Lockheed F-80 Shooting Star































































































Lockheed F-80 Shooting Star


Lockheed F-80 Shooting Star
Dane podstawowe
Państwo

 Stany Zjednoczone
Producent

Lockheed
Typ

samolot myśliwski
Konstrukcja
metalowa
Załoga
1
Historia
Egzemplarze
1731
Dane techniczne
Napęd
Allison J33-A-35 Turbojet

Ciąg
24.0 kN
Wymiary
Rozpiętość
11,81 m
Długość
10,49
Wysokość
3,43 m
Powierzchnia nośna
22,07 m²
Masa

Własna
3819 kg

Startowa
7646 kg
Osiągi

Prędkość maks.
966 km/h

Prędkość wznoszenia
1140 m/min

Pułap
14000 m
Zasięg
1328 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
6 × karabin maszynowy kal. 12,7 mm
450 kg bomb pod skrzydłami
10-16 niekierowanych pocisków rakietowych
Użytkownicy

Stany Zjednoczone, Brazylia, Chile, Ekwador, Kolumbia, Peru, Urugwaj
Rzuty

Rzuty samolotu

Lockheed F-80 Shooting Star (do 1948 roku – Lockheed P-80 Shooting Star) – amerykański samolot myśliwski, pierwszy odrzutowiec użyty operacyjnie przez USAAF (pierwszym odrzutowym myśliwcem USAAF-u był P-59A Airacomet).


Prace projektowe nad nowym samolotem rozpoczęły się w 1943. Napęd samolotu stanowił angielski silnik turboodrzutowy De Havilland Goblin. Pierwszy lot prototypu XP-80 odbył się 8 stycznia 1944. W trakcie prób nowego samolotu doszło do wielu wypadków. M.in. 20 października 1944 w tragicznej katastrofie drugiego prototypu zginął główny pilot Lockheeda Milo Burcham.


Shooting Star wszedł do służby na początku 1945. 45 egzemplarzy zostało dostarczonych do dywizjonów przed zakończeniem drugiej wojny światowej. Z tego 4 egzemplarze dotarły do Europy – dwa do Włoch i dwa do Anglii. Niemniej kiedy w wypadku spowodowanym pożarem silnika zginął pilot doświadczalny major Fred Borsodi, zakazano dalszych lotów na P-80 i nie zostały one użyte bojowo do końca wojny.


Po wojnie zmniejszono początkowe zamówienie z 5000 do 2000 egzemplarzy. Do końca 1950 wyprodukowano łącznie 1715 sztuk P-80 w trzech wersjach: P-80A, B i C. Zmodyfikowany P-80B nazwany XP-80R ustanowił 19 czerwca 1947 rekord prędkości osiągając 1003,9 km/h. Produkcję ostatniej wersji P-80C rozpoczęto w 1948. W czerwcu tego roku, samolot otrzymał nowe oznaczenie – F-80C.


F-80 wzięły udział w wojnie koreańskiej, gdzie 8 listopada 1950 doszło do pierwszej w historii walki powietrznej między samolotami odrzutowymi z udziałem F-80 i MiG-a-15. Zakończyła się ona zwycięstwem pilota chińskiego. Radzieckie MiG-i o skośnych skrzydłach były konstrukcją znacznie lepszą od Shooting Starów. Już na początku wojny F-80 były wymieniane na nowsze F-86 Sabre. Po wycofaniu z roli samolotu myśliwskiego F-80 były jeszcze przez pewien czas używane jako samoloty szturmowe.


Istniała także dwumiejscowa wersja treningowa Lockheed T-33, znana popularnie jako T-bird. Produkcja tego modelu zakończyła się dopiero w 1959. Był on także produkowany na licencji w Japonii i Kanadzie. Łącznie wyprodukowano ponad 6000 T-birdów. Samoloty te były używane w ponad 40 krajach.


Rozwinięciem konstrukcji jest samolot Lockheed F-94 Starfire.



Użytkownicy |



 Brazylia


  • Força Aérea Brasileira: 33× F-80C od 1958 do 1973, Ex-USA


 Chile


  • Fuerza Aérea de Chile: 30× F-80C od 1958 do 1974, Ex-USA


 Ekwador


  • Fuerza Aérea Ecuatoriana: 18× F-80C od 1958 do 1973, Ex-USA


 Kolumbia


  • Fuerza Aérea Colombiana: 18× F-80C od 1958 do 1966, Ex-USA – MAP


 Peru


  • Fuerza Aérea del Perú: 16× F-80C od 1958 do 1973, Ex-USA


 Stany Zjednoczone



  • United States Air Force: 525× F-80A, 240× F-80B, 798× F-80C od 1945 do 1954, 152× RF-80A od 1947 do 1957


  • United States Navy: 50 Ex-USAF F-86C (jako TO-1/TV-1)



 Urugwaj


  • Fuerza Aérea Uruguaya: 17× F-80C od 1956 do 1971, Ex-USA



Dwumiejscowa wersja treningowa Lockheed T-33



Linki zewnętrzne |



  • F-80 na www.Globalsecurity.org, (ang.)

  • Zdjęcia samolotu

  • Opis konstrukcji (po angielsku) + galeria zdjęć







這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna