North American B-45 Tornado
| ||
B-45C | ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | Stany Zjednoczone | |
Producent | North American | |
Typ | lekki bombowiec taktyczny | |
Załoga | 4 osoby | |
Historia | ||
Data oblotu | 17 marca 1947 | |
Wycofanie ze służby | 1959 | |
Dane techniczne | ||
Napęd | 4 silniki turboodrzutowe | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 23,17 m (bez zbiorników na skrzydłach) | |
Długość | 22,96 m | |
Masa | ||
Startowa | 51 235 kg | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 930 km/h na poziomie morza | |
Zasięg | 3060 km | |
Dane operacyjne | ||
Uzbrojenie | ||
2× karabin maszynowy Browing M3 kal. 12,7 mm 9979 kg bomb w komorach wew. | ||
Użytkownicy | ||
US Air Force | ||
Rzuty | ||
B-45 Tornado – pierwszy amerykański czterosilnikowy lekki bombowiec taktyczny.
Napęd (B-45C): 4 silniki turboodrzutowe General Electric J47-GE-13/15 o ciągu 23,1 kN (2359 kG) każdy.
Była to konstrukcja wyjątkowo zawodna, tak że nie zdecydowano się nawet na użycie tych bombowców w czasie wojny koreańskiej. Duża prędkość i pułap sprawiały jednak, że dość dobrze kwalifikowała się do roli samolotu rozpoznawczego (RB-45).
Spis treści
1 Wersje
1.1 B-45A
1.2 B-45B
1.3 B-45C
1.4 RB-45C
2 Bibliografia
Wersje |
B-45A |
Wyposażony w silniki Allison J35-A11. Wyprodukowano 96 sztuk.
B-45B |
Wersja planowana, do produkcji której nigdy nie doszło. Miała cechować się nowym radarem i systemem kierowania ogniem.
B-45C |
Wyposażona we wzmocnioną konstrukcję płatowca i kabiny. Ta wersja miała charakterystyczne zbiorniki paliwa na krańcach skrzydeł. Wyprodukowano 10 egzemplarzy.
RB-45C |
Wersja rozpoznawcza, wyposażona w 12 kamer. Wyprodukowano łącznie 33 egzemplarze.
Bibliografia |
- Aerospace Publishing Ltd.: Encyklopedia Lotnictwa. Technika, Typy, Dane. Wyd. IV. Bielsko-Biała: DEBIT, 1999, s. 51. ISBN 83-7167-018-4.
- Maciej Hypś: Zanim powstał U-2. Loty rozpoznawcze nad ZSRR w czasie zimnej wojny. Konflikty.pl, 29 stycznia 2013.
|