Figury tanga argentyńskiego








Figury tanga argentyńskiego – elementy tańca tanga argentyńskiego.


Do elementów tanga argentyńskiego należą ułożenie stóp, pozycja ciała, krok podstawowy, objęcia używane przy nauce tanga i w czasie tańca, sposoby wyrażania emocji, oraz figury kończące tango. Istnieją też warianty tych samych elementów tańca, m.in. figury w których partnerka jest wychylona od osi pionowej – volcady i colgady.




Spis treści






  • 1 Historia i terminologia


    • 1.1 Wstęp


    • 1.2 Terminologia




  • 2 Podstawy


    • 2.1 Pozycja ciała i podstawowe elementy


    • 2.2 Volcada i colgada




  • 3 Styl i objęcie


    • 3.1 Sposób trzymania


    • 3.2 Objęcie podczas nauki tanga




  • 4 Kroki i początek tańca (salida)


    • 4.1 Sposób chodzenia w tangu


    • 4.2 Krok podstawowy


    • 4.3 Początek tańca




  • 5 Ozdobniki i technika


    • 5.1 Technika kobiet i ozdobniki


    • 5.2 Technika mężczyzn


    • 5.3 Sposoby wyrazu emocji


    • 5.4 Warianty figur




  • 6 Figury


    • 6.1 Krzyżyk i ocho


    • 6.2 Obroty


    • 6.3 Akcenty, blokady i pasady


    • 6.4 Sakady


    • 6.5 Gancho i enganche


    • 6.6 Boleo


    • 6.7 Colgada i volcada


    • 6.8 Inne


    • 6.9 Figury końcowe




  • 7 Przypisy





Historia i terminologia |



Wstęp |


Historia tanga[1] opisana jest w haśle o tangu argentyńskim. Historia figur tanga argentyńskiego sięga przełomu lat 1900.


Na podstawie kilkunastu podręczników tańca wydanych w Anglii, Francji, Niemczech, Włoszech i w Stanach Zjednoczonych z lat 1911–1925[2][3] wczesne figury tanga można pogrupować na osiem kategorii: corte, paseo, la marcha, ocho, krok skrzyżny (grapevine), ruedas (koło), media luna (półksiężyc), molinete (wiatrak)[4].
Z tego okresu początków lat 1900 zachowały się do tej pory: ocho, sentada, media luna, molinete, sandwich
[5].






































Nazwa Tango argentyńskie pomiędzy 1911–1925 Zdjęcie
Corte (detención, freno, parada) Pauza w tańcu, nagłe zatrzymanie ruchu. Corte i quebrada ma też znaczenie stylu tańca (bailar con corte, a la quebrada).
Cortez bw.jpg
Quebrada Odchylenie górnej części ciała kobiety do tyłu. Corte i quebrada ma też znaczenie stylu tańca (bailar con corte, a la quebrada). Ten krok tanga spopularyzował Rudolf Valentino w filmie Czterech jeźdźców Apokalipsy.
Valentino in The Four Horsemen of the Apocalypse.jpg
Media luna (półksiężyc) Jedna z obrotowych figur wczesnego tanga.
Medialuna bw.jpg
Americana (promenada) Jeden ze sposobów rozpoczęcia tańca.
Promenade bw.jpg
Obrót Ruch obrotowy wokół kobiety.
Ring bw.jpg
Nożyczki Figura zapoczątkowana w promenadzie a następnie wykonany jest otwarty krok w bok. Ta sekwencja może być powtórzona kilkakrotnie.
Scissors bw.jpg

Figury tanga argentyńskiego różnią się od swoich wtórnych odmian – tanga amerykańskiego i tanga międzynarodowego. W latach 1920. i 1930. nauczyciele tańców towarzyskich w Wielkiej Brytanii starali się skodyfikować formy tańca, tak żeby uczniów różnych szkół uczyć podobnego zestawu podstawowych figur. W latach 20. XX wieku orkiestry tanga argentyńskiego grały w Londynie, m.in. w Hotelu Savoy. W 1922 roku nauczyciele z brytyjskiego związku tańca zaprosili nauczyciela tanga z Paryża, żeby zademonstrował swój styl tanga. Ten styl został zaadoptowany i był uczony do późnych lat 30. XX wieku. W roku 1933 niemiecki amator taneczny Freddie Camp przeniósł się do Londynu. Camp miał bardzo specyficzny styl tańczenia tanga, który polegał m.in. na gwałtownym ruchu głową z jednej strony na drugą. W 1935 roku Camp i jego partnerka pojawili się na turnieju tańca w Blackpool. Styl Campa wywołał ogromne powodzenie. Styl ten, nigdy nie tańczony w Argentynie, jest podstawą tanga międzynarodowego[6] i nie jest opisany tutaj.


Istotna transformacja w sposobie tańczenia tanga argentyńskiego nastąpiła w późnych latach 30. XX wieku po transformacji muzyki tanga w latach 20. W tym okresie jednym z najbardziej znanych milonguero był Carlos Alberto Estevez znany jako Petroleo, który wprowadził giro (obroty), enrosque (korkociąg) i sakady. Jedną z innowacji Petroleo był taniec oparty na kołowym ruchu, co stanowi strukturalną podstawę tanga do tej pory[7]. Krzyżyk (cruzada) został wprowadzony w późnych latach 30. XX wieku i spowodował znaczne rozszerzenie repertuaru figur tanga. W jednej z wersji historii tego kroku[8] został on wprowadzony przez Jose Orradre około 1938–1939 podczas praktyki z (mężczyzną) Recalde. Zanim wynaleziono cruzadę partnerzy wykonywali pierwszy krok razem w tym samym kierunku (promenada, salida americana).


Złoty okres tańca zaczyna się od lat 1940. W tym czasie powstaje także[9] styl tango fantasia, w którym w sposób swobodny tworzono nowe figury nie zważając na konwenanse i moralność tamtych czasów. Później tango fantasia przekształciło się w tango sceniczne. Obecnie pewne figury tango nuevo wywodzą się z tanga scenicznego.


Renesans tanga zaczął się od 1983 roku i panuje obecnie w roku 2011. W tym czasie osoby, które nie tańczyły tanga od jego upadku w końcu lat 1950[1] zaczęły je tańczyć na nowo, niektórzy uważali za swój obowiązek przekazania tanga następnej generacji. Początkowo renesans tanga był związany z dość skomplikowanymi figurami i tzw. tango show. Jednym z najbardziej wpływowych nauczycieli tego stylu był Antonio Todaro, który umarł w 1993 roku. Około roku 1994, nastąpił częściowy zwrot ku prostszemu stylowi, co było reakcją na "tango show". "Styl milonguero", który został tak nazwany przez Susanę Miller, nawiązywał – w odczuciu twórców tego stylu – do tradycji złotego wieku tanga. Jednym z czołowych tancerzy tego stylu był Carlos Gavito, który tańczył z Marcelą Duran w popularnym spektaklu Forever Tango (1994–2007). W pewien sposób uważano – w pewnym kręgu tancerzy – "styl milonguero" za bardziej autentyczny niż skomplikowany styl pierwszego okresu renesansu tanga pomiędzy 1983–1994.



Pogląd ten nie jest jednak powszechny. Gustavo Naveira, współtwórca w latach 1980 wraz z Fabianem Salasem a następnie Mariano Frúmboli tango nuevo, napisał w 2008 roku esej programowy Nowe Tango[1], w którym stwierdza:






Quote-alpha.png
Istnieje olbrzymie pomieszanie pojęć jak należy tańczyć tango. Termin "nowe tango" jest używane w odniesieniu do stylu tańca – jest to błąd. W rzeczywistości "nowe tango" to jest to, co się zdarzyło z tangiem od lat 1980. Nie jest to kwestia stylu... "Tango nuevo" oznacza, że taniec staje się bogatszy, lepszy, coraz bardziej interesujący – w tym sensie mamy nowy wymiar tanga... Ostatnio było wiele dyskusji wśród tancerzy tanga dotyczących sposobu trzymania partnerki – tango zostało podzielone na styl "trzymania otwartego" i "trzymania bliskiego". Jednak terminy "bliskie" i "otwarte" są pojęciami przestarzałymi. Jest to sposób myślenia, z którego widać, że w przeszłości słabo rozumiano samą technikę tańca. Ten uproszczony sposób myślenia – opisujący styl tanga na podstawie sposobu objęcia partnerki – zakłada, że tango się nie zmienia i jest statyczne. Dziś wiemy w sposób jednoznaczny, że sposób trzymania jest tylko jednym z elementów stylu.

W historii było wielu wybitnych milonguero – tancerzy, którzy tworzyli nowe figury i ich nazwy (patrz Norberto Esbrez, Antonio Todaro, Roberto Herrera, Juan Carlos Copes, Carlos Gavito, Gustavo Naveira).


Jak widać z powyższego krótkiego wstępu – opisy figur tanga argentyńskiego są z konieczności otwartym zadaniem. Istnieją obecnie materiały książkowe i coraz lepsze materiały audiowizualne. Istnieje wiele filmów instruktażowych dotyczących tanga argentyńskiego; w 2010 roku było ich przeszło 200[10]. Filmy instruktażowe (w większości po hiszpańsku z angielskimi tytułami) poświęcone są podstawom tanga i technice[11][12], tango nuevo[13][14][15][16], stylowi milonguero[17][18][19], różnym wybranym elementom tańca[20]. Istnieje wiele podręczników i słowników tanga, w tym opisów na stronach internetowych, jednak są to głównie tłumaczenia z języka hiszpańskiego na angielski[21].



Terminologia |


Nazwy kroków tanga argentyńskiego pochodzą w większości z języka hiszpańskiego. Angielska terminologia tanga argentyńskiego jest opisana w kilku książkach[22][23][24]. Polska terminologia tanga argentyńskiego jest oparta głównie na nazwach hiszpańskich podobnie jak ma to miejsce w innych obszarach językowych (np. w języku angielskim). Jednym z wyjątków w języku hiszpańskim jest angielska nazwa "sandwich" (kanapka) wprowadzona przez Carlosa Gavito[22]. Polska terminologia jest kodyfikowana na zajęciach tanga przez instruktorów tanga i dyskusjach grup internetowych. Obecnie (2011) nie ma polskich tłumaczeń lub polskich książek dotyczących figur tanga argentyńskiego.


Ilustracje w tym haśle są oparte na sesjach zdjęciowych z Homerem i Krystyną Ladas, znaną amerykańską parą instruktorów tanga oraz Lisette Perelle.



Podstawy |



Pozycja ciała i podstawowe elementy |


Wiele skomplikowanych figur tanga argentyńskiego opiera się na właściwym ustawieniu ciała. Kilka z podstawowych elementów jest opisanych w tabeli poniżej[25].


































































Hiszpański Polski Pozycja ciała i podstawowe elementy tańca Zdjęcie Zdjęcie

Pie activo
Noga aktywna Noga, która właśnie wykona lub wykonuje krok.

Pie soporte
Noga obciążona Noga, na której spoczywa ciężar ciała.
Projekcja Jedna z nóg jest na osi natomiast druga jest wysunięta, jej duży palec pozostaje blisko przy podłodze. Ten element jest podstawą wielu kroków.

Paso
Krok Krok do tyłu, krok w bok, krok do przodu. Patrz też skrzyżowany krok do przodu i skrzyżowany krok do tyłu


Posición cero
Pozycja zero (złączenie) Złączenie nóg w kostkach; czasami jest nazywane pozycja 0 (kroku podstawowego). Homer tango collect.JPG

Disociar
Skręt (dysocjacja) Pozycja, w której istnieje silny skręt pomiędzy biodrami i klatką piersiową. Jednym z klasycznych przykładów skrętu jest podstawowa salida (czyli przejście pomiędzy pozycją 2 i pozycją 3 kroku podstawowego). Homer2 tango dissociation.JPG
Homer2 tango dissociation2.JPG

Cadencia (balanceo)
Kadencja (zmiana ciężaru ciała) Zmiana ciężaru ciała w tym samym miejscu. Dla przykładu: jest używana w pozycji 8 w kroku podstawowym. Kadencja jest stosowana w celu delikatnej zmiany ciężaru ciała kobiety w czasie tańca. Homer2 tango cadence2.JPG
Homer2 tango cadence1.JPG

Cunita
Kołyska Przemienne kroki do przodu i do tyłu, lub na boki zbliżone do kołysania (stąd nazwa).


Volcada i colgada |


Ustawienie ciała "w osi" lub "od osi" rozdzielają dwie szerokie klasy figur i stylów tanga. Pozycja w pionie (na osi) to pozycja, gdzie jedna z nóg jest prawie prostopadła do podłogi[12]. Pozycje, w której ciało jest odchylone od pionu (od osi) nazywane są apile (hiszp. apilado, carpa, volcada) lub colgada[13].































Hiszpański Polski Pozycja Opis Zdjęcie

Posición normal, el eje
Normalna pozycja Na osi Pozycja, w której jedna z nóg jest prawie prostopadła do podłogi. Stopy są złączone i nieco odchylone na bok. Waga ciała jest prawie w całości na jednej z nóg; zobacz też pozycja ze złączonymi kostkami.

Homer tango collect.JPG

Carpa, Apile, Apilado, Volcada
Volcada Od osi Pozycja, w której partnerzy są pochyleni do przodu; sposób wychylenia, zarówno kąt wychylenia jak i kształt ciała może być zróżnicowany. Wiele płynnych figur tanga nuevo jest tańczone w pozycji volcady.
Homer2 tango apile.JPG

Colgada
Colgada Od osi Pozycja, w której parterzy są odchyleni do tyłu. Zarówno kąt odchylenia jak i kształt ciała mogą być różne (patrz kształty colgady). Wiele figur tanga nuevo jest tańczonych w pozycji colgady.
Homer2 tango colgada hip under.JPG


Styl i objęcie |


Styl tańczenia tanga argentyńskiego zależał i zależy od wielu czynników, poczynając od kroju sukien kobiet w danej epoce, liczby osób na parkiecie, moralności czy miejsca. Tango może być tańczone w bliskim trzymaniu, w którym górna część ciała kobiety i mężczyzny są blisko siebie, lub w dalekim trzymaniu, w którym mężczyzna i kobieta pozostają od siebie prawie na wyciągnięcie rąk. Styl tańczenia tanga argentyńskiego nie zależy od sposobu trzymania partnerki. Wiele figur tanga-salon jest tańczonych w dalekim trzymaniu, ale można też zobaczyć pary tańczące tango-nuevo w bliskim trzymaniu. Styl milonguero (apilado) jest pewnym wyjątkiem, ponieważ bardzo bliskie objęcie partnerki uniemożliwia wykonanie pewnej kategorii figur i ich wariantów.


Według Carlosa Vega[26] objęcie w tangu jest jego najbardziej magicznym elementem.



Sposób trzymania |











































Hiszpański Polski Styl tanga związany ze sposobem trzymania Objęcie i styl Zdjęcie Zdjęcie

Abrazo cerrado
Bliskie objęcie z otwartą stroną (przypominające literę V) Tango salon i tango nuevo Górna część ciała tancerzy jest bliżej do siebie niż ich biodra. W bliskim trzymaniu górna część ciała tancerzy jest w kontakcie, a ich czoła dotykają się, lub są bardzo blisko siebie. Zachowany jest dystans pomiędzy lewą stroną prowadzącego i prawą stroną prowadzonej, takie objęcie przypomina nieco literę V. Homer tango embrace close full.JPG
Homer tango embrace close.jpg

Abrazo abierto
Otwarte objęcie
Tango nuevo, tango salon
W otwartym trzymaniu partnerzy są w pewnej odległości od siebie, chociaż zawsze istnieje kontakt pomiędzy ich ramionami, co umożliwia komunikację. Tancerze tanga argentyńskiego nie odchylają górnej części ciała do tyłu, od siebie. Każdy z partnerów utrzymuje kontrolę nad swoją pozycją. Objęcie w tangu argentyńskim nie jest sztywne, ale przypomina dwie osoby, które się do siebie przytulają, obejmując się nawzajem. Homer tango embrace open full.JPG
Homer tango embrace open part.jpg

Apilado (estilo milonguero)
Bardzo bliskie objęcie Styl milonguero W bardzo bliskim trzymaniu (apilado, bliskie objęcie bez otwartej strony) górne części ciała partnerów są złączone. Partnerzy są, lub wydają się być, nachyleni do siebie, tak że powstaje pewien dystans pomiędzy nogami i biodrami umożliwiający wykonywanie figur. Homer tango embrace millonguero.jpg
Homer2 tango milonguero part.JPG

Tango al reves, doble frente
Odwrotne objęcie Tango salon i tango nuevo
W odwrotnym trzymaniu partnerzy tańczą zwróceni w tym samym kierunku. Obecnie jest to objęcie, które tylko czasami jest wykorzystywane, zwłaszcza w tangu scenicznym (patrz zwróceni razem). Homer2 tango al reves1.JPG
Homer2 tango al reves.JPG


Objęcie podczas nauki tanga |


Podczas nauki tanga argentyńskiego używane są specyficzne objęcia partnerów, które są pomocne w nauce techniki prawidłowego chodzenia i pozycji ciała.

































Hiszpański Polski Objęcie podczas nauki tanga Zdjęcie

Pareja tomada
Objęcie podczas nauki tanga Parterzy trzymają się za ramiona.
Homer2 tango practice hold.JPG

Pareja tomada
Objęcie podczas nauki tanga Partnerka trzyma ramiona partnera.
Homer2 tango practice hold tea.JPG

Pareja tomada
Objęcie podczas nauki tanga Partner jest w pozycji "czajniczka od herbaty" (prawa ręka z tyłu, lewa ręka jak dziubek od czajniczka).
Homer2 tango practice hold1.JPG

Pareja tomada
Objęcie podczas nauki tanga Wzajemnie objęcie.
Homer2 tango practice hold2.JPG


Kroki i początek tańca (salida) |



Sposób chodzenia w tangu |


W kroku skrzyżowanym prowadzący idzie prawą nogą do przodu a partner (osoba prowadzona) wykonuje w tym czasie krok do tyłu prawą nogą, lub kiedy prowadzący idzie do przodu lewą nogą a partnerka wykonuje w tym czasie krok do tyłu lewą nogą. W kroku równoległym prowadzący idzie lewą nogą do przodu a partner (osoba prowadzona) wykonuje w tym czasie krok do tyłu prawą nogą, lub kiedy prowadzący idzie do przodu prawą nogą a partnerka wykonuje w tym czasie krok do tyłu lewą nogą. W innych tańcach towarzyskich krok skrzyżowany jest uważany za nieprawidłowy, chyba że zarówno prowadzący jak i prowadzona są zwróceni w tym samym kierunku. W tangu argentyńskim prowadzony może zmienić ciężar ciała z jednej ze stóp na drugą, podczas gdy prowadzona pozostaje na tej samej stopie; jest to także duża różnica w stosunku do innych tańców towarzyskich, gdzie zmiana ciężaru ciała prowadzącego musi być także wykonana przez prowadzoną. System skrzyżowany i system równoległy są nazwami, które zostały początkowo wprowadzone przez Gustavo Naveira i Fabiana Salasa. Z początku używali oni nazwy "równy" i "nierówny". W połowie lat 1990 zaczęli używać nazwy "system równoległy" i "system skrzyżowany", a następnie krok normalny i krok skrzyżowany. Natomiast zmiana ciężaru ciała w tangu jest nazywana contrapaso lub "contra-step". Tego typu zmiany można dokonywać w akcencie (rytmie) muzyki lub poza akcentem.

































Hiszpański Polski Sposoby chodzenia Zdjęcie

Sistema paralelo
System równoległy Prowadzący idzie lewą nogą do przodu a partner (osoba prowadzona) wykonuje w tym czasie krok do tyłu prawą nogą, lub kiedy prowadzący idzie do przodu prawą nogą a partnerka wykonuje w tym czasie krok do tyłu lewą nogą.
Homer tango parallel walk.jpg

Sistema cruzada
System skrzyżowany Prowadzący idzie prawą nogą do przodu a partner (osoba prowadzona) wykonuje w tym czasie krok do tyłu prawą nogą, lub kiedy prowadzący idzie do przodu lewą nogą a partnerka wykonuje w tym czasie krok do tyłu lewą nogą.
Homer tango cross walk.jpg

Contrapeso
Zmiana wagi Zmiana ciężaru ciała przy zmianie z kroku równoległego na skrzyżowany.

Americana
Promenada (spacer zakochanych) Krok, w którym partnerzy zwróceni są w tym samym kierunku. Ten sposób chodzenia przypomina spacer zakochanych w parku tylko, że zamiast trzymania się za ręce partnerzy nadal używają objęcia w tangu. Ten sposób chodzenia może być zapoczątkowany przez salidę amerykańską ("amerykana").
Homer tango salida americana.JPG


Krok podstawowy |


Krok podstawowy (paso básico, basico cuadrado y cruzado) jest używany w nauce tanga i prawie nigdy nie jest stosowany jako krok w tańcu. Dlatego jest nieco negatywnie określany jako "krok akademicki". Mimo to, zawiera podstawowe elementy używane przy bardziej skomplikowanych figurach tanga. Pomaga też w "ustaleniu notacji" opisywania różnych pozycji. Zaawansowani tancerze używają numeracji kroku podstawowego, żeby szybko przejść do specyficznego ustawienia nóg.


Krok podstawowy jest złożony z kroku do tyłu, kroku w bok w lewo, krzyżyka wykonywanego przez kobietę, kroku do przodu, i kroku w bok w prawo (pojęcia prawo i lewo, do tyłu i do przodu są określane z punktu widzenia prowadzącego). Krok podstawowy ma cztery fazy: rozpoczęcie (salida) – pozycja 1 i 2 oraz przejście z pozycji 2 do pozycji 3; marsz – pozycja 3 i 4; krzyżyk – pozycja 5; zakończenie – pozycja 6,7,8. Istnieje kilka wariantów kroku podstawowego.































































Hiszpański Polski Krok podstawowy Zdjęcie

Posición cero
Pozycja 0 Postawa ze złączonymi stopami, "na osi". Patrz także złączenie stop.

Uno (salida atrás, primera)
Pozycja 1 Krok do tyłu, początek salidy
Homer2 tango position1.JPG

Dos (salida costado, apertura, segunda)
Pozycja 2 Krok w bok, pozycja otwarta, część salidy (rozpoczęcia tańca).
Homer2 tango position2.JPG

Tres
Pozycja 3 Salida równoległa (basico cuadrado) – prowadzący idzie do przodu prawą nogą; lub salida skrzyżowana (basico cruzado) – prowadzący zmienia ciężar ciała i idzie do przodu lewą nogą.
Homer2 tango position3.JPG

Cuatro (caminata)
Pozycja 4 Krok do przodu.

Cinco, cruce
Pozycja 5 (krzyżyk) Partnerka krzyżuje nogi. Zobacz też krzyżyk.
Homer2 tango position5.JPG

Seis
Pozycja 6 Krok do przodu, część zakończenia
Homer2 tango position6.JPG

Siete
Pozycja 7 Krok w prawo, część zakończenia.
Homer2 tango position7.JPG

Ocho
Pozycja 8 Zmiana ciężaru ciała, część zakończenia. Zobacz też kadencja.

Prostokąt (baldosa, cuadrado) jest figurą złożoną z sześciu kroków – mężczyzna rozpoczyna figurę prawą nogą do tyłu, następnie robi krok w lewo, do przodu, do przodu, w prawo, złączenie stóp. Prostokąt jest podobny do kroku podstawowego, ale wykonywany jest z pominięciem krzyżyka.


Niektórzy nauczyciele tanga uczą figury przez prezentację prostszych elementów. Po tym etapie przystępują do nauki improwizacji tanga. Zajęcia tanga dla początkujących koncentrują się na chodzeniu, krzyżyku czy ósemkach. Zazwyczaj złożona figura tanga składa się z części wyjściowej (salida), kombinacji różnych elementów tanga, a końcowy element nazywa się rezolucja (resolución). Ten podział umożliwia na bardzo szeroką gamę figur i możliwości improwizacji.



Początek tańca |

































Hiszpański Polski Początek tańca (salida) Zdjęcie

Salida simple
Początek Wyjście rozpoczęte silnym skrętem ciała prowadzącego i prawą nogą na zewnątrz pozycji partnerki z pozycji 3 kroku podstawowego.
Homer2 tango position3.JPG

Salida cruzada
Salida skrzyżowana Salida, w której mężczyzna zaczyna iść lewą nogą z pozycji 3 kroku podstawowego.
Salida synkopowana Salida, w której pozycja 4 i 5 kroku podstawowego są wykonane na bok[19].

Salida Americana
Amerykana Salida rozpoczynana poprzez promenadę, kiedy zarówno partner jak i partnerka są zwróceni w tym samym kierunku.
Homer tango salida americana.JPG


Ozdobniki i technika |



Technika kobiet i ozdobniki |


Oboje partnerzy mogą wykonywać w tango ozdobniki (adornos, decoration), które zazwyczaj nie są markowane (prowadzone). Do nich należą – aguja, amague, boleo, caricia, cuatro, enroscar, golpecito, lustrada, rulo. Widzowie często obserwują w tangu kobietę – jej elegancję ruchów, technikę wykonywania figur i interpretację muzyki. Mimo, że atrybuty te są w znacznej mierze indywidualne istnieją ogólne wskazówki co do tego jak właściwie przenosić wagę, układać stopy, prawidłowo wykonywać obroty a nawet pewne wskazówki wyrażania emocji.



























































































Hiszpański Polski Technika tanga – kobiety Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie

Amagues
Amagues Akcent jedną z nóg względem drugiej nogi. Lisette tango tap.JPG

Caricias
Karesy Pieszczotliwe lub uwodzące ruchy, dla przykładu ocieranie nogi o nogę czy przesuwanie zewnętrznej części nogi o nogę partnera Lisette tango caricias1.JPG

Pasada
Przejście Przejście nad stopą lub wyciągniętą nogą partnera. W zależności od preferencji kobiety ruch ten może mieć różne warianty, dla przykładu kobieta może unieść kolano wysoko lub nie. Homer tango pasada.JPG
Skrzyżowany krok do przodu Krok do przodu, w którym jedna noga krzyżuje się w czasie ruchu z przodu drugiej nogi. Ta sekwencja jest częścią ocha. Lisette tango pivot1.JPG Lisette tango pivot2.JPG
Lisette tango pivot3.JPG
Skrzyżowany krok do tyłu Krok do tyłu, w którym jedna noga krzyżuje się w czasie ruchu z tyłu drugiej nogi. Dwie takie sekwencje tworzą tylne ocho.
Krok w bok Wyciągnięcie nogi na bok (projekcja) i przeniesienie ciężaru ciała, Lisette tango side1.JPG Lisette tango side2.JPG

Cuatro
Czwórka Ozdobnik wykonywany przez kobietę – partnerka krzyżuje i podnosi nogę przed drugą nogą tworząc wizualnie figurę 4. Homer2 tango quatro.JPG

Lustrada
Polerowanie butów Ocieranie buta partnerki o nogawkę partnera. Homer tango lustrada.JPG

Toque (zobacz też golpecitos)
Dotknięcie Szybkie dotknięcie stopy partnera przez stopę kobiety.
Tap Uderzenie przednią częścią buta o podłogę. Lisette tango tap2.JPG Lisette tango tap3.JPG


Technika mężczyzn |


Technika, styl i rodzaj dekoracji typowe dla lidera opisane są w tej sekcji.







































Hiszpański Polski Technika i dekoracje typowe dla mężczyzn Zdjęcie

Agujas
Igła Wyprostowana stopa skierowana w stronę podłogi.
Homer2 tango needle.JPG

Enrosque
Enrosque (skręt) Mężczyzna lub kobieta obraca się i skręca nogi ruchem przypominającym wkręcanie korkociągu. Często inicjalizowane przez "igłę".
Homer2 tango enrosque.JPG

Lapiz
Lapiz (ołówek) Obrót z nogą odchyloną na bok oraz stopą skierowaną w stronę podłogi.
Homer tango lapiz.JPG

Planeo
Planeo Obrót na jednej nodze z drugą nogą wysuniętą na zewnątrz.
Homer tango planeo.JPG
Tap Szybkie akcentujące uderzenia stopą o podłogę.
Homer2 tango tap both.JPG


Sposoby wyrazu emocji |


Podniesienie ręki przez kobietę i łagodne ułożenie w ramionach partnera, sposób kontaktu i objęcia to jedne z wielu przykładów ekspresji emocji w tangu argentyńskim.







































Hiszpański Polski Wyraz emocji Zdjęcie
Policzek do policzka Partnerzy tańczą blisko siebie i łączą policzki.
Homer2 tango cheeks together.JPG
Ramię do góry i w dół Kobieta podnosi rękę i delikatnie ją opuszcza na ramiona partnera.
Homer2 tango hand up down.JPG
Jesteś moja Delikatne objęcie.
Homer2 tango you are mine.JPG
Objęcie zakochanych. Dosyć ryzykowne objęcie z rękę opuszczoną w dół.
Homer2 tango risky embrace.JPG
Czoło do czoła Partnerzy tańczą blisko siebie i mają złączone czoła. Wprawdzie jest to dość typowa pozycja w tangu, ale może wpływać negatywnie na ogólną postawę.
Homer2 tango touch head.JPG


Warianty figur |


Elementy tanga można interpretować na różne sposoby używając do tego ustawienia ciała czy też elastyczności ruchu. Warianty te dają figurze bardziej lub mniej klasyczny wygląd, umożliwiają dużą ekspresję wyrazu i interpretacji muzyki.


Wiele z nowoczesnych kroków tanga argentyńskiego pochodzi z tanga tańczonego na estradzie dla publiczności. Kroki te są modyfikowane dla celów mniejszej sali czy też większej ilości tańczących i są teraz częścią stylu tango nuevo. Sposób wykonywania figur zależy od interpretacji muzyki lub sposobu wyrażania emocji. Istnieje kilka materiałów instruktażowych pokazujących sekwencję elementów tango nuevo – colgad i volcad[13][14][15].



























Hiszpański Polski Warianty Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie

Colgada
Style colgad Warianty colgad Homer2 tango colgada hip under.JPG Homer2 tango colgada straight.JPG
Homer2 tango colgada exaggerated.JPG

Voleo
Style boleo Warianty boleo; niskie i wysokie boleo; liniowe i kołowe boleo Homer2 tango boloe circular.JPG Homer2 tango boleo low.JPG
Homer2 tango boleo high.JPG


Figury |



Krzyżyk i ocho |


Duża grupa klasycznych i eleganckich figur tanga argentyńskiego opiera się na dwóch podstawowych krokach: skrzyżowanym kroku do przodu oraz skrzyżowanym kroku do tyłu. Kombinacja tych kroków daje zarówno ocho (ósemki) oraz giros (obroty). Krzyżyk został wprowadzony w późnych latach 30. XX wieku i spowodował znaczne rozszerzenie repertuaru figur tanga[8].































































Hiszpański Polski Krzyżyk i ocho Zdjęcie

Cruce (cinco)
Krzyżyk (pozycja piąta kroku podstawowego) Lewa noga jest skrzyżowana przed prawą nogą. Zobacz też Pozycja 5.
Homer tango cross her.JPG

Cruce adelante
Krzyżyk z przodu Jedna z nóg skrzyżowana z przodu drugiej nogi. Patrz krzyżyk

Cruce atrás
Krzyżyk z tyłu Jedna z nóg skrzyżowana z tyłu drugiej nogi. Patrz krzyżyk

Cruce forzado
Wymuszony krzyżyk Skrzyżowane nogi – wymuszone przez nogę partnera[18].

Ocho
Ocho Ósemka zarysowana na podłodze przez stopy partnerki.

Patrz ocho do tyłu i ocho do przodu.



Ocho adelante
Ocho do przodu Ósemka zarysowana na podłodze przez stopy partnerki idącej do przodu. Dwa skrzyżowane kroki do przodu.

Ocho atrás
Ocho do tyłu Ósemka zarysowana na podłodze przez stopy partnerki idącej do tyłu. Dwa Skrzyżowane kroki do tyłu.

Ocho cortado
Ucięte ocho Szybka zmiana kierunku w kroku do przodu powodująca skrzyżowanie stóp partnerki.

Ocho milonguero
Ocho bez skrętu (leniwe ocho) Ocho wykonywane bez silnego skrętu bioder.


Obroty |


Różnego rodzaju figury, w których obroty są podstawowym elementem są ważną częścią tanga argentyńskiego, zwłaszcza w tango-vals[20]. W tabeli są opisane popularne sekwencje obrotów.











































































Hiszpański Polski Obroty Zdjęcie

Arroje
Popchnąć Ruch, który początkuje obrót.

Calesita
Karuzela Obrót, w którym mężczyzna obraca kobietę wokół jej osi, kobieta stoi na palcach jednej z nóg.

Giro
Giro, molinete (obrót) Obrót, w którym (zazwyczaj) kobieta wykonuje pełny obrót wokół mężczyzny. Figura ta jest realizowana za pomocą kilku kroków. Jednym z najczęstszych wariantów jest obrót składający się z 4 kroków – do przodu, krok w bok, krok do tyłu, krok w bok. Warianty giro polegają na wykonaniu pełnego obrotu za pomocą różnej ilości kroków – przykładowo tylko trzech. Poszczególne kroki zamykające obrót mogą się odbywać po kwadracie lub w sposób, w którym poszczególne segmenty obrotu przypominają bardziej ruch kołowy (wariant często używany w walcu).
Homer2 tango giro1.JPG

Giro
Fragment obrotu Krok w bok.
Homer2 tango giro2.JPG

Giro
Fragment obrotu Krok do tyłu.
Homer2 tango giro3.JPG

Giro
Fragment obrotu Krok w bok.
Homer2 tango giro4.JPG

Media Luna
Połowa obrotu (półksiężyc) Obrót o 180 stopni patrz giro

Media Vuelta
Półobrót Obrót o 180 stopni patrz giro

Molinete
Molinete Patrz giro patrz giro

Tijera
Nożyczki Podskok z nożycowym ruchem nóg.

Vueltas
Vueltas Figury obrotowe nie będące giro "marionette".


Akcenty, blokady i pasady |


Pewna klasa kroków tanga polega na blokowaniu, przesuwaniu, i przechodzeniu wokół nóg partnera. Kroki te wprowadzają elementy zabawy i czynią taniec ciekawszym. Jest to metoda do zmuszania partnera do wybierania nieoczekiwanych rozwiązań. Istnieją różnego rodzaju warianty blokad i pasad i ich interpretacja i realizacja zależy od wielu elementów – m.in. od dostępnej przestrzeni czy też od pomysłowości partnera.




















































Hiszpański Polski Blokady i pasady Zdjęcie Zdjęcie
Blokada Blokada[16]
Homer2 tango leg trap1.JPG
Homer2 tango leg trap2.JPG

Barrida (arrastre)
Przesunięcie Jeden z partnerów przesuwa stopę partnera trzymając ją blisko podłogi. Homer tango arrestre.JPG

Bicicleta
Rowerek Figura, która przypomina pedałowanie na rowerze. jest zapoczątkowane poprzez wsunięcie stopy pod stopę partnera lub z boku stopy partnera. Homer tango bicicleta.JPG

Empujadita
Popchnięcie Popchnięcie nogi partnerki przez nogę partnera. Homer2 tango empujadita1.JPG
Homer2 tango empujadita2.JPG

Mordida (sandwich, sanguche, sanguchito)
Kanapka (sandwicz) Prowadzący stawia swoje stopy po obu stronach stopy partnerki, przez co blokuje chwilowo jej ruch. Homer tango mordida.jpg

Parada
Parada (zatrzymanie) Lider zatrzymuje ruch partnerki przez postawienie swojej stopy blisko stopy partnerki. Homer tango parada.JPG


Sakady |































Hiszpański Polski Sakady) Zdjęcie Zdjęcie

Sacada (entrada)
Sakada (płytka sakada) Prowadzący stawia nogę w miejscu, gdzie właśnie była noga partnerki, w tego typu płytkiej sakadzie następuje tylko wymiana pozycji a prowadzący nie przemieszcza bezpośrednio nogi prowadzącej. Ta figura ma różne nazwy hiszpańskie (sacada lub entrada) w zależności od instruktora[20]. Homer2 tango sacada shallow.JPG

Sacada (quite)
Sakada Przemieszczenie nogi partnerki przez nogę partnera. Homer2 tango sacada deep.JPG

Sacada
Tylna sakada Przemieszczenie nogi partnerki przez nogę partnera. Homer tango sacada back her.JPG


Gancho i enganche |






































Hiszpański Polski Gancho i enganche) Zdjęcie Zdjęcie

Enganche
Enganche (obwinięcie nogi) Jeden z tancerzy obwija nogę wokół nogi partnera. Ten ruch jest czasami na chwilę zatrzymany w czasie. Patrz też "gancho" lub "wysokie zawinięcie nogi". Homer tango enganche.JPG
Homer tango enganche both.JPG

Gancho
Gancho Noga jednego z tancerzy uderza nogę partnera tworząc kształt "haczyka". Homer2 tango gancho.JPG
Gancho nuevo Partnerka umieszcza swoją nogę pomiędzy nogami partnera wyginając ją w formie haczyka. Homer tango gancho overturned.JPG

Piernazo
Wysokie obwinięcie nogi Obwinięcie lub dotyk podniesionej wysoko nogi partnerki. Noga partnerki dotyka bioder lub nóg partnera. Homer tango piernazo.JPG


Boleo |































Hiszpański Polski Boleo Zdjęcie Zdjęcie

Voleo adelante
Boleo z przodu Silnie akcentowany okrężny ruch nogi partnerki, która podnosi stopę od podłogi i skręca nogę na bok i zawija ją wokół drugiej nogi na wysokości kolana. Bolea mogą być niskie (bajo) lub wysokie (alto). Ten krok jest znany pod nazwą boleo lub voleo po hiszpańsku. Homer tango voleo forward her.JPG

Voleo atrás
Boleo z tyłu Silnie akcentowany okrężny ruch nogi partnerki, która podnosi stopę od podłogi i skręca nogę na bok i zawija ją wokół drugiej nogi na wysokości kolana. Bolea mogą być niskie (bajo) lub wysokie (alto). Ten krok jest znany pod nazwą boleo lub voleo po hiszpańsku. Ten ruch jest zazwyczaj inicjalizowany z "ocho". Homer tango voleo back her.JPG

Voleo en linea
Boleo liniowe Wymach nogi partnerki do tyłu lub do przodu, czasami ruch ten jest wolny lub przez chwilę zatrzymany. Homer tango linear voleo.jpg


Colgada i volcada |




















































Hiszpański Polski Colgada i volcada Zdjęcie Zdjęcie

Colgada
Colgada Figura z wychyleniem ciała partnerki od osi, w której ciało kobiety jest odchylone do tyłu a partner podtrzymuje ją ramionami. Prosta wersja colgady może być zainicjalizowana przy przejściu partnerki wokół nogi partnera. Inne warianty są bardziej złożone (patrz formy colgady): "wygięta colgada" (zdjęcie po lewej) – figura, w której biodra kobiety i jej klatka piersiowa są w tym samym pionie; "colgada wyprostowana" (zdjęcie po prawej) to figura, w której plecy i nogi są w tej samej linii. Homer2 tango colgada hip under.JPG
Homer2 tango colgada straight.JPG

Colgada
Colgada z boku Figura z wychyleniem partnerki od osi. Kobieta jest odchylona na bok a prowadzący podtrzymuje partnerkę ramionami. Homer2 tango side colgada hip under.JPG

Volcada
Volcada Figura z wychyleniem partnerki od osi, w której kobieta jest odchylona do przodu i wykonuje nogami ocha lub ozdobniki. Volcady mogą być wykonywane w bliskim lub otwartym trzymaniu. W przypadku bliskiego trzymania równowaga jest utrzymywana za pomocą ciała prowadzącego. W przypadku volcady w otwartym trzymaniu mężczyzna podtrzymuje kobietę za pomocą ramion (prowadząca naciska swoje ramię w dół). Patrz także apile.
Homer tango volcada close.jpg

Homer tango volcada open.jpg
Volcada (zawieszona) Figura z wychyleniem partnerki od osi, w której kobieta jest odchylona do przodu i ma otwarte nogi. Homer tango suspended volcada.JPG

Volcada con adorno
Volcada z boku Figura z wychyleniem partnerki od osi, w której kobieta jest odchylona do boku. Może wykonywać ozdobniki swoją swobodną nogą. Homer2 tango volcada side.JPG

Volcada
Volcada Figura z wychyleniem partnerki od osi, w której kobieta jest odchylona do boku. Homer2 tango volcada arm pit1.JPG
Homer2 tango volcada arm pit2.JPG


Inne |



















































































































Hiszpański Polski Inne figury Zdjęcie Zdjęcie

Corrida
Corrida Krótka sekwencja kroków.

Doble frente
W jednym kierunku. Wersja tanga, w którym tańczący zwróceni są w tym samym kierunku (patrz styl tango al reves). Homer2 tango al reves.JPG

Elevacion
Podniesienie Figury, w których mężczyzna podnosi kobietę Homer tango lift.JPG

Espejo
Krok lustrzany Kroki, w których oboje partnerzy wykonują te same ozdobniki lub kroki.

Friccion
Ciągnięcie Kobieta, której palce nóg opierają się na podłodze, jest ciągnięta przez mężczyznę. Homer2 tango pulling.JPG

Pulpeadas
Pulpeady, "lepkie sakady" Klasa "schwytanych, złączonych, przeniesionych" sakad oraz gancho. Nazwa pochodzi od pseudonimu Norberta Esbrez – Pulpo[16].

Quebrada
Quebrada Nagły skręt ciała. Nazwa jest także związana ze stylem tanga "corte i quebrada" – czyli tangiem z dużą ilością ozdobników i figur (kontrastującym z prostym stylem tańca). Homer tango quebrada.JPG

Palanca
Lever Mężczyzna unosi kobietę na swojej stopie.

Patada
Patada Wstawienie nogi pomiędzy nogi partnera. Homer2 tango kick.JPG

Rebotes
Zmiana kierunku Szybka zmiana kierunku, przykładem może być rozpoczęcie z salida americana i zmiana kierunku do tyłu. Homer tango rebote.JPG

Salto, Saltitos
Podskok Wysokie lub niskie podskoki. Homer2 tango jump.JPG

Sentada
Sentada Kobieta siada na ugiętej nodze lub nogach partnera. Homer tango sentada.jpg

Soltada
Soltada Obrót lub inna figura bez kontaktu (bez trzymania) z partnerem. Homer tango soltada him.JPG
Homer tango soltada her.JPG

Zarandeo
Swing Swingowy ruch biodrami. Homer2 tango swing.JPG
"Idzie, tańcząc na stopach" Partnerka chodzi na stopach partnera. Homer2 tango walking on his feet.JPG


Figury końcowe |


Typowe zakończenia tanga to proste figury, takie jak sandwich. Pomimo to często zakończenie tanga kojarzy się z dramatycznymi pozami. Niektóre z nich są opisane poniżej w tabeli.
























Hiszpański Polski Figury końcowe Zdjęcie Zdjęcie
Figura końcowa Figura końcowa, w której kobieta zakłada swoją nogę na zgiętą nogę partnera. Homer2 tango finale1.JPG

Corte
Skłon (pochylenie) Skłon i przerwa w ruchu. Corte ma także znaczenie "tanga z wieloma figurami" (patrz quebrada). Corte to jeden z najstarszych kroków tanga[4]. Homer2 tango corte1.JPG
Homer2 tango corte2.JPG


Przypisy |




  1. abc Gift, Virginia: Tango, A History of Obsession (Tango, Historia Obsesji). 2008.Nieznane pola: 1 oraz "wydawaca".


  2. Castle, Vernon i Castle, Irene: Modern Dancing. New York: Harper and Brothers, 1911.


  3. Clendenen, F. Leslie: Dance Mad: Or, the Dances of the Day. St. Louis: Arcade, 1914.


  4. ab Baim, Jo: Tango, Creation of a Cultural Icon. Bloomington i Indianapolis: Indiana University Press, 2007.Nieznane pola: "ISBN".


  5. Castro, Luis i Mendoza, Claudia: Argentinian tango, the dance in depth. Berkeley, CA: General Printing, 2007.


  6. Denniston, C.: The meaning of tango. The story of the Argentinian dance. Portico, 2007.Nieznane pola: 1.


  7. Paz, Alberto i Hart, Valorie: Gotta tango, Argentine tango anywhere, anytime. Human Kinetics.Nieznane pola: "ISBN". strona 102.


  8. ab Thompson, Robert Farris: Tango: the art history of love. New York: Pantheon Books, 2005.Nieznane pola: "ISBN". (rozdział The sobrepaso , strona 246)


  9. Dinzel, Rodolofo: El tango, una danza. Buenos Aires: Editora Corregidor, 1999.


  10. Video Resources for the Tango Dancer


  11. Paez, Luiza: Follower's technique by Luiza Paes (Technika kobiet opracowana przez Luiz Paes). Pulpo's Tango (Tango Pulpo), 2005. (ręce, ramiona, nogi, stopy, krok naturalny, skręt, ochos, obrót, krzyżyk, boleo, sacada, barrida, złączenie, enganche, dekoracje) (ang. • hiszp.).


  12. ab Balmaceda, Julio i Rosa, Corina: DVD, Tango secrets and basis (Sekrety tanga i podstawy), Vol. 1. Julio Balmaceda y Corina de la Rosa Prodduciones, 2005. (el eje, la intención, el caminar, la contraposición, el abrazo, basico cuadrado y cruzado, primer secuencia caminada, ocho adelante, ocho atrás, combinación del ocho adelante y atrás, medio giro derecha e izquirda) (ang. • hiszp.)


  13. abc Rosas, Gustavo i Natoli, Gisela: Curso basico de colgadas y volcadas, Tango, Vol.1, Fusion tango nuevo y tradicional (Połączenie tanga nuevo i tradycyjnego). Gus Producciones, 2007. DVD, po hiszpańsku z angielskimi podpisami (colgada en línea, colgada circular, colgada en apertura, colgada en apertura con cruce atrás, arrastre con colgada, colgada en cruce atrás, colgada en ocho atrás, colgada en suspensión, ochos atrás bloqueados en volcada, volcada con dibujo círcular de la pierna libre, ocho cortado, secuencias de colgadas & volcadas).


  14. ab Rosas, Gustavo i Natoli, Gisela: Curso basico de colgadas y volcadas, Tango, (Kurs podstawowy colgad i volcad, Tango) Vol.2, Fusion tango nuevo y tradicional (Połączenie tanga nuevo z tradycyjnym). Gus Producciones, 2008. DVD, po hiszpańsku z angielskimi podpisami (sanguchito colgado, sanguchito colgado y gancho, colgada en apertura, barrida, colgada y gancho, americana, colgada y gancho, boleo, colgada y sacada, colgada en apertura con cruce, volcada y gancho, volcada líneal y circular).


  15. ab Rosas, Gustavo i Natoli, Gisela: Tango "Milonguero Nuevo", Vol. 1, Tango tradicional con elementos nuevos (Tango tradycyjne z elementami nuevo). Gus Prodduciones, 2010. (krok Giseli, zatrzymanie i pasada, soltada z obrotem w prawo, zatrzymanie i colgada, soltada i sacada do tyłu, zablokowana soltada, boleo liniowe, boleo liniowe i enganche, volcady i colgady, krok podstawowy, prosta salida, salida skrzyżowana (salida lat 1940), ocho do tyłu, ocho do przodu)


  16. abc Paez, Luiza oraz Esbrez, Norberto ("Pulpo"): Pulpo's tango en La Patriótica (Tango Pulpo w La Patriótica ). (sacady schwytane, sacaday zawinięte, przesunięcie, podstawowe gancha, 3 gancha, 4 gancha, gancho boleo, gancho przemieszczone, enganche)


  17. Gavito, Carlos i Duran, Marcela: Un tal Gavito (Ktoś nazwany Gavito), Classes de tango (Klasy tanga), DVD oraz taśma, Vol. 1. MusicMedia Productions, 2000. (salida w dwóch krokach, salida lub krok podstawowy, cadencja z przesuwanym krokiem kobiety, chodząc na krawędzi dachu, korkociąg, spacer z sacadą i boleo (rola kolana), chodzenie po obu stronach kobiety, cadencja z obrotem, "wachlarz" z barridą, sacadą i boleo, enrosque i spacer).


  18. ab Gavito, Carlos i Duran, Marcela: Un tal Gavito (Ktoś nazywany Gavito), Classes de tango (Lekcje tanga), DVD oraz taśma, Vol. 2. MusicMedia Productions, 2000. (salida-namiot, barrida z tylną kanapką, barrida z obrotem do przodu, boleo z traspie, sacada do tylu, krzyżyk z przodu, naturalny krzyżyk, enrosque, sacada-sacada, ucieczka z boleo).


  19. ab Gavito, Carlos oraz Duran, Marcela: Un tal Gavito (Ktoś nazwany Gavito) , Classes de tango (Lekcje tanga), DVD oraz tape, Vol. 3. MusicMedia Productions, 2000. (czekanie, piękno i prostota, dyskretne spojrzenia, delikatne wyrazy uczucia, apíle, synkopowana salida, obroty z kanapkami, barrida z pozycji 2, podwójny krzyżyk, koło z kanapkami, wymuszona barrida).


  20. abc Balmaceda, Julio i Rosa, Corina: DVD, Tango giros, Vol. 2.. Julio Balmaceda y Corina de la Rosa Prodduciones, 2005. (podstawy ruchu obrotowego, struktura obrotu, synkopacja w czasie obrotu, medio tempo dla kobiety, obroty z entradą (różnica pomiędzy sakadą i entradą), obrót z entradą w prawo, obrót z entradą w lewo, obrót z entradą w obie strony, ćwiczenia – lapiz, obrót w lewo (lapiz), ćwiczenia – lapiz: kobieta, obrót z entradą i lapiz (ołówek) w prawo, obrót z sekwencją enrosque (skętów), obrót z entradą i sakadą, obrót z entradą i sakadą dla mężczyzną, La Bordona)


  21. Tango Terminology


  22. ab Saba, Benzecry: New glossary of tango dance, key tango Argentino dance terms, wstęp Juan Carlos Copes oraz Carlos Gavito, epilog Miguel Angel Zotto. Abrazos, 2010, s. 88.Nieznane pola: "ISBN".


  23. Saba, Gustawo Benzecry: Embracing tango, techniques and metaphors between tango and life. Abrazos, 2007.Nieznane pola: "ISBN".


  24. Turner, David: A passion for tango. Dingley Press, 2004.Nieznane pola: "ISBN".


  25. Różne nazwy tych samych elementów tańca zaznaczone są w (nawiasach) zwłaszcza wtedy, kiedy nie wiadomo, która z nazw jest dominująca – przykładem może być entrada i sacada lub voleo i boleo.


  26. Vega, Carlos: Danzas y canciones argentinas. Teoria e investigacion. Buenos Aires, Establecimento Grafico de E. Ferrero: 1936.








這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna