Chronologia królów Judy i Izraela Edwina Thielego
Chronologia królów Judy i Izraela Edwina Thielego – najbardziej rozpowszechniony obecnie w naukach o historii Starożytnego Bliskiego Wschodu system datacji względnej i bezwzględnej królów starożytnej Judy i Izraela z okresu Podzielonego Królestwa, opracowany w 1943 r. przez Edwina Richarda Thielego (1895–1986), misjonarza adwentystycznego, bakałarza języków starożytnych, magistra archeologii, doktora archeologii biblijnej i profesora Starego Testamentu na Andrews University w Berrien Springs.
Spis treści
1 Opracowanie chronologii Thielego
2 Założenia i zasady chronologii Thielego
3 Problemy i rewizje chronologii Thielego
4 Wpływ chronologii Thielego na inne chronologie
5 Tablica chronologii Thielego i jego zwolenników
6 Uwagi
7 Przypisy
8 Bibliografia
Opracowanie chronologii Thielego |
Edwin Thiele opracował swoją nowatorską chronologię królów hebrajskich podczas studiów doktoranckich na University of Chicago. Po raz pierwszy została ona przeniesiona na papier w jego dysertacji doktorskiej z 1943 r. Następnie, w 1944 r. rozwinął tezy zawarte w pracy doktorskiej w książce The Chronology of the Kings Judach and Israel. W końcu, w 1951 r. opublikował obszerną książkę pt. The Mysterious Numbers of the Hebrews Kings. Książka ta była wznawiana trzykrotnie (1963, 1982 i 1994) zapewniając chronologii Thielego rozgłos i uznanie.
Założenia i zasady chronologii Thielego |
Generalnym założeniem wstępnym Edwina Thielego przy opracowywaniu chronologii królów hebrajskich było pełne zaufanie do tekstu masoreckiego Starego Testamentu. Thiele uważał, że liczby z Ksiąg Królewskich podające pierwszy rok króla Judy lub Izraela w odniesieniu do danego roku panowania króla sąsiedniego państwa żydowskiego oraz okresy lat panowania królów odpowiadają rzeczywistości historycznej i zostały wiernie przekazane przez kopistów.
Thiele skonstruował chronologię względną królów (zestawienie okresów panowań królów Judy i Izraela względem siebie) opierając się na 4 zasadach/ hipotezach (potwierdzonych przez późniejsze odkrycia archeologiczne):
- W Zjednoczonym Królestwie Izraela i Judy, a potem w Królestwie Judy (Państwie Południowym) lata panowania królów liczone były według roku kalendarzowego trwającego od jesieni do jesieni (1. Tiszri do 1 Tiszri), natomiast lata panowania królów Izraela (Państwa Północnego) liczone były od wiosny do wiosny (1. Nisan do 1 Nisan).
- Izrael rozpoczął od stosowania stosowania systemu „bez roku wstąpienia na tron”, aby w późniejszym okresie przejść do systemu według „roku wstąpienia na tron”, natomiast w Judzie zaczęto stosować system „roku wstąpienia na tron”, później zmieniono go na system „bez roku wstąpienia na tron” aby na koniec powrócić do systemu pierwotnego.
- Kronikarze opisujący panowanie królów swojego kraju (Judy lub Izraela) w odniesieniu do panowania królów sąsiedniego państwa żydowskiego określali okresy panowania tych ostatnich według systemu obowiązującego w swoim kraju.
- Zarówno w Judzie jak i w Izraelu często występowały koregencje (współrządy) ojca i syna, natomiast nic nie wskazuje na występowanie interregnów (bezkrólewi).
Przy opracowaniu chronologii bezwzględnej królów w skali p.n.e. Thiele wskazał następujące synchronizmy chronologii królestw żydowskich z dobrze ustalonymi dla tego okresu chronologiami Asyrii i Babilonii:
- lipiec/sierpień 853 p.n.e. – Bitwa pod Karkar, w której uczestniczyli m.in. Salmanassar III, król Asyrii i Achab, król Izraela. Bitwa odbyła się w 6. roku panowania Salmanassara III, który to rok był jednocześnie ostatnim rokiem panowania Achaba.
- 841 p.n.e. – Jehu, król Izraela złożył hołd Salmanasserowi III, królowi Asyrii. Był to 18. rok panowania Salmanassara III i 1. rok panowania Jehu.
- 723/722 p.n.e. – zdobycie Samarii bronionej przez Ozeasza, króla Izraela przez Salmanassara V, króla Asyrii. Był to ostatni rok panowania zarówno Salmanassara V jak i Ozeasza.
- 701 p.n.e. – oblężenie Jerozolimy przez Sennacheryba, króla Asyrii w 14. roku panowania Ezechiasza, króla Judy.
- 597/596 p.n.e. – Nebukadnezar II, król Babilonii zajmuje Jerozolimę i bierze Jojakina, króla Judy do niewoli (15/16 marca 597 p.n.e.). Był to 8. rok panowania Nebukadnezara II i ostatni rok panowania Jojakina.
- 586/585 p.n.e. – zdobycie i zburzenie Jerozolimy przez Nebukadnezara II, króla Babilonii (587 p.n.e.). Był to 19. rok panowania Nebukadnezara II i ostatni rok panowania Sedecjasza, króla Judy.
Problemy i rewizje chronologii Thielego |
Edwin Thiele napotkał tylko jeden problem przy opracowywaniu chronologii królów hebrajskich. Nie potrafił na podstawie danych z Ksiąg Królewskich zsynchronizować panowania Ezechiasza, króla Judy z panowaniem Ozeasza, ostatniego króla Izraela. Przyjął więc niechętnie – na zasadzie wyjątku od reguły – że okres lat panowania Ezechiasza został wydłużony w wyniku błędu kopisty. Pozostawił jednak przyszłym badaczom zachętę i upoważnienie do rozwiązania tego problemu.
Uniwersytecki kolega Thielego – Siegfried H. Horn wykazał przekonywająco w 1964 r., że nie trzeba sztucznie skracać panowania Ezechiasza, ale należy podzielić je na okres koregencji z jego ojcem Achazem oraz czas samodzielnych rządów. Poprawka ta została szeroko zaakceptowana przez zwolenników chronologii Thielego do tego stopnia, że chronologia z poprawką Horna nadal nosi zwyczajową nazwę chronologii Thielego (a nie Thielego-Horna).
Wprowadzenie koregencji Achaza i Ezechiasza było pierwszą z kolei rewizją chronologii Thielego. Do tej pory powstało co najmniej kilkanaście rewizji tej chronologii opracowanych przez Thielistów (zwolenników Thielego), z których obecnie wiodącym jest Lesli McFall. Rewizje wprowadziły drobne poprawki do chronologii królów Judy, pozostawiając jednak nienaruszoną chronologię królów Izraela oraz nie podważyły roku podziału Zjednoczonego Królestwa, tj, 931/930 p.n.e. W 2003 r. jeden ze zwolenników Thielego – Roger Young – wykazał przekonująco, że Salomon zmarł pomiędzy kwietniem a sierpniem 931 p.n.e. i ta poprawka znalazła się w najnowszej wersji rewizji chronologicznej McFalla z 2008 r.
Jedną z rewizji chronologii Thielego jest chronologia Pavlovskyego i Voghta załączana do wydań Biblii Tysiąclecia.
Konkurencyjną i dość często używaną w opracowaniach historycznych chronologię królów hebrajskich opracował wybitny archeolog biblijny William F. Albright, autor min. Archeologii Palestyny (wyd. pol. 1964). Jej zwolennikiem jest historyk John Bright, autor wydanej w Polsce Historii Izraela. Chronologia Albrighta – krótsza od chronologii Thielego – jest obecnie odrzucana przez większość badaczy ze względu na brak synchronizacji panowania Roboama z uznanymi przez większość egiptologów datami panowaniem faraona Szeszonka I (utożsamianego zazwyczaj z „Sziszakiem”, który najechał Judę w czasie panowania Roboama).
Chronologię Thielego w kilku miejscach podważył norweski lingwista Rolf Furuli, który opracował mniejszościową „chronologię Oslo” różniącą się o jakieś 20–35 lat od systemu Thielego. Furuli odrzucił zarówno sugestię o błędach kopistów w Księgach Królewskich, jak i hipotezę o możliwej koregencji królów Judy. Chronologia Furulego kwestionuje też bezkrytyczne opieranie się na kanonie Ptolemeusza oraz na wątpliwym odczycie niektórych tabliczek astronomicznych, a dużą rolę przywiązuje do chronologii władców Judy zapisanej w biblijnych Księgach Królewskich. Na podstawie źródeł asyryjskich i babilońskich postuluje też rewizję chronologii Bliskiego Wschodu w drugiej połowie I tysiąclecia p.n.e., na przykład wskazując na możliwe panowanie kilku dodatkowych królów Babilonu. Podsumowaniem prac Furuliego nad chronologią jest dwutomowa praca Chronologia, Asyrii, Babilonii, Egiptu i Persji w porównaniu z chronologią Biblii, która ukazała się również po polsku[1].
Wpływ chronologii Thielego na inne chronologie |
Chronologia królów Edwina Thielego zyskała szerokie uznanie w środowiskach historyków i archeologów Starożytnego Bliskiego Wschodu. Na jej podstawie – a dokładnie na podstawie daty bezwzględnej 5. roku panowania Roboama, króla Judy – egiptolodzy Kenneth Kitchen i Erik Hornung wyznaczyli synchronizm dla 21. roku panowania Szeszonka I (bibl. Szyszaka), króla Egiptu oraz datowali całą XXII dynastię egipską w skali p.n.e. Także na podstawie chronologii Thielego historycy opracowali chronologię królów Tyru.
Tablica chronologii Thielego i jego zwolenników |
W poniższej Tabeli zostały przedstawione chronologie bezwzględne królów hebrajskich w opracowaniu Edwina Thielego oraz innych badaczy budujących swoje schematy w oparciu o dokonania Thielego (obecnie McFall, w przygotowaniu Horn). Ci badacze są zwani w publikacjach angielskich „Thielistami”, czyli zwolennikami Thielego.
W niektórych opracowaniach przytaczane są daty dokładne według kalendarza juliańsko-gregoriańskiego (rok trwający od 1 stycznia do 31 grudnia) i wtedy wyglądają np. tak: Roboam 931 – 913 p.n.e., natomiast w innych (bardziej naukowych) przytaczane są daty według starożytnych lat panowania zgodnych z kalendarzem żydowskim Judy (od jesieni do jesieni) lub Izraela (od wiosny do wiosny) i transponowanych na kalendarz juliańsko-gregoriański, a wtedy wyglądają np. tak: 931/930 – 914/913 p.n.e.
Król[b] | Koregencja – Thiele (lata p.n.e.) | Samodz. panowanie – Thiele (lata p.n.e.) | Koregencja – McFall (lata p.n.e.) | Samodz. panowanie – McFall (lata p.n.e.) |
---|---|---|---|---|
Saul | [c] | 1051–1010 | ||
Dawid | [d] | 1010–970 | ||
Salomon | [e] | 970–931 | ||
Jeroboam I | 931/930–910/909 | 931/930–910/909 | ||
Roboam | 931/930–913 | 931–914 | ||
Abijjam | 913–911/910 | 914–912/911 | ||
Asa | 911/910–870/869 | 912/911–871/870 | ||
Nadab | 910/909–909/908 | 910/909–909/908 | ||
Basza | 909/908–886/985 | 909/908–886/985 | ||
Ela | 886/885–885/884 | 886/885–885/884 | ||
Zimri | 885/884 | 885/884 | ||
Tibni | 885/884–880 | 885/884–880 | ||
Omri | 885/884–800[f] | 880–874/873 | 885/884–800 | 880–874/873 |
Achab | 874/873–853[g] | 874/873–853 | ||
Jozafat | 872/871–870/869 | 870/869–848 | 873–871/870 | 871/870–848 |
Ochozjasz | 853–852 | 853–852 | ||
Joram | 852–8841 | 852–841 | ||
Joram | 853–848 | 848–841 | 854–848 | 848–841 |
Ochozjasz | 841 | 842–841 | 841 | |
Jehu | 841[h]–814/813 | 841–814/813 | ||
Atalia | 841–835 | 841–835 | ||
Joasz | 835–796 | 835–796 | ||
Joachaz | 814/813–798 | 814/813–798/797 | ||
Joasz | 798–782/781 | 799–798/797 | 798/797–782/781 | |
Amazjasz | 796–767 | 796–767 | ||
Jeroboam II | 793/792–782/781 | 782/781–753 | 793–782/781 | 782/781–753 |
Azariasz | 792/791–767 | 767–740/739 | 791–767 | 767–739 |
Zachariasz | 753–752 | 753–752 | ||
Szallum | 752 | 752 | ||
Menachem | 752–742/741 | 752–742/741 | ||
Pekachiasz | 742/741–740/739 | 742/741–740/739 | ||
Pekach | 752–740/739[i] | 740/739–732/731 | 752–740/739 | 740/739–732/731 |
Jotam | 750–740/739 | 740/739–732/731 | 750–739 | 739–732/731 |
Achaz | 735–732/731 | 732/731–716/715 | 735–732/731 | 732/731–715 |
Ozeasz | 732/731–723/722[j] | 732/731–723 | ||
Ezechiasz | [k] | 729–695 | 729–715 | 715–687/686 |
Manasses | 695–641 | 697–687/686 | 687/686–643/642 | |
Amon | 640–639 | 643/642–641/640 | ||
Jozjasz | 638–608 | 641/640–609 | ||
Joachaz | 607 | 609 | ||
Jojakim | 607–597 | 609–598 | ||
Jojakin | 597[l] | 608–598/597 | 598/597 | |
Sedecjasz | 597–586[m] | 597–586 |
Uwagi |
↑ Chronologia Edwina Thiele przytoczona za artykułami McFalla; chronologia Lesliego McFalla w wersji z 2008 r.; królowie Zjednoczonego Królestwa Izraela i Judy oraz późniejsi królowie Judy – czcionką zwykłą, królowie Izraela – czcionką pochyłą
↑ Imiona królów zostały podane w transliteracji BT
↑ Thiele nie podaje dat panowania Saula
↑ Thiele nie podaje dat panowania Dawida
↑ Thiele nie podaje dat panowania Salomona, choć z jego chronologii wynika wyraźnie, że 40. (ostatni) rok panowania Salomona to jednocześnie 1. rok panowania Roboama i 1. rok panowania Jeroboama I
↑ Antyregnum Omriego podczas legalnego panowania Tibniego
↑ Bitwa pod Karkar: synchronizm 22. (ostatniego) roku panowania Achaba z 6. rokiem panowania Salmanasara III, króla Asyrii
↑ Hołd Jehu: synchronizm 1. roku panowania Jehu i 18. roku panowania Salmanassara III, króla Asyrii
↑ Antyregnum Pekacha podczas legalnego panowania Pekachiasza
↑ Upadek Samarii: synchronizm ostatniego roku panowania Ozeasza z ostatnim rokiem panowania Salmanassara V, króla Asyrii
↑ Thiele napotkał problem w synchronizacji panowań Ezechiasza i Ozeasza, więc zostawił go do rozstrzygnięcia innym badaczom. Synchronizacja poprzez koregencję Ezechiasza z jego ojcem Achazem została zaproponowana w 1964 r., przez uniwersyteckiego kolegę Thielego – Siegfrieda H. Horna.
↑ Uwięzienie Jojakina: synchronizm ostatniego roku panowania Jojakina i 8. roku panowania Nabuchodonozora II, króla Babilonii
↑ Upadek Jerozolimy: synchronizm ostatniego roku panowania Sedecjasza z 19. rokiem panowania Nebukadnezara II, króla Babilonii
Przypisy |
↑ Chronologia, Asyrii, Babilonii, Egiptu i Persji w porównaniu z chronologią Biblii, wyd. A Propos, Wrocław, tom II – 2009, tom I – 2011
Bibliografia |
Chronologia Starego Testamentu, Znaki Czasu, Wyd. 1, Warszawa 2002 (ISBN 83-7295-044-X)- Edwin R. Thiele: The Mysterious Numbers of the Hebrew Kings, Kregel Publication, Wyd. 4, Grand Rapids 1994 (ISBN 0-8254-3825-X, 9780825438257) [1]
- Siegfried H. Horn: The Chronology of King Hezekiah's Reign, Andrews University Seminary Studies 2 (1964) s. 48–49.
- Leslie McFall: A Translation Guide to the Chronological Data in Kings and Chronicles, w: Bibliotheca Sacra Vol. 148 (1991) s. 3-45. [2]
- Leslie McFall: Has the Chronology of the Hebrew Kings been finally settled?, w: Themelios Vol. 17 (1991) s. 6-11. [3]
- Leslie McFall: The Chronology of the Hebrew Kings Revised (August, 2008) (artykuł nieopublikowany) [4]
- Leslie McFall: The Chronology of Saul and David, JETS 53/3 (September 2010), s. 475-533 [5]
- Rodger C. Young: Evidence for Inerrancy from an Unexpected Source: OT Chronology, w: Bible and Spade (Spring 2008) [6]