Linia kolejowa nr 402









































Linia kolejowa nr 402

Koszalin - Goleniów

Mapa przebiegu linii kolejowej 402

Dane podstawowe

Zarządca

PKP PLK
Numer linii
402
Tabela SRJP
382[1], 375
Długość
142,939 km

Rozstaw szyn
1435 mm

Sieć trakcyjna
tylko na odc. Koszalin - Kołobrzeg (3000 V DC)

Prędkość maksymalna
120[2] km/h

Zdjęcie LK402
Linia w Trzebiatowie. Widok w kierunku Kołobrzegu







Portal Portal Transport szynowy



Linia kolejowa nr 402 w Nowogardzie. Widok w kierunku stacji


Linia kolejowa nr 402 – linia kolejowa w północno-zachodniej Polsce łącząca Koszalin z Goleniowem przez Kołobrzeg, Gryfice i Nowogard. W całości położona w województwie zachodniopomorskim i na obszarze Oddziału Regionalnego PKP PLK w Szczecinie. Linia jednotorowa, zelektryfikowana od 29 października 1988 tylko na odcinku Koszalin-Kołobrzeg. Na całej długości czynna. Realizowane są na niej połączenia Kołobrzegu autobusem szynowym ze Szczecinem na zachód oraz ekspresami, pociągami pospiesznymi i osobowymi z Koszalinem i Gdańskiem na wschód.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Do 1945 r.


    • 1.2 Obecnie




  • 2 Przypisy





Historia |



Do 1945 r. |


Zanim zbudowano pierwszy odcinek torów na linii 402, w 1880 w Szczecinie powstała spółka Towarzystwo Dąbsko-Kołobrzeskiej Kolei Żelaznej (Altdamm-Colberger Eisenbahn-Gesellschaft) (ACE). Akcjonariuszami byli: Królestwo Prus, prowincja Pomorze, powiaty Nowogard i Gryfice jak również miasta, przez które miała prowadzić linia, czyli: Goleniów, Nowogard, Płoty, Gryfice, Trzebiatów i Kołobrzeg, a także osoby prywatne. Pierwszy odcinek z Dąbia do Płot został otwarty w Nowy Rok 1882, lecz tylko dla pociągów towarowych. Miesiąc później linię przedłużono do Gryfic, a 1 kwietnia całą linię otwarto także dla pociągów pasażerskich. Pozostałą część linii do Kołobrzegu otwarto dokładnie 25 maja 1882. W 1887 odcinek z Dąbia do Goleniowa (dzisiaj część linii 401) został przejęty przez Pruską Kolej Wschodnią (Preußische Ostbahn), jednak już rok później nastąpiło upaństwowienie Ostbahnu i przejęcie przez Pruskie Koleje Państwowe (Preußische Staatseisenbahnen). Dopiero 18 maja 1899 powstało przedłużenie linii wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego do stolicy rejencji (okręgu), Koszalina. 1 kwietnia 1903 tak jak 15 lat wcześniej Ostbahn, spółka ACE została przejęta przez Pruskie Koleje Państwowe.


Na podstawie danych rozkładu jazdy Deutsches Kursbuch z 1944/45 (tab. 124e) na trasie z Goleniowa (Szczecina Głównego) do Kołobrzegu kursowały 4 pary pociągów, dodatkowo 2 pary między Goleniowem a Nowogardem oraz pospieszny relacji Berlin-Kołobrzeg przez Kamień Pomorski i Trzebiatów (i z powrotem). Między Kołobrzegiem a Koszalinem (tab. 124k) było 5½ pary oraz 1 para z Kołobrzegu do Ustronia Morskiego.


Nazwy stacji przed 1945 (linki prowadzą do artykułów o miejscowościach, linki do stacji znajdują się w infoboksie):








  • Köslin → Koszalin


  • Güdenhagen → Mścice


  • Bast-Kasimirsburg → Kazimierz Pomorski


  • Alt Banzin → Będzino


  • Wolfshagen (Pommern) → Słowienkowo


  • Hohenfelde (Pommern) → Miłogoszcz


  • Timmenhagen → Tymień


  • Lassehne → Łasin Koszaliński


  • Henkenhagen (bei Kolberg) → Ustronie Morskie


  • Bodenhagen → Bagicz


  • Kolberg Stadtwald → Kołobrzeg Lasy Miejskie


  • Schülerbrink → Podczele


  • Kolberg → Kołobrzeg


  • Kolberg Siederland → Kołobrzeg Kostrzewno


  • Alt Werder → Korzystno


  • Altbork → Stary Borek





  • Papenhagen → Głowaczewo


  • Langenhagen (Pommern) → Karcino


  • Hagenow (Pommern) → Bieczyno Pomorskie


  • Treptow (Rega) → Trzebiatów


  • Gummin → Gąbin


  • Görke (Kr. Greifenberg Pom.) → Górzyca Reska


  • Greifenberg (Pommern) → Gryfice


  • Batzwitz → Baszewice


  • Plathe → Płoty


  • Piepenburg → Wyszogóra


  • Groß Sabow → Żabowo


  • Naugard → Nowogard


  • Wismar (Pommern) → Wyszomierz


  • Schönhagen (Kr. Naugard) → Osina


  • Burow → Burowo


  • Speck → Mosty


  • Gollnow → Goleniów




Obecnie |


10 grudnia 2009 roku Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego w ramach Regionalnego programu operacyjnego przyznał dofinansowanie dla projektu pn. „Modernizacja regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów – Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin-Goleniów”[3]. 16 marca 2010 roku PKP PLK dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii[4]. W latach 2010-2013 zostały przeprowadzone prace modernizacyjne, które polegały na wymianie nawierzchni toru, robotach okołotorowych i odwodnieniowych, wymianie nawierzchni przejazdów, naprawie i modernizacji wybranych peronów i montażu wiat przystankowych, przebudowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawie obiektów inżynieryjnych oraz budowie łączności teletechnicznej[5]. Częścią inwestycji była budowa torów łączących linię nr 402 z lotniskiem w Goleniowie oraz budowa przystanku osobowego przed terminalem portu lotniczego. Dzięki temu Szczecin, jak i Kołobrzeg uzyskały dogodne połączenia kolejowe z lotniskiem w Goleniowie. W rezultacie modernizacji została podniesiona prędkość do 120 km/h, skrócony czas podróży, zwiększona częstotliwość kursowania pociągów oraz poprawiona infrastruktura obsługi podróżnych. Całkowity koszt prac wyniósł 67 159 261 zł[6]. 29 maja 2013 roku odbył się inauguracyjny kurs ze Szczecina do przystanku Port Lotniczy Szczecin Goleniów, a 9 czerwca uruchomiono stałe połączenia[7].



Przypisy |




  1. Obejmuje także linię kolejową nr 427


  2. http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2014_2015/09.07.2015/ZAL_2.1A_20150709082754.pdf


  3. Modernizacja wkroczy na tory. wzp.pl. [dostęp 2016-02-09].


  4. Wybór ofert na modernizacje linii kolejowej nr 402. plk-sa.pl. [dostęp 2016-02-08].


  5. Modernizacja linii kolejowej 402 - zakres projektu. plk-inwestycje.pl. [dostęp 2016-02-09].


  6. Projekty RPO - Linia kolejowa nr 402. projektyrpo.wzp.pl. [dostęp 2016-02-09].


  7. Pierwszy przejazd na trasie Szczecin - Lotnisko w Goleniowie. gs24.pl. [dostęp 2016-02-09].





這個網誌中的熱門文章

12.7 cm/40 Type 89 naval gun

Rikitea

University of Vienna