualnień za pośrednictwem Internetu.


Nintendo pierwszy raz wspomniało o konsoli w 2004 na konferencji prasowej przed E3, a pokazało ją po raz pierwszy publicznie na tych samych targach w 2005. W sierpniu 2005 podczas Tokyo Game Show Satoru Iwata pokazał prototyp kontrolera konsoli[3]. Na E3 w 2006 konsola wygrała jedną z przyznawanych nagród[4]. Od dnia 8 grudnia 2006 konsola była dostępna na rynkach gier w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych.




Spis treści






  • 1 Wydanie


    • 1.1 Tytuły startowe


    • 1.2 Nazwa


    • 1.3 Ekspansja rynkowa


    • 1.4 Odbiór




  • 2 Sprzęt


    • 2.1 Kontroler Wii


    • 2.2 Specyfikacja techniczna


    • 2.3 Problemy prawne




  • 3 Możliwości


    • 3.1 Kanały Wii


    • 3.2 Wsteczna kompatybilność


    • 3.3 Połączenie z Nintendo DS


    • 3.4 Ochrona rodzicielska


    • 3.5 Połączenie bezprzewodowe


    • 3.6 Firmware




  • 4 Black Wii


  • 5 Biblioteka oprogramowania


  • 6 Zobacz też


  • 7 Przypisy


  • 8 Linki zewnętrzne





Wydanie |



 Osobny artykuł: Wydanie Wii.

W dniach 14 i 15 sierpnia 2006 Nintendo wydało oświadczenia ujawniające daty wydania konsoli na rynkach w Japonii, Ameryce Północnej i Południowej, Australazji (Oceanii), Azji i Europie, włączając w to daty, ceny i metody dystrybucji.


7 czerwca 2006 Nintendo ujawniło, że ma plan na wydanie 6 milionów jednostek konsoli i 17 milionów kopii oprogramowania dla konsoli do końca roku fiskalnego (do 31 marca 2007)[5]. Plan obejmował sprzedaż czterech milionów konsoli do końca kalendarzowego roku 2006[6]. 14 września 2006 oświadczono, że większa część dystrybuowanych konsoli znajdzie się w obydwu Amerykach[7].


Pod koniec grudnia 2006 w Wielkiej Brytanii w magazynach nadal dostępna była ograniczona liczba konsoli, przez co wiele sklepów nie mogło wysłać ich nawet do osób, które zamówiły ją jeszcze w przedsprzedaży[8]. Polski dystrybutor konsoli, firma Lukas Toys, określa poziom jej dostępności jako "katastrofalny"[9]. Ze względu jednak na brak kampanii reklamowej w Polsce nie ma problemów z jej zdobyciem.


Aktualnie gry na Wii kosztują najwyżej 50 dolarów, choć mówiło się, że ceny gier na konsole siódmej generacji będą kształtować się w okolicach 60 dolarów[10].
















































































































Daty wydania i sugerowana cena detaliczna według regionów*
Region
Cena podczas wydania
Data wydania
Akcesoria
Cena wydania
W przeliczeniu na złote‡

Wii Remote

Nunchuk

Klasyczny kontroler

 Stany Zjednoczone

US$249,99[11]
721,72 zł

19 listopada 2006
US$39,99
US$19,99
US$19,99

 Kanada

CAD$279,95
692,04 zł
C$44,99
C$24,99
C$24,99

 Meksyk

MXN$4 499
1 203,93 zł (1 023,34 zł†)
-
-
-

 Gwatemala

QtzQ3 499
1 321,57 zł (1 162,98 zł†)
-
-
-

 Japonia

JP¥25 000
606,03 zł* (575,72 zł†)

2 grudnia 2006
¥3 800
¥1 800
¥1 800

 Australia

AUD$399,95
919,01 zł (827,12 zł†)

7 grudnia 2006
AU$69,95
AU$29,95
AU$29,95

 Nowa Zelandia

NZD$499,90
1 019,74 zł (892,28 zł†)
NZ$99,95
NZ$49,95
NZ$49,95

Unia Europejska Europa

€249
952,92 zł (762,34 zł†)

8 grudnia 2006
€39,99
€19,99
€19,99

 Irlandia

€259
991,19 zł (783,04 zł†)
€44
€25
€25

 Polska
1099 zł
1099,00 zł (900,82 zł†)
159 zł
99 zł
79 zł

 Wielka Brytania

GB£179
1018,26 zł (840,06 zł†)
£29,99
£14,99
£14,99

* Wszędzie, poza Japonią, razem z konsolą sprzedawana jest gra Wii Sports.



  • † W oznaczonych cenach usunięto wartości podatków dla ułatwienia porównania z obszarami, w których nie są nakładane podatki na produkty.

  • ‡ Przeliczenie na złotego według kursu walut na dzień 4 stycznia 2007.



Tytuły startowe |


14 listopada 2006 potwierdzono, że wraz z dniem premiery konsoli w Ameryce Północnej i Południowej, dostępnych będzie 21 tytułów oraz 12, które pojawią się w trakcie kolejnych premier, dając razem 33 tytuły wydane na start konsoli[12]. Gra Wii Sports dołączana jest do konsoli w każdym regionie poza Japonią.

































































Lista tytułów startowych wydanych w co najmniej trzech regionach
Tytuł gry
Region(y)[13][14]
Tytuł gry
Region(y)[13][14]

Avatar: The Last Airbender

A.Płn. A.Płd. AUS[15]

Call of Duty 3

A.Płn. A.Płd. EUR AUS

Auta

A.Płn. A.Płd. EUR AUS[15]

GT Pro Series

A.Płn. A.Płd. EUR

The Legend of Zelda: Twilight Princess

A.Płn. A.Płd. JPN EUR AUS

Madden NFL 07

A.Płn. A.Płd. EUR

Marvel: Ultimate Alliance

A.Płn. A.Płd. EUR

Monster 4x4 World Circuit

A.Płn. A.Płd. JPN EUR AUS

Need for Speed: Carbon

A.Płn. A.Płd. EUR

Rayman: Szalone Kórliki

A.Płn. A.Płd. JPN EUR AUS

Red Steel

A.Płn. A.Płd. JPN EUR AUS

SpongeBob SquarePants: Creature from the Krusty Krab

A.Płn. A.Płd. EUR [15]

Tony Hawk's Downhill Jam

A.Płn. A.Płd. EUR

Trauma Center: Second Opinion

A.Płn. A.Płd. JPN

Wii Play

JPN EUR AUS

Wii Sports

A.Płn. A.Płd. JPN EUR AUS

Wii Fit

JPN EUR USA


Nazwa |


Konsola początkowo znana była pod kodową nazwą "Revolution" do 27 kwietnia 2006, dosłownie przed rozpoczęciem targów E3[16]. Powołując się na zalecenia Nintendo nazwa to "po prostu Wii, nie Nintendo Wii". Wii jest pierwszą konsolą Nintendo reklamowaną poza Japonią bez nazwy firmy w jej znaku towarowym. Nintendo wyjaśnia podwójne użycie litery "i" w nazwie tym, że mają one przypominać dwóch graczy stojących obok siebie oraz tym, że reprezentują kontrolery konsoli. Firma podała wiele powodów wybrania tej nazwy od czasu jej ujawnienia, jednak najbardziej popularny jest:






Quote-alpha.png
Wii brzmi jak 'we' [w angielskim wymawiane jako "łi", znaczy "my"], co podkreśla [fakt], że konsola jest dla wszystkich. [Nazwa] Wii może być łatwo zapamiętana przez ludzi, nieważne, jakiego języka używają. Bez nieładu. Bez skracania. Po prostu Wii[17].

Pomimo usprawiedliwiania przez Nintendo nazwy producenci gier i media początkowo negatywnie odnosili się do zmiany. Preferowano używanie nazwy "Revolution" zamiast "Wii"[18]. Reggie Fils-Aime odpowiedział na reakcję dziennikarzy i producentów wyjaśniając:






Quote-alpha.png
Revolution jako nazwa nie była idealna. Była długa i, w niektórych językach, trudna do wymówienia. Więc chcieliśmy coś, co będzie proste, na temat, łatwe w wymowie i charakterystyczne. I tak powstała, jako nazwa dla konsoli, 'Wii'[19].

Wypowiedż Reggiego Fils-Aime na temat odbioru nazwy Wii:






Quote-alpha.png
Chciałbym podziękować wszystkim ludziom, którzy już pierwszego dnia wypowiedzieli się dobrze o tej nazwie. Obu.


Ekspansja rynkowa |


Nintendo ma nadzieję, że dotrze z konsolą do większej liczby odbiorców niż konsole konkurentów[20]. Podczas konferencji prasowej gry Dragon Quest IX Satoru Iwata powiedział, że "nie myślimy o walce z Sony, lecz o tym, jak wiele osób możemy przyciągnąć do gier. Jedyna rzecz, o jakiej myślimy, to nie przenośne konsole, systemy i tak dalej, lecz to, ile osób wcześniej niegrających wciągniemy w gry"[21].


Jest to odzwierciedlone w amerykańskich reklamach telewizyjnych (które tworzone były przez Stephena Gaghana) oraz internetowych. Slogany reklamowe to między innymi "Wii would like to play" (gra słów: "Chcemy się bawić", dosł. "Wii chce się bawić") i "Doświadcz nowych możliwości grania". Reklamy zaczęto nadawać 15 listopada 2006, a ich roczny koszt to 200 milionów dolarów[22].



Odbiór |


Na targach E3 w 2006 konsola Nintendo wygrała nagrodę Game Critics Awards Najlepszego na Targach oraz dla Najlepszego Sprzętu[4]. W grudniowym 2006 wydaniu magazynu Popular Science konsola została nagrodzona tytułem Zwycięzcy Głównej Nagrody Rozrywki Domowej[23]. Konsola otrzymała również nagrodę od telewizji Spike TV za "rewolucyjną technologię"[24].



Sprzęt |




Pudełka z konsolą Wii na wystawie sklepowej


Konsola Wii jest aktualnie najmniejszym stacjonarnym systemem Nintendo, mierząc 44 mm szerokości, 157 mm wysokości i 215,4 mm długości w ustawieniu poziomym bez dołączonego stojaka (z którym mierzy 55,4 mm szerokości, 44 mm wysokości i 225,6 mm szerokości). Są to wymiary podobne do trzech standardowych pudełek DVD położonych obok siebie. Konsola waży 1,2 kg[25], co oznacza, że jest najlżejszą spośród trzech konsoli siódmej generacji. Konsola może stać zarówno w pozycji poziomej, jak i pionowej. Prefiks oznaczeń części konsoli i jej akcesoriów to "RVL-" wzięty z pierwotnej nazwy konsoli, "Revolution"[26].


Z przodu konsoli dostępny jest świecący slot, w którym umieszcza się dyski z grami (zarówno 12 cm z grami na Wii i 8 cm z grami na Nintendo GameCube). Niebieskie światło w slocie oznacza, że konsola jest włączona, natomiast jego pulsowanie oznacza, że otrzymano nowe dane, na przykład wiadomości, przez usługę WiiConnect24. W przypadku grania lub w każdym innym przypadku światło jest wyłączone. Na tyle dostępne są dwa porty USB, a czytnik kart SD schowany jest pod pokrywą na przedzie konsoli. Karta SD może być używana do przechowywania zdjęć, zapisywania stanu gier oraz ściągniętych na Virtual Console gier. Dane Virtual Console nie mogą być odczytane na żadnej konsoli poza tą, z której zostały ściągnięte[27].


Nintendo dostarcza konsolę i Pilota Wii w różnych kolorach, włączając w to czarny, srebrny, zielony i czerwony[28][29], lecz początkowo konsola dostępna była jedynie w kolorze białym. Podczas E3 w 2006 r. pokazany został Pilot Wii w kolorze jasnoniebieskim. W porównaniu z aktualną wersją pilota, ta pokazywana na targach różniła się kilkoma szczegółami, jak na przykład rozmieszczeniem przycisków.


W pudełku z konsolą znaleźć można dodatkowo stojak, dzięki któremu można umieścić konsolę w pozycji pionowej, podkładkę stabilizującą, jeden Pilot Wii, jeden dołączany Nunchuk, jeden czujnik ruchu, wyjmowalną podstawkę pod czujnik ruchu, jeden zasilacz, dwie baterie AA, jeden kabel composite AV z wtyczkami RCA (component video i inne typy kabli dostępne są oddzielnie) i (wszędzie oprócz Japonii) kopia gry Wii Sports.


Rzecznik Nintendo potwierdził, że Nintendo planuje wydać wersję konsoli z obsługa formatu DVD-Video w Japonii. Wydanie tej edycji nie jest jeszcze zaplanowane w innych regionach. To potwierdza wcześniejsze oświadczenie firmy Sonic Solutions, w którym podano, że Nintendo wybrało ich oprogramowanie CinePlayer CE DVD Navigator do stworzenia tych możliwości. Choć do udostępnienia formatu DVD-Video w konsoli użyte zostanie odpowiednie oprogramowanie, taka zmiana "wymaga więcej, niż tylko aktualizacji firmware'u" i nie może być zaimplementowana tym samym przez sieć WiiConnect24[30].



Kontroler Wii |



 Osobny artykuł: Wii Remote.




Nunchuk oraz kontroler Wii Remote


Wii Remote to obsługiwany jedną ręką kontroler, korzystający z kombinacji przyspieszeniomierzy i detekcji podczerwieni (z matrycy diod LED w sensorbarze) do wykrywania swojej pozycji w trójwymiarowej przestrzeni. Urządzenie pozwala na kontrolowanie gry zarówno za pomocą ruchów ręką, jak i tradycyjne naciskanie przycisków. Kontroler łączy się z konsolą za pomocą technologii Bluetooth i wykorzystuje force feedback, 4 kB pamięci trwałej[31] i wewnętrzny głośnik. Do kontrolera można podłączyć inne urządzenia z pomocą stworzonego specjalnie dla Wii Remote'a portu. Jednym z takich urządzeń jest Nunchuk, który zawiera w sobie przyspieszeniomierz i tradycyjną gałkę analogową z dwoma bocznymi przyciskami. Wraz z pilotem dostarczana jest smycz na nadgarstek, która używana jest jako zabezpieczenie przed przypadkowym upuszczeniem lub rzuceniem kontrolera. W odpowiedzi na przypadki zerwań kontrolerów ze smyczy Nintendo oferuje teraz wytrzymalsze zamienniki dla wszystkich smyczy Wii Remote'a[32].



Specyfikacja techniczna |


Nintendo samo podało częściową specyfikację konsoli, natomiast niektóre kluczowe fakty najpierw przedostały się do prasy[1][31].






Procesory:



  • CPU: bazujący na PowerPC procesor "Broadway" wykonany w technologii 90 nm, prawdopodobnie o szybkości 729 MHz[33]


  • GPU: ATI "Hollywood" GPU wykonany w technologii 90 nm[34] prawdopodobnie* taktowany na 243 MHz[33]

Pamięć:



  • 88 MB głównej pamięci (24 MB "wewnętrznej" 1T-SRAM zintegrowanej z układem graficznym, 64 MB "zewnętrznej" GDDR3 SDRAM)[35]

  • 3 MB pamięci na tekstury


Porty i możliwości peryferyjne:



  • Podłączenie czterech Pilotów Wii (za pomocą Bluetooth) – możliwość gry w pięć osób, używając czterech Pilotów Wii i jednego kontrolera konsoli Nintendo GameCube

  • Jeden slot na karty SD

  • Dwa porty USB 2.0

  • Jeden port na sensorbar (diody led)

  • Jeden port na dołączenie akcesoriów pod Pilotem Wii

  • Cztery porty na kontrolery Nintendo GameCube

  • Dwa porty na karty pamięci Nintendo GameCube

  • Moduł bezprzewodowy Mitsumi DWM-W004 WiFi 802.11b/g

  • Kompatybilny z sieciami: lokalną Ethernet po podłączeniu adaptera do portu USB


Wbudowane systemy oceniania treści:



  • BBFC, CERO, ESRB, OFLC, OFLC (NZ), PEGI, USK


Pamięć:



  • 512 MB wbudowanej pamięci flash NAND

  • Rozszerzenie możliwe przez karty SD o maksymalnym rozmiarze 32 GB

  • Karty pamięci Nintendo GameCube (do zapisywania stanu gier z Nintendo GameCube)




Procesor Wii "Broadway" firmy IBM




Procesor graficzny Wii "Hollywood" firmy ATI



  • Slot na dyski optyczne kompatybilny z 8 cm dyskami GameCube i 12 cm dyski Wii


  • Mask ROM firmy Macronix[36]


Wideo:



  • Do 480p (PAL/NTSC) lub 576i (PAL/SECAM), proporcje 4:3 i 16:9[37]


  • Component (włączając skanowanie progresywne), RGB SCART (jedynie w PAL), S-Video (jedynie w NTSC), wyjście composite lub D-Terminal[38]


Dźwięk:



  • Konsola: Stereo – kompatybilny z Dolby Pro Logic II[39]

  • Kontroler: Wbudowany głośnik




Problemy prawne |


Interlink Electronics, firma z Kalifornii, wytoczyła sprawę o naruszenie własności patentowej przeciwko Nintendo z powodu możliwości wskazywania Pilota Wii, mówiąc o "zmniejszonej sprzedaży oraz utracie dochodów"[40]. Anascape Ltd, firma z siedzibą w Teksasie, również złożyła pozew przeciwko Nintendo za złamanie prawa patentowego[41][42]. Green Welling LLP wystosowało pozew zbiorowy przeciw Nintendo za ich "wadliwe smycze"[43].



Możliwości |



Kanały Wii |


Interfejs użytkownika systemu operacyjnego konsoli został zaprojektowany na wzór kanałów telewizyjnych. Oddzielne kanały (Wii Channels) są pokazywane na siatce. Wybierane są one korzystając z możliwości wskazywania w Pilocie Wii. Istnieje sześć głównych kanałów: Disc Channel (Kanał dysków), Mii Channel (Kanał Mii), Photo Channel (Kanał zdjęć), Wii Shop Channel (Kanał sklepowy), Forecast Channel (Kanał pogodowy) i News Channel (Kanał z wiadomościami). Kanał pogodowy został udostępniony 19 grudnia 2006[44]. Premiera kanału informacyjnego została zapowiedziana na 27 stycznia 2007[45].


Trzy dodatkowe kanały mogą zostać ściągnięte z Kanału sklepowego: Kanał głosowy (Everybody Votes Channel), Kanał internetowy (Internet Channel) i Virtual Console (Wirtualna konsola). Wersja beta Kanału internetowego została pokazana 22 grudnia 2006 i jest dostępna do ściągnięcia przez Kanał sklepowy. Pełna wersja została udostępniona w marcu 2007 i do czerwca 2007 była bezpłatna do ściągnięcia. Od czerwca 2007 do 30 sierpnia 2009 kanał ponownie był płatny. Teraz możemy go pobrać za darmo z Kanału sklepowego.



Wsteczna kompatybilność |




Sloty akcesoriów konsoli GameCube widoczne w górnej części konsoli Wii.


Konsola Wii jest kompatybilna wstecz ze wszystkimi grami na Nintendo GameCube i z większością urządzeń GameCube. Zostało to osiągnięte między innymi dzięki slotowi na płyty, który akceptuje również dyski z grami GameCube, czterema portami dla kontrolerów GameCube i dwoma slotami na karty pamięci GameCube[1]. Kontroler GameCube jest niezbędny do gry w tytuły na GameCube, ponieważ z tymi tytułami nie działa ani Wii Remote, ani Classic Controler. Karta pamięci GameCube również jest niezbędna, jeżeli gracz ma zamiar zapisywać stany gry. Nintendo oświadczyło, że Wii nie jest kompatybilne z poniższymi urządzeniami Nintendo GameCube: modem, modem szerokopasmowy, Game Boy Player, kabel AV oraz zasilacz.



Połączenie z Nintendo DS |


Konsola Wii obsługuje bezprzewodowe połączenie z konsolą Nintendo DS. Shigeru Miyamoto powiedział, że Nintendo wciąż pracuje nad możliwościami wykorzystania tych opcji[46]. W czerwcu 2006 Satoru Iwata wyjaśnił, że przenośna konsola DS komunikuje się z konsolą bez żadnych dodatkowych urządzeń.


Połączenie umożliwia graczom korzystanie z mikrofonu bądź ekranu dotykowego obecnych w Nintendo DS jako kontrolerów gier Wii. Pierwszą grą, która korzystała z połączenia DS-Wii, była Pokémon Battle Revolution. Gracze mogli walczyć wybranymi pokemonami między sobą na Wii używając konsoli przenośnej jako kontrolera. Także Wii może poszerzać gry na Nintendo DS o różne elementy[47].



Ochrona rodzicielska |


W konsoli znajduje się ochrona rodzicielska zabraniająca młodszym graczom w granie gry z nieodpowiednią treścią dla danego poziomu wiekowego. Gdy gra dla Wii lub Wirtualnej konsoli jest uruchamiana, konsola odczytuje jej kategorie wiekowe zapisane w danych gry. Jeżeli wiek ustawiony w konsoli jest niższy od wieku zapisanego w kategoriach wiekowych gry, konsola nie uruchomi gry bez uprzedniego wpisania odpowiedniego hasła. Ochrona rodzicielska nie obejmuje gier na konsolę GameCube.


Europejskie jednostki obsługują system oceniania PEGI[48], podczas gdy północno-amerykańskie będą korzystać z systemu ESRB[49]. Konsola Wii obsługuje wiele różnych systemów oceniania dostępnych w różnych krajach, włączając CERO w Japonii, USK w Niemczech, zarówno PEGI i BBFC w Wielkiej Brytanii i OFLC w Australii i Nowej Zelandii.



Połączenie bezprzewodowe |



 Osobne artykuły: WiiConnect24, Virtual Console i Internet Channel.

Konsola Wii pozwala na dostęp do Internetu dzięki wbudowanemu modułowi 802.11b/g Wi-Fi lub przez adapter sieci Ethernet podłączany do portu USB konsoli. W obu przypadkach gracze otrzymują dostęp do serwisu Nintendo Wi-Fi Connection[1]. Nintendo oświadczyło, że zaimplementowało w konsoli standardowe protokoły sieci Wi-Fi. Bezpieczeństwo sieci bezprzewodowej gwarantują protokoły obsługiwane jest za pomocą WEP, WPA (TKIP), WPA (AES) oraz WPA2 (AES)[50]. Tak jak w przypadku konsoli Nintendo DS firma nie pobiera opłat za grę za pomocą serwisu[20][51], a system Friend Code ma kontrolować przyłączających się do gry kolejnych graczy. Doniesiono, że wymagany jest jedynie jeden kod systemowy Wii do gry wieloosobowej[52][51]. System obsługuje również Forum Wii, które ma możliwość informowania zarejestrowanych w serwisie przyjaciół o zakupionych grach[53].


Serwis zawiera wiele możliwości, włączając w to Virtual Console, WiiConnect24 i Kanał internetowy. Konsola może się również komunikować z innymi konsolami Wii za pomocą zarządzanej przez jedno z urządzeń bezprzewodowej sieci lokalnej, umożliwiając lokalną grę wieloosobową na kilku odbiornikach.



Firmware |


Firmware Wii wymaga od czasu do czasu uaktualnienia. W celu używania Kanałów wymagających dostępu do Internetu potrzebna jest aktualizacja[54]. Konsole sprzedawane są również z najnowszą dostępną wersją firmware. Pierwsza poprawka wprowadzająca obsługę Wii Shop Channel przesyłana przez WiiConnect24 powodowała w niewielkiej części konsoli ich "uszkodzenie" (nie były w stanie łączyć się z internetem, lub nie działały prawidłowo), wymuszając na użytkownikach odesłanie ich do Nintendo do naprawy, po czym odzyskiwane były dane, lub darmowa wymiana na nowy model. W drugim przypadku zwrot konsoli następował szybciej, lecz użytkownik tracił zapisane dane[55].



Black Wii |


Odmiana konsoli wcześniej znana pod dość długą nazwą "Black Wii Limited Edition", teraz znana jako "Black Wii". Pojawiła się całkiem niedawno. Jest cała czarna, dostarczana z grą: Wii Sports oraz Wii Sports Resort. Wii Remote został wyposażony (dla potrzeb Wii Sports Resort) w przystawkę: Wii Motion Plus (obecnie przystawka jest już domyślnie wbudowana w kontroler Wii Remote[56]).



Biblioteka oprogramowania |


Pierwsze zapowiedziane gry na Wii to głównie flagowe produkty Nintendo, jak na przykład Wii Sports, Wii Play, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Metroid, Mario, WarioWare, Animal Crossing, Pokémon, Super Smash Bros. czy Fire Emblem, z czego tylko The Legend of Zelda: Twilight Princess została wydana we wszystkich regionach zgodnie z planem. Jednak na konsolę dostępnych jest wiele tytułów od różnych producentów gier. Ubisoft wydał osiem tytułów w czasie premiery konsoli i oświadczył, że kolejne sześć znajduje się w produkcji[57]. Midway Games oświadczyło, że tworzy sześć tytułów na konsolę[58], a EA zadeklarowało "100%" poparcie dla konsoli[59]. EA w tym czasie wykupiło całkowicie wieloletniego partnera, firmę Headgate Studios, który teraz produkuje gry głównie na konsolę Nintendo[60].


Mimo, że Perrin Kaplan początkowo oświadczyła, że konsola będzie wolna od zabezpieczeń regionalnych[61], oddziały amerykański i europejski koncernu Nintendo zdecydowały się na umieszczenie blokady regionu[62].



Zobacz też |







  • GameCube

  • Sony PlayStation 3

  • Xbox 360

  • Nintendo DS



Przypisy |




  1. abcd Wii: The Total Story (ang.). IGN. [dostęp 20 listopada 2006].


  2. Hardware and Software Sales Units (ang.). Nintendo, 2014-09-30. [dostęp 2015-01-05].


  3. Brendan Sinclair, Ricardo Torres: TGS 2005: Iwata speaks (ang.). GameSpot, 2005-09-15. [dostęp 24 września 2006].


  4. ab 2006 Winners (ang.). Game Critics Awards. [dostęp 16 sierpnia 2006].


  5. Nintendo Co., Ltd. Corporate Management Policy Briefing (ang.). Nintendo. [dostęp 11 listopada 2006].


  6. Mark Bozon: Nintendo Sets the Record Straight (ang.). IGN, 2006-09-26.


  7. Associated Press: Nintendo to Sell Wii Console in November (ang.). Gadget Guru. [dostęp 29 października 2006].


  8. BBC News article (ang.). BBC, 2006-12-08. [dostęp 8 grudnia 2006].


  9. Radio Konsole FM. „CD-Action”. Styczeń 2007. nr 134. s. s. 98. 


  10. Chris Morris: Nintendo president vows cheap games (ang.). CNNMoney, 2006-03-29.


  11. US Wii Price, Launch Date Revealed. IGN, 2006-09-13. [dostęp 2009-04-09].


  12. Steven Rodriguez: The Twenty Wii Launch Games revealed (ang.). Planet GameCube, 2006-11-14.


  13. ab Euro Wii Launch Games Finalised (ang.). IGN, 2006-11-01. [dostęp 1 listopada 2006].


  14. ab nintendo.co.nz – News From Nintendo. Nintendo, 2006-11-02. [dostęp 2 listopada 2006].
    nintendo.com.au – News From Nintendo. Nintendo, 2006-11-02. [dostęp 2 listopada 2006].



  15. abc THQ confirms four launch titles for Nintendo's Wii home video game console. THQ, 2006-10-16. [dostęp 16 października 2006].


  16. Nintendo Revolution Renamed To Nintendo Wii (ang.). Console Watcher. [dostęp 3 listopada 2006].


  17. CMP: Breaking: Nintendo Announces New Revolution Name – 'Wii' (ang.). W: Gamasutra [on-line]. [dostęp 16 września 2006].


  18. Wii Reactions: Developers Comment.


  19. Michael Donahoe, Shane Bettenhausen. War of the Words. „EGM”. Lipiec 2006. s. s. 25. 


  20. ab Nintendo hopes Wii spells wiinner (ang.). USA Today, 2006-08-15. [dostęp 16 sierpnia 2006].


  21. Dragon Quest IX Q&A (ang.). IGN, 2006-12-12. [dostęp 16 grudnia 2006].


  22. Nintendo Wii Marketing To Exceed 200 million (ang.). Joystiq, 2006-11-12.


  23. Best of What's New 2006 – Home Entertainment. „Popular Science”. 6/2006. s. s. 80. 


  24. Oblivion nabs Spike TV top honors (ang.). GameSpot.


  25. A Closer Look at the Nintendo Wii (ang.).


  26. Wii controller world tour. „Ngamer”. 13 lipca 2006. s. s. 8. 


  27. Nintendo Forums: SD CARD ISSUE (from one system to another) (ang.). 2006-12-10. [dostęp 10 grudnia 2006].


  28. Wii Colors. Revolution Report. [dostęp 15 lipca 2006].


  29. Wii Remote Colors. news.com. [dostęp 15 lipca 2006]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-01-02)].


  30. GameDaily BIZ: Confirmed: Nintendo to Release DVD-Enabled Wii in 2007 (ang.). 2006-11-13. [dostęp 14 listopada 2006].


