Grób Marcjanny Fornalskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach
Marcjanna Fornalska, ps. „Babcia” (ur. 20 grudnia 1872 w Łopienniku Lackim, zm. 25 grudnia 1963 w Warszawie) – polska działaczka ruchu robotniczego.
Spis treści
1Życiorys
2Życie prywatne
3Przypisy
4Bibliografia
Życiorys |
Pochodziła z rodziny chłopskiej o nazwisku Starzyńscy. Jedna z 13 dzieci Aleksandra Starzyńskiego. Nie chodziła do szkoły, była samoukiem. Od 1910 mieszkała w Lublinie, a od 1913 w Krasnymstawie. Latem 1914 ewakuowana w głąb Rosji, do Carycyna. W 1918 wstąpiła do SDKPiL. Od stycznia 1919 w Saratowie, gdzie wkrótce zmarł jej mąż.
W 1919 wróciła do kraju i wstąpiła do KPP. W 1921 aresztowana i do 1922 więziona na Zamku w Lublinie. W latach 1923-1944 przebywała w ZSRR, należąc do WKP(b). 1923-1926 wychowawczyni w polskim Domu Dziecka w Mińsku, 1926-1932 pracownica polskojęzycznej drukarni partyjnej. W 1932 przeniosła się do Moskwy. W 1937 jej syn Aleksander został aresztowany i rozstrzelany, a ją samą usunięto z WKP(b). 1940-1941 mieszkała w Białymstoku z córką Małgorzatą, a po ataku Niemiec na ZSRR ewakuowana do obwodu saratowskiego, gdzie pracowała w kołchozie i w domu dziecka. Latem 1944 wróciła do kraju i wstąpiła w Lublinie do PPR, od 1945 mieszkała w Warszawie. Od 1948 w PZPR. Odznaczona Orderem Sztandaru Pracy I klasy (5 marca 1954)[1].
Autorka znanego Pamiętnika matki wydanego w 1960 i tłumaczonego na język rosyjski i bułgarski.
Pochowana na warszawskich Powązkach Wojskowych.
Życie prywatne |
W 1890 r. wyszła za mąż za Antoniego Fornalskiego, któremu urodziła 6 dzieci: Franciszka (1891-?), Feliksę (1893-1987), Leona (1896-?), Aleksandra (1899-1937), Małgorzatę (1902-1944) i Stanisława (1909-?). Jej wnuczką jest Aleksandra Jasińska-Kania.
Przypisy |
↑M.P. z 1954 r. nr 27, poz. 427
Bibliografia |
Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, 1962-1969, Tom 3, s. 771
Słownik biograficzny działaczy polskiego ruchu robotniczego, t. 2, Warszawa 1987.
Lanžov — gmina — Państwo Czechy Kraj hradecki Powiat Trutnov Kraina Czechy Powierzchnia 7,92 km² Populacja (2014) • liczba ludności 186 [1] Kod pocztowy 544 52 Szczegółowy podział administracyjny Liczba obrębów ewidencyjnych 4 Liczba części gminy 5 Liczba gmin katastralnych 2 Położenie na mapie kraju hradeckiego Lanžov Położenie na mapie Czech Lanžov 50°23′N 15°46′E / 50,386944 15,760833 Multimedia w Wikimedia Commons Strona internetowa Portal Czechy Lanžov – gmina w Czechach, w powiecie Trutnov, w kraju hradeckim. Według danych z dnia 1 stycznia 2014 liczyła 186 mieszkańców [1] . Przypisy | ↑ a b Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2013 ( cz. ) . www.mvcr.cz. [dostęp 2014-08-23]. p • d • e Powiat Trutnov Batňovice Bernartice Bílá Třemešná Bílé Poličany Borovnice Borovnička Čermná Černý Důl Dolní Branná Dolní...
Town in French Polynesia, France Rikitea Town Rikitea Location in French Polynesia Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Coordinates: 23°7′13″S 134°58′9″W / 23.12028°S 134.96917°W / -23.12028; -134.96917 Country France Overseas collectivity French Polynesia Territory Gambier Islands Island Mangareva Rikitea is a small town on Mangareva, which is part of the Gambier Islands in French Polynesia. A majority of the islanders live in Rikitea. [1] [2] The island was a protectorate of France in 1871 and was annexed in 1881. [3] Contents 1 History 2 Geography 3 Economy 4 Landmarks 5 Transportation 6 References 7 Bibliography 8 External links History The town's history dates to the era when the island was first settled with people from the Marquesas Islands in 1100 AD. Captain James Wilson of the London Missionary Society arrived in 1797 on Du...
Electric locomotive Škoda ChS4-109. The Moscow — Odessa train in Vinnytsia railway station. The Siemens ES64U4, is the current confirmed holder as the fastest electric locomotive at 357 km/h (222 mph) in 2006. An electric locomotive is a locomotive powered by electricity from overhead lines, a third rail or on-board energy storage such as a battery or a supercapacitor. Electric locomotives with on-board fueled prime movers, such as diesel engines or gas turbines, are classed as diesel-electric or gas turbine-electric and not as electric locomotives, because the electric generator/motor combination serves only as a power transmission system. Electric locomotives benefit from the high efficiency of electric motors, often above 90% (not including the inefficiency of generating the electricity). Additional efficiency can be gained from regenerative braking, which allows kinetic energy to be recovered during braking to put power back on the line. Newer electric locomotives ...