Linia kolejowa nr 351
Linia kolejowa nr 351 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poznań Główny – Szczecin Główny | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane podstawowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zarządca | PKP PLK | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Numer linii | 351 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabela SRJP | 360, 361 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długość | 213,500 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozstaw szyn | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sieć trakcyjna | 3000 V DC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prędkość maksymalna | 150 km/h | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Linia w Szczecinie Dąbiu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Portal Transport szynowy |
Linia kolejowa nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny – magistralna linia kolejowa w północno-zachodniej Polsce, będąca fragmentem międzynarodowej magistrali E 59 ciągnącą się ze Skandynawii na południe Europy. Jest podstawową linią łączącą stolicę województwa zachodniopomorskiego z większością kraju. Położona jest w granicach trzech województw: wielkopolskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego oraz na obszarze oddziałów regionalnych PKP PLK w Poznaniu i w Szczecinie.
Spis treści
1 Przebieg
2 Historia
2.1 Do 1945 roku
2.2 Po 1945 roku
3 Parametry techniczne
4 Statystyki i podziały linii
5 Ruch pociągów pasażerskich
5.1 Połączenia dalekobieżne
5.2 Połączenia regionalne
6 Wypadki
7 Ciekawostki
8 Galeria zdjęć
9 Przypisy
10 Linki zewnętrzne
Przebieg |
Linia rozpoczyna bieg w centrum Poznania na węzłowej stacji Poznań Główny, skąd można dojechać m.in. do Wrocławia, Warszawy czy Katowic. Następnie wychodzi ze śródmieścia ciasnym łukiem o kącie 90 stopni, a w Kiekrzu linia łączy się z towarową obwodnicą Poznania. W Krzyżu bezkolizyjnie przecina dawną linię Berlin - Królewiec będącą jednocześnie punktem przesiadkowym w stronę Gorzowa Wielkopolskiego i Piły. W Stargardzie odgałęzia się linia z Trójmiasta. Ostatni, 23-kilometrowy fragment trasy przebiega przez teren Szczecina - w większości przez Prawobrzeże, Międzyodrze oraz Pomorzany i kończy się na powstałym w 1843 roku dworcu Szczecin Główny położonym nad rzeką Odrą na osiedlu Nowe Miasto.
Linia przebiega przez trzy duże puszcze. Są to: Puszcza Notecka pomiędzy Wronkami a Drawskim Młynem, Puszcza Drawska pomiędzy Drawinami a Mierzęcinem Strzeleckim oraz Puszcza Goleniowska pomiędzy Miedwieckiem a Szczecinem Zdunowem. Magistrala przecina też rzeki Wartę, Noteć, Drawę, Regalicę i Odrę Zachodnią.
Historia |
Do 1945 roku |
W maju 1846 Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSE), czyli Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej oddało do użytku odcinek ze Szczecina do Stargardu, który był przedłużeniem otwartej 3 lata wcześniej linii z Berlina do Szczecina. Odcinek ze Szczecina Gł. do Dąbia prowadził wówczas przez stację Finkenwalde [a].
4 marca[1] 1846, po akceptacji projektu przez króla Friedricha Wilhelma IV Hohenzollerna, koncesję na budowę linii w kierunku Poznania otrzymała spółka akcyjna Stargard-Posener Eisenbahn-Gesellschaft (SPE), czyli Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej. Budowę rozpoczęto 20 marca 1846 od strony Stargardu[1].
W ciągu 12 miesięcy powstały kolejne odcinki linii SPE:
- w sierpniu 1847 ze Stargardu do Dobiegniewa
- w czerwcu 1848 z Dobiegniewa do Krzyża,
- w lipcu 1848 z Krzyża do Wronek i Szamotuł,
- w sierpniu 1848 z Krzyża do Poznania Woli i Poznania Jeżyc.
Pierwszy pociąg wjechał do Poznania 10 sierpnia 1848[1].
W 1856 oddano do użytku ostatni fragment z Jeżyc do Poznania Gł., gdzie połączyła się z nowo wybudowaną linią Kolei Górnośląskiej z Wrocławia (linia Wrocław – Leszno – Poznań). W międzyczasie, w 1851 w Krzyżu powstał węzeł kolejowy z późniejszą linią z Berlina do Królewca (czyli tzw. Ostbahn). Linia ze Stargardu/Szczecina była pierwszą, która dotarła do Poznania.
W 1869 przekształcono dworzec Szczecin Gł. z czołowego w przelotowy, zmieniając przebieg torów w kierunku Dąbia, a dawne torowisko rozebrano. 10 lat później wybudowano odcinek między Poznaniem Wolą a dworcem głównym przez nową stację Jeżyce (obecnie podg „Poznań POD”) i podobnie jak w Szczecinie, nieużywane już tory rozebrano.
W 1912 roku zmieniono przebieg linii na szlaku Drawiny - Krzyż, budując wiadukt nad linią kolejową nr 203 będącą fragmentem Ostbahnu. Stary przebieg linii został obecnie przekształcony w ulicę Długą w Krzyżu.[2]
W 1918 (lub 1919) południowy fragment linii znalazł się w granicach nowo powstałego państwa – II Rzeczypospolitej. Stacjami granicznymi stały się: Kreuz (Krzyż) po stronie niemieckiej i Drawski Młyn po stronie polskiej. W 1936 otwarto obwodową linię towarową (Güterumgehungsbahn) pomiędzy stacjami Szczecin Dąbie i Szczecin Główny przez Dziewoklicz, ostatni odcinek dzisiejszej linii 351.
W 1936 według polskiego Urzędowego Rozkładu Jazdy Pociągów (tab. 222) na trasie kursowało 7 par pociągów, w tym 2 pary do Szczecina. Po 1 parze kończyło bieg w: Drawskim Młynie, Wronkach, 2 pary w Szamotułach, a 1 para kursowała tylko do Rokietnicy. W 1939, po wybuchu II wojny światowej, cała linia z powrotem znalazła się w granicach Niemiec. W 1944 według rozkładu jazdy Deutsches Kursbuch (tab. 129a) między Poznaniem a Stargardem kursowało 5 par pociągów (w tym 2 pospieszne: z/do Poznania do/z Hamburga i z/do Wrocławia do/ze Szczecina) oraz kilka osobowych między różnymi odcinkami linii. Podobnie jak obecnie, najwięcej pociągów kursowało na odcinku Stargard – Szczecin (tab. 124a) – 8 par pociągów pospiesznych oraz 14 par osobowych.
↑ od 1945 stacja kolejowa przemianowana na Szczecin Lotnisko; Finkenwalde, to współczesne Zdroje
Po 1945 roku |
Po wytyczeniu nowych granic zgodnie z ustaleniami konferencji poczdamskiej, Kolej Stargardzko-Poznańska przypadła w całości Polsce i stała się główną linią wyjazdową ze (lub: wjazdową do) Szczecina. Tą trasą do dziś kursuje większość pociągów łączących miasto z centrum (Poznań, Warszawa, Łódź) i z południem Polski (Wrocław, Katowice, Kraków, Przemyśl).
Daty elektryfikacji linii:
- czerwiec 1975 r. z Poznania Gł. do Rokietnicy,
- wrzesień 1977 r. z Rokietnicy do Krzyża,
- lipiec-sierpień 1978 r. z Krzyża do Stargardu,
- grudzień 1978 r. ze Stargardu do Szczecina Gł.
Linia z Poznania była pierwszą w szczecińskim węźle kolejowym oraz obecnym województwie zachodniopomorskim, nad którą zawisła sieć trakcyjna.
W 1980/81 r. między Poznaniem Gł. a Szczecinem Gł. kursowało 11 par pociągów pospiesznych (plus 3 w kierunku Świnoujścia z pominięciem Szczecina Dąbia) oraz 6 par osobowych. Dodatkowo między Poznaniem Gł. a Krzyżem kursowało 6 par, a z Krzyża do Stargardu 3 pary. Najwięcej pociągów kursowało między Stargardem a Szczecinem Gł. – w sumie 15 par pociągów pospiesznych i 22 pary osobowych.
W 1985 wpisano linię Poznań – Szczecin (nr linii E-59) jako ważną dla transportu międzynarodowego do umowy europejskiej AGC.
25 kwietnia 2017 podpisano umowę na wykonanie wyprzedzających robót remontowych torów i sieci trakcyjnej na odcinku Słonice - Szczecin Dąbie, które wykona Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu. Łączna wartość inwestycji to ponad 69 milionów złotych[3].
W sierpniu 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z firmą AŽD Praha umowę na budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej między Poznaniem a Wronkami[4], a w grudniu na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie[5].
Parametry techniczne |
Wykaz maksymalnych prędkości w km/h[6] | |||||||||
Tor nr 1 | odcinek linii | Tor nr 2 | |||||||
pociągi pasażerskie | szynobusy | pociągi towarowe | pociągi pasażerskie | szynobusy | pociągi towarowe | ||||
km pocz. | km końcowy | ||||||||
70 | 60 | 0,000 | 2,100 | 70 | 60 | ||||
100 | 2,100 | 3,000 | 100 | ||||||
120 | 3,000 | 13,600 | 120 | ||||||
120 | 13,600 | 16,600 | 120 | ||||||
120 | 16,600 | 18,200 | 120 | ||||||
140 | 18,200 | 31,800 | 140 | ||||||
120 | 31,800 | 43,300 | 120 | ||||||
140 | 43,309 | 50,200 | 140 | ||||||
140 | 60 | 50,200 | 51,800 | 140 | 60 | ||||
140 | 51,800 | 56,000 | 140 | ||||||
140 | 56,000 | 60,442 | 140 | ||||||
150 | 60,442 | 69,100 | 150 | ||||||
120 | 69,100 | 70,390 | 120 | ||||||
140 | 70,390 | 76,970 | 140 | ||||||
120 | 76,970 | 78,577 | 120 | ||||||
78,577 | 80,300 | 120 | |||||||
80 | 80,300 | 81,800 | 120 | 80 | |||||
100 | 81,800 | 87,100 | 100 | ||||||
140 | 100 | 87,100 | 91,000 | 140 | 100 | ||||
130 | 91,000 | 95,000 | 130 | ||||||
120 | 95,000 | 97,630 | 120 | ||||||
130 | 97,630 | 105,824 | 130 | ||||||
120 | 105,824 | 107,715 | 120 | ||||||
130 | 107,715 | 114,702 | 130 | ||||||
120 | 114,702 | 116,726 | 120 | ||||||
130 | 116,726 | 120,004 | 130 | ||||||
120 | 120,004 | 121,616 | 120 | ||||||
140 | 121,616 | 126,965 | 130 | ||||||
120 | 126,965 | 128,772 | 120 | ||||||
130 | 128,772 | 133,105 | 130 | ||||||
120 | 133,105 | 134,964 | 120 | ||||||
130 | 134,964 | 137,164 | 130 | ||||||
120 | 137,164 | 139,603 | 120 | ||||||
139,603 | 151,905 | 130 | |||||||
151,905 | 153,663 | 120 | |||||||
153,663 | 159,749 | 130 | |||||||
159,749 | 161,475 | 120 | |||||||
161,475 | 163,440 | 130 | |||||||
163,440 | 167,440 | 120 | |||||||
167,440 | 172,340 | 130 | |||||||
100 | 80 | 172,340 | 176,540 | 120 | |||||
176,540 | 184,468 | 130 | |||||||
184,468 | 186,100 | 120 | |||||||
130 | 100 | 186,100 | 195,420 | 130 | |||||
120 | 80 | 195,420 | 197,800 | 120 | |||||
100 | 197,800 | 204,400 | 100 | 80 | |||||
120 | 204,400 | 207,600 | 120 | ||||||
100 | 207,600 | 213,500 | 100 |
Statystyki i podziały linii |
Dla pociągów pasażerskich i szynobusów prędkość maksymalna 150 km/h jest dozwolona na niespełna 9-kilometrowym odcinku (z czego na 1 km szlaku występuje ograniczenie do 140 km/h z powodu nieprzystosowania sygnalizacji przejazdowej) od Wronek do Miał (od 60,442 do 69,100 km). Na pozostałej trasie prędkość dozwolona wynosi od 100 do 140 km/h, poza fragmentami na odcinku Poznań Główny – Poznań POD, Wronki - Miały gdzie maksymalna prędkość waha się pomiędzy 70 a 100 km/h. Pociągi towarowe od Krzyża do Stargardu mogą rozwijać prędkość do 100 km/h, a na pozostałych odcinkach od 60 km/h do 80 km/h.
Hipotetyczny czas przejazdu (nie uwzględniając postojów oraz ograniczeń czasowych) całej linii z maksymalną dozwoloną prędkością wynosi 1:52 h dla toru nieparzystego (pasażerskie i szynobusy – średnio 114,1 km/h) oraz 2:32 h dla towarowych (śr. 84,4 km/h). Na torze parzystym 1:48 h dla pasażerskich i szynobusów (118,5 km/h) oraz 2:24 h dla towarowych (89 km/h).
Porównanie czasu przejazdów dla pociągów osobowych w wybranych latach (wartości uśrednione):
Rok | Poznań Gł. – Krzyż (84 km) | Krzyż – Stargard (90 km) | Stargard – Szczecin Gł. (37 km) | W sumie |
---|---|---|---|---|
1848 | X | X | 1:20 h | X |
1896 | 1:45 h | 1:55 h | 1:05 h | 4:45 h |
1944/1945 | 2:20 h | 2:20 h | 0:55 h | 5:35 h |
1948 | 2:15 h | 2:25 h | 1:40 h[7] | 6:20 h |
1951/1952 | 2:00 h | 2:20 h | 1:00 h | 5:20 h |
1967/1968 | 1:50 h | 1:55 h | 0:55 h | 4:40 h |
1983/1984 | 1:40 h | 1:40 h | 0:50 h | 4:10 h |
1989/1990 | 1:35 h | 1:30 h | 0:50 h | 3:55 h |
1995/1996 | 1:20 h | 1:30 h | 0:45 h | 3:35 h |
2002 | 1:20 h | 1:25 h | 0:40 h | 3:25 h |
2007 | 1:15 h | 1:20 h | 0:40 h | 3:15 h |
2016 | 1:10 h | 1:12 h | 0:33 h | 2:55 h |
2017 | 1:02 h | 1:17 h | 0:49 h | 3:08 h |
Najkrótszy czasu przejazdu pociągu na całej trasie w wybranych latach:
|
|
Podział linii według obszarów działania Zakładów Linii Kolejowych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe:
- od początku linii 0,0 do 80,3 km: Oddział Regionalny w Poznaniu, Zakład Linii Kolejowych Poznań
- od 80,3 do 87,1 km: Oddział Regionalny w Szczecinie, Zakład Linii Kolejowych Zielona Góra
- od 87,1 km do końca linii 213,5 km: Oddział Regionalny w Szczecinie, Zakład Linii Kolejowych Szczecin
Numery tabel w rozkładzie jazdy:
- Tabela 360
- Tabela 361 – rozkład szczegółowy od Stargardu do Szczecina Gł.
Podział linii według województw:
- od Poznania Gł. do Krzyża – wielkopolskie
- od Drawin do Dobiegniewa – lubuskie
- od Bierzwnika do Szczecina Gł. – zachodniopomorskie
Ruch pociągów pasażerskich |
Dane w tym dziale aktualne na rozkład jazdy 2016/2017
Połączenia dalekobieżne |
Linia 351 to podstawowe połączenie kolejowe Szczecina z większością Polski, dlatego na sporej części linii dominuje ruch dalekobieżny. Całą trasę pokonują 3 pary pociągów kategorii Express InterCity, 8 par pociągów kategorii InterCity, oraz 7 par pociągów kategorii TLK[8] – wszystkie obsługiwane przez spółkę PKP Intercity. Dodatkowo na odcinku Stargard – Szczecin Główny pojawia się 5 par pociągów jadących od strony Gdańska oraz Piły, oraz 3 pary pociągów na odcinku Poznań Główny - Poznań POD jadących w stronę Kołobrzegu.
Pociągi jeżdżące po całej linii:
EIC Chrobry Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia
EIC Mewa Warszawa Wschodnia – Świnoujście – Warszawa Wschodnia
EIC Podkowiński Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia
IC Barbakan Kraków Główny – Szczecin Główny – Kraków Główny
IC Barnim Katowice – Świnoujście – Katowice
IC Chełmoński Przemyśl Główny – Szczecin Główny – Przemyśl Główny
IC Matejko Przemyśl Główny – Świnoujście – Przemyśl Główny
IC Portowiec Katowice – Szczecin Główny – Katowice
IC Przemyślanin Przemyśl Główny – Szczecin Główny – Przemyśl Główny
IC Wawel Kraków Główny - Szczecin Główny - Kraków Główny
IC Włókniarz Łódź Fabryczna – Szczecin Główny – Łódź Fabryczna
TLK Bosman Poznań Główny – Szczecin Główny – Poznań Główny
TLK Dobrawa Katowice – Szczecin Główny – Katowice[9]
TLK Gałczyński Lublin – Szczecin Główny – Lublin
TLK Haller Zakopane – Szczecin Główny – Zakopane
TLK Ostrewa Kraków Główny – Szczecin Główny – Kraków Główny
TLK Podlasiak Białystok – Szczecin Główny – Białystok
TLK Uznam Warszawa Wschodnia – Świnoujście – Warszawa Wschodnia[10]
Pociągi jeżdżące na części linii:
IC Malczewski Przemyśl Główny – Słupsk – Przemyśl Główny[11][12]
TLK Albatros Gdańsk Główny – Szczecin Główny – Gdańsk Główny[13]
TLK Gryf Olsztyn Główny – Szczecin Główny – Olsztyn Główny[13]
TLK Gwarek Katowice – Słupsk – Katowice[14][12]
TLK Moniuszko Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia[13]
TLK Rybak Białystok – Szczecin Główny – Białystok[13]
TLK Stańczyk Olsztyn Główny - Szczecin Główny - Olsztyn Główny [13]
TLK Szkuner Katowice – Kołobrzeg – Katowice[12]
TLK Żuławy Olsztyn Główny – Szczecin Główny – Olsztyn Główny[13]
Połączenia regionalne |
Jedynym przewoźnikiem regionalnym na linii 351 są Przewozy Regionalne - zarówno w aglomeracji poznańskiej jak i w szczecińskiej. Cała trasa jest pokonywana przez 4 pary pociągów Regio obsługiwanych jednostkami serii ED78 należącymi do województwa zachodniopomorskiego. Na krótszych odcinkach ofertę uzupełniają połączenia aglomeracyjne. Poza tym z linii 351 na pewnych odcinkach korzystają pociągi Regio m. in. relacji Poznań Główny – Kostrzyn, Poznań Główny – Kołobrzeg, Słupsk – Szczecin Główny, Szczecinek – Szczecin Główny czy Piła Główna – Szczecin Główny. Na odcinku p.odg Regalica – Szczecin Główny większość pociągów regionalnych zjeżdża na równoległy odcinek linii 855 i 273 przez stację Szczecin Port Centralny.
Odcinek | Liczba par |
---|---|
Poznań Główny – p. odg. Poznań POD | 29 |
p. odg. Poznań POD – Krzyż | 19 |
Krzyż – Choszczno | 6 |
Choszczno – Stargard | 8 |
Stargard – Szczecin Dąbie | 27 |
Szczecin Dąbie – p. odg. Regalica | 45 |
p. odg. Regalica – Szczecin Główny | 12 |
Wypadki |
5 maja 1997 roku wydarzyła się jedna z najtragiczniejszych, katastrofa kolejowa na stacji w Reptowie koło Szczecina, w której zginęło 12 osób.
Najwięcej wykolejeń na trasie miało miejsce na stacji Miały – tylko od 1989 roku zdarzało się to trzykrotnie. 18 stycznia 1991 roku nastąpiło wykolejenie pociągu pospiesznego z Kielc do Szczecina Niebuszewa, 24 lutego 2001 roku wykoleił się pociąg towarowy jadący ze stacji Poznań Franowo do stacji Szczecin Port Centralny, a 4 stycznia 2004 roku około godziny 1:00 na szlaku przed stacją od strony Wronek doszło do wykolejenia 12 wagonów pociągu towarowego relacji Wrocław Brochów – Świnoujście, czego konsekwencją chwilę później było uderzenia w nie pociągu pospiesznego relacji Szczecin Główny – Terespol. W tych trzech katastrofach nikt nie zginął, ale 22 osoby (w tym 21 w ostatniej z nich) zostały ranne.
W sierpniu 1992 roku iskry z osi pociągu jadącego tą linią spowodowały pożar Puszczy Noteckiej – jeden z największych pożarów lasów w nowożytnej historii Polski.
Ciekawostki |
- Obecna linia 351 była pierwszą, która dotarła do Poznania. Dopiero 8 lat później (w 1856 roku) Poznań stał się stacją przelotową, kiedy otwarto linię z Wrocławia, a w 1870 roku stał się węzłem po wybudowaniu linii z Berlina.
- Po otwarciu pierwszej linii kolejowej do Poznania, dzięki masowym wycieczkom, do tego miasta została zawleczona epidemia cholery.
- W latach 1936-1945 istniały 3 linie łączące Szczecin Dąbie ze Szczecinem Głównym. Pierwsza powstała w 1846 roku (w 1869 roku przebieg częściowo zmieniono) przez stacje Szczecin Lotnisko i Szczecin Port Centralny. W 1936 roku zbudowano trasę przez stację (obecnie posterunek odgałęźny) Dziewoklicz, a także łącznicę z linią z Wrocławia, tworząc tym samym trzecie połączenie. Pierwsza trasa z powodu nie została uruchomiona po wojnie, gdyż wycofujący się Niemcy wysadzili mosty nad Cegielinką i Martwą Wodą, a nowe władze nie podjęły decyzji o odbudowie. Dwie ostatnie trasy istnieją i są używane do dziś.
- Pociągi jadące od strony Goleniowa oraz Świnoujścia, przez Szczecin Główny i zmierzające dalej w kierunku Stargardu i Poznania dwukrotnie przejeżdżają odcinkiem p. odg. Regalica – Szczecin Dąbie. Część z nich dwukrotnie zatrzymuje się także na przystanku Szczecin Zdroje i stacji Szczecin Dąbie.
Galeria zdjęć |
Przypisy |
↑ abc Szwajlik S., Dzieje Kolei Stargardzkiej, Stargard 2002.
↑ http://wielkopolskie.atlaskolejowy.pl/?id=linia&kraj=PL&poz=351b
↑ Platforma Zakupowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, zamowienia.plk-sa.pl [dostęp 2017-11-18] (ang.).
↑ Jest pierwsza umowa na odcinku Poznań – Szczecin. Czas ucieka [dostęp 2018-11-28] (pol.).
↑ Szybciej między Poznaniem a Szczecinem, jest kolejna umowa, inforail.pl [dostęp 2018-12-25] (pol.).
↑ Regulamin PKP PLK 2016/2017. [dostęp 2017-09-27].
↑ Przez Wzgórze Hetmańskie i Pomorzany; po odbudowie łącznicy 1:20 h.
↑ Stan na styczeń 2017 roku.
↑ Z wagonami relacji Katowice – Gorzów Wielkopolski – Katowice.
↑ Z wagonami relacji Warszawa Wschodnia – Gorzów Wielkopolski – Warszawa Wschodnia oraz Kraków Główny – Świnoujście – Kraków Główny.
↑ Z wagonami relacji Przemyśl Główny – Kołobrzeg – Przemyśl Główny.
↑ abc Kursuje na odcinku Poznań Główny – Poznań POD.
↑ abcdef Kursuje na odcinku Stargard – Szczecin Główny.
↑ Z wagonami relacji Katowice – Kołobrzeg – Katowice.
Linki zewnętrzne |
Linia kolejowa nr 351 w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
|