  31. ab Matt Casamassina: IGN's Nintendo Wii FAQ (ang.). IGN. [dostęp 11 listopada 2006].


  32. Nintendo offers to replace Wii straps (ang.). Eurogamer.


  33. ab IGN: Revolution's Horsepower (ang.). IGN, 2006-3-29. [dostęp 23 grudnia 2006].


  34. Wiiの概要 (Wii本体) (jap.). Nintendo. [dostęp 22 maja 2006].


  35. PS3 VS Wii, Comparisons of Core LSI Chip Areas (ang.). TechOn!, 2006-11-27. [dostęp 15 grudnia 2006].


  36. Matt Casamassina: Macronix Supplies Wii (ang.). IGN, 2006-06-17. [dostęp 18 lipca 2006].


  37. Wii Component Cable Supports 480p Output (ang.). consolewatcher.com.


  38. Images reveal RGB SCART compatibility (ang.).


  39. Dolby Technology to Power the Sound of the Wii Console (ang.). Dolby Laboratories, 2006-09-21. [dostęp 23 września 2006].


  40. Micah Seff: Nintendo Sued for Patent Infringement (ang.). IGN, 2006-12-08. [dostęp 8 grudnia 2006].


  41. Microsoft, Nintendo sued over games controller (ang.). The Inquirer. [dostęp 13 lipca 2017].


  42. Jeremy Reimer: Microsoft, Nintendo sued over game controller patents (ang.). arctechnica, 2006-8-04. [dostęp 8 grudnia 2006].


  43. Nintendo Recalls Defective Wii Wrist Straps After Class Action Filed by Green Welling LLP (ang.). Yahoo, 2006-12-15. [dostęp 21 grudnia 2006].


  44. Nintendo's Wii Forecast Channel now live in Oz (ang.). Aussie-Nintendo.com, 2006-12-19. [dostęp 19 grudnia 2006].


  45. Wii Menu (ang.). Nintendo. [dostęp 19 grudnia 2006].


  46. E3: Miyamoto Discusses Wii/DS Connectivity, Wii Pricing (ang.). Gamasutra. [dostęp 28 grudnia 2006].


  47. Anoop Gantayat: Connectivity Returns (ang.). IGN, 2006-6-07. [dostęp 7 czerwca 2006].


  48. Revolution To Feature Parental Controls (ang.). Planet GameCube, 2005-11-16.


  49. Nintendo Announces Play Control System For Next Hardware (ang.). Nintendo of America, 2005-11-16.


  50. Choosing a Wireless Router (ang.). Nintendo.com. [dostęp 13 grudnia 2006].


  51. ab sjohnson: Secret Wii Details Revealed (ang.). G4 Media, Inc., 2006-07-18. [dostęp 20 lipca 2006].


  52. Matt Casamassina: Wii Wi-Fi Just Like DS (ang.). IGN, 2006-05-11.


  53. Iwata Asks (ang.). Nintendo.


  54. IGN: Wii Channels to Require Upgrade (ang.). IGN, 2006-10-10. [dostęp 12 października 2006].


  55. Wii Connect 24 Kills Wiis (ang.). CVG.


  56. Thomas East: Wii Remote Plus coming to Japan next month. Official Nintendo Magazine.


  57. Matt Casamassina: E3 2006: Wii Game List (ang.). IGN, 2006-05-09. [dostęp 4 września 2006].


  58. Matt Wales: Ubisoft and Midway suck up Wii (ang.). computerandvideogames, 2006-08-02. [dostęp 7 sierpnia 2006].


  59. Simon Carless: EA Sees Larger Loss, Ramps Up Wii Production (ang.). Gamasutra, 2006-08-01. [dostęp 7 sierpnia 2006].


  60. Matt Martin: Headgate Studios acquired by EA (ang.). GamesIndustry.biz, 2006-12-01. [dostęp 2017-09-16].


  61. Ludwig Kietzmann: First-party Wii games would be region-free [update 2] (ang.). Joystiq, 2006-09-14. [dostęp 3 listopada 2006].


  62. Ludwig Kietzmann: Wii not even remotely region-free (ang.). Joystiq, 2006-09-14. [dostęp 6 grudnia 2006].



Linki zewnętrzne |



  • Oficjalna strona Wii

  • Oficjalna strona Wii na nintendo.com

  • WikiSpecs-Nintendo Wii






這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna