Northrop F-89 Scorpion
| ||
F-89D | ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | Stany Zjednoczone | |
Producent | Northrop | |
Typ | myśliwiec przechwytujący | |
Konstrukcja | wolnonośny średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej | |
Załoga | 2 (pilot i operator radaru) | |
Historia | ||
Data oblotu | 16 sierpnia 1948 | |
Lata produkcji | 1950 - 1959 | |
Wycofanie ze służby | 1968 | |
Egzemplarze | 1050 | |
Dane techniczne | ||
Napęd | 2 silniki odrzutowe J-35-A-35 | |
Ciąg | 2 × 35,6 kN | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 20 m | |
Długość | 16,4 m | |
Wysokość | 5,4 m | |
Powierzchnia nośna | 52,2 m² | |
Masa | ||
Własna | 11 250 kg (C) | |
Startowa | 19 160 kg (C) | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 1025 km/h | |
Pułap | 15 000 m | |
Zasięg | 4200 km | |
Dane operacyjne | ||
Uzbrojenie | ||
6 działek 20 mm (wersje A i B), niekierowane PR powietrze-powietrze "Mighty Mouse" (wersje D-H), kierowane PR Huges Falcon (wersje D-H), pociski nuklearne Douglas MB-1 Genie (wersja J) | ||
Użytkownicy | ||
Stany Zjednoczone | ||
Rzuty | ||
Northrop F-89 Scorpion – amerykański ciężki odrzutowy samolot myśliwski, mogący działać niezależnie od warunków pogodowych.
Skonstruowany jako bezpośredni następca ciężkiego nocnego samolotu myśliwskiego z II wojny światowej P-61 Black Widow. W USAF służył od 1951 do 1957 roku, później samoloty zostały przekazane jednostkom gwardii narodowej i zastąpione przez Convair F-102 Delta Dagger. W Air National Guard samolot służył do 1968 roku.
Spis treści
1 Historia
2 Konstrukcja
3 Wersje
4 Bibliografia
Historia |
Prototyp oznaczony jako „Projekt N-24” wytwórnia Northrop opracowała w rekordowym czasie, niewiele przekraczającym 2 lata. Pierwszy lot miał miejsce 16 sierpnia 1948 roku.
Konstrukcja |
Dwumiejscowy, dwusilnikowy, wolnonośny średniopłat konstrukcji całkowicie metalowej. Kadłub o konstrukcji półskorupowej. Kabina załogi ciśnieniowa, skonstruowana w układzie tandem. Załoga składała się z pilota i operatora radaru. Samolot posiadał prosty płat o obrysie trapezu. Usterzenie było klasyczne, wolnonośne. podwozie chowane w kadłubie i skrzydłach.
Wersje |
- N-24 – prototyp
- F-89A – pierwsza wersja produkcyjna, wyprodukowano zaledwie 48 egz.
- F-89B – zmodernizowana wersja wyposażona w układ lądowania ILS i autopilota, wyprodukowano 30 egz.
- F-89C – wersja ze zmodernizowanymi silnikami i awioniką, wyprodukowano 150 egz.
- F-89D – najbardziej rozpowszechniona wersja, zdemontowano działka i zastąpiono je niekierowanymi pociskami rakietowymi zamontowanymi w przedniej części gondol na końcach skrzydeł, wyprodukowano 682 egz.
- F-89E i F – nigdy produkowane seryjnie wersje z nowymi silnikami
- F-89G – wersja z nowym systemem kontroli ognia Hughes MA-1 oraz nowymi rakietami powietrze – powietrze GAR-1/GAR-2 Falcon
- F-89H – dalsza modernizacja systemu kontroli ognia i zwiększenie liczby przenoszonych rakiet Falcon
- F-89J – w tej wersji zrezygnowano z uzbrojenia w gondolach na końcach skrzydeł, zamiast tego samolot przenosił 2 nuklearne pociski powietrze-powietrze Douglas MB-1 Genie
Bibliografia |
- Larry Davis, Dave Menard: F-89 Scorpion in action. Carrollton: Squadron/Signal Publications Inc., 1990. ISBN 0-89747-246-2.
|
|