Lockheed F-94 Starfire





















































































































Lockheed F-94 Starfire


Lockheed F-94C Starfire
Lockheed F-94C Starfire
Dane podstawowe
Państwo

 Stany Zjednoczone
Producent

Lockheed Corporation
Typ
myśliwiec
Konstrukcja
metalowa
Załoga
2
Historia
Data oblotu
16 kwietnia 1949
Wycofanie ze służby
lipiec 1959
Egzemplarze
855
Dane techniczne
Napęd
1 x Silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney J48-P-5

Ciąg
28,2 kN
38,9 kN z dopalaczem
Wymiary
Rozpiętość
12,9 m
Długość
13,6 m
Wysokość
4,55 m
Powierzchnia nośna
21,63 m²
Masa

Własna
5 764 kg

Startowa
10 970 kg
Zapas paliwa
1385 l
Osiągi

Prędkość maks.
1 030 km/h

Prędkość przelotowa
793 km/h (10973 m.)

Prędkość wznoszenia
54,86 m/s

Pułap
15 670 m
Zasięg
2 050 km
Promień działania
1 300 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
24/48 niekierowanych rakiet Mk 4/Mk 40 Folding-Fin Aerial Rocket
Liczba miejsc
2
Użytkownicy

 Stany Zjednoczone
Rzuty

Rzuty samolotu



Prototyp YF-94




F-94B


Lockheed F-94 Starfire – pierwszy amerykański odrzutowy myśliwiec przechwytujący zaprojektowany do użycia w każdych warunkach atmosferycznych ("all-weather interceptor"), a więc także w nocy.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Służba


  • 3 Wersje


  • 4 Współcześnie istniejące F-94


  • 5 Bibliografia





Historia |


Samolot został zaprojektowany w 1948 w celu zastąpienia szybko starzejących się w obliczu rozwoju technologii silników odrzutowych starszych, tłokowych samolotów myśliwskich Northrop P-61 Black Widow i North American P-82 Twin Mustang, podstawowym zadaniem nowego myśliwca miało być zmniejszenie zagrożenia jakie przedstawiały radzieckie bombowce Tu-4. F-94 bazował na wcześniejszym TF-80C (T-33 Shooting Star) – dwumiejscowej wersji treningowej F-80 Shooting Star z dodanym uzbrojeniem, radarem i systemem kierowania ogniem.


System kierowania ogniem, Hughes E-1, składał się z radaru AN/APG-33 oraz celownika Sperry A-1C. kadłub TF-80C został przedłużony aby zmieścił się w nim radar i dodatkowe urządzenia elektroniczne, modyfikacja istniejącego już samolotu była na tyle prosta, że kontrakt na nowy myśliwiec podpisano na początku 1949, a pierwszy lot F-94 odbył się już w 16 kwietnia tego roku.


Dodatkowa masa ekwipunku elektronicznego i uzbrojenia wymusiła użycie silnika o większej mocy, Allison J33 został zastąpiony Allison J33-A-33 z dopalaczem (F-94 był pierwszym amerykańskim produkcyjnym samolotem z dopalaczem), użycie większego silnika i zajęcie część kadłuba przez elektronikę zmniejszyło z kolei pojemność wewnętrznych zbiorników z paliwem co pociągnęło za sobą konieczność instalacji dodatkowych zbiorników na końcówkach skrzydeł.


Pierwszym modelem produkcyjnym był F-94A uzbrojony w cztery karabiny maszynowe Browning M2 12,7 mm zamontowane w kadłubie. Samolot mógł także przenosić podczepione pod skrzydłami dwie bomby 1000-funtowe (450 kg). Wyprodukowano 109 samolotów w tej wersji. Wersja F-94B weszła do służby w styczniu 1951, została wyposażona w bardziej niezawodną elektronikę i silnik, a także w nowy wówczas system ILS, zbudowano 356 samolotów w tej wersji.


Następny model, pierwszy oficjalnie noszący nazwę "Starfire", F-94C, różnił się od swoich poprzedników na tyle, że początkowo otrzymał on nawet oznaczenie F-97 ale ostatecznie zdecydowano traktować ten samolot jako tylko wersję rozwojową F-94. Początkowo Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nie były w ogóle zainteresowane tym samolotem i jego rozwój był finansowany prywatnie przez Lockheeda. Aby poprawić osiągi samolotu użyto w nim nowego, znacznie cieńszego skrzydła, silnik J33 został zastąpiony znacznie potężniejszym Rolls-Royce Tay, a system kontroli ognia został zastąpiony nowym Hughes E-5 z radarem AN/APG-40 umieszczonym w znacznie powiększonym nosie samolotu. Zrezygnowano także z działek które zostały zastąpione rakietami FFAR o kalibrze 2,75 cala (70 mm) umieszczonymi w nosie samolotu wokół radaru,


Proponowano także budowę wersji myśliwsko-bombowej "Gwiezdnego ognia" F-94D i zbudowano jeden prototyp tego samolotu ale nie wszedł on do produkcji. Samolot ten został użyty do testów działka M61 Vulcan, w które w późniejszym czasie było uzbrojonych wiele amerykańskich samolotów.



Służba |




F-94C z rakietami FFAR


Pierwsza seria myśliwców została wysłana do Korei gdzie wzięły udział w wojnie koreańskiej zestrzeliwując łącznie cztery myśliwce nieprzyjaciela. W samoloty te został także wyposażony 59 Myśliwski Dywizjon Przechwytujący stacjonujący w Goose Bay. Jedna eskadra dywizjonu służyła w bazie w Thule jako dodatkowa linia obrony systemu DEW-Line (Distant Early warning – system wczesnego ostrzegania) znajdującego się na Grenlandii.


F-94B służyło w USAF do 1954 po czym zostały przeniesione do jednostek powietrznych Gwardii Narodowej (Air National Guard). W służbie ANG niektóre samoloty zostały wyposażone w dodatkowe 4 karabiny maszynowe - po dwa pod każdym skrzydłem.


Pierwsze F-94C zostały dostarczone do dywizjonów w czerwcu 1951, a do maja 1954 zbudowano 387 sztuk tego samolotu. Podstawową wadą tej konstrukcji były montowane w dziobie rakiety FFAR które w momencie oddawania strzału oślepiały na chwilę własną załogę. W służbie z reguły nie montowano w ogóle rakiet w nosie samolotu, ale używano podczepianych pod skrzydła wyrzutni zawierających pod 12 rakiet. F-94C zostały wycofane z dywizjonów USAF w 1959, a z jednostek ANG rok później.



Wersje |


  • YF-94

Dwa T-33A zmodyfikowane jako prototypy YF-94.


  • F-94A

Dwumiejscowy myśliwiec przechwytujący "all-weather interceptor"


  • YF-94B

Prototyp drugiej serrii produkcyjnej


  • F-94B

Druga seria produkcyjna.


  • YF-94C

2 prototypy trzeciej serii produkcyjnej


  • F-94C

Trzecia wersja produkcyjna


  • F-94D

Prototyp wersji myśliwsko-bombowej.



Współcześnie istniejące F-94 |



  • Pierwszym YF-94A (numer seryjny 48-35) znajduje się w muzeum w Edwards Air Force Base w Kalifornii

  • F-94C znajduje się w muzeum New England Air Museum



Bibliografia |


1. Lockheed F-94 Starfire, "Lotnictwo" nr 1(2011) s.78-89 ISSN 1732-5323






這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna