Northrop F-89 Scorpion







































































































Northrop F-89 Scorpion


F-89D
F-89D
Dane podstawowe
Państwo

 Stany Zjednoczone
Producent
Northrop
Typ
myśliwiec przechwytujący
Konstrukcja
wolnonośny średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej
Załoga
2 (pilot i operator radaru)
Historia
Data oblotu
16 sierpnia 1948
Lata produkcji
1950 - 1959
Wycofanie ze służby
1968
Egzemplarze
1050
Dane techniczne
Napęd
2 silniki odrzutowe J-35-A-35

Ciąg
2 × 35,6 kN
Wymiary
Rozpiętość
20 m
Długość
16,4 m
Wysokość
5,4 m
Powierzchnia nośna
52,2 m²
Masa

Własna
11 250 kg (C)

Startowa
19 160 kg (C)
Osiągi

Prędkość maks.
1025 km/h

Pułap
15 000 m
Zasięg
4200 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
6 działek 20 mm (wersje A i B), niekierowane PR powietrze-powietrze "Mighty Mouse" (wersje D-H), kierowane PR Huges Falcon (wersje D-H), pociski nuklearne Douglas MB-1 Genie (wersja J)
Użytkownicy

Stany Zjednoczone
Rzuty

Rzuty samolotu

Northrop F-89 Scorpion – amerykański ciężki odrzutowy samolot myśliwski, mogący działać niezależnie od warunków pogodowych.


Skonstruowany jako bezpośredni następca ciężkiego nocnego samolotu myśliwskiego z II wojny światowej P-61 Black Widow. W USAF służył od 1951 do 1957 roku, później samoloty zostały przekazane jednostkom gwardii narodowej i zastąpione przez Convair F-102 Delta Dagger. W Air National Guard samolot służył do 1968 roku.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Konstrukcja


  • 3 Wersje


  • 4 Bibliografia





Historia |


Prototyp oznaczony jako „Projekt N-24” wytwórnia Northrop opracowała w rekordowym czasie, niewiele przekraczającym 2 lata. Pierwszy lot miał miejsce 16 sierpnia 1948 roku.



Konstrukcja |


Dwumiejscowy, dwusilnikowy, wolnonośny średniopłat konstrukcji całkowicie metalowej. Kadłub o konstrukcji półskorupowej. Kabina załogi ciśnieniowa, skonstruowana w układzie tandem. Załoga składała się z pilota i operatora radaru. Samolot posiadał prosty płat o obrysie trapezu. Usterzenie było klasyczne, wolnonośne. podwozie chowane w kadłubie i skrzydłach.



Wersje |



  • N-24 – prototyp

  • F-89A – pierwsza wersja produkcyjna, wyprodukowano zaledwie 48 egz.

  • F-89B – zmodernizowana wersja wyposażona w układ lądowania ILS i autopilota, wyprodukowano 30 egz.

  • F-89C – wersja ze zmodernizowanymi silnikami i awioniką, wyprodukowano 150 egz.

  • F-89D – najbardziej rozpowszechniona wersja, zdemontowano działka i zastąpiono je niekierowanymi pociskami rakietowymi zamontowanymi w przedniej części gondol na końcach skrzydeł, wyprodukowano 682 egz.

  • F-89E i F – nigdy produkowane seryjnie wersje z nowymi silnikami

  • F-89G – wersja z nowym systemem kontroli ognia Hughes MA-1 oraz nowymi rakietami powietrze – powietrze GAR-1/GAR-2 Falcon

  • F-89H – dalsza modernizacja systemu kontroli ognia i zwiększenie liczby przenoszonych rakiet Falcon

  • F-89J – w tej wersji zrezygnowano z uzbrojenia w gondolach na końcach skrzydeł, zamiast tego samolot przenosił 2 nuklearne pociski powietrze-powietrze Douglas MB-1 Genie



Bibliografia |


  • Larry Davis, Dave Menard: F-89 Scorpion in action. Carrollton: Squadron/Signal Publications Inc., 1990. ISBN 0-89747-246-2.





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna