Lockheed F-80 Shooting Star
| ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | Stany Zjednoczone | |
Producent | Lockheed | |
Typ | samolot myśliwski | |
Konstrukcja | metalowa | |
Załoga | 1 | |
Historia | ||
Egzemplarze | 1731 | |
Dane techniczne | ||
Napęd | Allison J33-A-35 Turbojet | |
Ciąg | 24.0 kN | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 11,81 m | |
Długość | 10,49 | |
Wysokość | 3,43 m | |
Powierzchnia nośna | 22,07 m² | |
Masa | ||
Własna | 3819 kg | |
Startowa | 7646 kg | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 966 km/h | |
Prędkość wznoszenia | 1140 m/min | |
Pułap | 14000 m | |
Zasięg | 1328 km | |
Dane operacyjne | ||
Uzbrojenie | ||
6 × karabin maszynowy kal. 12,7 mm 450 kg bomb pod skrzydłami 10-16 niekierowanych pocisków rakietowych | ||
Użytkownicy | ||
Stany Zjednoczone, Brazylia, Chile, Ekwador, Kolumbia, Peru, Urugwaj | ||
Rzuty | ||
Lockheed F-80 Shooting Star (do 1948 roku – Lockheed P-80 Shooting Star) – amerykański samolot myśliwski, pierwszy odrzutowiec użyty operacyjnie przez USAAF (pierwszym odrzutowym myśliwcem USAAF-u był P-59A Airacomet).
Prace projektowe nad nowym samolotem rozpoczęły się w 1943. Napęd samolotu stanowił angielski silnik turboodrzutowy De Havilland Goblin. Pierwszy lot prototypu XP-80 odbył się 8 stycznia 1944. W trakcie prób nowego samolotu doszło do wielu wypadków. M.in. 20 października 1944 w tragicznej katastrofie drugiego prototypu zginął główny pilot Lockheeda Milo Burcham.
Shooting Star wszedł do służby na początku 1945. 45 egzemplarzy zostało dostarczonych do dywizjonów przed zakończeniem drugiej wojny światowej. Z tego 4 egzemplarze dotarły do Europy – dwa do Włoch i dwa do Anglii. Niemniej kiedy w wypadku spowodowanym pożarem silnika zginął pilot doświadczalny major Fred Borsodi, zakazano dalszych lotów na P-80 i nie zostały one użyte bojowo do końca wojny.
Po wojnie zmniejszono początkowe zamówienie z 5000 do 2000 egzemplarzy. Do końca 1950 wyprodukowano łącznie 1715 sztuk P-80 w trzech wersjach: P-80A, B i C. Zmodyfikowany P-80B nazwany XP-80R ustanowił 19 czerwca 1947 rekord prędkości osiągając 1003,9 km/h. Produkcję ostatniej wersji P-80C rozpoczęto w 1948. W czerwcu tego roku, samolot otrzymał nowe oznaczenie – F-80C.
F-80 wzięły udział w wojnie koreańskiej, gdzie 8 listopada 1950 doszło do pierwszej w historii walki powietrznej między samolotami odrzutowymi z udziałem F-80 i MiG-a-15. Zakończyła się ona zwycięstwem pilota chińskiego. Radzieckie MiG-i o skośnych skrzydłach były konstrukcją znacznie lepszą od Shooting Starów. Już na początku wojny F-80 były wymieniane na nowsze F-86 Sabre. Po wycofaniu z roli samolotu myśliwskiego F-80 były jeszcze przez pewien czas używane jako samoloty szturmowe.
Istniała także dwumiejscowa wersja treningowa Lockheed T-33, znana popularnie jako T-bird. Produkcja tego modelu zakończyła się dopiero w 1959. Był on także produkowany na licencji w Japonii i Kanadzie. Łącznie wyprodukowano ponad 6000 T-birdów. Samoloty te były używane w ponad 40 krajach.
Rozwinięciem konstrukcji jest samolot Lockheed F-94 Starfire.
Użytkownicy |
Brazylia
Força Aérea Brasileira: 33× F-80C od 1958 do 1973, Ex-USA
Chile
Fuerza Aérea de Chile: 30× F-80C od 1958 do 1974, Ex-USA
Ekwador
Fuerza Aérea Ecuatoriana: 18× F-80C od 1958 do 1973, Ex-USA
Kolumbia
Fuerza Aérea Colombiana: 18× F-80C od 1958 do 1966, Ex-USA – MAP
Peru
Fuerza Aérea del Perú: 16× F-80C od 1958 do 1973, Ex-USA
Stany Zjednoczone
United States Air Force: 525× F-80A, 240× F-80B, 798× F-80C od 1945 do 1954, 152× RF-80A od 1947 do 1957
United States Navy: 50 Ex-USAF F-86C (jako TO-1/TV-1)
Urugwaj
Fuerza Aérea Uruguaya: 17× F-80C od 1956 do 1971, Ex-USA
Linki zewnętrzne |
- F-80 na www.Globalsecurity.org, (ang.)
- Zdjęcia samolotu
- Opis konstrukcji (po angielsku) + galeria zdjęć
|
|
|